پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سخنرانی یزدی علیه سرمایه‌داران


سخنرانی یزدی علیه سرمایه‌داران
در روزهای فروردین ۱۳۵۸، ثروت شاه و خانواده او موضوعی داغ بود که روزنامه‌ها سعی می‌کردند با انتشار اخبار مربوط به این موضوع، خوانندگان را در جریان قرار دهند.
روزنامه اطلاعات در شماره ۱۵۸۱۶ خود مورخ سه‌شنبه ۷ فروردین دو خبر «اطلاعات تازه درباره ثروت شاه در سوئیس» و «امروز خانه رضا پهلوی در آمریکا مصادره می‌شود» را در صفحه اول خود درج کرده بود. در این خبرها آمده بود: «... یک مهندس آلمانی به نام فرانس یوزف که به دین اسلام گرویده و نام خود را خلیفه رسول‌المهدی گذاشته در قم با امام خمینی ملاقات کرده و موضوع ثروت شاه در سوئیس را با اطرافیان امام خمینی در میان گذاشته است... او به خبرنگار ما گفت، طبق تحقیقاتی که من به وسیله یک وکیل سوئیسی انجام داده‌ام، شاه ایران یک میلیارد و چهارصدمیلیون دلار در بانک‌های سوئیس موجودی دارد...» در یک خبر دیگر به نقل از یونایتدپرس آمده بود: «به احتمال زیاد امروز خانه ۳۰۰هزار دلاری رضا پهلوی پسر شاه سابق در تگزاس به تصرف دولت انقلاب اسلامی ایران در خواهد آمد. پس از خروج رضا پهلوی از آمریکا ۳ نماینده از طرف کنسولگری ایران در هوستون برای تصرف این خانه و اموال و اثاثه آن به این منطقه رفتند.»
● نفت و ایران
روزنامه یاد شده به نقل از یونایتد پرس نوشت: «۱۳ کشور عضو اوپک برای یافتن نوع مصالحه درباره افزایش رسمی بهای نفت بحث‌های خود را ادامه دادند...» ایران و عراق خواستار افزایش حداکثری در قیمت نفت هستند و معتقدند باید قیمت نفت حدود ۵/۱۶دلار برای هر بشکه باشد. عربستان معتقد است قیمت ۵/۱۳دلار برای هر بشکه نفت منطقی است.»
● کتاب شریعتی به جای سکه پهلوی
شورای اداری انقلاب اسلامی در صندوق ضمانت صادرات به روزنامه اطلاعات خبر داده بود که «این شورای وابسته به وزارت بازرگانی جهت قدردانی و تبریکات صمیمانه، تعدادی از کتاب‌های شریعتی و دیگر کتاب‌ها را برای کارکنان بانک ملی شعبه کریمخان‌ زند ارسال کرد، اما با کمال تعجب مشاهده کرد که کارکنان این شعبه به صرف اینکه هر سال در چنین موقعی سکه پهلوی دریافت می‌کردند از قبول این هدایای ارزنده خودداری و کتاب‌‌ها را پس فرستادند. بر ماست که این ضایعه اسف‌بار فرهنگی را به عموم کارمندان شریف دولت به خصوص کارکنان بانک ملی تسلیت بگوییم.»
● یزدی علیه غارتگران
یزدی که به شهر قزوین رفته بود، در اجتماعی ۳۰۰هزار نفری مردم این شهر سخنرانی کرد و گفت: «جمهوری اسلامی می‌خواهد اجازه ندهد اقلیتی همیشه اکثریت را بچاپند. اسلام مخالف اینها است. همین پدر شاه سابق که معروف بود به رضاخان پالانی سواد کوهی یک مهترزاده بود،‌ وقت مرگ هشتمین ثروتمند دنیا بود. اینها را از کجا آورده؟ چرا ما نداریم، چرا شما ندارید؟ چرا پدرانمان ندارند؟ پس اینها از کجا آورده‌اند؟ این شاه سابق که موقع رفتن بزرگ‌ترین ثروتمند دنیا بود،‌ درآمد سالانه‌اش با خانواده‌اش ۲میلیارد دلار؛ یعنی ۱۶میلیارد تومان بود. در جمهوری اسلامی می‌خواهیم به این غارتگری‌ها پایان دهیم...»
● لغو قراردادهای خارجی
روزنامه اطلاعات روز ۹فروردین ۱۳۵۸ بخش‌هایی از سخنان اردلان، وزیر اقتصاد ایران در آن روزها را درج و به نقل از او خبر داد: «... دولت در نظر دارد اغلب قراردادهای شرکت‌های خارجی با رژیم پیشین را لغو کند و هیچ دلیلی نمی‌بیند که خسارتی بابت این کار بپردازد.در حال حاضر میزان دیون ایران به حدود ۶میلیارد دلار می‌رسد و در عوض دولت ایران ۱۰میلیارد دلار نقدینه به صورت سهام نقدی خارجی و نیز بین ۵ تا ۶میلیارد دلار سهام در بعضی شرکت‌های خارجی دارد... دولت ایران در نظر ندارد، شرکت‌ها را ملی کند و سهام شرکت‌ها به اسامی قبلی باقی خواهد ماند،‌ هرچند اکثر این شرکت‌ها ورشکسته هستند و قرض‌های آنها به دولت بیش از میزان دارایی آنها است. بنابراین سهامداران این شرکت‌ها نباید انتظار داشته باشند که سهام آنها سودده باشد...»
● پس دادن اف-۱۴
خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد، ایران در نظر دارد سلاح‌های پیچیده آمریکایی از جمله جنگنده‌های اف-۱۴ را به خود آمریکا بفروشد و بازگشت برخی کارشناسان آمریکایی به ایران را خواستار است... ایران مایل است هواپیماهای اف-۵ و اف-۴ را که شعاع پرواز کمی دارند نگهدارد. بدون شک این خواست ایران با استقبال آمریکا مواجه خواهد شد. هواپیماهای اف -۱۴ که ایران ۷۸ فروند از آنها را در اختیار دارد،‌ می‌تواند از فاصله ۲۳۰کیلومتری ۶ هدف را همزمان منهدم کند.»
● صباغیان و املاک شمس پهلوی
مهندس صباغیان، معاون نخست‌وزیر (بازرگان) در امور انتقال در یک برنامه تلویزیونی بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده درباره ثروت خانواده پهلوی را اعلام کرد که روزنامه اطلاعات آن را در روز ۱۴ فروردین درج کرده است. وی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود گفته بود: «دربار دستگاهی بود که اداره نظام طاغوتی را بر عهده داشته است... ما افرادی را که از دربار حقوق می‌گرفتند شناسایی کرده‌ایم. بعضی از آنها مثل سرلشگر شفقت، سرلشگر فردوست، مدرس؛ باهری و ... جلوی اسمشان هیچ رقمی نوشته نشده، یعنی این افراد و کسانی مثل علینقی انصاری و امیر متقی هرچقدر دلشان می‌خواسته حقوق می‌گرفتند که به حقوق‌های همت عالی مشهور بود... سرلشگر پاکروان در ماه ۲۹هزار تومان، امیر خسرو افشار ۲۱هزار تومان، علیقلی اردلان ۵۰هزار تومان و ... حقوق می‌گرفته‌اند... مطلب دیگر درباره املاکی است که مربوط به شمس است و تا امروز شناسایی شده است. املاک او شامل ۷ ویلا و قصر است. یک ویلا در واشنگتن، یک ویلا در پاریس، یک ویلا در کالیفرنیا، یک ویلا در اسپانیا، ویلایی در سد کرج، قصر مروارید در بهشهر و یک قصر در چالوس به شمس تعلق دارد.»
اراضی زراعی در مهرشهر،‌ شهر آزاد، ساری، گل چشمه، دو سردخانه در مهرشهر و دیگری در گل چشمه از جمله املاک و اموال شمس پهلوی است. بخشی از سهام کارخانه قند دزفول، شرکت در ساختمان، کارخانه تصفیه قند اهواز، دامداری ایران – اسکاتیشن، لبنیات پاک، آلون پاکس و شرکت نان شهر نیز از اموال شناسایی‌شده شمس پهلوی به حساب می‌آیند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید