جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


صمیمیت یا چه جوری پسرخاله شویم!


صمیمیت یا چه جوری پسرخاله شویم!
جوان دلویی انگاری وجود بعضی ها را با گرما سرشته اند یا برعکس بعضی ها هم یخ وجودیشان آن قدر سخت و سفت است که به این راحتی ها باز نمی شود. شاید شما هم از آن هایی باشید که وجودشان سرشار از صمیمیت است و ندیده و نشناخته و چای نخورده «پسر خاله می شوند!» یا از آن هایی هستید که به قولی با خودشان هم قهر هستند و آبشان با دیگری توی یک جوی نمی رود! و مدام با خودتان درگیرید که چرا بعضی ها به راحتی با دیگران «جوش» می خورند و سریع صمیمی می شوند! اما چرا بعضی ها به راحتی آب خوردن با دیگران صمیمی می شوند و به نظر می رسد که انگار سالیان سال است که همدیگر را می شناسند و مدت هاست که رفیق گرمابه و گلستان هم هستند و ...؟
● اهل کجایی؟
به نظر و گفته بعضی از جامعه شناسان و روان شناسان مردم بعضی از شهرها، خیلی زود با دیگران صمیمی می شوند که این هم به واسطه تأثیر نسبی آب و هوا و جغرافیای آن مکان روی شخصیت افراد است. مثلا شخصیت و اخلاق آدم هایی که در شهرهای کویری زندگی می کنند تقریبا شبیه هم است و شخصیتشان با آدم هایی که در شهرهای کوهستانی و معتدل به دنیا آمده اند و در آن جا زندگی می کنند، فرق می کند. برای همین است که همیشه می گویند که بعضی ها به همین دلیل زودتر با دیگران صمیمی می شوند!
● غریبه ها را نبین!
حالا در جایی که همه به صمیمیت و خون گرمی معروف و مشهورند یکی هم پیدا می شود که تحویلت نگیرد و اصلا تو را نبیند! این ها بستگی به تربیت خانوادگی هم دارد. اصولا مادر و پدرها هر جوری که از کودکی با ما رفتار کنند می شود همان تربیت ما! یعنی اگر مادر جانمان از همان بچگی مدام در گوش ما بخواند که «مبادا از دست غریبه ها چیزی بگیری!»، «به غریبه ها سلام نکنی ها!» ... معلوم است دیگر شخصیت ما چه جوری شکل می گیرد!ترس از همه عالم و آدم به وجودمان می ریزد و فکر می کنیم که تنهایی بهتر از این است که با دیگری دوست شویم! بعد یک چار دیواری برای خودمان می سازیم و اجازه ورود کسی را هم به آن نمی دهیم! این جوری وقتی وارد دانشگاه که همان جامعه کوچک است می شویم تحمل محیط صمیمی و دوستانه را نداریم و هیچ جوری هم زیر بار این جور محیط ها نمی رویم ... در نهایت تبدیل می شویم به یک آدم منزوی و گوشه گیر!!
ـ نکته
غیر از این هایی که گفتیم یک اصل مهم به نام تجربه است که در همه جا حرف اول را می زند و در این زمینه هم می تواند حرف اول را بزند. مثلا: برقراری رابطه صمیمانه و دوستانه ما با دوستان دوران ابتدایی مان تا الآن می تواند برای ما تجربه ای شود که آیا صمیمیت چیز خوبی است یا نه؟ یا اصلا با چه جور آدم هایی دوست شویم آن هم از نوع صمیمانه اش! بعد چه جوری با دیگران رفتار کنیم و از این موردها. اما از قدیم و ندیم گفته اند هر چیزی میانه اش خوب است! «صمیمی» بودن هم از این اصل مهم مستثنا نیست!اگر از آن دسته ای هستید که با اخلاق سردتان حتی یکی دو تا دوست برای خودتان باقی نگذاشته اید این مطالب را بخوانید و به کار ببرید، شاید یخ وجودتان را باز کرد و کمی مهربان تر شدید!
▪ یک: علت این که «دوز» سردی وجودتان بالاست را پیدا کنید، یا به تربیت خانوادگی تان بر می گردد یا به تجربه تان ... به هر حال شما که نمی خواهید همه از شما به عنوان یک آدم «مغرور از خود راضی» یاد کنند که، می خواهید؟ خودتان باید بگردید و علتش را پیدا کنید و به دنبال راه حل باشید!
▪ دو: خودتان را تبدیل کنید به «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» بشوید همان عضو بی قرار! اگه برای دوستان مشکلی پیش می آید تا جایی که امکان دارد و از دستتان بر می آید کمکش کنید و تنهایش نگذارید! همین می شود دلیلی برای بالا رفتن «صمیمیت» در وجودتان!
▪ سه: بعضی چیزها را باید یاد گرفت مثل مهارت گوش کردن، حمایت کردن. مهارت گوش کردن هنری است که هر کسی آن را ندارد. بعله! گوش کردن با شنیدن کلی تفاوت دارد ... اگر جواب این را پیدا کردی آن وقت کم کم می توانی گوش کنی تا بشنوی! خیلی از صمیمیت های دوستانه و ماندگار در نتیجه همین گوش کردن هاست!
▪ چهار: احترام متقابل حرف اول را در یک رابطه دوستانه و صمیمانه می زند! درست است که بیشتر آن هایی که با هم دیگر دوستی صمیمانه دارند گاهی وقت ها شوخی هایشان بیشتر از حد می شود ولی سعی کنید احترام دوستتان را هر چه قدر که برایتان عزیز است در هر حالت حفظ کنید تا رابطه دوستی تان طولانی تر شود!
ـ نکته
دوستتان هر چه قدر عزیز است، درست! اما یادتان باشد که ریز و درشت زندگی و اسرار خانوادگی تان به خودتان مربوط است نه به دوستانتان! بعضی وقت ها صمیمیت های دوستانه کار دستتان می دهد و آن چه نباید بشود، می شود و آن حرفی که نباید گفته بشود می شود و ... حالا اگر توانستی آب رفته را به جوی برگردان!
● حرف آخر
سعی کنید با آن هایی دمخور شوید که شرایط اجتماعی، خانوادگی و تربیتی شان شبیه شرایط شما باشد، علاقه ها، سلیقه ها و طرز تفکرهایتان هم یکی باشد، به راحتی می توانید رابطه دوستی تان را تا سال های سال ادامه بدهید! فقط حواستان را خوب جمع کنید که کلاه سرتان نرود.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید