جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


لرستان؛ سرزمین چهارفصل ایران


لرستان؛ سرزمین چهارفصل ایران
استان لرستان، نگین سرسبز و زیبای زاگرس را شاید بتوان یگانه دیار طبیعت بکر و بهشت‌وار سرزمین زیبای ایران خواند و در میان رشته کوههای سر به فلک کشیده زاگرس چون صحنه‌ای بی‌بدیل از زیبایی‌های این سرزمین در فصل زیبای بهار به نظاره نشست.
در خرم آباد، استان لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصور درکوههای مرتفع و صعب العبور است که بین ۴۶ درجه و۵۱ دقیقه تا ۵۰ درجه و۲۲ دقیقه عرض شمالی در سلسله جبال زاگرس میانی واقع شده است.
این استان از شمال به استانهای مرکزی و همدان، از شرق به استان اصفهان، از جنوب شرقی به چهار محال وبختیاری، از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است و از این حیث دارای جغرافیایی بی نظیر است.
استان لرستان با مساحت ۲۸ هزار و ۶۴ کیلومتر مربع در غرب کشور پهناور ایران واقع و ۷/۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
اشترانکوه سرافراز با ۴ هزار و ۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است و پست ترین نقطه در جنوبی ترین نقطه استان واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۵۰۰ متر است.
● لرستان، سرزمین چهار فصل ایران
استان لرستان دارای آب وهوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است.
در فصل زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک در حال باریدن است قسمتهای جنوبی لرستان دارای آب و هوایی مطبوع وبهاری است.
بخشهای غربی این استان مانند سفید کوه نسبت به قسمتهای شرقی، یعنی دورود و الیگودرز نزولات جوی بیشتری دارد.
تنوع آب وهوایی که در شهر های لرستان مشاهده می شود به طوری است که خرم آباد از اعتدال زمستانی و گرمای تابستانی، بروجرد از سرمای زمستانی واعتدال تابستانی و الیگودرز از آب وهوای بسیار سرد در زمستان و معتدل در تابستان برخوردار است که این امر موجب شده است که لرستان را سرزمین چهار فصل ایران بنامند.
بر اساس نظر کارشناسان برخی علل تنوع آب وهوای لرستان شامل موقعیت رشته کوههای زاگرس نسبت به جهت وزش بادهای مرطوب غربی، ارتفاع نسبتا زیاد این منطقه از سطح دریا، فشردگی کوهها، واقع شدن در عرض جغرافیایی متوسط و اثر بادهای گرم جنوبی ایران می باشد.
لرستان همچنین دارای فرجگاه های طبیعی بسیاری در شهرستان های مختلف استان است که از جمله این تفرجگاههای طبیعی می توان به تفرجگاه تخت شاه، تفرجگاه شیرز، تفرجگاه مخمل کوه، تفرجگاه بابا عباس، تفرجگاه بابا عباس، تفرجگاه نوژیان و تفرجگاه تنگه چمشک اشاره کرد.
● لرستان، سرزمین آبشارهای منحصر به فرد
لرستان را همچنین می توان سرزمین آبشارهای منحصر به فرد و زیبا و باشکوه خواند.
آبشارهایی چون آبشار شور یا تله زنگ، آبشار بیشه، آبشار آب سفید، آبشار نوژیان، آبشار چکان، آبشار سرکانه، آبشار وارک و آبشار افرینه از جمله آبشارهای لرستان هستند که هر کدام زیبایی ها منحصر به فرد خود را دارند.
تونل برفی از دیگر جاذبه های طبیعی لرستان است که خود نشانه ای بی نظیر دیگر از طبیعت چهار فصل این دیار است.
تونل برفی بصورت طبیعی در برف و یخ های دامنه زیبا و سر به فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است که طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر وارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۵/۲ تا ۳متر می باشد.
سرمای این تونل رویایی به حدی است که تونل برفی را تنها می توان در فصول بهار و تابستان بازدید کرد.
دریاچه های لرستان، جلوه ای ناب از قطرات فیرزوه ای فام آب
دریاگه گهر، نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه- و دریاچه کیو در خرم آباد از دیگر جاذبه های طبیعی و بکر استان لرستان است.
درشرق استان لرستان و در دامنه ارتفاعات اشترانکوه، دریاچه های دائمی و شیرین "گهر بالا" و "گهر پایین" قرار دارند.
دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور می باشد این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده است. فراوانی نسبی آب های ورودی به این دریاچه باعث می شود ، سر ریز آب آن به دریاچه پایینی (بزرگ) بریزد.
طول دریاچه اصلی گهر را ?/? کیلومتر و عرض متوسط آن را ??? متر برآورد کرده اند. حداکثر عمق دریاچه ?? متر و مساحت آن در حدود ??? هکتار و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری ازسطح دریا وتنها دارای یک راه مالرو وصعب العبور به دامنه است.
دریاچه گهر مانند آبگیری است که از چشمه ها، آبشارها و سراب های اشترانکوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است و بیش تر سطح دریاچه گهر در زمستان یخ می بندد.
انواع بوته ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گلهای زیبای پیرامونی، اطراف دریاچه را به صورت یک پارک طبیعی شگفت انگیز در آورده است.
زیبایی خیره کننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده است هر ساله، با وجود سختی راه انبوهی از مردم لرستان، استانهای اطراف و دیگر نقاط کشور، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند.
در مرکز شهر خرم آباد نیز در کنار پارک کیو دریاچه بسیار زیبای کیو قرار دارد که این دریاچه به شهر جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه های تاریخی فراوان در دره خرم آباد و چشمه های پر آب دره خرم آباد شهر را در ردیف یکی از شهر های زیبای توریستی ایران قرار داده است.
آب دریاچه کیو از چشمه تامین می شود و مساحت آن هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.
این دریاچه از ارزش های توریستی درون شهری برخوردار است و به لحاظ ویژگیهای خاص خود می تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود .
● تالاب های لرستان، زیستگاه پرندگان مهاجر
تالابهای لرستان از جمله جاذبه های طبیعی این استان است که بویژه در فصل بارندگی زیبای خاصی به منطقه می دهد.
علاوه بر زیبایی های بی بدیل این تلابها مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع پرندگان، آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر است.
از جمله تالابهای لرستان می توان به هفت تالاب منحصر به فرد در منطقه آهکی در شرق رودخانه کشکان کبیر کوه و همچنین تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد و تالاب سیلاخور در شمال غربی شهرستان دورود اشاره کرد.
تالاب تکانه، تالاب لفانه ، تالاب زردابه، تالاب سیاه، تالاب بلمک، تالاب جمجمه، تالاب کبود، تالاب تاف تالاب بیشه دالان و تالاب گلم سوزه از جمله تالاب های منحصر به فرد لرستان است که بیشتر آنها در شهرستان پلدختر وجود دارند.
● لرستان، زادگاه چشمه های خروشان
ازجمله دیگر مواهب طبیعی و اکوتوریستی در لرستان وجود چشمه ها و سرابهای متعدد در سطح شهرستان های مختلف این استان است به طوریکه این سرابها وچشمه ها شرایط مناسبی را جهت جذب جمعیت توریستی داخل استان وخارج از استان را در روزهای تعطیل فراهم می کند.
سراب هنام و سراب کهمان درشهرستان سلسله، سراب چگنی، کیو و چشمه های گلستان و گرداب دارایی در خرم آباد، سراب جانیزه، زرشکه، سفید، زارم، کرتول و چشمه های ونایی، دره خونی، هفت چشمه و اسل در بروجرد و اشترینان، سراب غارتمندر و گردکانک، ماهی چال، فرسیان، گایکان، سر دره و رود آب در الیگودرز، سراب چشمه و رودک در دورود و چشمه فلفلی در ازنا از جمله جاذبه های بی نظیر طبیهت دست نخورده لرستان است.
اطراف برخی از این چشمه ها و سرابها لرستان از پوشش گیاهی نادری برخوردار بوده و در طول فصول مساعد از جمله بهار و تابستان شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران فراهم آورده است.
به هر حال آنچه که گفته شد تنها جلوه ای کوچک از این بهشت زیبای ایران زمین با نام لرستان است که حتی همین جمله های ناتوان می تواند خود بهانه ای برای دیدن و دریافتن این سرزمین زیبا و کهن غرب ایران باشد.
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید