جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زیبایی با غذای سالم


زیبایی با غذای سالم
تغذیه روی تمام قسمت های بدن تأثیرگذار است. رژیم های غذایی نامناسب مانع از رسیدن مواد غذایی مورد نیاز به بدن شده و مشکلاتی را برای پوست و مو ایجاد می کند.متخصصان یکی از مهمترین و شایع ترین علت شلی و چروک زودرس پوست و ریزش مو را رژیم های غذایی نامناسب می دانند. موی سالم برای رشد به انواع ویتامین ها و عناصر معدنی و املاح خونی احتیاج دارد. همچنین کمبود بعضی از ویتامین ها و املاح سلامتی پوست را به مخاطره می اندازند و باعث بیماری یا پیری زودرس پوست می شوند.داشتن پوست و موی سالم خواسته هر کسی است، بسیاری از افراد برای سلامتی پوست و موی خود هزینه های بسیاری را می پردازند و برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن زودرس مو و همچنین جلوگیری از ایجاد چین و چروک و از بین رفتن افتادگی و خشکی پوست خود دست به هر اقدامی می زنند غافل از این که با کمترین هزینه و تنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل می توانند به این خواسته دست یابند.
● تغذیه نامناسب
افرادی که به علت ناآگاهی، رژیم غذایی مناسب و علمی را مورد توجه قرار نداده و با استفاده از یک برنامه غذایی غلط به دنبال افزایش و یا کاهش وزن خود هستند، زیان های دیگری را به بدن خود بخصوص پوست و مو وارد می کنند. این در حالی است که متخصصان تغذیه معتقدند خوردن تنها برای لذت بردن و رفع گرسنگی نیست، بلکه تغذیه لازمه زیستن سالم است.
دکتر ضیاءالدین مظهری فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: «استفاده از برنامه های غلط غذایی ناشی از ناآگاهی مردم است. این افراد خیلی زود تحت تأثیر تبلیغات قرار می گیرند. در حالی که مسئله حفظ سلامتی پوست و مو و بطور کلی تمام بدن در گرو استفاده بهینه از یک تغذیه متناسب، متعادل و متنوع است چرا که هر فردی نیازهای خاص جسمانی دارد که از طریق آزمایش و مشخص شدن کمبودها در بدن وی می توان یک رژیم مناسب را برای او تجویز کرد.»
به گفته محققان افرادی که بطور متناوب دچار افزایش یا کاهش وزن می شوند و یا بطور مکرر رژیم غذایی گرفته و سپس ترک رژیم می کنند، پوست بدن و صورت شان شل شده و به چروک زودرس مبتلا خواهند شد و ریزش شدید مو در این افراد دیده می شود. بنابراین پزشکان و متخصصان پوست و مو بر لزوم بهره گیری از یک رژیم کامل غذایی که در برگیرنده تمام ویتامین ها و املاح و مواد معدنی باشد، تأکید دارند.دکتر حسین صابری همدانی فوق تخصص پوست و مو با اشاره به این مطلب تأکید می کند: «رژیم های غذایی باید زیر نظر متخصصان تغذیه صورت گیرد و به نحوی تنظیم شود تا مواد لازم برای رشد مو و سلامت پوست در آنها گنجانده شده باشد زیرا رژیم های سنگین باعث ریزش مو، اختلال در رنگ دانه های پوست، تیرگی و بزرگ شدن روزنه های پوست می شود.»
تغذیه کافی و مناسب باعث شفافیت و روشن شدن پوست و شادابی و سلامت موی سر می شود. یک رژیم غذایی متعادل یکی از الزامی ترین عوامل برای رشد خوب در موها و حفظ سلامت پوست است اما رژیم های غذایی فقیر می توانند باعث به خطر افتادن سلامتی پوست و مو به عنوان دو عنصر مهم در زیبایی شوند.دکتر علیرضا کریمی خرمی پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی معتقد است: «رژیم های غذایی اگر کنترل نشده باشند و زیر نظر یک پزشک تغذیه تجویز نشوند، عوارضی همانند چروک های پوستی، افتادگی گونه ها و ریزش مو و شوره سر را به دنبال خواهند داشت. برای کاهش وزن همیشه باید ورزش را به عنوان بهترین راهکار در نظر گرفت چرا که رژیم غذایی به تنهایی نه تنها مشکل افراد چاق را رفع نمی کند، بلکه عوارضی بر سیستم داخلی بدن ایجاد می کند و علاوه بر آن عوارض مستقیمی بر مو و پوست بر جای خواهد گذاشت و پوست بدن و صورت در این افراد افتاده است.»
● رژیم متعادل
برای آن که همواره موها و پوستی درخشان و سالم داشته باشید باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. برخی از میوه ها و سبزیجات علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین ث و ماده ای به نام بیوفلاونوئید که ضدسرطان است که در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی مؤثر بوده و مانع از شل شدن پوست می شوند. بطور کلی ویتامین ها و املاح برای عملکرد صحیح هر یک از اندام های بدن از جمله پوست و رشد مو لازم است.
دکتر مظهری استاد دانشگاه در این باره توضیح می دهد: «در یک رژیم غذایی مناسب باید تمامی ۱۳ نوع ویتامین که شامل چهار نوع محلول در چربی و ۹ ویتامین محلول در آب، ۱۶ ماده معدنی و ۲۰ اسیدآمینه و تعداد زیادی ترکیبات شیمیایی ثانویه گیاهان و فیبرهای محلول و نامحلول وجود داشته باشد. در صورتی که در تأمین این نیازها تعادل برقرار نشود، آثار آن به صورت تغییراتی در جسم، فکر و اندیشه ظاهر می شود.»
دکتر صابر همدانی با اشاره به ضرورت چنین رژیمی در حفظ سلامتی پوست و مو تأکید می کند: «برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به پوست و مو باید مواد لازم مثل روی و آهن در رژیم های غذایی در نظر گرفته شود. رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می کند یا آن را کاهش می دهد. میوه ها نیز به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی تأثیر بسزایی را در سلامت پوست و مو دارند. میوه ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و آهن بوده و برای تأمین رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر هستند.»
● سلامت مو
به گفته متخصصان پوست و مو، مصرف کم مواد غذایی مناسب و میوه ها از مهمترین علل ریزش مو محسوب می شود. بر این اساس افرادی که عمدتاً برای پیشگیری از چاقی و یا افزایش وزن از رژیم های غلط غذایی که پایه آنها براساس مصرف نکردن میوه و غذاهای سرشار از پروتئین، مواد قندی و نشاسته است، پیروی می کنند با عوارضی مثل ریزش مو روبه رو هستند.دکتر کریمی خرمی می گوید: «ویتامین های گروه ب و روی برای رشد مو نیاز است و در رژیم هایی که این گروه از ویتامین و املاح کم باشد، ریزش مو ایجاد خواهد شد. آهن نیز به عنوان مهمترین املاح در خون سازی برای رشد مو مورد نیاز است.»
به گفته این پزشک متخصص فقر آهن شایع ترین علت ریزش مو در زنان است و از آنجا که در رژیم های غذایی سخت آهن خون نیز کاهش پیدا می کند گاهی کمبود آهن می تواند عامل ریزش موی شدید در افراد بخصوص زنان باشد. کمبود ویتامین های گروه ب و سوءتغذیه در ریزش مو نقش مهمی دارند. بنابراین مصرف میوه هایی که حاوی این ویتامین هستند، نقش چشمگیری در جلوگیری از ریزش مو دارند. مصرف سبوس گندم، جو، کاهو، گوجه فرنگی، شیر، کدو و انبه نیز از جمله منابع غذایی محسوب می شوند که تأثیر زیادی در رشد و استحکام موها ایفا می کند.»
دکتر مظهری نیز می گوید: «با رژیم های غلط غذایی پروتئین مورد نیاز بدن تأمین نمی شود و کمبود پروتئین موجب می شود تا موی افراد به شکل پرچمی دیده شود و افرادی که قدرت بدنی خوبی دارند پس از استفاده از این رژیم های نامناسب دچار بی اشتهایی عصبی می شوند و ریزمغذی های مورد احتیاج بدن آنها نیز تأمین نمی شود و موهای آنها حالت کرکدار پیدا می کند.»
به گفته این متخصص تغذیه با تغذیه مواد لازم برای زنده بودن ۷۰ تریلیون سلول در بدن تأمین می شود. طبیعتاً اگر هر کدام از مواد غذایی لازم به مدت کوتاهی به بدن نرسد، فرد دچار سوءتغذیه خواهد شد. سوءتغذیه ناشی از دریافت نکردن ریزمغذی ها و تهی شدن ذخایر بدن از آنها، اثرات خود را به صورت بیماری بر جسم و روان فرد گذاشته و منجر به از دست رفتن طراوت پوست و مو خواهد شد.
بطور کلی رژیم مناسب برای حفظ سلامت پوست و مو، رژیمی است که برای سلامت کل اندام های بدن لازم است چرا که در چنین رژیمی، فرآیند پیری سلولی کمتر می شود و پوست را به عنوان یکی از اجزای بدن سالم نگه می دارد. پوست بزرگترین اندام بدن است که قادر به ترمیم خودش است. دکتر کریمی خرمی متخصص پوست و مو در این باره می گوید: «برای سلامت پوست به ویتامین های آ، ای و سی و املاحی مثل آهن و روی نیاز است. اگر رژیم سنگین باشد، فرد دچار سوءتغذیه می شود. از جمله این عوارض کاهش ویتامین ای است که باعث تیرگی پوست می شود چرا که ویتامین ای یک آنتی اکسیدان است، بر اثر تابش نور آفتاب بر پوست اکسیدان زیادی در پوست ایجاد می شود که این اکسیدان ها باعث تخریب سلولی و التهاب می شوند. ویتامین ث و ای به عنوان آنتی اکسیدان این مواد اکسیدانی را خنثی می کند و اگر این التهاب پوست ادامه پیدا کند تیرگی های بعد از التهاب در پوست ایجاد می شود و پوست را تیره می کند.» همچنین به گفته این فوق تخصص پوست و مو، ویتامین آ و دی برای کلاژن سازی لازم است و زمانی که کلاژن سازی بر اثر کمبود ویتامین ها و املاحی مثل روی مختل شود، پوست نازک و افتاده می شود.بنابراین به نظر می رسد استفاده از رژیم غذایی متعادل، مناسب ترین راه برای داشتن یک بدن سالم در تمامی ابعاد است.
دکتر مظهری می گوید: «سیستم دفاعی افرادی که رژیم های غذایی نامناسب می گیرند دچار آشفتگی می شود و این امر باعث اختلال در سیستم بازسازی، رشد و ترمیم بدن می شود. در چنین شرایطی افرادی که در سن رشد قرار دارند، رشدشان متوقف می شود و بدن کسانی که دچار آسیب سلولی شده، قادر به بازسازی بافت آسیب دیده نیست. بنابراین لازم است افرادی که می خواهند رژیم غذایی برای کاهش یا افزایش وزن خود بگیرند باید به اصل تعادل، تنوع و تناسب توجه کنند، بخصوص برای کاهش وزن باید این عمل به آهستگی صورت بگیرد و در آن از تمام گروه های غذایی به مقدار لازم استفاده شود.
مهتاب توکلی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید