جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چه پیشنهاد عجیبی!


چه پیشنهاد عجیبی!
● پاکیزگی و آراستگی :
هر انسانی پاکیزگی را دوست دارد و بی اختیار مجذوب پاکیزگی و آراستگی می شود و سعی می کند خود را پاکیزه و آراسته نگه دارد. اسلام بر این موضوع بسیار سفارش کرده و پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: پاکیزگی جزء دین است. و حضرت رضا (ع) پاکیزگی را از خوبترین اخلاق پیامبران الهی می شمرند. مخصوصاً زن و شوهر باید برای یکدیگر پاکیزه و آراسته باشند و در منزل سر و وضع نامرتب نداشته باشند که در این صورت از مهر همسر کاسته می شود. رسول خدا (ص) خطاب به مردان سفارش کرده اند که: «شما باید خود را برای همسرتان مرتب و آراسته و آماده گردانید همانطور که دوست دارید او خود را بیاراید و برای شما مهیا و آراسته باشد.» لباس مایه آراستگی و جمال انسان است و زن و مرد باید در منزل هم از لباسهای آراسته استفاده کنند و از ژولیدگی بپرهیزند.
محبت : همه مردم تشنه دوستی و محبتند. دوست دارند محبوب دیگران‏باشند. دل انسان به محبت زنده است.کسیکه بداند محبوب کسی نیست‏. خودش را بی کس و تنها می شمارد.همیشه پژمرده و افسرده است.خانم‏محترم،شوهر شما نیز از این احساس غریزی خالی نیست. او هم تشنه‏عشق و محبت است. قبلا از محبتهای بی‏شائبه پدر و مادر برخوردار بود. اما از آن هنگام که پیمان زناشویی بستید خودش را در اختیار تو قرار داد. انتظار دارد محبتهای آنها را جبران کنی و از صمیم قلب دوستش بداری.
امام صادق علیه السلام فرمود:وقتی کسی را دوست داری به او خبر بده. (۱)
رشته دوستی را از همه بریده و به تو پیوند کرده انتظار دارد تو تنها، به اندازه‏همه دوستش بداری.شب و روز برای آسایش و رفاه تو زحمت می کشد وحاصل دسترنج ‏خویش را در طبق اخلاص نهاده تقدیم تو می کند. شریک‏زندگی و مونس دائمی و غمخوار واقعی تو است. و سعادت و خوشی تو عنایت دارد.قدرش را بدان و از صمیم قلب‏دوستش بدار. اگر او را دوست‏بداری او هم به تو علاقه‏مند خواهد شد. زیرا محبت‏ یک پیوند دو طرفی است و دل به دل راه دارد. اگر محبت دو طرفه شد بنیان زناشویی استوار می شود و خطرجدایی برطرف می گردد.
خداوند بزرگ در قرآن شریف ‏می فرماید: یکی از آیات خدا اینست که همسرانی برایتان آفریده تا بدانها آرامش پیدا کنید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. (۲)
اگر می خواهی عشق او پایدار بماند با رشته محبتهای دائمی آنرا نگهداری‏کن. اگر شوهرت را دوست‏بداری همیشه دلش شاداب و خرم است. درکسب و کار دلگرم و به زندگی علاقه‏مند است. و در همه کارها موفقیت‏خواهد داشت. اگر بداند محبوب واقعی همسرش می باشد حاضر است‏برای تامین سعادت و رفاه خانواده‏اش تا سر حد فداکاری کوشش کند. خانم محترم رشته محبت را بگردن شوهرت بینداز و بدینوسیله ‏بخانه و خانواده جلبش کن. ممکن است‏شوهرت را قلبا دوست‏ بداری ‏لیکن اظهار نکنی اما این مقدار کافی نیست. باید آنرا به زبان بیاوری بلکه‏باید از رفتار و گفتار و حرکاتت آثار عشق و علاقه نمایان باشد.
● چه مانع‏دارد گاه گاه بگویی:
عزیزم واقعا ترا دوست دارم؟ اگر از سفر آمد دسته گلی تقدیمش کنی و بگویی:خوب شد آمدی دلم برایت تنگ شده‏بود. وقتی در سفر است‏برایش نامه بنویس و از فراق و جدایی اظهار دلتنگی کن. اگر از موقع معمول دیرتر به‏خانه آمد اظهار کن: از دیر آمدنت ناراحت‏شدم. در غیاب او نزد دوستان و خویشان از او تعریف کن. و اگر کسی خواست‏بدگویی کند دفاع کن،هر چه بیشتر اظهار عشق و علاقه کنی بیشتر به تو علاقه‏مند می شود. درنتیجه پیمان زناشویی شما استوارتر و خانواده خوشبخت‏تری خواهید بود.
شکسپیر می گوید: چیزیکه در زن قلب مرا تسخیر می کند مهربانی‏اوست نه روی زیبایش.من زنی را بیشتر دوست دارم که مهربانتر باشد.
حضرت رضا علیه السلام فرمود:بعضی زنها برای شوهرشان‏ بهترین غنیمت هستند: زنانیکه به شوهرشان اظهار عشق و محبت کنند. (۳)
● احترام شوهر
هر کسی به شخصیت‏خویش علاقه‏مند است.خودش را دوست‏دارد. دلش می خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند. خانم محترم حب ذات و علاقه به احترام یک امر غریزی است‏لیکن همه کس حاضر نیست احساس درونی شوهر شما را اشباع کند. از شما که یار و غمخوارش هستید انتظار دارد حد اقل در خانه‏احترامش کنید و شخصیت تحقیر شده‏اش را زنده گردانید. بزرگداشت اوشما را کوچک نمی کند لیکن به او نیرو و توانایی می‏بخشد و برای کوشش‏و فعالیت آماده‏اش می گرداند.
خانم گرامی به شوهرت سلام کن. همیشه بالفظ "شما" او را مخاطب قرار بده.موقع سخن گفتن کلامش را قطع نکن. جلو پایش برخیز و به او احترام کن. با ادب حرف بزن.
اگر با هم به مجلسی می روید او را مقدم بدار. او را با اسم صدا نزن بلکه بانام فامیل و لقب مخاطب قرار بده. در حضور دیگران از او تجلیل و تعریف‏کن. به فرزندانت ‏سفارش کن از پدرشان احترام کنند. و اگر بی‏ادبی کردند توبیخشان کن. در حضور مهمان ها نیز احترامش بگذار و باندازه آنها بلکه‏زیادتر از او پذیرایی کن. مبادا در مجلس مهمانی وجود شوهرت را نادیده بگیری و تمام توجهت ‏به مهمان ها معطوف باشد. وقتی درب منزل را می زند سعی کن خودت درب را باز نموده با لب خندان و چهره باز به استقبالش ‏بروی. آیا می دانی همین عمل کوچک چه اثر نیکویی در روح شوهرت‏خواهد گذاشت؟ مردی که از صبح تا شب برای تامین زندگی و رفاه وآسایش شما تلاش می کند،و در این راه با صدها مشکل روبرو شده، آنگاه‏حاصل دسترنج‏خویش را در طبق اخلاص نهاده درب خانه را می کوبد که‏برایتان در اختیار شما بگذارد، آیا ارزش آنرا ندارد که برای خوشنودی واحترام او تا درب خانه قدم رنجه فرمایید و با لب خندان یک خوش آمد گفته‏دلش را شاد گردانید؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: وظیفه زن این است که تا درب خانه به پیشواز شوهرش برود و به وی خوش آمد بگوید. (۴)
آنچه پیش رو دارید چکیده ای از نصایح و روایات وارده از ائمه معصومین در خصوص چگونگی رفتار با همسر است. شاید به علت سبک های نادرست امروزی از خواندن برخی از آنها تعجب کنید. اما باید بدانید که این سخنان گوشه ای از حقایق است. در مقاله بعد با عنوان "این رسم شوهر داری نیست" ، این مطالب را دنبال می کنیم.
پی‏نوشتها:
۱- بحار ج ۷۴ ص ۱۸۱.
۲-سوره روم:۲۱.
۳-مستدرک ج ۲ ص ۵۳۲.
۴-مستدرک ج ۳ ص ۵۵۱.
نوشته سید علی اکبر حسینی، استاد اخلاق در خانواده – سایت حوزه
تنظیم برای تبیان: کهتری
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید