جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مسی با عیار طلا


مسی با عیار طلا
● به جای مقدمه
لیگ هشتم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید، لیگی که به جز یکی، دو مورد توانست کارش را به موقع به سرمنزل مقصود برساند در این لیگ که به نوعی قربانگاه مربیان لقب گرفت، اگر چه فوتبال زیبایی از سوی تیم های لیگی به چشم نیامد اما تا بود، حاشیه هایی بود که فوتبال را آزار داد. نداری برخی از تیم های لیگی، فاصله کیفی برخی از تیم ها با یکدیگر، مسائل داوری، برخی ضعف های مدیریتی، عملکرد ضعیف بازیکنان، همه و همه مواردی بودند که لیگ را تحت الشعاع خود قرارداد. هرچند در لیگ هشتم به نوعی هم به لحاظ فوتبالی چیزی به چشم نیامد. تیم های قدرتمند در لیگ هشتم رشد قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشتند و تیم های به ظاهر ضعیف هم برای موفقیت خود تلاش بخصوصی را انجام ندادند. بازیکن سالاری در لیگ هشتم غوغا کرد و بسیاری از اتفاقات در فوتبال ایران براساس عملکرد بازیکنان ترسیم شد، به طوری که آنها در بسیاری از رفتن ها و آمدن های اهالی فوتبال در لیگ نقش بسزایی را ایفا کردند. با پایان لیگ و بر اساس یک عادت دیرینه می خواهیم کارنامه ۱۸ تیم حاضر در لیگ هشتم را برای ثبت در آرشیو باشگاه های فوتبال و اهالی این رشته پرطرفدار اعلام کنیم، کارنامه هایی که مثل خیلی از کارنامه های دیگر دقیقاً بیان کننده عملکرد تیم ها براساس آمار و ارقام است. طی ۱۸ روز، ۱۸ کارنامه را صادر خواهیم کرد و در این راه خوشحال خواهیم شد که از پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان نیز بهره ببریم. منتظریم تا باشگاه ها هم در این راه به کمک ما آمده تا ما بتوانیم اطلاعات جامع و کامل تری را تقدیم شما عزیزان نماییم. از استقلال قهرمان لیگ هشتم شروع می کنیم و به برق شیراز هم ختم خواهیم کرد، چرا که اعتقاد داریم ارائه این اطلاعات برای فوتبال و باشگاههای سراسر کشور خواهد توانست به آنها در تصمیم گیری های آینده شان کمک نماید.
● مس کرمان
شاید کویرنشینان هرگز باور نمی کردند که تیمشان در دومین سال حضور در لیگ برتر فوتبال کشور این چنین درخشان ظاهر شده و با عیاری چون طلا به عنوانی دست یابد که خیلی از تیم های اسم و رسم دار پایتخت از رسیدن به آن عاجز نشان دادند.مس با مدیریت عبدالرضا برهانی نژاد و هدایت پرویز مظلومی در لیگ هشتم اگر چه در نیم فصل اول فراز و فرود در کارش دیده شد اما در مجموع لیگ را چنان تمام کرد که شاید خوشبین ترین افراد هم آن را پیش بینی نمی کردند.مس با جمع آوری مهره های کنار گذاشته شده از ۲ تیم آبی و قرمز پایتخت استخوانبندی تیمش را چنان محکم کرد که خیلی ها به آینده این تیم خوشبین تر از پیش شدند اما این خوش بین تر از پیش شدند اما این خوشبینی به آن معنا نبود که مس بتواند عنوان سومی لیگ را از آن خود کند. مس در لیگ هشتم یک تیم پرحرف و حدیث هم بود و هر روز خبر تازه ای از آن به بیرون درز می کرد. یک روز خبر می آمد که رحمتی از این تیم خواهد رفت. روز دیگر پرسپولیسی شدن امیرحسین صادقی به گوش می رسید و یک روز هم خبر می آمد که پرویز مظلومی از این تیم جدا خواهد شد اما آنچه ماند مس بود که ماند و با وجود تمامی این شایعات ریز و درشت توانست به عنوان سوم لیگ دست یابد، عنوانی که شاید خود کرمانی ها هم به نوعی آن را باور نداشتند اما این اتفاق افتاد و مس توانست بعد از ذوب آهن به عنوان تیم سوم لیگ و دومین تیم شایسته شهرستانی لیگ معرفی شود عنوانی که قطعاً انگیزه مدیران مس را برای ادامه کار این تیم شهرستانی برای لیگ آینده دوچندان خواهد کرد.
● نقش مظلومی
پرویز مظلومی قطعاً خوشحال ترین نفر در بین مسی ها بود که توانست شایستگی خود را به رخ این و آن بکشد. مظلومی با وجود اینکه هر روز شایعه حضورش در یکی از تیم های ملی و یا باشگاهی بر سر زبان ها می افتاد در مس ماند و به کار خود ادامه داد تا برای پاسخگویی به منتقدانش به عنوانی درخور توجه دست یابد.
● رحمتی
سیدمهدی رحمتی دروازه بان اول تیم مس و دروازه بان اول تیم ملی برای کرمانی ها یک نعمت بسیار بزرگ بود. دروازه بانی که در کسب عنوان سومی مس نقشی فراتر از نقش یک دروازه بان اول را داشت. رحمتی که در اواسط فصل شایعه حضورش در پرسپولیس دهان به دهان پیچید به دلیل تعهدی که به مسی ها داده بود ماند تا با پایان فصل از این تیم جدا شود کاری که چنین به نظر می آید رحمتی موفق به انجام آن شده است هرچند که خیلی ها از همین حالا رحمتی را دروازه بان اول فصل آینده تیم پرسپولیس می دانند.
● ۲۷ بازیکن برای مس
سیدمهدی رحمتی، مرتضی ابراهیمی، امیرحسین صادقی، سیدرسول میرطرقی، مهدی کیانی، علی حمودی، فرزاد آشوبی، مصطفی سیفی، مجید خدابنده لو، ادینهو داسیلوا، علی ممبینی، روح الله بیگدلی، پائولو زالترون، روح الله عطایی، فرزاد حسین خانی، فراز فاطمی، رسول نویدکیا، حمیدرضا غنی زاده، جلال امیدیان، سوکو فوفانا، ادرلوسیانو، حسن هوری، مجتبی انصافی، کمال کامیابی، احمد امیری کامیار، روبرتو پائولو داسیلوا و مهدی رجب زاده ۲۸ بازیکنی بودند که برای مس کرمان در طول ۳۴ بازی در لیگ هشتم به میدان رفتند.
● رکورددار بازی
مرتضی ابراهیمی کاپیتان تیم فوتبال مس رکوردار بازی در این تیم کرمانی بود. ابراهیمی در خط دفاعی مس همیشه جزو یکی از بهترین های تیمش بود حتی در روزهایی که مس بازی هایش را به حریفان می باخت. ابراهیمی در مجموع ۳۴ بازی تیمش در ۳۳ بازی به عنوان بازیکن ثابت به میدان رفت و رکورد ۹۷۰ دقیقه بازی را به نام خود در این تیم کرمانی به ثبت رساند. ابراهیمی در نیم فصل اول ۴ گل و در نیم دوم هم ۲ گل برای تیمش به ثمر رساند.
● ۲۶۱ هزار تماشاگر
تماشاگران کرمانی بدون شک نقش بسزایی در قرار گرفتن این تیم در جای سوم جدول رده بندی لیگ برتر بر عهده داشتند. در نیم فصل اول چیزی حدود ۱۴۶ هزار تماشاگر، بازی های این تیم را از نزدیک تماشا کردند و در نیم فصل دوم نیز مثل بقیه تیم ها این تعداد نزول و به ۱۱۵ هزار تماشاگر رسید تا در مجموع ۲۶۱ هزار تماشاگر در مجموع ۳۴ بازی این تیم در لیگ هشتم از بازی های این تیم دیدن کرده باشند که این تعداد تماشاگر با توجه به جایگاه مس تا حد زیادی غیرقابل تصور به نظر می رسید.
● اولین و آخرین گل
اولین گل تیم فوتبال مس کرمان را در لیگ هشتم مرتضی ابراهیمی در دقیقه ۱۰ بازی به استقلال اهواز به ثمر رساند گلی که در دومین بازی مس به ثمر رسید و پایه گذار ۳ گل بعدی این تیم شد. مس در آن دیدار که با گلزنی مرتضی ابراهیمی آغاز شد در نهایت با حساب ۴ بر صفر برنده میدان لقب گرفت ضمن اینکه آخرین گل کرمانی ها نیز در لیگ هشتم توسط بازیکن مؤثر و برزیلی این تیم یعنی ادینهو وارد دروازه پیکان شد. گلی که در دقیقه ۸۲ به ثمر رسید و شکست ۴ بر صفر خودروسازان را رقم زد.
● پر گل ترین پیروزی
پرگل ترین پیروزی کرمانی ها در لیگ هشتم در دیدار برگشت این تیم در مقابل فولاد خوزستان رقم خورد. دیداری که در ورزشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد و با حساب ۳بر ۲ به نفع کرمانی ها به پایان رسید. ادینهو، زالترون و فاطمی زننده ۳ گل تیم مس در دیدار با فولاد بودند، دیداری که علاوه بر پرگل ترین از حساس ترین دیدارهای این تیم هم به شمار می رفت.
● بدترین شکست
شاید کرمانی ها حالا از بابت شکست در مقابل برق شیراز، تیم هجدهم جدول رده بندی لیگ بیشتر از قبل ناراحت و نگران باشند. شکست ۴ بریک در بازی رفت و در مقابل برق شیراز یکی از آن شکست هایی بود که هیچ کس آنرا باور نداشت. شکست مس در مقابل برق در روزهای اوج تیم شیرازی رقم خورد، روزهایی که برق در عرش سیر می کرد و هرگز فکر سقوط به دسته پائین تر را در سر نداشت.
● شروع بد، پایان خوش
مس کرمان لیگ هشتم را بد و با شکست یک بر صفر از ذوب آهن آغاز کرد. دیداری که در اصفهان و با قضاوت محسن ترکی برگزار شد و با یک گل هم به سود تیم میزبان تمام شد. کرمانی ها اگرچه لیگ را بدشروع کرده بودند اما در دیدار پایانی موفق به شکست ۴ بر صفر پیکانی ها شدند تا به نوعی لیگ را خوب به پایان برده باشند. پیروزی ۴ بر صفر مقابل پیکان باعث تثبیت عنوان سومی کرمانی ها در جدول رده بندی لیگ شد.
● خشن ترین بازیکن
در تیمی که فوتبال را قدرتی بازی می کرد، عنوان خشن ترین بازیکن مس در لیگ هشتم به فرزاد حسین خانی رسید. حسین خانی در نیم فصل اول لیگ، ۵ بار کارت زرد داوران را مقابل دیدگان خود دید و در نیم فصل دوم هم با ۳ اخطار جمع کارت های زردش را در لیگ هشتم به عدد ۸ رساند. صادقی در دیدار حساس تیم های مس با پرسپولیس در دقیقه ۸۹ از رحیم رحیمی مقدم کارت قرمز گرفت و از بازی اخراج شد.
● بهترین گلزن
فراز فاطمی مهاجم اسبق تیم پرسپولیس اگرچه، امسال به عنوان یک بازیکن ثابت برای تیمش بازی نکرد اما بعنوان یک بازیکن ذخیره و نیمکت نشین چهره پرفروغی را از خود به نمایش گذاشت تا جایی که گل های بسیاری را برای این تیم کرمانی بثمر رساند تا نقش غیرقابل انکاری در موفقیت های این تیم داشته باشد. فاطمی، با ۱۱ گل عنوان بهترین گلزن تیم مس کرمان را در لیگ هشتم به خود اختصاص داد.
● اخراجی ها
مجید خدابنده لو، امیرحسین صادقی و فراز فاطمی اخراجی های تیم مس کرمان در لیگ هشتم بودند. خدا بنده لو در بازی دوم تیمش در دور رفت و مقابل استقلال اهواز از داور کارت قرمز گرفت و زمین بازی را ترک کرد، همان طور که امیر حسین صادقی در دور برگشت و در دیدار مقابل استقلال تهران در دقیقه ۸۹ کارت قرمز یدالله جهانبازی را مقابل چشمهای خود دید. فرزاد حسین خانی نیز سومین بازیکن اخراجی مس بود که در دقیقه ۸۹ بازی با پرسپولیس توسط رحیم رحیمی مقدم از زمین بازی اخراج گردید.
● اولین و آخرین داور
محسن ترکی داور باتجربه کشورمان نخستین بازی کرمانی ها را در اصفهان و در بازی با ذوب آهن سوت زد، دیداری که در نهایت با حساب یک بر صفر به سود اصفهانی ها به پایان رسید. ترکی در شرایطی بازی اول کرمانی ها را قضاوت کرد، که داوری دیدار آخر نارنجی پوشان کرمانی به البرز حاجی پور سپرده شد. حاجی پور دیداری را برای کرمانی ها قضاوت کرد که درنهایت با حساب ۴ بر صفر به سود کرمانی ها مقابل پیکان قزوین رقم خورد.
● نتایج مشابه
کرمانی ها در طول لیگ هشتم، ۴ دیدار خود را با نتیجه ای مشابه به هم به پایان رساندند آنها که در بازی رفت با سایپا به نتیجه تساوی یک بر یک رسیده بودند در بازی برگشت هم به نتیجه ای بهتر از تساوی یک بر یک دست پیدا نکردند، تا نتیجه دیدار رفت در بازی برگشت هم تکرار شده باشد. مس در بازی با صبای قم هم به ۲ نتیجه مشابه رسید. پیروزی ۳ بر یک در بازی مقابل صبای قم در کرمان بیانگر این واقعیت بود که آنها راه شکست یاران فیروز کریمی را خوب بلد هستند.
● مس در آسیا
مس کرمان در دومین سال حضورش در لیگ برتر به مقامی رسید که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد. کسب عنوان سومی لیگ توسط کرمانی ها بمعنای حضور آنها در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بود، عنوانی که قطعاً بیش از کسب عنوان سومی لیگ برای کرمانی ها از اهمیت برخوردار بوده است. مس کرمان قرار است از همین حالا خودش را برای حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا آماده کند.
● میانگین ها
▪ میانگین برد: ۲
▪ میانگین مساوی:۴/۳
▪ میانگین باخت:۸/۴
▪ میانگین گل زده:۵۸/۱
▪ میانگین گل خورده:۹۴/۰
▪ میانگین امتیاز:۷۹/۱
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید