سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
مدیریت روابط عمومی
مدیران موفق در صنعت و بازرگانی امروزه به روابط عمومی سازمان خود اهمیت ویژه ای می دهند . آنان در جستجوی برتری ، خلاقیت و ابتکار عمل هستند و کارشناسان ورزیده و مبتکر روابط عمومی را به کار می گیرند تا از کُنش ها و واکنش های جامعه پیرامون خودآگاهی یابند . انتقادات را بشنوند و به اصلاح رفتار و تولید خود بپردازند و مزیت ها و برتری های تولید و یا محصول خود را به گوش جهانیان برسانند .
رهبر هوشیار یک سازمان باید افکار عمومی و قدرت آن را نیک دریابد و نسبت به آن حساس باشد و به آن احترام بگذارد . اذهان و افکار عمومی نیز به جز اطلاعاتی که موافقان و مخالفان یک سازمان به جامعه نشت می دهند ، شکل نمی گیرد . بنابراین حضور مؤثر ، فعال در عرصه اطلاع رسانی ، خبر ، تجزیه و تحلیل ، تفسیر و ارایه رهنمودهایی روشنگر چیزی است که لازمه ایجاد وجهه مثبت از سازمان در جامعه است و از طرف دیگر سنجش میزان گرایش ها و یا گریزهای جامعه از سازمان ، از سرچشمه آنها و یا از آیینه تمام نمای جامعه (مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون ، سخنرانان) .
وظیفه روابط عمومی است تا به مدیران این هوشیاری و آگاهی را بدهد که در جامعه پیرامونی آنها چه می گذرد و مدیران چه باید بکنند و چگونه با ناملایمات و یا ناسازگاری های به راه افتاده ، مقابله کنند ، چه باید بگویند ، چگونه ، کی و به چه وسیله و با چه کسانی باید سخن بگویند ، همه اینها را باید کارشناسان روابط عمومی تهیه کنند ، آنها هستند که مشکل را باید دریابند ، و به ریشه های مشکل بپردازند ، اقشار نفوذپذیر و یا آسیب پذیر از این مشکل را دریابند و آنگاه با تدوین متن و محتوای قابل فهم مخاطب ، وسیله و کانال ارتباطی مؤثر را انتخاب کنند و زمان و مکان مناسب برای تأثیر و پاسخگویی را تعیین کنند و به طراحی یک فرایند ارتباطی پرداخته و سپس آن را اجرا کنند .
اصولاً روابط عمومی یک سازمان با سه گروه سر و کار دارد :
۱) گروههای درون سازمانی (کارکنان و مدیران) .
۲) گروههای برون سازمانی (مردم ، دولت ، رقبا ، ...) .
۳) وسایل ارتباط جمعی .
روابط عمومی در داخل سازمان با سه گروه از افراد در ارتباط است . گروه اول ، مدیران و استراتژیست های سازمان هستند . این گروه از نظر اطلاعات که روابط عمومی باید در اختیارشان قرار دهد و مشارکتشان در تصمیمات استراتژیک و مؤثر در سیاستگذاری ها از گروههای دیگر متفاوتند .
این گروه باید از طریق روابط عمومی در جریان حرکت ها و گرایش های افکار عمومی نسبت به سازمان خود و رقبا قرار گیرند ، مواضع سازمان های رقیب و یا هم صنعت باید تشریح شود ، اهداف و سیاست های روابط عمومی باید برایشان بیان شود و وضع روحی و علاقه مندی کارکنان به اهداف سازمانی باید مورد بررسی قرار گیرد .
در بخش کارکنان ، ارایه و تبیین اهداف و سیاست ها و تحلیل اخبار و رویدادهای سازمان ، ایجاد ارتباط چهره به چهره مدیران و کارکنان به منظور کسب تفاهم بیشتر و اشتراک مساعی و ارج نهادن به حرمت انسانی کارکنان وظیفه روابط عمومی است .
محمد سمیعیانی
فهرست منابع :
۱. زاکی لتانک ، مطالعات انتقادی روابط عمومی ، سال ۱۳۷۸ .
۲. شکرخواه ، یونس . واژه نامه پژوهش های ارتباطی و رسانه ای ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، تهران : سال ۱۳۷۰ .
۳. متولی ، کاظم . روابط عمومی و تبلیغات ، تهران : انتشارات بهجت ، ۱۳۷۲ .
۴. محسنیان راد ، مهدی ، ارتباط شناسی ، تهران : انتشارات سروش ، ۱۳۶۹ .
۵. میرسعید قاضی ، علی . تئوری عمل در روابط عمومی و ارتباطات ، تهران : انتشارات مبتکران ، ۱۳۷۰ .
۶. سفیدی ، هوشمند . راهبردهای عملی روابط عمومی ، تهران : انتشارات آزاد ، واحد تهران مرکز ، سال ۱۳۷۷ .
نصیری قلداری ، حسن . مدیریت روابط عمومی ، تهران : انتشارات رسا ، سال ۱۳۸۲
فهرست منابع :
۱. زاکی لتانک ، مطالعات انتقادی روابط عمومی ، سال ۱۳۷۸ .
۲. شکرخواه ، یونس . واژه نامه پژوهش های ارتباطی و رسانه ای ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، تهران : سال ۱۳۷۰ .
۳. متولی ، کاظم . روابط عمومی و تبلیغات ، تهران : انتشارات بهجت ، ۱۳۷۲ .
۴. محسنیان راد ، مهدی ، ارتباط شناسی ، تهران : انتشارات سروش ، ۱۳۶۹ .
۵. میرسعید قاضی ، علی . تئوری عمل در روابط عمومی و ارتباطات ، تهران : انتشارات مبتکران ، ۱۳۷۰ .
۶. سفیدی ، هوشمند . راهبردهای عملی روابط عمومی ، تهران : انتشارات آزاد ، واحد تهران مرکز ، سال ۱۳۷۷ .
نصیری قلداری ، حسن . مدیریت روابط عمومی ، تهران : انتشارات رسا ، سال ۱۳۸۲
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیسی مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان حجاب مجلس دولت رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
قتل تهران سازمان هواشناسی شهرداری تهران بارش باران سیل پلیس فضای مجازی سلامت وزارت بهداشت کارت ملی آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا دلار بانک مرکزی بورس مالیات تورم
ترانه علیدوستی سریال تلویزیون سینمای ایران حج فیلم سینمایی سعدی سینما تئاتر
سازمان سنجش دانش بنیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه جنگ غزه فلسطین ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس فوتسال بارسلونا بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر دیوید تیلور
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری ایلان ماسک اپل تلگرام همراه اول سامسونگ دوربین
رژیم غذایی صبحانه افسردگی پیری دمنوش یبوست تب کریمه کنگو