جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


رسانه های نو ظهور


رسانه های نو ظهور
رابطه بین رسانه های سنتی و عموم مردم درحال تغییر است،روندی که متخصصین اطلاع رسانی آن را
مارسانه هامی نامند. شکل گیری این گونه روزنامه نگاری به اجتماع شبکه اینترتی اجازه تولید، تجزیه و تحلیل و انتشار اخبار و اطلاعات را می دهد و این اخبار و اطلاعات را در میان کسانی منتشر میسازد که با استفاده از فناوری موجود و بدون در نظر گرفتن حد مرزهای جغرافیایی با یکدیگردر ارتباط هستند. نوآوری در فناوری های اطلاع رسانی، نسل بشر را به عصر رسانه های آزاد که در آن هر کس دسترسیسریع به اخبار و اطلاعات را دارد وارد نموده است. عصری که در آن افراد می توانند به وجود آورنده و یا مشارکت کننده در فعالیتی خبری باشند.در نتیجه، اخبار اکنون به روش های غیر متعارف وبا عواقب غیر قابل پیش بینی پخش می شوند.چگونه تجارب مشترک در مورد رسانه های دیجیتالی بر دانسته های ما از آنچه که می دانیم و چگونگی کسب آن اثر می گذارد؟ عکس العمل آفریننده و یا گرد آورنده داستان و مطالب چیست با توجه بهاینکه هر کس می تواند خبرنگار، ناشر و یا از کسانی باشد که بایگانی مطالب را در اختیار دارد؟عواقب این مسئله بر جامعه جهانی ما چه خواهد بود؟این سوال ها در کانون مفهوم " ما رسانه ها" جا دارد، عبارتی که مرکز رسانه ای در حدود چهارسال پیش آن راابداع نمود. عبارت مطرح شده درصدد توصیف ظهور پدیده دسترسی جهانیان به محتوای مورد نظر از طریق منابع بی شمار است، محتوایی که سبب مشارکت بیشتر عموم در اخبار و اطلاعات می شود که بر جامعه اثر می گذارد.
کلمه گوگل بیان یک مفهوم است. موتور جستجوگر اینترنتی که با هدف نظم بخشیدن به اطلاعات موجود در دنیا و قادر نمودن افراد به کنترل اطلاعات جهان اطراف خود ایجاد شده است. بدین ترتیب افراد قادر خواهند بود اطلاعاتی را که مطابق با زمینه های مورد علاقه شان است جستجو و پیدانموده، براساس آن اقدام نمایند.
دستیابی افراد به اخبار و اطلاعات، دیگر تنها از طریق رسانه های بزرگ که دارای مجوز وسرمایه لازم برای انتشار اخبار بودند، تعیین نمی شود.بلاگ ها بیان موضوع دیگری هستند. این بلاگ ها نشریات اینترنتی هستند که افراد و عقاید آنها را به یکدیگر ارتباط می دهند. تارنما هایی مانند صدای مردم از گوشه و کنار جهان مجموعه ای از داستان ها و نظرات افراد گوناگون را در بردارد.موضوع سوم، رشد کانال های ماهواره ای بین المللی است. امواج ماهواره ای بر روی فرهنگ های مختلف در سراسر جهان گشوده اند. هزینه های پایین فناوری های دیجیتالی و پخش ماهواره ای سبب شده است که بیش از ۷۰ کانال بین المللی، مرزها را پشت سر گذارده و اخبار مربوط به دیدگاه های گوناگون را به اقصی نقاط جهان برساند. شبکه دولتی بی بی سی شکل جدیدی از امپراتوری خود را به وجود آورده است با صدها کانال و تارنمای اینترنتی است که حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت پوشش قرار می دهد و به ۴۳ زبان ترجمه شده است.
"ما رسانه ها" همچنین در برگیرنده یکی از ابزار رسانه ای شخصی است که قادر به ایجاد قوی ترین نوع ارتباط رسانه ای است، یعنی گفتگوهای شهروندان با یکدیگر. نزدیک ۸۰۰ میلیون تلفن همراه جدید هر ساله در سراسر دنیا به فروش میرسد. که با دوربین های پیشرفته دیجیتالی که در تلفن های همراه شان نصب گردیده از رویدادهای گوناگون فیلم برداری نمایند.این وسایل سبب به وجود آمدن نسلی از مطالب جهان شمول خواهد شد که دارای قدرت غیر قابل پیش بینی در تولید، سهیم شدن، پخش و مشارکت درامور زندگی در لحظه انجام آنها خواهد بود.شبکه های جهانی این اجازه را به مردم می دهند تا عقاید و نظرات، اخبار و تصاویر را در هر کجا و در هر زمان پخش نمایند.
آنچه که حاصل خواهد شد بارزترین نتیجه "ما رسانه ها" یعنی "مشارکت" خواهد بود. هر فردی در این
داستان، نقشی دارد و هر فردی به گونه ای تاثیرگذار است.نتیجه حاصل از "ما رسانه ها"، تغییر شیوه ارتباط بین سازمان های سنتی دست اندرکار خبری است."ما رسانه ها" یک فرایند حاصل از عملکرد از پایین به بالا است که در آن دیدگاه سردبیر و یا فرایند روزنامه نگاری رسمی برای تصمیماتی که کارکنان می گیرند سرمشق نیست. بلکه، این فرایند حاصل مجموعه ای از گفتگوهای صورت گرفته خود جوش است که بسط یافته و یا ممکن است در شبکه اجتماعی تارنما به سرعت ناپدید می شوند.فعالیت فرد و یا گروهی از افراد جامعه در فرایند گرد آوری، گزارش ، تجزیه و تحلیل و یا انتشار اخبار، به طور مشخصی با فعالیت های سازمان های سنتی و روزنامه نگارانی که برای آنها کار می کنند در رقابت است. اما هر دو گروه یک هدف را دنبال می کنند یعنی فراهم آوردن اطلاعاتی مستقل، قابل اطمینان، دقیق، فراگیر و مرتبط که جامعه ای آزاد به آن نیازمند است. در کنار روزنامه نگاری سنتی، پدیده " ما رسانه ها " غیر قابل چشم پوشی به نظر می رسد. اجتماع ها، مشاغل، سازمانهای دولتی، اندیشمندان، روزنامه نگاران مستقل، ستون نویسان، مدارس روزنامه نگاری و حتی سازمانهای خبری در این کار سهیم هستند. در سرتاسر فرایند رسانه ای، طرح هایی شروع به جوانه زدن نمودند.بدین ترتیب حرفه وزین روزنامه نگاری، خود را در برهه ای خاص از زمان می یابد، موقعیتی که استیلای خود را به عنوان طلایه دار خبری به خاطر فناوری و رقبای جدید و از طرف مخاطبینی که برای آنهاامر خبررسانی را انجام می دهد در معرض خطر می بیند.این گرایش سبب انجام بحث هایی زیادی در مورد نقش ارزش های مهم روزنامه نگاری شد. مشخص است که روزنامه نگاری بر آن است تا تعریف جدیدی از خود ارایه داده، به صورتی با نیروهای پراکنده پیش روی خود کنار آید. هدف اساسی از این بحث، دست یابی به گونه ای کنترل، اعتبار و سودآوری است. "ما رسانه ها" نیروی است که به زودی از سازمان های خبری که بر انتشار اخبار و اطلاعات کنترل دارند پیشی خواهد گرفت. بدین معنا که برداشت های درست فرهنگی افراد، احیا کننده رسانه های ما خواهد بود.
محمد سمیعیانی


همچنین مشاهده کنید