جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

عروسک خیمه شب بازی از شاخه‌های چوب


شما با چند حركت ساده دست می توانید اسب عروسكی كوچكی درست كنید، اسبی كه سرش را بالا و پایین می اندازد و چهار نعل می تازد و سم های براق او كه از شاه بلوط هندی است، صدای طبیعی سم اسب را روی سطح سفت و سخت منعكس می كنند. همچنین آدمك كوچولو سری دارد از تخمدان گیاه كه به تنه مخروط میوه صنوبر چسبیده است بارشته نخی كه به دور روی كله آدمك چسبیده است می توانید آن را به حركت درآورید. بازوها و ساق پاهای آدمك از رشته نخ و مهره ساخته شده و كف پای آدمك از شاه بلوط هندی است.
مواد و ابزار مورد نیاز برای درست كردن اسب: نخ به رنگ طبیعی مثل كنف و نخ به رنگ آبی ـ قیچی ـ یك دسته تركه چوب باریك ونازك ـ قیچی باغبانی نوار چسب دورو ـ رشته های باریك الیاف ـ كش لاستیكی ـ سیم نازك ـ سیم چین ـ سوزن رفوگری ـ جوالدوز ـ دو عدد مهره چوبی كوچك.
۱ـ به اندازه ۶۰ سانتیمتر نخ كنفی به رنگ طبیعی و چندین تكه نخ به اندازه ۱۶ سانتیمتر ببرید.
۲ـ یك رشته از نخ بلند را از وسط نخ های كوتاه عبور دهید حلقه كنید و محكم گره بزنید تا دم اسب آماده شود. شاخه های باریك چوب را به اندازه ۲۲ سانتیمتر ببرید و روی نوار چسب دو طرفه بگذارید. نخ بلند دم اسب را در وسط دسته چوب ها پهن كنید و دو تكه نخ را به اندازه ۲۲ سانتیمتر عمود بر شاخه های پهن كنید، این دو رشته نخها پاهای اسب هستند.
۳ـ همه دسته چوبها را با همدیگر جمع كنید و با نوارچسب دور تا دور آنها را محكم بچسبانید.
۴ـ با كش یك طرف سر اسب را ببندید و به یك سرنخ بلند كه از سرانتهایی تنه اسب بیرون آمده ببندید، ۷۰ سانتیمتر از رشته نخ را برای فاصله گردن تا تنه اسب در نظر بگیرید.
۵ـ اضافه نخی را كه از طرف دماغ امتداد یافته به دور دماغ ببندید تا دهنه اسب درست شود. انتهای آنها را گره بزنید.
۶ـ قسمت نوك سر را پهن كنید و با سیم ببندید.
۷ـ دوباره به اندازه ۷۰ سانتیمتر برای گردن در نظر بگیرید و رشته نخ دوم را به دور سیم بپیچید و انتهای آن را گره بزنید.
۸ـ با رشته های الیاف سبدبافی به دور هر رشته نخ گردن حلقه بزنید، یال اسب درست می شود.
۹ـ دو رشته نخ كوتاه آبی ببرید و انتهای یك سر آنها را گره بزنید و با سوزن رفوگری (جوالدوز) نخ را از توی مهره های چوبی عبور دهید و به دو طرف كله اسب وصل كنید تا چشم ها ساخته شود.
۱۰ـ یك دسته شاخه باریك به طول ۲۱ سانتیمتر ببرید و برای دسته عروسك گردان و دور تا دور چوب دسته را نخ آبی بپیچید. با نخ كوتاه سر را به دسته و با دیگری بالاتر از دم اسب را به دسته متصل كنید.
۱۱ـ با وسیله تیزی وسط شاه بلوط هندی را سوراخ كنیدو نخ های پاهای اسب را از آنها عبور دهید و گره بزنید. دم اسب را شانه كنید تا رشته های نخ از هم باز شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید