پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کودکان را در فضای اینترنت حفاظت کنیم


کودکان را در فضای اینترنت حفاظت کنیم
اینترنت در دو دهه گذشته، منبع جهانی بی‌همتایی شده است که قلمرو دانش و سرگرمی را در دل خود جای داده است و اکنون با بیش از ۶۰۰ میلیون نفری که در آسیا، ۱۳۰ میلیون نفری که در آمریکای لاتین و منطقه دریای کاراییب و ۵۰ میلیون نفری که در آفریقا از آن استفاده می کنند ابراز رو به گسترش ارتباطات است.
اینترنت تکیه‌گاه جوامع است که به گونه ای فزاینده، شبکه‌ای است که در اقتصاد جهان تحرک ایجاد می‌کند. بازرگانی و تجارت را تقویت کرده و در راستای بهداشت، تولید مواد غذایی و آموزش و پرورش یاری می‌رساند از این رو با توجه به گام‌های بلندی که برداشته شده است، حراست از زیرساخت‌ها و سامانه‌های حیاتی اینترنت در برابر بزهکاران اینترنتی، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.
به این نکته باید اشاره داشت فضای سایبر همچنین مهد کودکی برای رشد فکری و گسترش افق‌های کودکان است. اینترنت چشمه دانش و اطلاعات در عصر دیجیتالی و بستر پرورش دیدگاه‌های تازه و ابتکارهای نو است. اینترنت انبانی از تمام شگفتی‌ها و خوشی‌های جهان مجازی سرگرمی‌ها است که انسان می‌تواند با تلنگر انگشتی، و با سهولتی که به جادو پهلو می‌زند، به گونه‌ای شعبده‌وار به هر آن چه که به ذهنش می‌رسد، دست یابد. در فهرست انتخاب آن، آمیزه‌ای بی‌کران از فرهنگ‌ها، زبان‌ها، ادبیات دانش و فناوری موسیقی و تئاتر،‌بازی و ورزش و بسیاری چیزهای دیگر عرضه شده است.
اما فضای اینترنت چالش هایی هم دارد چنانکه به گفته حمدون توره دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات کودکان و نوجوانان هنگامی که به فراخنای جهان اینترنت پا می‌گذارند، به گشت و گذار در اینترنت که می‌پردازند، درون‌مایه دانش‌نامه‌وار آن را می‌نوشند، به مجموعه فیلم‌های درون اینترنت که دسترسی پیدا می‌کنند، به گپ‌سراهای اینترنتی که سر می‌زنند و پیوندهای اجتماعی که برقرار می‌کنند، در معرض خطر عناصری از اجتماع قرار می‌گیرند که در جهان واقعی از آنان پرهیز می‌کنیم.
سه چهارم کودکان حاضرند در قبال دریافت کالا و خدمات درباره خودشان و خانواده‌شان اطلاعات بدهند و سالانه یک پنجم‌شان طعمه متجاوزان می‌شوند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی مخابرات به موضوع پاسداری از کودکان در فضای اینترنت اختصاص یافته است، می‌گوید: کودکان و جوانان از پرکارترین کاربران اینترنت و افزاره‌های همراه هستند و به هنگامی که در پی اطلاعات و سرگرمی و ایجاد پیوندهای اجتماعی به گردش در فضای اینترنت می‌پردازند، در برابر سوءاستفاده‌ها نیز از آسیب‌پذیرترین‌ها هستند. اگر از کودکان پاسداری نکنیم زندگی نازنین‌شان در جهان پر از تباهی بزهکاران فضای اینترنت، به شدت به خطر می افتد.
روشن است که پاسداری از کودکان در فضای اینترنت وظیفه متولیان این بخش است. به همین دلیل است که در اتحادیه بین‌المللی مخابرات، طرح حفاظت بر خط از کودکان (COP) در دستور کار جهانی امنیت اینترنت قرار گرفته است. این کار در راستای الزام برای تقویت امنیت اینترنت و پی‌ریزی اینترنت ایمن و امن برای نسل‌های آینده قرار دارد. این موضوع در اتحادیه بین‌المللی مخابرات خیلی جدی گرفته شده چنانچه شعار امسال روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات، پاسداری از کودکان در فضای سایبر است. این شعار نه تنها بر کارها در آن روز، بلکه در سراسر سال و آینده نیز اثر می‌گذارد.
دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات در این زمینه اینترنت، برنامه‌های برخط و افزاره‌های همراه، که همگرایی فزاینده‌ای دارند، منابعی جهانی‌اند که باید گذاشت تا در راستای منافع همگانی شکوفا شوند. باید کوشید تا در اینترنت محیطی ایمن، بهداشتی و سازنده برای کودکان ایجاد شود.
باید از طریق وضع قوانین ملی، تقویت ظرفیت‌سازی، افزایش آگاهی عمومی و تقویت مسئولیت ملی در قبال اینترنت، شبکه‌ای جهانی برای پاسداری بر خط از کودکان ایجاد کنیم. تنها آنگاه است که می توانیم بگوییم جامعه اطلاعات در دسترس همگان ایجاد شده و در آن به کرامت انسان ارج نهاده می‌شود و همگان (به ویژه کودکان) می‌توانند از فرصت‌های «فاوا» (فناوری اطلاعات و ارتباطات) بهره ببرند و به ترازهای بالاتری از رشد دست یابند.
در این میان حق آموزش و پرورش و دسترسی به اطلاعات و همچنین حق بازی کردن و سرگرمی، در پیمان حقوق کودک سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و در ان به حفاظت از کودکان در برابر تمام صورت‌های سوءاستفاده و تشویق به شرکت در کارهای خلاف قانون، نیز پرداخته شده است. از این رو وظیفه سازمان ملل است که تضمین مفاذ این پیمان به دقت اجرا شود تا کودکان بدون نگرانی از آن که طعمه متجاوزان بی‌وجدان شوند، به صورتی ایمن به اینترنت و سایر منابع بر خط دسترسی داشته باشند.دبیرکل سازمان ملل می گوید: جهان مجازی دارای امکانات جالبی برای تقویت کودکان است و به بالندگی‌شان کمک می‌کند تا در بزرگسالی، افرادی خلاق و پربار باشند. اما نباید دام چاله‌هایی را که به کودکان، آسیب‌هایی عمری وارد می‌کنند از نظر دور داشت. با توجه به آن که جهان مجازی به سرعت رو به تحول است، از سیاستگذاران و سردمداران صنایع، مصرانه درخواست می‌شود تا ابزارهایی برای ایمن‌سازی همگانی آن پیدا کنند.
به همین دلیل باید عزم را جزم کرد تا اینترنت به فضایی ایمن برای کودکان تبدیل شود تا تمام آنها بتوانند از قابلیت‌های «فاوا» به طور کامل بهره برده و تمام شهروندان این کره خاکی بتوانند از حق خود برای دسترسی به اطلاعات، استفاده از اطلاعات و ایجاد و تشریک اطلاعات استفاده کنند.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید