جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نکند پیامک جای دید و بازدید را بگیرد!


نکند پیامک جای دید و بازدید را بگیرد!
● ارسال روزانه ۹ میلیون پیامک در ایران
سال جدید کم کم دارد از راه می رسد و بنا به سنت زیبا و دیرینه ایرانیان همه اقوام به دیدن یکدیگر می روند ولی گاهی اوقات آمدن تکنو لوژی یه جوری باعث ایجاد فاصله و به نوعی کم رنگ شدن صله رحم می شود.خبری بود مبنی بر این که،ایرانیان روزانه ۹ میلیون پیامک می‌فرستند، کاری که کم کم می‌رود تا جای دید و بازدید و صله رحم را بگیرد.در همین زمینه گزارشی که از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده را بخوانید.به مهمانی که می‌روم از خجالت آب می‌شوم. اصلاً حواسش به اطرافش نیست. به کسی نگاه نمی‌کند. نکند یک دقیقه از وقتش هدر برود، اصرار می‌کنم بچه خوب! لااقل وقتی می‌رویم مهمانی، دست از این پیامک بازی‌هایت بردار اما کو گوش شنوا. حتی جواب سلام و احوالپرسی دیگران را هم نمی‌دهد، چه برسد به اینکه خودش اول سلام کند. همه با تمسخر می‌‌گویند، اشکالی ندارد، سرش خیلی شلوغ است، دیگر طاقتم تمام شده، نمی‌دانم از دستش چه کار کنم.
● روزانه ۹ میلیون پیامک بین افراد رد و بدل می‌شود
اس‌ام‌اس که مخفف سه واژه Short Message Service و به معنی سرویس پیام کوتاه است که در سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار از طریق دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد. ولی این سرویس در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی در اروپا در شبکه بی‌سیم به کار گرفته شده بود.
در کشور ما روزانه ۹ میلیون پیامک بین افراد رد و بدل می‌شود و این فناوری‌ در حال ارتقا است.نکته‌ای که در فناوری‌های جدید به ویژه فناوری‌های ارتباطی وجود دارد، این است که فواید انکار‌ناپذیر آن با آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر همراه است. در اتوبوس، خیابان، تاکسی یا مکان‌های دیگر همه به نوعی در حال بازی کردن با تلفن همراه هستند. یکی بلوتوث روشن کرده، دیگری در حال دادن پیامک به آشنایان و دوستان خود است و اکثر افراد کارهایی که مربوط به تلفن همراه است انجام می‌دهند. اما استفاده بی‌رویه از تکنولوژی موجب نگرانی شده که شاید بر گسست خانواده و شخصیت جوانان تأثیر بگذارد.
آنچه بیش از همه بین پیامک‌ها رد و بدل می‌شود، به جای پیام‌ و اطلاع‌رسانی، طنز و جوک است. هر چند سیستم پیام کوتاه به نیت اطلاع ر‌سانی شکل گرفت اما امروز این هدف جای خود را به طنز و جوک پیامکی داده که تبعات آن را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در همین راستا تصمیم گرفتیم به سراغ پدر و مادرهایی برویم که دل پری از جوانان و هزینه‌های سرسام آور تلفن همراه دارند.
● استفاده از پیامک نوعی صله رحم است
یک پدر در زمینه استفاده از پیامک بیان داشت: استفاده از پیامک نوعی صله رحم است که با آن می‌توانیم احوال اطرافیان را بپرسیم. وی در مورد استفاده زیاد جوانان از این فناوری تصریح کرد: جوانان علاقه زیادی به استفاده هر چیز تازه و جدیدی دارند که وارد کشور می‌شود.
این پدر ادامه داد: جوانان ما عادت کرده‌‌اند که در زمان استفاده از هر فناوری به صورت نامطلوب از آن بهره ببرند و همچنین آمدن خط‌ های ایرانسل و تالیا سبب شده است که حتی بچه‌های ۱۴ ساله هم گوشی موبایل داشته باشند.
● برای دادن پیامک کم نیاوریم
در مترو ایستاده بودم. در ذهنم به افرادی فکر می‌کردم که هر کدام به نوعی با گوشی خود در حال کار کردن هستند. دختران جوانی دور هم جمع شده بودند، دختر ۱۷ساله‌ای در بین آنها با سرعت زیادی با انگشتانش اس‌ام‌اس‌ می‌زد.
به طرفش رفتم و با یک چاق سلامتی به او گفتم: پیامک یعنی چه؟ گفت: پیامک یعنی چیزی که نباید در برابر آن کم بیاوریم یعنی اینکه هر چقدر دوستانم اس‌ام‌اس دادند من هم باید برای اینکه کم نیاورم، جواب بدهم والا می‌گویند که خسیس هستی و می‌ترسی پول موبایلت زیاد بیاید. اگر جواب ندهم دیگر بین آنها جایی ندارم، از صحبت‌های این دختر جوان فهمیدم پیامک بازی یک جور رقابت با دوستان است.
● مزایای استفاده از پیامک از معایب آن کمتر است
پرویز شریفی درآمدی، مشاور و روانشناس در خصوص مزایا و معایب پیامک‌بازی‌ها با بیان اینکه در حال حاضر مزایای استفاده از پیامک از معایب آن کمتر است، اظهار داشت: از معایب پیامک می‌توان به وقت‌گیر بودن، تبادل نشدن احساسات و عواطف انسانی، رعایت نشدن میزان زیادی از نکات دستوری، ادبی و فن نگارش، محدود شدن خزانه لغات با استفاده از پیامک، تضعیف تبادل و ارتباط کلامی، بروز ارتباط‌های یک جانبه یعنی ارتباط با گروه همسالان و تبادل تجربه کمتر در جوانان و افزایش افسردگی در افراد اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ایجاد مشغله ذهنی و سرگرم بودن علت اصلی استفاده جوانان از پیامک است، استفاده بهینه از زمان در مواقع بحرانی و امکان برقراری ارتباط‌‌هایی که مایل نیستیم دیگران از آن آگاهی پیدا کنند، را از مزایای ارسال پیامک عنوان کرد.
شریفی درآمدی تصریح کرد: موضوعاتی که در ار‌سال پیامک‌ها به آن پرداخته می‌شود مطالبی است که از نظر آسیب شناسی می‌تواند فساد‌هایی را در جامعه ایجاد کند، به طور مثال بعد از هر جریان سیاسی لطیفه‌هایی در خصوص آن ساخته و شایع می‌شود که پسندیده نیست.
● پیامک بهترین ارتباط را که همان رابطه چهره به چهره است کاهش می‌دهد
عبدالکریم خیامی، جامعه شناس با بیان اینکه ارسال پیامک بهترین و کامل‌ترین نوع روابط بین افراد را که ارتباط چهره به چهره است کاهش می‌دهد، خاطر‌نشان کرد: با آموزش فرهنگ استفاده از این رسانه نوین می‌توان عواقب سو‌ء ناشی از آن را در جامعه کمرنگ‌‌تر کرد.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه این رسانه نوین و دیجیتال است و فضای دلخواه را برای فرد ایجاد می‌کند، مورد استقبال جوانان قرار گرفته است.
● جوانان وقت طلای خود را صرف پیامک بازی نکنند
مادر مهربانی گفت: دخترم اعتیاد شدیدی به دادن پیامک به دوستان و آشنایان دارد و روزانه بین ۳۰۰ و ۴۰۰ پیام برای دوستان خود ارسال می‌کند. هرچه با او صحبت می‌کنیم، گوش شنوایی ندارد.
این مادر ادامه می‌دهد: زمانی که از دخترم می‌پرسم که چه چیز تو را به دادن پیامک جذب می‌کند؟ فقط در پاسخ می‌گوید: مادر! خودم هم هنوز نمی‌دانم‌ علتش چیست و اس‌ام‌اس بازی برایم تبدیل به عادت شده است.
این مادر گفت: از خانواده‌ها خواهش می‌کنم به هیچ وجه اشتباهی را که من کردم تکرار نکنند و برای فرزندانشان گوشی موبایل تهیه نکنند. تا با مشکلات و عواقب آن مواجه نشوند.
این خانم در توصیه به جوانان افزود: وقت طلای خود را صرف پیامک‌بازی نکنید که هیچ سودی برایتان نخواهد داشت.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید