جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چگونه می‌توان با ۸دلار در هفته به رکود پایان داد؟


چگونه می‌توان با ۸دلار در هفته به رکود پایان داد؟
طرح محرکی که رییس‌جمهور اوباما امضا کرد، قرار است در کنار دیگر اقدامات، ۱۱۶‌میلیارد دلار را طی دوسال به مالیات‌دهندگان بازپرداخت کند. در جریان این معافیت مالیاتی، هر آمریکایی هفته‌ای ۸ دلار دریافت می‌کند.
حال سوال من این است که شما در صورتی که بخواهید وظیفه شهروندی‌تان را برای کمک به اقتصاد به انجام برسانید، این پول را چه طور خرج می‌کنید و چرا؟ ما همین سوال را از چند اقتصاددان پرسیدیم. پیشنهادهای آنها را می‌توانید در ادامه بخوانید.
▪ رابرت گوردن از دانشگاه نورت وسترن:
من توصیه می‌کنم که این پول را صرف سینما رفتن نکنید ،چون به ایجاد شغل نمی‌انجامد. سه‌هفته صبر کنید و سپس با این پول یک وعده غذای ۲۴دلاری نوش جان کنید. از این طریق می‌توانید به سهم خودتان از تعدیل نیرو و بسته شدن رستوران‌ها جلوگیری کنید.
▪ مارتین فلدشتاین از دانشگاه‌هاروارد:
من فکر نمی‌کنم که تصمیمات افراد در زمینه نحوه خرج پول شان تحت تاثیر عرق ملی‌شان قرار داشته باشد. واقعیت این است که اگر مردم این کاهش مالیات را همیشگی تلقی کنند، انکار می‌کنند که درآمد دایمی‌شان افزایش یافته است، اما به احتمال زیاد مردم این کاهش مالیات را موقتی در نظر گرفته و بنابراین از آن برای پرداخت بدهی‌ها یا برای افزایش دادن دارایی‌های نقد استفاده می‌کنند.
▪ توماس فیلیپون، از دانشگاه نیویورک:
من بدون این که سعی کنم استراتژیک عمل کنم، این ۸دلار هفتگی را صرف مواردی می‌کنم که به آنها احتیاج دارم. اگر مردم سعی کنند که استراتژیک عمل کنند، تنها باعث شدت بخشیدن به اعوجاج موجود در بازار می‌شوند. البته یک استثنا می‌توان قایل شد و آن خرج پول در زمینه استفاده کارآتر از انرژی است. بنابراین عایق کاری خانه‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده کارآتر از انرژی اولویت من برای استفاده از این پول خواهد بود. از سوی دیگر صرف پول در این مورد به صنعت ساخت‌وساز نیز که در جریان بحران دچار مشکلات عدیده‌ای شده است، کمک می‌کند.
▪ جیمز همیلتون از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو:
سیستم مالی به خاطر این که همه ناگهان از ریسک کردن واهمه پیدا کرده‌اند، از کار افتاده است. این در حالی است که اکنون فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی وجود دارد و اوضاع نیز تنها زمانی رو به بهبود خواهد گذاشت که مردم از این فرصت‌ها سود ببرند. من پیشنهاد می‌کنم که مردم چه برای کمک به اقتصاد و چه برای رسیدن به موفقیت مالی شخصی، در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.
▪ تایلر کوئن از دانشگاه جورج میسون:
به نظر من کمک به بخش مالی مهم‌تر از اجرای درست طرح محرک است. بنابراین اگر شما حاضرید که به خاطر کمک به اقتصاد، پولتان را هزینه کنید بهتر است که به یکی از بانک‌های بزرگ (که احتمال ورشکسته شدنش بالا است) مراجعه کرده و تا جایی که می‌توانید از خدمتی که بیش از حد قیمت‌گذاری شده است، خریداری کنید. از این طریق شما می‌توانید در جهت سرمایه‌گذاری مجدد در بخش بانکی قدمی بردارید.
ایده دیگر این است که از دستگاه‌های خود پرداز بانک‌هایی به غیر از بانک خودتان استفاده کنید تا برای گرفتن وجوه، کارمزد بالایی بپردازید. شما می‌توانید تمام سپرده خودتان را از دستگاه خودپرداز دریافت کرده و دوباره آن را به حسابتان واریز کرده و این کار را تا جایی که می‌توانید تکرار کنید.
▪ جاستین وولفرز از مدرسه وارتون:
نوانخانه‌ای پیدا کنید که منابع مالی‌اش در حال ته کشیدن باشد. اگر آنها تصمیم گرفته باشند که به منظور کاهش دادن هزینه‌هایشان، ارائه خدمتشان را کاهش دهند، اعانه هشت‌دلاری شما کمک بزرگی تلقی خواهد شد. یک کینزی خوب این نکته را نیز در نظر می‌گیرد که این هشت‌دلار از کانال ضریب تکاثری بیشترین اثر را در اقتصاد خواهد گذاشت (کمک مالی به دانشگاه‌ها برخلاف اعانه به نوانخانه‌ها، به سرعت بی اثر می‌شود). اما مهم‌تر از آن این که هشت‌دلاری که شما برای کمک به گرسنگان هزینه می‌کنید، با توجه به کاهش شدید تقاضای مواد غذایی و افزایش شدید بیکاری از اهمیت زیادی برخوردار است.
▪ اتان هریس از بارکلیز کاپیتال:
به آرایشگاه بروید. خدمت سلمانی، تمام و کمال در کشور تولید شده و کاربر نیز هست. بنابراین قدرت خرج پول از کشور نشت نمی‌کند، زیرا تولیدات آمریکایی خریداری می‌شوند بدون این که هیچ‌کدام از موافقت نامه‌های تجاری نقض شود. از طرف دیگر از آنجا که تولید خدمات سلمانی نیروی کار زیادی را درگیر می‌کند، باعث افزایش اشتغال نیز می‌شود. در عین حال می‌توانید مطمئن باشید که هشت‌دلار شما به فردی کم درآمد منتقل می‌شود که این وجه را پس‌انداز نکرده بلکه خرج خواهد کرد و از این طریق اثر ضریب فزاینده ادامه می‌یابد. ما موظفیم که برای کمک به بهبود اوضاع کاری کنیم...
▪ پائول کاسریل از نورترن تراست:
من قصد دارم که یک صندوق پوشش ریسک ایجاد کنم و اوراق بهادار با پشتوانه دارایی که اخیرا منتشر شده باشند را خریداری کنم. من قصد دارم این صندوق را از طریق برنامه TALF که فدرال رزرو ارائه می‌کند، تامین مالی می‌کنم (بر اساس برنامه TALF، از تاریخ ۲۵ نوامبر ۲۰۰۸ فدرال رزرو برای انتشار اوراق بهادار با پشتوانه دارایی با شرایط خاص تسهیلاتی قائل می‌شود).
▪ داگ کلیگات از مدیریت سرمایه‌گذاری داوِر:
من پیشنهاد می‌کنم که این پول مصرف نشود، بلکه سرمایه‌گذاری شود. بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری این وجوه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پرخطر است، زیرا چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ضریب فزاینده بالایی دارند. به همین دلیل هم هست که معافیت‌های مالیاتی بدترین نوع محرک هستند، زیرا وجوه آن یا مصرف شده یا در بازار ثانویه سرمایه‌گذاری می‌شوند و بنابراین ضریب فزاینده ناچیزی دارند.
▪ ریکاردو ریس از دانشگاه کلمبیا:
فرقی نمی‌کند که این پول را سرمایه‌گذاری کنید یا خرج کنید، شما باید این پول را جایی اختصاص دهید که به نفع شما و خانواده‌تان باشد. اتخاذ تصمیمی که منافع شخصی شما را برآورد کند. همیشه به نفع اقتصاد تمام می‌شود (اگر در این مورد، پیگیری منافع شخصی‌تان به بهبود شرایط اقتصادی نینجامد،سیاست‌گذاران باید پاسخگو باشند که چرا سیاست را طوری طراحی نکرده‌اند که در شرایطی که مردم منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند، شرایط اقتصادی بهبود یابد).
▪ گرگ منکیو از ‌هاروارد:
من پیشنهاد می‌کنم که خرید یک کتاب درسی اقتصادی را در اولویت قرار دهید.
▪ آدام پوسن، موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون:
با بهره‌گیری از موسسات مربوطه، در زمینه سرمایه انسانی سرمایه‌گذاری کنید. به انجمن اولیا و مربیان مدارس کمک مالی کنید، در سخنرانی‌هایی که کالج‌ها برگزار می‌کنند شرکت کنید، کتابی در زمینه کسب و کار خصوصی خریداری کنید و ... هر کدام از این موارد به سرعت و بدون وقفه اثر خود را نشان می‌دهد، اما بهره‌وری خود شما و خانواده‌تان را نیز افزایش می‌دهد.
▪ ریچارد تیلر از دانشگاه شیکاگو:
فکر می‌کنم که پاسخ‌ها نسبت به شرایط افراد متفاوت باشد. اگر بدهی بالایی دارید، اولویت را در پرداخت بدهی‌هایتان بگذارید. می‌توانید این اقدام خود را نوعی نجات بانک‌ها از طریق بخش خصوصی به حساب آورید. اما اگر شما قادر به پرداخت بدهی‌هایتان باشید و عرق ملی هم داشته باشید، من به شما توصیه می‌کنم که پولتان را در زمینه ایجاد «زیربنای مسکن» صرف کنید. در بخش مسکن قراردادهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم به کار بگیریم. مثلا شما می‌توانید پول خود را در زمینه کارآتر کردن مصرف انرژی در خانه‌هایتان صرف کنید. این کار به نوعی بهترین سرمایه‌گذاری مالی‌ای است که این روزها می‌توان در نظر گرفت. در عین حال اشتغال‌زا هم هست.
▪ کن کاتنر از ویلیامز کالج:
۴۱۶ دلار(ارزش سالانه معافیت مالیاتی) می‌تواند برای تعمیر نورگیر خانه‌تان کافی باشد. خرج وجوه در موارد اینچنینی می‌تواند به تحریک اقتصاد منجر شود، زیرا از این طریق کالاهای پردوام غیر قابل تجارت در صنایعی که دچار مشکل شده‌اند، خریداری می‌شود. شایان ذکر است که صنایعی که کالاهای قابل مبادله تولید می‌کنند، با مشکل چندانی روبه‌رو نیستند.
▪ آلن بلایندر از دانشگاه پرینستون:
به عقیده من هر شهروندی باید با توجه به نیازهای شخصی‌اش این وجوه را اختصاص دهد. قرار است که این معافیت‌های مالیاتی به ایجاد مشاغل و درآمدهای بیشتر در اقتصاد ملی بینجامد.
▪ رابرت شیلر از دانشگاه ییل:
من پیشنهاد می‌کنم پول خود را صرف دادن انعام سخاوتمندانه به رانندگان تاکسی کنید. رانندگان تاکسی روزانه با مردم زیادی، به خصوص با کسانی که در تجارت فعالند، در ارتباطند. بنابراین آنها با دریافت انعام بالاتر خوش‌بین‌تر شده و این خوش‌بینی را به دیگر افراد منتقل می‌کنند و از این طریق اطمینان در سطح جامعه افزایش می‌یابد. اگر شما از تاکسی استفاده نمی‌کنید، این پول را صرف انعام دادن به آرایشگرتان کنید. آنها نیز روزانه با افراد زیادی صحبت می‌کنند. از سوی دیگر با این اقدام می‌توانید باعث شوید که مردم حس کنند که آمریکایی‌ها هوای همدیگر را دارند.
جاستین لاهارت
مترجم: علی کیوان‌پناه
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید