شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تهیه صابون‌های گیاهی با بسته بندی زیبا


تهیه صابون‌های گیاهی با بسته بندی زیبا
قالب های صابون معطر هدیه فوق العاده ای است، به ویژه اگر خودتان آنها را درست كنید و در بسته های زیبایی جمع كنید و ببندید.
علاوه بر اسطوخودوس (لاواند)، صابونهای استحمام را با سایر روغن های اسانس دار دیگر مانند گل سرخ خالص یا عطر بهارنارنج خوشبو كنید.
نحوه درست كردن صابون گیاهی:
مواد لازم:
ـ یك قالب صابون بی بو
ـ رنده
ـ پیمانه اندازه گیری
ـ ظرف دو طبقه برای جوشاندن
ـ قاشق
ـ هاون برای خردكردن
ـ روغن اسانس اسطوخودوس
ـ پارچه ارگانزا به شكل چهارگوش و در اندازه ۱۲*۳۰ سانتیمتر
ـ قیچی
ـ روبان تافته
۱ـ صابون بی بو را ریز رنده كنید. آب را پیمانه كنید شما به ازای دو قسمت صابون یك قسمت آب لازم دارید.
۲ـ آب و صابون را در ظرف دوطبقه ای برای جوشاندن بریزید و بگذارید به آرامی روی حرارت گرم شود و مرتب آن را هم بزنید تا اینكه خمیری غلیظ و چسبان به وجود آید. روغن اسانس اسطوخودوس را اضافه كنید.
۳ـ خمیر را در هاون بریزید و به ازای هر ۱۵۰ گرم از صابون اولیه، ۱۲ قطره اسانس اسطوخودوس حساب كنید و به آن اضافه كنید و با دسته هاون بكوبید و آنها را خوب مخلوط كنید.
۴ـ كف دستانتان را مرطوب كنید، مقدار كمی از مخلوط را بردارید و به شكل گلوله های كوچكی درست كنید و بگذارید بماند تا خشك شود. وقتی كه تمام گلوله ها خوب خشك شد، آنها را در پارچه ای از ارگانزا بقچه كنید و با روبان از تافته مناسب با رنگ ارگانزا دهانه آن را با یك پاپیون ببندید.
برای اینكه این گلوله ها را بیشتر تزیین كنید، می توانید هنگامی كه آنها هنوز مرطوب و نرم هستند سطح روی آن را گلبرگهای تازه رز یا گلهای اسطوخودوس فشار دهید تا بچسبد.
اسطوخودوس Lavander
ـ اسطوخودوس گیاهی دوست داشتنی و پرطرفدار است كه به علت رایحه دلپسند در باغچه ها كاشته می شود. یونانی ها اسطوخودوس را برای درمان سرفه به كار می بردند؛ اما رومی ها اسطوخودوس را برای معطر ساختن آب حمام استفاده می كردند به همین دلیل این گیاه نام خود را از فعل لاتین Lavare به معنای شستن گرفته است. این گیاه مسكن است، آرامبخش دستگاه گوارش نیز هست. مصرف این گیاه هم به صورت استفاده خوراكی از گل های آن و هم به صورت ماساژ بیرونی با اسانس معطر روغنی آن برای درمان میگرن و سردرد بسیار مناسب است. روغن اسطوخودوس آفتاب سوختگی را التیام می بخشد و اگر به آب وان حمام افزوده شود اثر آرامش بخش دارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید