پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بررسی رابطه ی توسعه ی گردشگری و رشد اقتصادی در ایران ( ۱۳۳۸ - ۱۳۸۲ )


بررسی رابطه ی توسعه ی گردشگری و رشد اقتصادی در ایران ( ۱۳۳۸ - ۱۳۸۲ )
امروزه گردشگری، یکی از بزرگ ترین بخش­های اقتصادی در بسیاری از کشورها به شمار می­رود. گردشگری برای ایران که وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد، می تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی باشد.
با توجه به تجربه ی موفق بسیاری از کشورها در زمینه ی رشد صنعت گردشگری و اهمیت آن در رشد و توسعه ی اقتصادی ، این مقاله به بررسی رابطه ی گردشگری بین المللی و رشد اقتصادی در ایران با استفاده از الگوی علی گرنجری طی سال های۱۳۳۸-۱۳۸۳ می پردازد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رابطه ی علی بین گردشگری و رشد اقتصادی ایران، یک رابطه ی علی دوطرفه است و بین این دو متغیر، یک تعادل بلند مدت وجود دارد.
سیدکمیل طیبی
روح اله بابکی
امیر جباری
منبع : پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی


همچنین مشاهده کنید