چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


کتاب دوست همیشگی من


کتاب دوست همیشگی من
مطالعه کتاب هنوز هم طرفداران زیادی دارد و با وجودی که پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری و تجهیزات الکترونیکی صورت گرفته است اما باز هم هیچ کدام نمی تواند جای کتاب را بگیرد و کتاب ها خوانندگان خود را دارند. همه می دانیم که پدر و مادر نقشی اساسی در تمایل کودک به مطالعه دارند. اگر ما با شیوه صحیح انگیزه مطالعه را در کودک ایجاد کنیم او را با دنیایی از دانش و علوم آشنا می کنیم تا در آینده خود به تنهایی بتواند در این دنیای پر رمز و راز گام بردارد و کلید حل مشکلاتش را بیابد.
همان طور که گفته شده کتاب بهترین دوست انسان است، دوستی که همیشه و همه جا می تواند به انسان کمک کند و همنشین روزهای تنهایی و یا ایام فراغت انسان باشد.
کتاب خواندن علاوه بر این که می تواند اوقات فراغت را پر کند تاثیر زیادی در خلاقیت و نوآوری و رشد توانایی فردی خواهد داشت و تجربه نشان داده است کودکانی که از سنین پایین به مطالعه کتاب علاقه مند می شوند از توانایی بیشتری در حل مشکلات برخوردارند و موفقیت آن ها در آزمون های مختلف زیادتر از سایرین است.
برای برانگیختن علاقه کودکان به کتاب خوانی باید حس کنجکاوی آنها را برانگیخت و سوالات متعددی در زمینه های مختلف در ذهن آنان ایجاد کرد و متناسب با سن آنان کتاب های مفیدی را در اختیارشان قرار داد تا پاسخ پرسش هایشان را پیدا کنند و شیرینی و لذت رسیدن به نتیجه و یافتن پاسخ را برایشان ملموس کرد تا با علاقه کتاب بخوانند.نزدیک شدن به ایام تعطیلات برای مطالعه و کتاب خوانی در خانواده و برانگیختن علاقه کودکان به مطالعه است.
اشتیاق به خواندن کتاب اغلب به طور طبیعی به وجود نمی آید، مگر این که بچه ها از سن کودکی با کتاب ها و نشریات مختلف آشنایی پیدا کنند. کودکان به صورت طبیعی به بازی های رایانه ای و تماشای تلویزیون تمایل بیشتری دارند و جای تاسف دارد که بگوییم اکثر والدین زمانی را برای خواندن کتاب برای بچه ها اختصاص نمی دهند و این قضیه باعث می شود که نه تنها والدین فرصت گذراندن اوقاتی مفید را با بچه های خود از دست بدهند بلکه بچه ها نیز از کسب یک تجربه مهم محروم می شوند. اکثر بچه هایی که در کودکی تجربه کتاب خواندن والدین برای خودشان را ندارند، در خواندن و مطالعه کتاب توانایی کمی دارند و در آزمون های خواندن اغلب امتیاز کمی به دست می آورند. با رعایت چند نکته می توان اشتیاق خواندن و مطالعه که برای تمام طول عمر همراه فرد خواهد بود را در دوران کودکی ایجاد و تقویت کرد.
۱) زمانی را به خواندن کتاب برای کودکان خود اختصاص دهید: کتاب خواندن به طور روزانه برای کودک خود کار مشکلی نیست (حتی برای گرفتارترین والدین) در اصل اختصاص زمانی بین ١٠ تا ١٥ دقیقه در هر شب نه تنها به کودک آرامش می دهد بلکه روحیه والدین را نیز تقویت می کند.
۲) دنبال کردن کلمات: خواندن را به یک کار لذت بخش تبدیل کنید. هنگام کتاب خواندن، کلمات را با انگشت دنبال کنید تا توجه کودک به آن جلب شود. این کار باعث می شود تا کودک کلمات و حروف را بهتر تشخیص دهد و سریع تر خواندن را یاد بگیرد. اثرگذاری داستان ها را با تقلید صدا و زیر و بم کردن صداها بیشتر کنید. به عنوان مثال با تقلید صدای گرگ، گربه و... به داستان هیجان بیشتری بدهید.
۳) در منزل کتابخانه ایجاد کنید: حتی قبل از به دنیا آمدن نوزاد خود، می توانید یک کتابخانه در منزل ایجاد کنید. کتاب های تصویری کودکان کادوی خوبی به حساب می آید. کودکان در هر سنی با داشتن کتابخانه در منزل، به خواندن اشتیاق بیشتری پیدا می کنند.
۴) به کتابخانه بروید: در مورد عضویت در کتابخانه، استفاده از کتاب هایی که قرض گرفته می شود و نحوه نگه داری از آن ها را به کودکان توضیح دهید. بگذارید کودکان کتاب های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
۵) حق عضویت مجله: برخی اوقات کودکان حوصله خواندن کتاب هایی با داستان های بلند را ندارند. مجلات کودکان به دلیل تنوع زیادی که در ارائه مطالبی چون بازی های مختلف پازل، مسابقه و کارهای هنری دارد، می تواند کودکان را جذب خود کند. شعر هم سرگرم کننده است و تصاویر نیز به داستان ها جذابیت بیشتری می دهد البته مجلات باید متناسب با سن هر کودکی انتخاب شود.
۶) به وب سایت های مخصوص کودکان مراجعه کنید: از آنجایی که اکثر کودکان علاقه خاصی به رایانه دارند کارشناسان خواندن سایت های مناسب را برای کودکان توصیه می کنند.
۷) شما نیز به کتاب خواندن ابراز علاقه کنید: اگر قصد دارید فرد دیگری را قانع کنید که خواندن می تواند سرگرمی خوبی باشد، خودتان نیز به کتاب خواندن علاقه نشان دهید.
۸) کتاب هایی با موضوعات مورد علاقه آنان انتخاب کنید: اگر فرزند شما به دایناسور، آشپزی و یا پروژه های علمی علاقه مند است، کتاب های متناسب با موضوعات مورد علاقه اش برای او خریداری کنید.
۹) وقت تماشای تلویزیون را محدود کنید: صرف کردن زمان زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی، باعث می شود تا آنان به سختی به خواندن کتاب علاقه نشان دهند.
۱۰) خواندن علایم و برچسب ها: توانایی خواندن کلمات ساده در علایم خیابان و یا برچسب های مختلف، اشتیاق خواندن در آنان را بیشتر می کند.
۱۱) سرمایه گذاری برای مطالعه کودکان: کتاب های متناسب با سن کودک تهیه کنید. به عنوان مثال برای سنین ٢ تا ٤ ساله که کودک کتاب ها را پاره می کند، کتاب مخصوص حمام (که از مواد ضد رطوبتی خاص درست شده) و یا پارچه ای برای او مناسب تر است.
منبع: Cute kide
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید