جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


معرفی کتاب ابزارهای مدیریتی


معرفی کتاب ابزارهای مدیریتی
در این کتاب راهنما که توسط شرکت معتبر مشاوره مدیریت"بیِن و شرکاء" تهیه شده است،مجموعه‌ای از برترین ابزارها و تکنیکهای مدیریتی به صورتی ساده و مختصر مورد معرفی و موارد استفاده و قابلیتهای هر ابزار با توجه به نقطه نظرات مدیران و کاربران آن تشریح شده است.مطالعه این مجموعه راهنما کمک می کند تا مدیران شناخت واقع‌بینانه‌تری از متداولترین ابزارهای مدیریتی به دست آورند و در زمان رویارویی با مسائل پیچیده سازمانی، بتوانند ابزار یا ابزارهای مناسب را انتخاب کرده و بکار گیرید.
ـ عنوان کتاب: ابزارهای مدیریتی
ـ ناشر: سازمان مدیریت صنعتی
ـ نویسنده: شرکت بین و شرکا
ـ نوبت چاپ: اول
ـ متجمان: شادی گلچین فر و امیر بختائی
ـ سال انتشار: ۱۳۸۸
ـ آدرس فروشگاه: تهران، خیابان ولی‌عصر، نبش جام جم، ساختمان آموزش، فروشگاه کتاب
تلفن فروشگاه: ۲۲۰۴۳۰۰۵ داخلی ۳۶۴
ـ آدرس مرکز پخش: تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، خیابان شهید نظری، شماره ۲۵۸، پخش سینا
ـ تلفن مرکز پخش: ۶۶۴۱۷۳۴۶ و ۶۶۴۰۱۷۸۳
افزایش پیچیدگی فعالیتهای سازمانی همراه با شدت روز افزون رقابت در محیط کسب وکار، اهمیت تصمیمات مدیران را دوچندان نموده است. امروز مدیران و تصمیم‌گیرندگان سازمان‌ها بیش از هر زمان دیگری خود را نیازمند مکانیزمها و روشهای کاربردی برای اخذ تصمیمات استراتژیک می‌بینند. در شرایط کنونی آزمودنِ آزموده‌ها اشتباهی نابخشودنی است. ولذا سازمان‌ها سعی بر آن دارند که گامهای رشد و توسعه را با استفاده از تجربیات دیگران بپیمایند.
در چنین فضایی اندیشمندان و صاحب‌نظران مدیریت با معرفی ابزارها و تکنیکهای مدیریتی به یاری تصمیم‌گیرندگان سازمانها آمده‌اند. مدیران با استفاده از این ابزارها می‌توانند به مقابله با مسائل پیچیده رفته و با اخذ تصمیمات مناسب و راهگشا، موفقیت و پیشرفت را برای سازمان و کارکنان خود به ارمغان آورند.
البته فرایند انتخاب ابزارهای مدیریتی به مانند مسائل حوزه کسب و کار، امری پیچیده است. لذا مدیران باید ابزارهایی را انتخاب کنند که در تصمیم‌گیری برای بهبود فرایندها، محصولات و خدمات به آنها کمک نموده و برایشان عملکردی بهتر و سودی بیشتر به ارمغان آورد.
شرکت معتبر "بیِن و شرکاء" از اوایل دهه ۹۰ میلادی تحقیقاتی را برای اندازه‌گیری میزان استفاده و سطح عملکرد ابزارهای مدیریتی در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت بین‌المللی به منظور تعیین متداولترین و مناسبترین ابزارهای مدیریتی به صورت مستمر، مصاحبه‌هایی را با مدیران ارشد سازمان‌های معتبر ترتیب داده است. نتیجه این تحقیقات در قالب مجموعه ای راهنما منتشر شده است که توسط دو تن از کارشناسان سازمان مدیریت ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
در این کتاب راهنما که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شده است، مجموعه‌ای از برترین ابزارها و تکنیکهای مدیریتی به صورتی ساده و مختصر مورد معرفی قرار گرفته و موارد استفاده و قابلیتهای هر ابزار با توجه به نقطه نظرات مدیران و کاربران آن تشریح شده است.
نویسندگان کتاب معتقدند، استفاده درست از این ابزارها مستلزم آن است که مدیران نسبت به نقاط قوت و ضعف هریک از این ابزارها آگاهی کافی داشته و بتوانند به صورتی خلاقانه، ابزارهای مناسب را به روشی صحیح و در زمانی درست با یکدیگر ادغام نموده و بکار گیرند. نکته مهم اینکه این کتاب در پی معرفی یک ابزار جادویی نیست بلکه هدف یادگیری مکانیزم انتخاب ابزار مناسب و چگونگی و زمان استفاده از آن است. چراکه انتخاب و بکارگیری ابزارهای مدیریتی بدون شناخت کافی و در اختیار داشتن داده‌های عینی، چیزی نیست جز یک بازی شانسی و البته خطرناک!
آقای دارل ریگبی که مدیریت پروژه ابزارهای مدیریتی را در شرکت بِین و شرکاء به عهده دارد هدف این پژوهش را اینگونه بر می شمرد:
ـ بررسی کاربردهای فعلی این ابزارها و مقایسه نتایج حاصل از بکارگیری آنها در سازمان‌های مختلف و صنایع مختلف در سراسر دنیا
ـ فراهم آوردن اطلاعاتی که مدیران برای شناسایی، انتخاب، بکارگیری و ادغام چند ابزار مناسب به منظور بهبود عملکرد شرکتهایشان به آنها نیاز دارند.
وی و همکارانش به صورت سالانه و یا هر دو سال یکبار از طریق انجام تحقیقات و برگزاری مصاحبه با مدیران ارشد، ۲۵ ابزار مدیریتی محبوب و شایسته را شناسایی می‌کنند. در این کتاب راهنما، علاوه بر تعریف این ابزارها، توضیح داده‌ شده که مدیران چگونه آنها را بکار می گیرند.
تحقیقات آقای ریگبی و همکاران وی منتج به یافته‌های مهمی شده که برخی از آنها به شرح ذیل است:
ـ به طور کلی میزان رضایت از ابزارها نسبتاً مثبت بوده است. اما میزان استفاده، سهولت بکارگیری، میزان اثربخشی و نقاط قوت و ضعف ابزارها بسیار با یکدیگر متفاوت است.
ـ در مواقعی که ابزارهای مدیریتی به عنوان بخشی از فعالیتهای سازمانی بکارگرفته شده‌اند، موفقیت بیشتری به ارمغان آورده‌اند.
ـ آن دسته از مدیرانی که ابزارهای مّد شده را بکار گرفته‌اند، اطمینان کارکنان خود را از دست داده‌اند. ولی وقتی اهداف استراتژیک واقع‌بینانه‌ای تعیین کرده و ابزارهای مدیریت را تنها وسیله‌ای برای کسب آن اهداف استراتژیک می‌دانند، به نتایج بهتری دست می‌یابند.
ـ هیچ ابزاری گلوله نقره‌ای نیست. (از عهده هر مسأله‌ای بر نمی‌آید)
ـ مدیران برای تفکر در مورد مسائل مشتریان، زمان بیشتری صرف می‌کنند. مثلاً در مورد چگونگی به دست آوردن مشتریان جدید، نگهداری مشتریان قبلی و کسب رضایت و خشنودی مشتریان
ـ قویاً چنین به نظر می‌رسد که کالاها و خدمات شرکتها به تدریج کاملاً شبیه یکدیگر شده ولذا مدیران را وادار می‌سازند که برای نوآوری به دنبال روشهایی اثربخش باشند.
ـ رقابت جهانی شدیدتر خواهد شد، که این خود دلیل اصلی تمایل روز افزون مدیران به ابزارهای مدیریتی است. این شرکتها به دنبال تامین مالی روند رشد خود از طریق جلب رضایت مشتریان هستند. همچنین از طریق فرایندهایی خلاقانه به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها هستند.
ـ ابزارهایی که اجزای تکنولوژیکی قابل ملاحظه دارند به تدریج قدیمی می‌شوند.
عناوین ابزارهای مدیریتی برگزیده که در این کتاب معرفی شده اند عبارتند از:
نظام ارزیابی متوازن، الگوبرداری، مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار، نوآوری مشارکتی، قوم‌شناسی مشتریان، شایستگی‌های محوری، وبلاگ شرکت، مدیریت ارتباط با مشتری، بخش‌بندی مشتریان، ابزارهای استراتژی رشد، مدیریت دانش، عملیات ناب، ابزارهای مدیریت وفاداری، ادغام و خرید، بیانیه ماموریت و چشم‌انداز ، مکان یابی، برون سپاری، سیستم شناسایی با امواج رادیویی(RFID)، برنامه‌ریزی اقتضایی و سناریو نویسی، مراکز خدماتی مشترک، شش سیگما، اتحاد استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت کیفیت جامعمطالعه این مجموعه راهنما، کمک می کند شناختی واقع‌بینانه از متداولترین ابزارهای مدیریتی به دست آورید، تا در زمان رویارویی با مسائل پیچیده سازمانی، قادر باشید ابزار یا ابزارهای مناسب را انتخاب و بکار گیرید. لذا مطالعه این کتاب به تمامی مشاوران، مدیران، تصمیم‌گیرندگان و کارشناسان سازمان‌ها توصیه می شود.
چهارراه تبلیغات وبلاگ تخصصی مدیریت تبلیغات


همچنین مشاهده کنید