جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با قلبی مهربان اما بدون روح


با قلبی مهربان اما بدون روح
محققان ژاپنی یک روبات کودک نما با قابلیت تقلید زیستی یا طبیعی ساخته اند که می تواند پس از تعامل با افراد، مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهد.
روبات CB۲ با چهره بسیار معصوم و کودکانه، ۱۳۰ سانتی متر قد و ۳۳ کیلوگرم وزن دارد و به گونه یی طراحی شده که همانند یک کودک مسائل را یاد می گیرد. زیر پوست سیلیکونی نرم این روبات، پردازنده ها، اطلاعات دریافتی توسط روبات را دریافت کرده و آنها را تحلیل می کنند.
«مینورا آسادا» استاد دانشگاه اوزاکا و یکی از طراحان این روبات می گوید؛ «از آنجا که کودکان برنامه ریزی کمتری احتیاج دارند و زمینه یادگیری در آنها زیاد است، سعی کردیم این روبات را هم به صورت یک کودک طراحی کنیم.» تیم طراحی CB۲، بیشتر روی ساخت روبات های کودک نمایی متمرکز شده که رفتار های کودکانه از خود بروز می دهند و همانند آنها می خندند یا ناراحتی خود را نشان می دهند.
این گروه طراحی از چندین مهندس روباتیک، متخصص مغز و روانشناس تشکیل شده و سازمان علوم و فناوری ژاپن از آنها حمایت مالی می کند. CB۲ با ۱۹۷ حسگر فشار که زیر پوست لاستیکی خاکستری رنگش تعبیه شده، می تواند نحوه لمس افراد نظیر نوازش سر را تشخیص و عکس العمل نشان دهد. این روبات همچنین با استفاده از دوربین هایی که در چشمانش تعبیه شده، احساسات افراد را ثبت و آن را با احساسات فیزیکی ترکیب و سپس به بورد های مداری اش منتقل می کند و متناسب با هر فردی از خود عکس العمل نشان می دهد. «آسادا» می گوید؛ «CB۲ دو سال پیش راه رفتن را یاد گرفته و هم اکنون با استفاده از ۵۱ ماهیچه یی که با فشار هوا کار می کنند، به راحتی در اتاق حرکت می کند.» وی پیش بینی می کند در دو دهه آینده شاهد تولید «روبوگونه ها» خواهیم بود که قابلیت یادگیری آنها حد وسط انسان و گونه هایی از حیوانات نظیر شمپانزه هاست.
وی امیدوار است CB۲ پیش درآمدی برای طراحی روبات های پیشرفته باشد با این هدف اولیه که تا دو سال دیگر مانند یک کودک دو ساله صحبت کند.
● ژاپن، مهد روبات های متفاوت
«آسادا» امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ گروهی از متخصصان روباتیک را تشکیل دهد و روبات هایی طراحی کند که در مسابقات جام جهانی فوتبال با بازیکنان واقعی فوتبال بازی کنند و برنده هم بشوند. این در حالی است که بیش از یک دهه قبل، هوندا سازنده اتومبیل با ساخت روبات انسان نمای P۲ که قابلیت راه رفتن داشت و همچنین روبات محبوب ASIMO، دنیای روبات ها را به مسیر تازه یی کشاند، ولی اصولاً محققان ژاپنی بیشتر روی روبات هایی متمرکز شده اند که عملکرد های متفاوتی نظیر تصدی گری ادارات، نگهبان امنیتی و حتی معلمان مدارس ابتدایی دارند.
توشیبا غول وسایل الکترونیکی جهان نیز در حال طراحی مدل جدیدی از دستیار خانگی با نام AppriAttenda است که با چرخ حرکت می کند و وسایل سنگین نظیر یخچال و فریزر را با دو دست بلند می کند و حرکت می دهد. این روبات بیشتر برای کمک به افراد سالخورده طراحی شده است.
«تاکاشی یوشیمی» محقق ارشد لابراتوار توشیبا می گوید؛ «هدف ما طراحی روباتی بود که به افراد مسن در کارها و امور خانه کمک کرده و امکان می دهد به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشند.» ماه گذشته نیز ژاپنی ها اولین روبات مدل لباس را با نام HRP-۴C ساختند که خرامان راه می رود و با کمک ۴۲ موتور حرکتی که در صورت آن تعبیه شده، لبخند می زند. سازندگان این روبات (موسسه علوم صنعتی و فناوری پیشرفته توکیو) قصد دارند آن را که ۱۵۸ سانتی متر قد دارد و بسیار شبیه مانکن ها است با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش برسانند.
«فومیو میازاکی» استاد رشته علوم مهندسی از دانشگاه اوزاکا پیش بینی می کند روبات هایی که یک یا دو دهه آینده طراحی می شوند، می توانند علاوه بر برآورده کردن نیاز های اجتماعی افراد، حتی در کنار آنها به کار نیز بپردازند. Kokoro یکی از شرکت های فرعی Hello Kitty در توکیو (که در زبان ژاپنی به معنی قلب و مغز است) نیز در حال طراحی و ساخت روبات های انسان نمایی است که به صورت متبحرانه یی با افراد صحبت می کند.
«یوکا یوکوتا» مدیر شرکت Kokoro معتقد است روبات ها قلب دارند. وی می گوید؛ «روبات ها فقط به این خاطر کاملاً شبیه انسان نیستند که روح ندارند.» وی می افزاید؛ «زمانی که ساخت روباتی را به پایان می رسانیم و لحظه یی فرا می رسد که چشم هایش را باز می کند، آن زمان می فهمیم که کارمان نتیجه داده است.»
به نظر می رسد عقیده عمومی مردم ژاپن در مورد روبات ها بسیار بازتر از مردم کشور های غربی است که مهد ساخت فیلم های علمی- تخیلی نظیر بلید رانر یا ترمیناتور به شمار می آید زیرا اصولاً تصویری که مردم ژاپنی در مورد روبات ها دارند در قالب شخصیت های کارتونی Astro Boy بامزه و مهربان جلوه می کند. در مقابل کشور های غربی اکثراً روبات ها را به صورت خشن تصویر سازی می کنند.
www.afp.com
ترجمه؛ نسترن صائبی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید