ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ / Saturday, 30 August, 2014 /
آشنایی با وظایف و اختیارات شورای نگهبان

آشنایی با وظایف و اختیارات شورای نگهبانوظیفه اصلی شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از طریق نظارت بر قوانین و مقررات می‏باشد.
● بند اول ـ نظارت بر قوانین و مقررات
۲۴۳.وظیفه اصلی شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از طریق نظارت بر قوانین و مقررات می‏باشد.قانون اساسی دامنه ضرورت تطبیق قوانین و مقررات کشور با شرع و قانون اساسی را به ترتیب ذیل مشخص نموده است:
۱) اصل چهارم قانون اساسی مقرر می‏دارد: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی،مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات‏دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است» .
اصل مذکور قاعده آمره‏ای است که اجرای آن می‏تواند گامی اساسی در تحقق وفعلیت یافتن حاکمیت اسلام از طریق حکومت جمهوری اسلامی به شمار آید.تأکیدقانون اساسی بر اساس قرار دادن موازین اسلامی در مورد «کلیه قوانین و مقررات...» وحاکم بودن آن «بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر»خود مؤید این مطلب به نظر می‏رسد.در این خصوص، قانون اساسی فقهای شورای
نگهبان را مرجع تمیز و تشخیص مطابقت قوانین و مقررات با موازین اسلامی دانسته است، بدون آنکه آئین تشخیص و نحوه به اجرا در آوردن حکم آن را مشخص کرده باشد.
۲) به موجب اصل هفتاد و یکم: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدودمقرر در قانون اساسی می‏تواند قانون وضع کند» .به ترتیبی که ملاحظه می‏شود، بر عکس حاکمیت موازین اسلام بر اطلاق و عموم قوانین، حاکمیت قانون اساسی فقط ناظر بر مصوبات مجلس شورای اسلامی است بنابراین، قوانین و مقررات گذشته، تا زمانی که مورد اصلاح و تجدید نظر قرار نگرفته باشند (و لو آنکه مخالف قانون اساسی به نظر برسند) معتبر خواهند بود.
با توجه به ضرورت‏های فوق، موارد و مراتب و چگونگی نظارت شورای نگهبان برقوانین و مقررات از نظر شرع و قانون اساسی به ترتیب ذیل قابل بررسی است:
▪ اول ـ نظارت شرعی بر اصول قانون اساسی
۲۴۴.اصول قانون اساسی توسط «قوه مؤسس قانونگذار» (مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و آراء عمومی) به تصویب رسیده است.در این خصوص، هیچیک از اصول بردیگری مزیت و رجحان ندارد، منطق قانونگذاری اقتضا نمی‏کند که در یک قانون واحد(با اصول همسطح و همزمان) اصلی را فدای اصلی دیگری بنماییم.با وجود این، برخی از علماء حقوق، علاوه بر طبقه‏بندی سنتی قواعد حقوقی (قانون اساسی، قوانین عادی،مقررات دولتی و..). گاهی اوقات نسبت به قواعد حقوقی واحد قائل به دسته‏بندی وقبول سلسله مراتب هستند.مثلا در قانون اساسی پاره‏ای از اصول فرا دستوری (۱) رامی‏پذیرند که احکام آن بر سایر اصول قانون اساسی برتری دارد.اعلامیه‏های حقوقی وحقوق فطری از آن جمله‏اند. (۲) قانونگذار اساسی ما نیز، با مبنا قرار دادن حاکمیت اسلام، چنین طبقه‏بندی را در اصل چهارم قانون اساسی تأسیس نموده و ضمن اعلام ضرورت انطباق کلیه قوانین و مقررات با موازین اسلام، مقرر می‏دارد: «این اصل براطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی...حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است» .
البته، طبقه‏بندی مذکور، به معنای بطلان اصول متعارض به نظر نمی‏رسد، بلکه همه اصول پا بر جا می‏ماند، اما به هنگام تطبیق مصوبات مجلس با موازین اسلام و قانون اساسی، اگر مصوبه مورد نظر، پس از تشخیص اکثریت اعضای شورای نگهبان، دراجرای قانون اساسی و با قانون اساسی منطبق بود، ولی با تشخیص اکثریت فقهای این شورا، خلاف موازین شرعی به نظر رسید، این مصوبه قابل اجراء نمی‏باشد و برای
تجدید نظر به مجلس برگردانیده می‏شود.نمونه بارز آن، موضوع «دولتی کردن بازرگانی خارجی» مصوب ۲۱/۲/۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی می‏باشد که در اجرای اصل چهل و چهارم قانون اساسی (که بازرگانی خارجی را جزء بخش دولتی مقرر داشته است) به تصویب رسید.شورای نگهبان، پس از بررسی، این لایحه را از لحاظ قانون اساسی مورد تأیید قرار داد، اما از لحاظ موازین شرعی انحصار دولتی نسبت به صادرات
و واردات مورد تأیید این شورا قرار نگرفت (۳).
▪ دوم ـ نظارت شرعی و قانونی بر مصوبات مجلس
.۲۴۵ «مجلس شورای اسلامی نمی‏تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد.تشخیص این امر...بر عهده شورای نگهبان است» (اصل هفتاد و دوم) .
در اجرای این منظور، اصل نود و چهارم مقرر می‏دارد:
«کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاد شود.شورای نگهبان موظف است آن را حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند.در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است» .
علاوه بر آن، به موجب اصل هشتاد و پنجم:
«در موارد ضروری (مجلس) می‏تواند اختیار تصویب برخی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‏های داخلی خود تفویض کند...همچنین مجلس...می‏تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای ذیربط واگذار کند...» .
به بررسی موضوع می‏پردازیم:
الف) ضرورت ارسال کلیه مصوبات به شورای نگهبان
۲۴۶.مجلس شورای اسلامی در مقام قانونگذاری و نظارت، و در موارد گوناگون، اصالتا و یا از طریق کمیسیون‏های داخلی خود اقدام به تصویب می‏نماید.این مصوبات، پس از طی مراحل قانونی، لازم الاجرا می‏گردد و در مجموعه قوانین قرار می‏گیرد.بدین خاطر،از لحاظ انطباق با شرع و قانون اساسی، ارسال تمامی مصوبات اعم از قوانین (عام،خاص، تفویضی، تفسیری و بودجه) و یا مصوبات ناشی از نظارت استصوابی مجلس بر
قوه مجریه (نظیر عهدنامه‏ها و موافقت‏نامه‏های بین المللی) به شورای نگهبان الزامی است.البته، باید توجه داشت که مجلس، در ایفای همه وظایف خود (قانونگذاری ونظارت) در اتخاذ تصمیم از طریق رأی اکثریت اقدام به «تصویب» می‏نماید.اگر آنگونه که قانون اساسی مقرر می‏دارد: «مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد» (۴) به قضیه توجه کنیم، ظاهرا همه مصوبات مجلس باید برای بررسی به شورای نگهبان فرستاده شود.در این مورد دو نظر متفاوت به ذهن خطور می‏کند:
۱) با توجه به ظاهر برخی اصول (۵) به ویژه اصل چهارم، که اشاره صریح به اصطلاح
«قوانین و مقررات» و لزوم تطبیق آن با موازین اسلامی دارد، این ضرورت فقط شامل مصوبات مربوط به قوانین می‏شود و ربطی به سایر موارد ندارد.
۲) به تصریح اصل نود و یکم، منظور اصلی قانونگذار اساسی از تشکیل شورای نگهبان «پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها» است.از این عبارت جز تصریح به مطلق «مصوبات» قرینه دیگری مشاهده نمی‏شود.فرض ضرورت تطبیق مصوباتی که پس از طی مراحل،به صورت قانون در می‏آیند، ضرورت تطبیق سایر اعمال مجلس را با قانون اساسی وشرع نفی نمی‏کند.زیرا، اگر بنا بر ملاک قرار دادن قانون اساسی و موازین شرعی در کلیه امور باشد، نمی‏توان تخلف از آنها را نادیده گرفت.فلذا، نظارت ضرورت پیدا می‏کند.
با ملاحظه مذاکرات خبرگان قانون اساسی که بارها اصطلاح «تقنین» را به کاربرده‏اند (۶) و همچنین اصل ۱۴۳ پیش‏نویس قانون اساسی، که تصریحا اشاره به «قوانین عادی» نموده است (۷) نظر دوم (حق نظارت شورا بر عموم مصوبات) قابل دفاع به نظر نمی‏رسد.
ب) تکلیف شورای نگهبان
۲۴۷.ضرورت تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، شورای نگهبان را موظف به بررسی و اظهارنظر در ظرف ده روز می‏نماید.این تکلیف قانونی برای آن است که شورا، در اجرای وظایف مقرر، اولا، کار تطبیق را در کوتاه‏ترین مدت انجام دهد و ثانیا،در ادای تکلیف خود مسامحه ننماید، زیرا مجلس، به عنوان کانون مصالح‏اندیشان جامعه و نمایندگان اراده مردم، اجرای اموری را برای کشور ضروری می‏داند و از طریق مصوبات خود اجرای آن را خواستار می‏شود.بنابراین، برای آنکه مسامحه و معطلی پیش نیاید، شورای مذکور باید «الزام و اجبار عملی» (۸) برای پاسخ و اظهارنظر ظرف مدت مهلت مقرر داشته باشد.ضمانت اجرای این الزام آن است که، در صورت عدم اظهارنظر ظرف مهلت مقرر «مصوبه قابل اجرا است» .در اینجا، سکوت و عدم اظهار نظر، تلقی به عدم مغایرت آن مصوبه با موازین شرع و قانون اساسی خواهد شد. (۹)
حاصل ضمانت اجرای مذکور، از یک طرف، جلوگیری از تعطیلی امور مردم می‏باشد واز طرف دیگر، مسؤولیت اخلاقی آن متوجه شورای نگهبان به عنوان «پاسدار شرع وقانون اساسی» خواهد شد.
ج) مهلت اظهار نظر شورا
۲۴۸.در اصل نود و چهارم مقرر شده است، شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس را حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول مورد بررسی قرار دهد و درصورت مغایرت، آن را به مجلس باز گرداند.مهلت مقرر مذکور، از آن جهت که شورای نگهبان را مقید به پاسخ می‏نماید، منطقی به نظر می‏رسد.اما، تراکم کار در ایفای وظایف محوله و بررسی مصوبات، به ویژه مصوبات مفصل، ممکن است شورا را به نحوی در مضیقه قرار دهد که علی رغم تمایل به سرعت در مهلت یاد شده، قادر به ارسال پاسخ نباشد.در این خصوص، اصل نود و پنجم تمدید مهلتی را بدین ترتیب مقرر داشته است:
«در مواردی که شورای نگهبان مدت ده روز را برای رسیدگی و اظهار نظر نهایی کافی نداند، می‏تواند از مجلس شورای اسلامی حداکثر برای ده روز دیگر با ذکر دلیل خواستار تمدید وقت شود» .
در این اصل تشخیص ضرورت تمدید وقت به عهده شورا محول شده است.در نتیجه، به محض اعلام آن، تمدید مدت اعمال می‏شود و نیازی به موافقت مجلس نمی‏باشد.البته، شورای نگهبان باید، قبل از انقضای مدت ده روز، نیاز به تمدید وقت را عنوان کند.در غیر اینصورت، موضوع مشمول اصل نود و چهارم محسوب می‏شود و«مصوبه قابل اجرا است» .
د) نظارت بر مصوبات کمیسیون‏های داخلی مجلس
۲۴۹.پیش از این، موضوع قانونگذاری تفویضی در مورد قوانین آزمایشی و تصویب دائمی اساسنامه‏ها توسط کمیسیون‏های داخلی مورد بررسی قرار گرفت.این مصوبات نیز، نمی‏تواند با اصول و احکام مذهب رسمی کشور مغایرت داشته باشد و تشخیص آن نیز بر عهده شورای نگهبان است. (۱۰) بنابراین، پس از تفویض اختیار وضع بعضی ازقوانین آزمایشی و یا تصویب اساسنامه‏ها از مجلس به کمیسیون‏های داخلی (۱۱) ،
مصوبات این کمیسیون‏ها، همانند مصوبات مجلس، باید به شورای نگهبان فرستاده شودو این شورا موظف است آن را بر اساس ضوابط مقرر در اصول ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی بررسی نماید.
ذیل قسمت اول اصل هشتاد و پنجم، تصویب نهایی قانون آزمایشی را با مجلس دانسته است.در این خصوص، چون در تصویب آزمایشی قانون توسط کمیسیون نظرشورای نگهبان تأمین شده است، چنانچه همین قانون پس از انقضای مدت عینا به تصویب نهایی مجلس برسد، آیا ضرورتی بر نظارت مجدد شورای نگهبان خواهد بود؟
به نظر می‏رسد که چون اعتبار قانون آزمایشی محدود به مدت مقرر است، پس ازانقضای مدت، اعتبار آن تمام شده تلقی می‏شود.برای تصویب نهایی این قانون تمام مراحل قانونی خود را طی می‏کند و علی الاصول برای تأیید به شورای نگهبان فرستاده می‏شود.در این مرحله، هر چند که شورای نگهبان در تفسیر موضوع با توجه به درک موقعیت زمان اظهار نظر می‏نماید، ممکن است، در اظهار نظر جدید، از نظر سابق خود عدول نماید.در این صورت، مصوبه اخیر باید با نظر جدید تطبیق داده شود.اما، به هر حال، برای آنکه اظهارنظرهای دوگانه پیش نیاید، شورای نگهبان در بررسی قوانین آزمایشی باید منتهای دقت را در این خصوص بنماید.
● بند دوم ـ تفسیر قانون اساسی
۲۵۸.قواعد حقوقی از آن جهت که حق و تکلیف را مشخص می‏کنند، باید آنچنان صریح و روشن باشند که مجریان قادر به اجرای آن قواعد باشند و تابعان آن قواعد، در ادای تکالیف و یا برخورداری از حقوق یا سرگردانی و ابهام روبرو نگردند.صراحت و روشنی قواعد، کمال مطلوب است.اما، مسائل جامعه آنقدر وسیع و پر زاویه است که‏قانونگذار، علی رغم بکارگیری تمام مراتب دقت و احتیاط، قادر نخواهد بود آنچه را که لازم است پیش‏بینی نماید.همچنین، با وجود انتظاری که از قانونگذار، در بیان قوانین می‏رود، گاهی اوقات، زبان قانون اساسی نمی‏تواند قادر به بیان تمام مطالب باشد.از طرف دیگر، مسائل و مستحدثات و تغییر احوال جامعه به گونه‏ای است که نمی‏توان تمام جزئیات را پیش‏بینی نمود.لذا، قانونگذار اکتفاء به ذکر کلیات و اصول مطالب می‏نماید و تطبیق جزئیات امر را به مجریان، و توضیح مبهمات را به آیندگان می‏سپارد.
با توجه به این مراتب است که، در علم حقوق باب تفسیر همیشه مفتوح می‏ماند، تابه کمک آن بتوان به راحتی به حل و فصل امور پرداخت.تدوین قانون از فکر و اندیشه قانونگذار ناشی می‏شود و توسط مجریان به مرحله عمل در می‏آید.بنابراین، می‏توان گفت: تفسیر، علمی است که بین مفهوم ذهنی و مفهوم مادی رابطه منطقی برقرارمی‏نماید.به عبارت ساده و کوتاه: تفسیر عبارت از مطابقت دادن قانون با عمل و اجرا
می‏باشد. (۱۲) بدین ترتیب است که مفسر از طرق ادبی (۱۳) ، منطقی (۱۴) ، تاریخی (۱۵) و نظایرآن به هدف و منظور قانونگذار دست می‏یابد و با اعلام نظر تفسیری مواد قانون را روشن و برای اعمال و اجرا آماده می‏سازد.
● بند سوم ـ نظارت بر داوطلبی، انتخابات و همه‏پرسی
.۲۶۲ نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش از طریق مشارکت همگانی بر امور سیاسی اعمال می‏شود . در این امر مهم، همه افراد مردم به صحنه سیاسی دعوت می‏شوند و مدعیان زمامداری از بین آنان داوطلب و انتخاب می‏گردند، تا اریکه قدرت را به قصد خدمت به مردم در دست خود گیرند .
برآیند آزادی آراء مردم و رقابت‏های سیاسی داوطلبان پدیده‏ای است که آن را «اداره امور کشور به اتکای آراء عمومی» (۱۶) می‏شناسند. این آزادی و رقابت فی نفسه سالم و مطلوب است. اما، میل به قدرت عاملی است که اکثرا رقابت ناسالم و مکارانه را به همراه خود آورده، در آراء مردم اختلال و فساد ایجاد می‏نماید. بدین خاطر است که، برای احتراز از مفاسد احتمالی، امر نظارت بر آراء عمومی در تمام کشورهایی که حکومتهای مردمسالاری دارند مورد قبول قرار گرفته است. این نظارت باید به دست کسانی باشد که علاقه و منفعت خاصی نسبت به نتیجه انتخابات نداشته باشند، تا بتوانند درستی و امانت لازم را در کار نظارت بی‏طرفانه بکار گیرند. در این خصوص، اصل نود و نهم قانون اساسی مقرر می‏دارد:
«شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد».
پی‏نوشت‏ها:
.constitutionnels ـ Principes supra (۱)
۲ ـ دکتر ابوالفضل قاضی: حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، ص .۱۰۱
۳ ـ رک: سید محمد هاشمی: حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج ۱، ش .۲۸۵
۴ ـ اصل نود و سوم قانون اساسی.
۵ ـ اصول ۴، ۷۲، ۸۵ و ۹۷ قانون اساسی.
۶ ـ صورت مشروح مذاکرات (یاد شده) ج ۲ ص .۹۴۸
۷ ـ اصل ۱۴۳ پیش‏نویس قانون اساسی: «به منظور پاسداری از قانون اساسی از نظر انطباق قوانین عادی با آن، شورای نگهبان قانون اساسی تشکیل می‏شود» .
۸ ـ صورت مشروح مذاکرات (یاد شده) ج ۲ ص .۹۵۷
۹ ـ همان مأخذ.ص .۹۵۶
۱۰ ـ مستفاد از اصول هشتاد و پنجم، هفتاد و دوم و نود و ششم قانون اساسی.
۱۱ ـ مواد ۱۶۸ تا ۱۷۳ آیین نامه داخلی مجلس.
.Raymond Barraine.Dictionnaier de droit op.cit p ۱۷۸) adaptation de la loi a la pratique&#۰۳۹;interpretation est l&#۰۳۹;L (۱۲)
۱۳ ـ تفسیر ادبی، وقتی است که قانون مبهم باشد و بتوان با ملاحظه دقایق ادبی از آن رفع ایهام نمود.مفسر از این طریق، جمله‏بندی‏ها، دستور زبان و نحوه ارائه مطالب را مد نظر قرار داده و از لابلای کلمات به مقصود مقنن دست می‏یابد.
۱۴ ـ تفسیر منطقی، وقتی است که با مراجعه به مواد مشابه، مجاور و مرتبط از جهات تاریخی و یا موضوعی و همچنین اصول و سرفصلها و علت وضع هر یک از مواد بتوان پس از رفع ابهام و اجمال به مقصود اصلی قانونگذار دست یافت.
۱۵ ـ تفسیر تاریخی، وقتی است که از طریق پی بردن به علت وضع قانون در زمان و منشأ تاریخی که سبب پیدایش آن قاعده شده است بتوان مقصود مقنن را درک نمود.
.۱۶ اصل ششم قانون اساسی.
منبع:حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج ۲، سید محمد هاشمی
منبع : خبرگزاری فارس

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های غیرقابل انتقال    سایر بیماری های شایع    آسم   
خوشنویسی    خوشنویسان    خوشنویسان فقید معاصر   
دارو و درمان    درمان    جراحی    سیاهرگ ها و عروق لنفاوی    سیاهرگ    بیماری های سیستم سیاهرگی    ترومبوآمبولی ریوی    درمان   
شعر و ادب    صائب تبریزی   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    داستان هفتخوان اسفندیار   
تغذیه    بیماری ها    سوء تغذیه    علائم بالینی سوء تغذیه   
دارو و درمان    فهرست بیماری ها   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های مذهبی    امام زاده ها و بقعه ها   
شعر و ادب    سعدی    بوستان    باب نهم در توبه و راه صواب   
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    طب ورزش    دوپینگ    رده ها و روش های دوپینگ    رده های داروئی غیرمجاز    محرک ها   


کلمات در حال جستجو
اوباما    کت و شلوار    کنفرانس    داعش    بریدن    سر    آکادمی    علوم کالیفرنیا    طبیعت    وزرا    استیضاح    کریم انصاری فرد    اوساسونا    فوتبال    مهدی نصیری    کیهان    شریعتمداری    رونق مسکن    بازار مسکن    ملک    هیوندا    ایران خودرو    مقایسه    مگان    رنو    پارس خودرو   



جزئیات راه‌اندازی بازار معاملات سلف نفتی/ آمادگی پیش فروش فرآورده نفتی به خارجی‌ها - وزیر نفت با تشریح عرضه اولین بسته پیش فروش فرآورده‌های نفتی به ارزش 100 میلیون دلار از راه‌اندازی بازار پیش فروش فرآورده نفتی در کشور خبر داد و با تاکید بر اینکه ...
راه‌اندازی دانشکده هنرهای ایرانی اسلامی اجرایی شد/ تصویب اساسنامه و انتخاب مکان - رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب اساسنامه دانشکده هنرهای ایرانی اسلامی خبر داد و اعلام کرد که راه اندازی این دانشکده مراحل پایانی اجرایی خود ...
رسانه‌ها؛ مقصرآتش سوزی مهمترین پارک ملی کشور! - استاندار گلستان در حالی رسانه ها را به سیاه نمایی و برجسته کردن نقاط ضعف مسئولان در اطفا حریق 1500 هکتاری در پارک ملی گلستان که بالاترین درجه حفاظتی را در میان عرصه های ...
بیماری فجیع پاساژ «علاءالدین» را چه کسی درمان میکند؟ - حتما گذار شما نیز گاهی به پاساژ معروف علاء الدین افتاده است. بلی! پاساژ علاء الدین بورس فروش گوشی های هوشمند و تبلت و لوازم جانبی، واقع در خیبان جمهوری اسلامی شهر تهران. پاساژی که اکنون مدت مدیدی است بیمار شده و بیماری خود را به اطرافش نیز تسری داده است.
مهدی هاشمی: «دردسرهای عظیم» تابستانم را بهار کرد - «مهدی هاشمی» گفت: علی‌رغم ضبط مجموعه «دردسرهای عظیم» در فصل تابستان، این سریال تابستان گرم را برای من به بهار تبدیل کرد.
شهاب حسینی «آب یخ» را روی مزار هنرمندان ریخت/ عکس - شهاب حسینی با شستشوی مزار هنرمندان گفت:‌ احساس کردم با آب می شود کار قشنگ تری انجام داد.
خاله شادونه به سرزمین دونه‌ها برمی‌گردد - تهیه کننده «شادونه» اعلام کرد این مجموعه تلویزیونی از روز 6 شهریورماه ساعت 9:30 با دکور جدید و ساختاری متفاوت به آنتن شبکه 2 برمی‌گردد.
اعلام آمادگی مردم برای حل مشکل مالی «آتقی» - جواد گلپایگانی یا همان «آتقی» آیینه عبرت حالا دیگر تنها نیست بعد از اینکه آخرین گفت‌وگوی او منتشر شده است و مردم خواستار کمک به آتقی شده‌اند تا به زندانی ...
جلفا؛ تنها شهر ایرانی که گورستان ندارد/8 شهید تنها یادگاران دنیای ابدی - تبریز- خبرگزاری مهر: شهر جلفا از دیر باز مبدا تجاری ایران و شاهراه تردد کاروان های بزرگ بوده است، در آن زمان به علت نامناسب بودن شرایط آب و هوایی مردم رغبت زیادی برای ...
تولید محتوای توهین آمیز امام خمینی برعهده چه کسانی است؟ - بسیار عجیب و مشکوک بود که بدون هیچ جرقه یا بهانه‌ای، چنین موجی شکل گرفت و به سرعت چندصد نوشته با ادبیاتی مشابه و در فضاهایی مشخص منتشر شد و نکته جالب اینکه پس از اینکه برخی از این صفحات تصور کردند که موج شکل گرفته، عوامل اصلی‌شان اقدام به بستن صفحه‌ها کردند و موج دوم، صفحات تازه‌ای ایجاد کرد که هنوز برخی از این صفحات فعال هستند.
چه کسانی «سربازی گیت» را ماستمالی کردند؟! - کافی است به پاسخ این سوال ساده بیاندیشیم که اگر از فردی پول جعلی کشف شود، آیا آن فرد برائت خواهد گرفت یا خیر؟ آیا پولش را از دست خواهد داد یا خیر؟ با پاسخ دادن به این سوالات راحت تر می‌توان قضاوت کرد آیا می‌توان صدور کارت جعلی معافیت و تخلفات دیگر را پذیرفت و بازیکنان را فریب خورده دانست؟
نقش فعالان مومن سایبری در تحولات منطقه/ لزوم حمایت بیشتر دولت از نیروهای انقلاب - وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیروهای فرهنگی و مومن کشور آنچنان در فضای سایبری و فرهنگی توانسته اند خود را اثبات کنند که در مقاطع حساس همچون انتخابات و حوادث ...
تورم نقطه به نقطه به 14.7درصد رسید/ اهم رويکردهاي بسته خروج غيرتورمي از رکود اقتصادي - خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس کل بانک مرکزی با تشریح برخی از دستاوردها و عملکرد بانک مرکزي در دولت يازدهم گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در مسير کاهش مستمر از 45.1 درصد در ...
انتقاد شدید از مواضع اخیر خالد مشعل در شبکه المیادین - شبکه المیادین در گفتگو با یک کارشناس مسائل خاورمیانه از مواضع اخیر "خالد مشعل" پس از پیروزی ملت و مقاومت فلسطین در جنگ غزه انتقاد کرد.
کابینه جدید ترکیه از سوی داود اوغلو معرفی شد - نخست وزیر جدید ترکیه بعدازظهر امروز اعضای کابینه جدید این کشور را با کمترین تغییرات ممکن نسبت به کابینه قبلی معرفی کرد.
ناگفته های وزیری که ظریف را پیش از موعد بازنشسته کرد - منوچهر متکی تقاص کارهای خودش را پس داد. وی وزارت خارجه را به افرادی غیر متخصص واگذار کرد و در نهایت در سنگال آن گونه برکنار شد. روند عدم تخصص گرایی در وزارت خارجه در زمان تصدی وی به حدی افزایش پیدا کرد که اکثر دیپلمات های با سابقه کشور خانه نشین یا گوشه نشین شدند. از جمله این افراد می توان به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه فعلی اشاره کرد که به دلیل فشارها در زمان متکی درخواست بازنشستگی کرد.
تخمین‌های جدید از گسترش سرطانی داعش در عراق و سوریه - یک کارشناس که تعداد اعضای داعش را نزدیک به صدهزار تن برآورد می‌کند علاوه بر اطلاعات میدانی، به صدها حافظه کامپیوتری دسترسی داشته که پس از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد داعش به دست امد. وی داعش را حالت گسترش‌یافته و بزرگتر گروه‌هایی می‌داند که به لحاظ ایدئولوژیک و تاریخی در این منطقه وجود داشته‌اند.
فتنه گر چه کسی است؛ اصلاح طلبان فتنه گر هستند؟ / واکنش به اظهارات حدادعادل - احزاب و شخصیت‌ها - فتنه یکی از واژه هایی است که پس از وقایع سال 88 بیشتر در ادبیات سیاسی کشورمان مورد استفاده قرار گرفت.
حمله موشکی به تل‌آویو برای مقاومت عادی شده است/ توافق اوسلو برای همیشه دفن شد - محمد الهندی از رهبران ارشد جهاد اسلامی در جریان برگزاری جشن پیروزی مردم در نوارغزه، تاکید کرد: باید بر لزوم رفع کامل محاصره غزه پایبند باشیم و این یک درخواست غیر قابل ...
اولاند: احتمال دعوت ایران به کنفرانس مقابله با داعش وجود دارد  - رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی که در جمع سفیران این کشور بیان کرد از احتمال دعوت از جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس مقابله با داعش خبر داد.
دولت در مهار تورم کاملا موفق بود / نویسندگان معتقد به نظام باید آزادانه افکار خود را بیان کنند - گرگان - خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نماز جمعه گرگان ضمن تاکید بر موفقیت دولت در مهار تورم درباره دیدگاه این وزارت خانه در حوزه فرهنگ گفت: ...
پیشنهاد یکی از کاربران خبرآنلاین به رئیس جمهور فرانسه برای کنترل داعش - دیپلماسی - یکی از کاربران خبرآنلاین در کامنتی پیشنهادی به رئیس جمهور فرانسه برای کنترل گروه تروریستی داعش ارائه کرد.
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه زیبنده کشور نیست/ به گشایش سیاسی و اقتصادی دست یافته ایم - ری - خبرگزاری مهر: وزیر کشور یکی از مشکلات عرصه اقتصاد داخلی کشور را بیکاری و فقدان شغل برای جوانان برشمرد و خاطرنشان کرد: زیبنده نیست که فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار ...
آمار عضويت در سامانه ثمان واقعي نيست/ ثبت‌نام خبرنگاران غيرواقعي و عدم عضويت خبرنگاران واقعي - يزد - خبرگزاري مهر: مشاور رسانه اي رئيس جمهور با بيان اينكه برخي از امتيازات خبرنگاران بر اساس سامانه ثمان ارائه شده است، گفت: آمار عضويت در اين سامانه واقعي نيست.
منوچهر متکی: 6 ماه پس از انتخابات 84، اوباما به ایران نامه نوشت / اصولگرایان باید بازنگری اساسی کنند - احزاب و شخصیت‌ها - وزیر پیشین امور خارجه می گوید:رئیس جمهور در دیدار قبل از سفر به سنگال نه به من گفتند که به سنگال نروید و نه گفتند که شما مثلا دیگر وزیر خارجه نیستید البته قبلا این حرف را به من زده بودند.
«خانه خورشید» از 16 شهریور افتتاح می شود/ تقدیر از اسماعیل خلج در جشنواره تئاتر شهر - افتتاح نمایش «خانه خورشید» از 16 شهریور، تقدیر از اسماعیل خلج در جشنواره تئاتر شهر، معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان، اجرا ویژه نمایش «بر پهنه دریا» با حضور ...
64 کشور به جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌آیند - در این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان 619 اثر از ایران و 63 کشور جهان در بخش اصلی سینمای ایران، بین الملل و بخش های ویژه جشنواره به نمایش درمی آید.
کاهش 8 تا 14 درجه ای دمای هوا/ وزش باد شدید و بارندگی  - سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ هوای سرد همراه با وزش باد شدید در سواحل جنوبی دریای خزر هشدار داد.
دشمنان راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندارند - بوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دشمنان راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندارند.
فصلنامه موسیقی ماهور منتشر شد - شصت و سومین فصلنامه موسیقی ماهور ویژه بهار سال 1393 با عنوان ویژنامه ریتم منتشر شد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved