سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند


گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند
گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند، این عبارت عنوان رمان نوجوانانه تازه منتشر شده از انتشارات قدیانی نوشته محمدرضا بایرامی است.این رمان که به گفته بایرامی ۱۵ سال است روی نگارش آن کار می‌کند، از روستای کوچک ۵ خانواری حکایت دارد که در دره‌های محصور کوهی در سبلان واقع شده است.
موضوع رمان درباره طبیعت و زلزله است. داستان در سبلان رخ می‌دهد، زلزله‌ای به وقوع می‌پیوندد و در پی آن برف سنگینی می‌بارد. شخصیت‌های اصلی داستان، ۲ دوست نوجوان به نام‌‌های فتاح و یوسف هستند و البته در کنار آنها، گرگ نیز به عنوان یک شخصیت نمود پیدا کرده و نقش پررنگی هم دارد. ویژگی بارز این کتاب، پرداخت جزییات صحنه‌های زلزله و پیامدهای آن است، به طوری که خواننده را آهسته آهسته به عمق داستان می‌برد و وقتی خواننده به خود می‌‌آید، خود را در فضای ویران شده روستا و در میان آواری از خشت و گل می‌بیند.
با وقوع پس‌لرزه‌ها تن خواننده نیز به لرزه می‌افتد و هنگامی که تقلای ۲ نوجوان را که هیچ امیدی به امدادرسانی ندارند چرا که فکر می‌کنند روستایشان فراموش شده است برای نجات خانواده‌شان می‌بیند سنگینی فاجعه را هر لحظه بیشتر احساس می‌کند؛ ۲ نوجوانی که علاوه بر تحمل دیدن صحنه‌های دلخراش فاجعه باید با گرگ‌هایی که با استشمام بوی احشام به روستا سرازیر شده‌اند نیز بجنگند.
از محمدرضا بایرامی تا به حال ۱۳ کتاب داستان منتشر شده است. گرچه او بیشتر برای نوجوانان قلم می‌زند اما در میان آثار وی ۲ خاطره از دفاع مقدس نیز دیده می‌شود. یادداشت‌های او از جنگ با عنوان «هفت روز آخر» که خاطرات خود اوست از شهرت بسیاری برخوردار است.
آثار بایرامی تا به حال از ۱۰ مرجع، موفق به دریافت جایزه شده است. از دیگر کتاب‌های بایرامی می‌توان به رمان‌های کوه مرا صدا زد که موفق به دریافت جایزه کبرای آبی از سوئیس شده است گرگ صفر، گرگ سفر بایرامی این داستان را برای ساخت فیلم نوشته و به صورت فیلمنامه آن را تنظیم و تدوین کرده است و عقاب‌های تپه ۶۰، اشاره کرد.
یادداشت‌های شخصی بایرامی از سفرهای رهبر معظم انقلاب به زنجان و قزوین در کتاب‌هایی با عنوان سفرت به خیر، اما ...، ۳ روز با رهبر در سفر به استان زنجان و در مینو در (۴روز با رهبر در سفر به استان قزوین)‌ اشاره کرد.
بایرامی ۱۵سال برای نگارش رمان جدیدش یعنی «گرگ ها از برف نمی‌ترسند» زمان گذاشته است و موضوع آن درباره زلزله استگرگ‌ها از برف نمی‌ترسند مثل بیشتر آثار بایرامی، در حال حاضر به صورت دنباله‌دار در مجله کیهان بچه‌ها چاپ می‌شود.
تصویرسازی جلد این رمان را آناهیتا شمس و اجرای جلد آن را بهزاد غریب‌پور انجام داده‌اند. این کتاب ۲۷۹ صفحه‌ای با شمارگان ۳۳۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان است.
● ساعت‌ها همه خوابند
کتاب «ساعت‌ها همه خوابند» مجموعه ۱۶ داستان کوتاه در مورد دفاع مقدس و گویای بخشی از ادبیات پایداری و مقاومت مردم ایران است.
«در این آثار، جنگ تقدیس‌نشده و سعی کرده‌ام از نگاه سیاه و سفید هم پرهیز کنم. این ۱۶ داستان یا مستقیما در ارتباط با جنگ است یا به پیامدهای جنگ می‌پردازد که برما تحمیل شده است.»
این را حسین علی‌جعفری نویسنده کتاب در گفتگو با ناشر این مجموعه داستانی می‌گوید. این داستان‌نویس که کتابش اثر برگزیده اولین دوره جشنواره یوسف است در گفتگوی دیگری با خبرگزاری کتاب در این باره می‌گوید: از هرچه درباره مقاومت و پلیدی باشد حرف زده‌ام و معتقدم مقاومت بخشی از دفاع است. در این داستان‌ها خواسته‌ام زشتی‌های جنگ و زیبایی‌های مقاومت را نشان بدهم.
ایشان در ادامه با بیان منابع الهامش از خلق داستان‌های این مجموعه خاطرنشان کرد: در برخی داستان‌ها از تخیل و استعاره بهره برده‌ام و در برخی دیگر از اتفاقات عینی و واقعی سود جسته‌ام. گفتگوی رزمندگان نیز بخشی از اندوخته من در خلق داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌داد.
جعفری در مورد دلیل نامگذاری این کتاب با عنوان «ساعت‌ها همه خوابند» می‌گوید: یکی از شیوه‌های نامگذاری مجموعه داستان‌ها این است که نام یکی از داستان‌های مجموعه را برای کتاب خود انتخاب می‌کنند که ساده‌ترین راه است و من نیز از این روش استفاده کردم. علاوه بر این، داستان ساعت‌ها همه خوابند در دومین جشنواره ادبی یوسف مقام نخست کشوری را کسب کرده است و مخاطبان، آشنایی نسبی با این نام داشتند. مجموعه داستان «ساعت‌ها همه خوابند» محصول حوزه هنری استان سمنان است که در ۱۲۶ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید