جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فریب ظاهر کرم های رنگارنگ و زیبا را نخورید


فریب ظاهر کرم های رنگارنگ و زیبا را نخورید
خبرهای مختلفی درباره کشف انواع محموله های داروهای تقلبی به گوش می رسد. کارشناسان ومتخصصان بارها درباره مضرات استفاده از داروهای تقلبی هشدار داده اند در این بین کرم های مختلف با مارک های متفاوت و بسته بندی های بسیار زیبا در بازار دیده می شود که گاه معلوم می شود تقلبی است و صرف نظر از هزینه های بالایی که برای خرید آن صرف شده، استفاده از آن دارای عوارض پوستی است و مصرف کنندگان باید هزینه مضاعفی را برای درمان خود بپردازند.استفاده از محصولات بهداشتی برای تامین سلامت خوب است، اما توجه به این نکته ضروری است که باید از اقلام و محصولاتی استفاده کرد که شناخته شده و دارای استانداردهای مربوطه باشد و تنها به گفته و سفارش کسی اقدام به خرید نکرد.
گاه دیده می شود که مسافرانی که از سفرهای خارج کشور باز می گردند حداقل چند قلمی از این محصولات را برای استفاده خود و خانواده آورده اند یا این که تعدادی از این محصولات را هدیه می دهند و وقتی از آن ها سوال می شود که آیا شما شناختی از این محصول دارید، پاسخ قانع کننده ای نمی دهند. شاید این قضیه به ظاهر بی اهمیت باشد اما چه بسا مشکلات متعددی را به وجود بیاورد که حتی نتوان منشاء آن را شناسایی کرد.در هر خیابان شهر که نگاه کنی حداقل یک فروشگاه محصولات بهداشتی را در آن خواهی دید. انواع کرم های مختلف بهداشتی و آرایشی با کاربردهای متعدد در بازار وجود دارد، کرم ضدآفتاب ، کرم های ویتامینه، کرم های مرطوب کننده ، کرم برای پوست های خشک و معمولی و چرب و...
تولیدکنندگان و دست اندرکاران برای فروش بیشتر و برای این که بازار را به دست بگیرند، در برخی موارد به شیوه های مختلف به تبلیغات و معرفی محصولات می پردازند، اما بحثی که باید بسیار به آن توجه شود و از حساسیت و ویژگی خاصی برخوردار است، اصل و استاندارد بودن این محصولات است.کرم های تقلبی، به انواع شیوه ها و با مارک های مختلف وارد بازار می شود و در بسیاری موارد با توجه به بسته بندی ها و تیوپ های شکیل مصرف کننده برای خرید این محصولات ترغیب می شود.دکتر محبوبه اسدی به عنوان یک مسئول در یک شرکت تولیدکننده داخلی در زمینه کرم ها و محصولات بهداشتی و آرایشی ، استاندارد و اصل بودن کرم های بهداشتی و آرایشی را بسیار با اهمیت تلقی می کند و می گوید: در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی، امکان استفاده از هر ماده ای وجود دارد و حتی برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از تیوپ های زیبا و رنگارنگ، مبادرت به پرکردن کرم های تقلبی می کنند. از این رو به مصرف کنندگان توصیه می شود محصولات استاندارد و قابل اطمینان را از داروخانه ها، فروشگاه های معتبر آرایشی و بهداشتی و نمایندگان رسمی شرکت های تولیدکننده اعم از داخلی و خارجی خریداری کنند.
وی به استاندارد کرم های بهداشتی و آرایشی اشاره می کند و اظهار می دارد: تاریخ تولید و انقضاء حتما باید روی تیوپ کرم ثبت شده باشد. مشخصات شرکت تولیدکننده روی آن مشخص و از نظر بسته بندی باید کاملا پلمب شده باشد. هم چنین یک کرم سالم نباید دو فاز متفاوت تشکیل دهد.کرم ها از دو فاز روغن و آب تشکیل شده است. روغن و آب باید کاملا جذب هم شوند. بنابراین اگر روغن و آب کرم جدا شده باشد، دیگر قابل استفاده نیست. از دکتر اسدی می پرسیم چگونه یک کرم تقلبی را می توان تشخیص داد. وی در پاسخ می گوید: تشخیص تقلبی بودن کرم ها سخت است و نمی توان کرم تقلبی را از کرم قابل مصرف به سادگی تشخیص داد؛ زیرا مواد بسیاری در ترکیب یک کرم به کار گرفته می شود. این کارشناس به عوارض ناشی از مصرف کرم های تقلبی بر پوست اشاره می کند و می گوید: کرم های تقلبی در آزمایشگاه های بهداشتی و علمی ساخته نمی شود و درواقع هنگام تولید بر کیفیت آن هیچ نظارتی نمی شود.
از آن جا که ساخت این محصولات تقلبی براساس یک فرمولاسیون و اصول خاص صورت نمی گیرد، خاصیت اسید و بازی پوست که معروف به PH است ممکن است متغیر باشد و تاثیر سوء بر پوست بگذارد. دکتر اسدی به مسئله آلودگی کرم های تقلبی اشاره می کند و یادآور می شود: به طور یقین چون کنترل کیفیت بر این کرم ها صورت نمی گیرد، عاری از آلودگی نیست و احتمال آلودگی میکروبی آن ها وجود دارد و درصد این آلودگی می تواند بسیار بالا باشد و بعد از مدتی کپک در داخل تیوپ رشد می کند و به افزایش میزان آلودگی میکروبی منجر می شود. مصرف چنین کرم های غیراستانداردی، حساسیت های شدید در پوست ایجاد می کند و آلرژی پوستی شدید به همراه دارد، التهاب شدید، قرمزی پوست، خارش شدید، تورم واگزما نتیجه مصرف چنین کرم های تقلبی است.از دکتر اسدی در مورد کرم های دست ساز سوال می کنیم؛ وی در جواب می گوید: کیفیت کرم های دست ساز بستگی به مواد اولیه ای دارد که در تولید آن ها استفاده می شود.
اگر فرمول کرم های دست ساز توسط پزشک تجویز و توسط داروساز ساخته شود، چون استانداردهای لازم در آن به کار گرفته می شود و داروساز اصول ساخت و مراحل تولید را درنظر می گیرد، مشکلی ایجاد نمی شود و بدون تردید عوارض آن توسط پزشک و داروساز درنظرگرفته می شود. اما گاه افراد غیرمتخصص مبادرت به ساخت چنین کرم هایی می کنند و از آن جا که از میزان و دوز مواد موثر که باید در آن به کار رود، مطلع نیستند و در این بین ممکن است دوز بیشتری از مواد ترکیبی را به کار ببرند، استفاده از این کرم ها قطعا به پوست آسیب می رساند.وی درادامه می افزاید :وزارت بهداشت نقش نظارتی بر تولید این محصولات دارد، هرکرمی که تولید می شود و در واقع هر نوع فرمولاسیون و مواداولیه جدید که وارد چرخه تولید می شود، باید به تایید وزارت بهداشت و درمان رسیده باشد. وی تاکید می کند: وزارت بهداشت بر عملیات تولید نظارت جدی دارد.
در ساخت کرم های دارای استاندارد، هنگام کنترل کیفیت از نمونه های آن در قرنطینه آزمایش می شود و اصلا نباید آلودگی میکروبی داشته باشد و از طرفی اگر کرم های تقلبی توسط داروخانه یا فروشگاه های محصولات بهداشتی و آرایشی به فروش برسد، ناظران بهداشتی اقدام به تعطیلی آن مکان می کنند و با آن ها برخورد قانونی می شود. یادآوری این نکته ضروری است که تهیه محصولات بهداشتی و استفاده از آن به صرف تبلیغ در شبکه های مختلف ماهواره ای و اینترنتی و یا گفته و سفارش اشخاص غیرکارشناس، سلامت مصرف کننده را به مخاطره می اندازد. بی گمان استفاده از دانش بومی و محصولات داخلی که متناسب با شرایط آب و هوایی کشورمان می باشد، چنین مشکلاتی را درپی نخواهد داشت.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید