جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


این سیب دوست‌‌داشتنی


این سیب دوست‌‌داشتنی
فکرش را بکنید به جای هفت‌سین در سفره عیدتان «کاف»، «گاف» یا «شین» داشته باشید. فکر می‌کنید سفره‌ شما چطور از آب درمی‌آید؟ اصلاً فکر کرده‌اید که در سال گذشته چند بار سرکار رفته‌اید یا چند نفر را سرکار گذاشته‌اید؟ راستی، دوست داشتید به جای کدام سین، سفره هفت‌سین بودید؟ سماق، سمنو، سرکه و... چهره‌هایی که بارها و بارها کارهای آنان را در تلویزیون و سینما دیده‌اید، به این سوال‌ها پاسخ داده‌اند و اگر پاسخ‌های این جماعت به این سوال‌ها در واقعیت اتفاق بیفتد، نوروز ۸۷، عجیب‌ترین نوروز در ایران خواهد بود. خودتان می‌توانید قضاوت کنید! ما این سوال را پرسیده‌ایم. آنها هم جواب‌هایی داده‌اند که می‌خوانید:
۱ ) اگر قرار باشد هفت‌سین امسال را در کنار ۷ نفر از اعضای سینما و تلویزیون بچینید، آن ۷ نفر چه افرادی هستند؟
۲ ) اگر قرار باشد حرف دیگری از حروف الفبا را (به‌جز سین) انتخاب کنید، آن حرف چیست و سفره‌تان را چگونه خواهید چید؟
۳ ) در سال ۸۶ چند نفر را سر کار گذاشتید و چند نفر شما را سر کار گذاشتند؟
۴ ) دوست دارید در سفره هفت‌سین چه نقشی داشته باشید؟ چرا؟ منوچهر آذری، نام آشنایی در عرصه رادیو و تلویزیون است. در برنامه جمعه ایرانی و صبح جمعه با شما لحظات شادی را برایمان خلق کرده است. شاید بتوان گفت، او تنها کسی است که در هر شرایطی لبخند زدن را فراموش نمی‌کند.
ج ۱: اکبر عبدی، محمدرضا گلزار، شهاب حسینی، نیکی کریمی، سیروس گرجستانی، امیر جعفری و منوچهر آذری.
ج ۲: ش: شیرینی، شمع، شربت، شله‌زرد، شفتالو، شیرموز و شیر سماور.
ج ۳: ما با برنامه جمعه ایرانی، همه مردم ایران را شاد می‌کنیم و می‌خندانیم، ولی خودم واقعاً دوست ندارم کسی را سر کار بگذارم. امسال خیلی‌ها من را سر کار گذاشتند، گفتند آقا بیا سناریو داریم و نیامدند و خیلی‌ها هم پولم را نیاوردند بدهند؛ ولی دوست دارم به همه مردم ایران بگویم شاد باشید: شده ثابت که یک مثقال خنده‌ نود مَن غصه را از جا کنده‌ از همین‌جا هم سال ۸۷ را برای سرزمین ایران و مردم ایران سالی پر از سلامت و برکت و پیروزی و خنده آرزو می‌کنم.
ج۴: سیب، برای این‌که خواص و ویتامین‌های زیادی دارد. ۷ تا فیلم می‌چینم‌ قطعاً نام مسعود ده‌نمکی یادآور فیلم جنجال‌برانگیز اخراجی‌هاست. اگرچه آثار زیادی در پرونده هنری‌اش نیست، اما با «اخراجی‌ها»یش پای خیلی‌ها را به سالن سینما باز کرد.
ج ۱: ترجیح می‌دهم سفره هفت‌سین را در حیاط صداوسیما پهن کنم تا وقتی همه اهالی سینما و تلویزیون رد می‌شوند، یک گذری هم از سر سفره من داشته باشند.
ج ۲: ف و ۷ تا فیلم می‌چینم.
ج ۳: اگر بگویم امروز برای اولین‌بار در عمرم مجبور شدم این کار را بکنم، دروغ نگفته‌ام، تا حالا هم این‌طوری نشده که کسی من را بگذارد سر کار.
ج ۴: آینه، چون راست می‌گوید و با آدم صادق است. آرامش گوهر خیراندیش، از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون است و همیشه با قدرت و جسارت در نقش‌هایش ظاهر شده است. سریال میوه ممنوعه و نقش قدسی حکایت از این موضوع دارد. خیراندیش جزو بازیگرانی است که با نگاهی بهاری به نقش‌هایش نزدیک می‌شود.
ج ۱: ترجیح می‌دهم به جای ۷ نفر، ۷۰ نفر یا ۷۰۰ نفر یا شاید هم ۷ هزار نفر در کنارم باشند؛ تمام کسانی که الان در بین ما نیستند. سینماگرانی که راه را هموار کردند و اکنون در میان نیستند. نویسندگان، عکاسان و خبرنگاران و عزیزانی که در جبهه‌ها بودند و حال در میان ما نیستند. فکر می‌کنم این‌جوری سفره‌ای داریم به وسعت وجود همه آنها که دلسوخته هنر تلویزیون و سینما بودند.
ج ۲: الف و در جای‌جای سفره به نام ا... شروع می‌کنم: ا...، آرامش،‌ امنیت، امید، آزادی و ۶ و ۷.
ج ۳: هرگز کسی را سر کار نگذاشتم. کسی هم نتوانسته من را سر کار بگذارد.
ج ۴: دلم می‌خواهد جای ماهی باشم توی تنگ بلور سر سفره که یک روز به دریا برسم. خانواده تئاتر ایرج راد، یکی از قدیمی‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون است و در حال حاضر هم که به‌عنوان مدیر خانه تئاتر فعالیت دارد، سال گذشته بازی او را در سریال مدار صفر درجه شاهد بودید.
ج۱: ۷ نفر را نمی‌توانم بگویم، ولی دوست دارم در کنار همه اعضای تئاتر باشم.
ج ۲: الف: انسانیت، آموزش، ادب، آزادی، آرامش، آسایش و آرزوها
ج۳: اصولاً کسی را سر کار نمی‌گذارم. شاید خیلی‌ها (البته نه به آن معنا) ولی در کارهای روزمره پیش می‌آید. ج ۴: سیب، چون هم می‌تواند شادابی داشته باشد و هم این‌که خوراکی است و یک میوه بهشتی. هفت‌بار عشق‌ رضا رشید‌پور حالا یکی از مطرح‌ترین مجریان تلویزیون است. با اجرای برنامه شب شیشه‌ای و ۱۴۰۴ سبک تازه‌ای را در تلویزیون و اجرا به وجود آورد. او مجری باجسارت و البته صبوری است.
ج ۱: جمشید مشایخی، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، عزت‌ا... انتظامی، محمدرضا گلزار، تهمینه میلانی و ابراهیم حاتمی‌کیا.
ج۲: ع: هفت‌بار می‌چینم عشق.
ج ۳: من اصولاً برای شوخی از شگرد سر کار گذاشتن استفاده می‌کنم. امسال هم خیلی‌ها من را سر کار گذاشتند.
ج۴: سیب چون سمبل انرژی و شادی است. دست بالا‌ی دست‌ بهاره رهنما مدت‌هاست که علاوه بر بازی، دست به قلم هم شده است و تا به حال داستان‌های زیادی را به نگارش درآورده است. در جشنواره ۲۶ فیلم فجر با فیلم‌های دایره زنگی و همیشه پای یک زن در میان است، حضور داشت. احتمالاً هنوز بازی او را در فیلم‌های نان، عشق، موتور ۱۰۰۰، توفیق اجباری و... به یاد دارید.
ج۱: سروش صحت، پیمان قاسم‌خانی، علیرضا افخمی، مرضیه برومند، لیلی رشیدی، عزت‌ا... انتظامی و هدیه تهرانی‌
ج۲ ب: بادام، بوریا، بوق، بارون، بهاره، باسلوق و بنفشه
‌ ج۳: این‌طور نیست که من بخواهم کسی را سر کار بگذارم. خیلی‌ها ناخودآگاه سر کارند. خیلی‌ها هم من را سر کار گذاشتند که مهم‌ترین آنها بهروز افخمی بوده است. بالاخره توی سر کار گذاشتن، دست بالای دست زیاد است. ج۴: سبزه، چون خوشگل و لطیفه و پر از زندگی. نشانه زندگی‌ پوران درخشنده جزو کارگردان‌هایی است که تقریباً اکثر نسل‌ها از او خاطره‌ای به یادگار دارند. از نسلی که با فیلم پرنده کوچک خوشبختی همراه شدند تا نسل امروز که شاهد فیلم‌های بچه‌های ابدی و شمعی در باد بودند.
ج۱ رضا کیانیان، شهاب حسینی، رضا ناجی، الهام حمیدی، مهتاب نصیرپور، هادی مرزبان و هما روستا. ج ۲: ع: عشق، عدالت، عاطفه، علم، عزت، عصا و عناب.
ج ۳: هیچ‌کس را سر کار نگذاشتم، ولی خیلی‌ها من را سر کار گذاشتند؛ مثل انجمن سینمای دفاع مقدس که سال‌هاست من را سر کار گذاشته است.
ج ۴: سیب، چون نشانه عشق و زندگی است. می‌خواهم سفره باشم بازی در نقش جوانی شهریار، اولین کار تصویری اردشیر رستمی به‌عنوان بازیگر است. اگرچه اصلاً بازیگر نیست و بیشتر به‌عنوان کاریکاتوریست، شاعر و... در جامعه هنری او را می‌شناسند. اما با بازی در سریال شهریار توانست بازیگری را هم تجربه کند.
ج۱: عباس کیارستمی،‌ ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی و اردشیر رستمی.
ج ۲: ژ: ژرف و...
ج ۳: هیچ‌کس را سر کار نگذاشتم و هیچ‌کس هم نمی‌تواند مرا سر کار بگذارد.
ج ۴: سفره، چون همه را در برمی‌گیرد. من هم سبزه مهراوه شریفی‌نیا فرزند آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیاست. کمتر در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند اما در سال گذشته ساعت شنی را به روی آنتن شبکه یک سیما داشت. او در رشته موسیقی تحصیل‌ کرده است و بازیگری چندان جزو دغدغه‌هایش نیست.
ج۱: مادرم، پدرم، خواهرم، کمند امیرسلیمانی، رویا نونهالی، سامان مقدم و بهرام بهرامیان‌.
ج ۲: م: مربای آلبالو، موز، مریم (گل)، موبایل، مسواک، ملاقه و موسیقی هم در خانه می‌گذاریم.
ج۳: هیچ‌کس را توی عمرم سر کار نگذاشتم. خیلی اهل سر کار گذاشتن نیستم. یادم هم نمی‌آید کسی سر کارم بگذارد.
ج۴: سبزه، از همه خوشگل‌تر است و من هم از همه بیشتر دوستش دارم. سین نه میم در این سال‌ها مهران رجبی یکی از پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون محسوب می‌شود و یکی از نکات برجسته بازی‌های او شادابی و شوخ‌طبعی اوست. مهران رجبی شیرین و در عین حال جدی است.
ج۱: سیدرضا میرکریمی، کیانوش عیاری، رضا عطاران، مجید صالحی، مهدی هاشمی، پرویز پرستویی و حمید فرخ‌نژاد.
ج۲: م: مهرگیاه، مویز، موز، مادرم، مرحوم پدرم، منچ و مار و پله و ماست.
ج۳: حدود ۲۰ نفر را به‌طور اساسی سر کار گذاشتم که خدا از سر تقصیراتم بگذرد. ۴ نفر هم من را سر کار گذاشتند.
ج۴: سیب، چون همه به نیکی از آن یاد می‌کنند. ما همیشه سر کاریم می‌گویند کامران نجف‌زاده یکی از خبرنگاران و مجریان متفاوت در بخش‌‌‌های خبری سیماست. باز هم می‌گویند او خیلی باجسارت است و البته خلاق. به هر حال نجف‌زاده با بخش خبری ۲۰:۳۰ به‌گونه‌ای متولد شد و حالا هم در مرحله تجربه‌ کردن است. این خبرنگار متفاوت پاسخ سوال‌هایمان را این‌گونه داد.
ج ۱: ترجیح می‌دهم کنار خانواده‌ام باشم، چون فکر می‌کنم به حد کافی در کنار اعضای سینما و تلویزیون بوده‌ام.
ج ۲: یک‌بار دکمه «س» کیبوردم خراب شد، به جایش از «ص» استفاده کردم. خیلی هم خوب شد. الان هم صیب، صماق، صنبره، صمنو، صکه، صرکه و صیر!
ج ۳: از این‌که کسی را سر کار بگذارم، واقعاً خوشم نمی‌آید. اصولاً ما خبرنگارها خیلی سر کار می‌رویم. ج ۴: سکه، چون وضع بهتری دارد و من هم خیلی دوستش دارم. در ضمن مثل سیب، سماق و سمنو آخرش خورده نمی‌شود. فقط سین امین زندگانی بازیگری را دیرتر از برادرش امید شروع کرد، اما توانسته در این سال‌ها حضور پررنگی داشته باشد. مجموعه‌های تا صبح، معصومیت از دست رفته، طلسم‌شدگان و... کارهایی هستند که از او به نمایش درآمده است. او علاوه بر بازی به‌عنوان خواننده مهمان با گروه هفت نیز همکاری دارد.
ج۱: اصلاً چنین کاری نمی‌کنم.
ج ۲: چون خیلی به سنت‌ها پایدارم این کار را نمی‌کنم و همان هفت‌سین خودمان را می‌چینم.
ج۳: فکر می‌کنم آخرین نفر شما باشید، چون مجبورم جواب سوال‌هایتان را سر کاری بدهم. خیلی از آدم‌هایی که با آنها سلام و علیک داشتم.
ج۴: پول لای قرآن، چون برکت دارد. رنگ سبز آرامش پس از سال‌ها، در سال گذشته شاهد بازی آزیتا حاجیان در سریال ساعت شنی بودیم. شاید بتوان نقش مش‌دریا را جزو خاص‌ترین نقش‌های او به حساب آورد. حاجیان در سریال فتانه هم بازی کرده است که در سال جدید شاهد آن خواهید بود.
ج۱: بهرام بیضایی، فریماه فرجامی، محمدعلی طالبی، شهاب حسینی، واروژ کریم‌مسیحی، رخشان بنی‌اعتماد و ابراهیم حاتمی‌کیا
ج۲: الف: آزادی، آرامش، آینده، آتش، آرزو، آدم و آزیتا
ج۳: نه کسی سر کارم گذاشت و نه کسی را سر کار گذاشتم.
ج۴: سبزه، چون هم رنگ سبز آرامش می‌دهد و هم این‌که جریان رشد را از مبدا با خود دارد. بدقول نیستم مرتضی شایسته نه کارگردان است، نه بازیگر. بیشتر در حیطه تهیه‌کنندگی فعالیت می‌کند. شاید به جرات بتوان گفت بخشی از فیلم‌های سینمای ایران را او تهیه کرده است. فیلم‌هایی مانند محاکمه، کافه‌ستاره، مکس و...
ج۱: مسعود کیمیایی، سامان مقدم، ایرج قادری، محمود کلاری، محمدمهدی دادگو، بهرام رادان و مصطفی شایسته.
ج ۲: ش: شیرینی، شربت، شکلات، شمع، شمایل (مولای متقیان)، شمعدانی و شیر.
ج۳: کلاً آدم بدقولی نیستم. برای خودم هم پیش آمده ولی تعدادشان زیاد نبوده، البته دیگران خیلی راحت نمی‌توانند من را سر کار بگذارند.
ج۴: جای سکه! چون خوب است و به آدم کمک می‌کند و انرژی می‌دهد و برای اهداف آینده انسان را تشویق می‌کند. سر کار نرفتم‌ بیژن بیرنگ سال‌ها فعالیت نمی‌کرد تا این‌که با ساخت مجموعه «باز هم زندگی» بار دیگر توانست توانایی‌اش را در کارگردانی به رخ بکشد. از او در سال گذشته، پس از سال‌ها سریال سرزمین سبز پخش شد.
ج ۱: مسعود رسام، مهران رسام، مهرانه مهین‌ترابی، خسرو شکیبایی، رامبد جوان، فردوس کاویانی و جمشید مشایخی.
ج ۲: ب: بطلمیوس، بوش، بادام، باقلوا، بادمجان، بورانی و برگه هلو.
ج ۳: خیلی‌ها را سر کار گذاشتم. خیلی‌ها هم سعی کردند من را سر کار بگذارند، ولی نتوانستند.
ج ۴: سیر، چون بو می‌دهد! من عاشق سیبم بیشتر مخاطبان داوود منفرد، او را با همان نقش پیرمرد به خاطر می‌آورند. اما حالا بچه‌ها او را به‌عنوان دایی می‌شناسند؛ آن هم به دلیل حضور در برنامه رنگین‌کمان. داوود منفرد علاوه بر بازی و اجرا، در رادیو نیز فعالیت دارد. جمعه ایرانی یکی از برنامه‌های این هنرمند در این زمینه است.
ج ۱: علی نصیریان، عزت‌ا... انتظامی، پرویز پرستویی، گوهر خیراندیش، سوسن تسلیمی، هوشنگ هدایتی و امیر جعفری
‌ ج۲: ب: برکت، بردباری، باصداقت بودن، بانشاط بودن، باحال بودن، با مرام بودن و بازیگر بودن‌
ج۳: کسی را سر کار نگذاشتم، ولی برای خودم پیش آمده سر کارم گذاشته‌اند، ولی نمی‌دانم چند نفر. ج۴: سیب، چون من عاشق سیبم، خیلی هم زیاد سیب می‌خورم‌.
منبع : روزنامه تحلیل روز


همچنین مشاهده کنید