جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آقای شریعتمداری آنجا چه خبر است؟


آقای شریعتمداری آنجا چه خبر است؟
گویی، این نخستین بار و اگر اجل امان دهد و قسمت شود، آخرین بار است که زجرکشیدگان دردمند! با دست‌‌آویز قرار دادن خبر آزادی(مرخصی) شهرام جزایری، چشمان خود را بسته و دهان را تا بی‌نهایت باز کرده و آنچه خواسته‌، نثار مسئولان نظام، به ویژه قوه قضاییه و در رأس آن، آیت‌الله شاهرودی، ریاست آن می‌کنند.
این در حالی است که هنوز چند ماهی از پایان دوره ریاست ایشان باقی نمانده و معلوم نیست، ایشان ابقا خواهد شد یا خیر، که چنین اهانت‌هایی را روا می‌دارند و در کنار آن، به تجلیل از حجت‌الاسلام و المسلمین، جناب آقای رئیسی، معاون اول قوه قضاییه می‌‌پردازند.
به نظر نمی‌رسد، شخصیت‌ والای جناب رئیسی نیز این هتاکی‌های روشن را تأیید کند، چه آن که ایشان در عمر خود، همواره در خدمت نظام و انقلاب و تشکیلات قضایی و در طول منویات و برنامه‌های آیت‌الله شاهرودی حرکت کرده است. این مدح در باطن ذم، برازنده مقام بلندمرتبه ایشان نیست و چه بسا، اگر رئیس‌ قوه قضاییه نیز دستوری مبنی بر آزادی شهرام جزایری داده باشد، هیچ گاه به خود اجازه اجرا نکردن یا لغو و یا جلوگیری از اجرای آن را نخواهد داد.
معلوم نیست، جناب شریعتمداری با چه هدف و به صرف اخبار ساختگی و ناقص، رمانی را در ذهن متصور ساخته و با چیدن صغرا و کبرا، آنچه مطلوب شخص او و برخی دوستان است، نتیجه‌گیری می‌کند؟!
مسلما رئیس‌ قوه قضاییه، نمی‌تواند آیین‌نامه‌ای را که برای دیگران لازم‌الاتباع است، خود ناقض آن باشد؛ بنابراین، بدیهی است که هر محکومی دارای حقوقی است که قوانین و شرع مقدس ما (اگر به آن واقعا معتقد باشیم) بر ما تکلیف کرده است و به موجب آن، هیچ کس را نمی‌توان از حقوق مقرره قانونی خود برحذر داشت یا از آن محروم کرد.
همت والای آیت‌الله شاهرودی و اعتقاد راسخ وی به حبس‌زدایی، توجه و اهتمام جدی به امور زندانی و خانواده ایشان (بنا بر آمار و اخبار منتشره از قوه قضاییه) بر هیچ فرد روشن‌ضمیری پوشیده نیست و این محکوم اقتصادی که ضایعه‏ای را در مسئولین کشور به جا گذاشت (شهرام جزایری)، نیز بسیاری از مجازات‌های خود را مدیون همین به اصطلاح دلسوزی‌های زجرکشیدگان دردمند! می‌داند و مسلما اگر هیاهو و جنجال آنان چنین موقعیتی را نه برای تشکیل پرونده و فرار او فراهم نمی‌ساخت، می‌توانست همانند دیگر زندانیان و محکومانی که دوران محکومیت خود را می‌گذرانند، از مزایا و حقوق قانونی خود بهره‌مند شود.
حال این پرسش مطرح است که آیا دیگر زندانیان، ولو محکومان به حبس‌های طولانی و مجرمان از این نوع مقررات بهره نمی‌برند؟
رئیس قوه قضاییه نیز بنا به تقاضای آنان، دستور دادن مرخصی برابر مقررات را در آستانه نوروز که آن هم مانند دیگر مناسبت‌ها و نیز سال‌های گذشته که حتی درخواست عفوشان از مقام معظم رهبری می‌شود، صادر می‌کند؛ ولی در بررسی پرونده، مسئولان به این نتیجه می‌رسند که این مرخصی با لحاظ میزان جریمه و مدت زمان سپری شده حبس و نداشتن وثیقه منطبق با دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه نیست که مراتب به استحضار شاهرودی می‌رسد.
آیا ریاست قوه، بر دادن مرخصی و آزادی محکوم اصرار داشته است؟ آیا افرادی در این زمینه توبیخ و محاکمه و به دار مجازات آویخته شده و یا از کار برکنار شده‌اند و ده‌ها آیای دیگر؟
به فرض دادن مرخصی بر خلاف ضوابط و مقررات، آیا معاون اول ایشان، می‌توانستد به گفته مخبران موثق شما، مانع از اجرای آن شوند و آیا چنین چیزی اصلا رخ داده است و یا صرفا برخاسته از تصورات غیرحقوقی، غیرمنطقی و ذهنی آن نویسنده محترم است؟
ماجرای شهرام جزایری با همه تلخی‌ها و شیرینی‌های آن گذشت و او مرتکب هر جنایت و خیانتی شده بود، قانون بدون چشم‌پوشی بلکه با شدت هر چه تمامتر درباره او در حال اجراست و آنانی که به هر عنوان به هر کس که خواسته افترا و تهمت زدند، ظاهرا به این نیز قانع نشده و نخواهند شد، چون به دنبال واقعیت‌ها نیستند و دلشان به حال نظام نسوخته، بلکه همواره در راستای منافع خود حرکت می‌‌کنند و اگر هم کم‌ بیاورند، این تکانه‌های خود را به گردن گردانندگان انداخته و تغییر مسیر می‌دهند و با زیر پا گذاشتن همه معیارهای اخلاقی، مسئولان رده‌ بالای قوه قضاییه را «انگل‌های خطرناک» می‌نامند و شمار آنان را نیز بسیار دانسته‌ و با افزودن سفرشان به شمال کشور و همچنین مسائلی چون پرداخت رشوه و باندهای مافیایی و امور غیرواقع ـ که اگر خودشان نیز به آن منسوب باشند، خلاف حقیقت نیست ـ حکایت از خبر یا نکاتی دارند که می‌طلبد در دستگاه عدلیه که امثال شهرام جزایری‌ها را خرد کرده و درس عبرتی شد برای سایر مفسدین اقتصادی، در برابر این گزافه‌گویی‌ها تا رسیدن به حقیقت و روشن شدن کل قضایا بایستند و این اهانت‌ها و نشر اکاذیب مسلم علیه تشکیلاتی را که چشم و چراغ نظام و رهبر است، تحمل نکنند.
سعید یگانه لایق
منبع : سایت تابناک


همچنین مشاهده کنید