پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


آیینه تلاش


آیینه تلاش
« توسعه فازهای ۹و۱۰ میدان گازی پارس جنوبی باید به عنوان الگویی بی نظیر در بخش ساخت داخل، مهندسی داخلی، طراحی و نصب در نظر گرفته شود و تجربیات به دست آمده در طول اجرای این پروژه در دیگر پروژه های صنعت نفت به کار گرفته شود. همچنین باید تجربیات و خاطرات و خطرات به دست آمده در حین اجرای پروژه برای آیندگان مکتوب شود.» *
مراسم باشکوه تقدیر از دست اندرکاران و مجریان طرح توسعه فازهای ۹و۱۰ میدان گازی پارس جنوبی همزمان با آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در محل نمایشگاه بین المللی تهران با حضور جناب آقای مهندس نوذری وزیر محترم نفت برگزار شد. در طول برگزاری این مراسم از مدیران و مجریان و نیروهای فعال در طراحی، ساخت و اجرای این طرح تقدیر به عمل آمد.
مطلبی که قابل توجه است اشاره وزیر محترم نفت به نکته ای دقیق و حیاتی بود. و آن همان است که شاید در اکثر موارد ما از آن غافلیم و توجه چندانی به اجرای آن نداریم: « مکتوب شدن همه خاطرات و خطرات طرح از ابتدا تا انتها به عنوان سندی روشن از تلاش، همت و تجربه ای گرانبها برای اجرای طرح های آتی ».
لبّ‌کلام را آقای نوذری که خود سالهاست در صنعت نفت به خدمت مشغولند عنوان نمودند. مطمئناً طرح عظیم و ملی توسعه فازهای ۹و۱۰ میدان گازی پارس جنوبی در طول طراحی، ساخت و اجرای خود دچار فراز و نشیب های گوناگونی از نظر تأمین مالی پروژه، تأمین قطعات و کالاهای پالایشگاه خشکی، تأمین کالاهای حفاری و ساخت سکوهای تولید، طراحی توسط شرکت های داخلی و بسیاری از موارد دیگر و در زمانی حدود چهار سال ساخته و در شرایط بسیار حساسی آماده بهره برداری شد.
وجود زمستان سال ۸۶ و برف و سرما و کولاک شدید در اکثر نقاط کشور و بالا رفتن میزان مصرف گاز و در نتیجه افت فشار و قطع گاز در بسیاری از نقاط مرتفع و سردسیر، بسیاری از هموطنان را دچار زحمت و سختی فراوانی نمود. تلاش برای عدم تکرار این وضعیت در سال آتی، شرایط خاصی را برای وزارت نفت و شرکتهای تابعه که بایستی با اجرای هر چه سریعتر پروژه‌ها گاز مورد نیاز زمستان ۸۷ را تأمین نمایند بوجود آورده بود. در این شرایط بحرانی یکی از بهترین فرصتها آماده‌ سازی پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و تأمین بیش از پنجاه میلیون متر مکعب گاز برای زمستان بود. اجرای این طرح در فرصت کوتاه کمتر از ده ماه شاید قابل تصور نبود اما با تلاش شبانه‌روزی مدیران و دست‌اندرکاران و پیش‌بینی راهکارهایی مؤثر سرانجام در همین فرصت کوتاه پروژه به‌ثمر نشست و قبل از زمستان سال ۸۷ پالایشگاه آماده بهره‌ برداری و شیرین‌سازی گاز دریافتی از فازهای ۶، ۷ و ۸ گردید و بدین ترتیب گاز ترش استحصالی از میدان گازی پارس جنوبی تبدیل به شیرین‌ترین هدیه‌ای شد که مجموعه وزارت نفت قبل از فرا رسیدن فصل سرما به مردم شریف ایران تقدیم کرد.
تمامی این تلاشها بدون تردید همراه با مشکلات و سختیهای بسیاری بوده است که در ذهن تک تک افراد مؤثر در پروژه‌ جای گرفته و اگر مکتوب نشود پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده خواهد شد و تلاش برای ثبت و ضبط کامل خاطرات و گفته‌های شنیدنی هم از لحاظ فنی و هم از نظر غیرفنی بسیار لازم و باعث انتقال تجربیات به پروژه‌های مشابه و نسل‌های بعدی خواهد شد.
گوشه‌ای از تلاشهای انجام شده در طول اجرای فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی که دسترنج و حاصل هزاران ساعت کار اجرایی می‌باشد و چگونگی به‌ثمر رسیدن هر یک از آنها شرایط بسیار خاصی داشته است عبارتند از:
- ساخت و نصب دو سکوی دریایی تولید در فاصله نزدیک به یکصد کیلومتری از ساحل عسلویه
- ساخت و نصب دو خط لوله ۳۲ اینچ و ۵/۴ اینچی جهت انتقال گاز به پالایشگاه خشکی به طول بیش از ۹۱ کیلومتر و وزن بیش از هفتاد و پنج هزار تن
- تأمین مالی پروژه به‌صورت فاینانس
- صرف بیش از یک میلیون نفر ساعت زمان برای طراحی پالایشگاه توسط شرکت های داخلی
- صرف بیش از یکصد میلیون نفر ساعت زمان برای ساخت و اجرای پالایشگاه خشکی
- فعالیت بیش از شصت شرکت و پیمانکار اصلی و فرعی داخلی برای ساخت و اجرای طرح
- انجام نزدیک به شش میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی
- انجام بیش از سیصد هزار متر مکعب بتن ریزی
- نصب بیش از چهل و چهار هزار تن سازه های فولادی
- انجام بیش از دو میلیون و پانصد هزار مترمربع رنگ آمیزی
- اشتغال بیش از سیزده هزار نفر نیروی کار ایرانی
- نصب بیش از دو هزار و پانصد تن سکوهای سر چاهی
- نصب بیش از سه هزار و صد تن پایه سکوهای حفاری
*به هر حال دستاوردهای بسیار زیاد و عظیمی از توسعه طرح های گوناگون پارس جنوبی حاصل شده است که شامل: صیانت از منافع ملی، خودکفایی در صنایع وابسته به صنعت نفت و گاز، رشد درآمد ناخالص ملی به میزان یک درصد برای هر فاز، ایجاد اشتغال، ایجاد خود باوری در صنایع داخلی، ایجاد انگیزه در شرکت های داخلی، رشد سازندگان ایرانی، انتقال تکنولوژی و... می باشد.
البته موارد فوق تنها قسمتی از فعالیت های فنی پروژه است و برای مکتوب نمودن تمامی فعالیت های طرح بایستی با تشکیل یک تیم کارآزموده و انجام مصاحبه های حضوری و کتبی با پرسنل کنونی و قدیمی طرح، استفاده از تصاویر آرشیوی از ابتدای پروژه تا کنون، مصاحبه با نیروهای کارگری، بومی و محلی، جمع آوری مکاتبات و اسناد فنی، جمع آوری و گردآوری مطالب روزنامه ها، سایتها و خبرگزاری های داخلی و خارجی و تجزیه و تحلیل آنها، جمع آوری خاطرات و مکتوبات شرکت های پیمانکاری و دست اندرکار و بسیاری از موارد قابل دسترسی دیگر، نسبت به تهیه یک کتاب جامع و کامل در خصوص « طرح توسعه فازهای ۹و۱۰ میدان گازی پارس جنوبی » اهتمام نمود.
بدون شک همه طرح های از این دست مانند طرح توسعه فاز یک، فازهای ۲و۳، فاز ۴و۵، فازهای ۶، ۷و۸ پارس جنوبی و دیگر طرح هایی که از هم اکنون در حال توسعه و اجرا می باشند و جمع آوری اطلاعات آنها آسانتر است نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد.
اعلام حمایت وزیر محترم نفت ومدیر عامل محترم شرکت نفت و گاز پارس در این خصوص مسیر اجرای این طرح را بسیار آسان تر کرده است.
مجید بوجارزاده
کارشناس ارشد ارتباطات
*قسمتی از بیانات وزیر محترم نفت در مراسم تقدیر از دست اندرکاران طرح فازهای ۹و۱۰ پارس جنوبی (شنبه ۵/۲/۸۸)


همچنین مشاهده کنید