شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


یادآوری خاطرات گذشته


یادآوری خاطرات گذشته
تاریخ معاصر ایران پر از فراز و نشیب هایی است که در حاشیه هر یک می توان روایتی هیجان انگیز را جست و جو کرد. سریال «گل های گرمسیری» یکی از این سریال هاست که حوادث و ماجراهای آن رنگ و بویی از گذشته را برایمان به ارمغان آورده است. گذشته ای که یادآوری خاطرات آن هیچ گاه خالی از لطف نبوده و نخواهد بود.
اشکان خطیبی، مریم بوبانی، بهنوش طباطبایی، روناک یونسی، هومن کیایی، عمار تفتی، پرویز فلاحی پور، آتیلا پسیانی و ... به نقش های این سریال اجتماعی- خانوادگی جان بخشیده اند. گزارش پیش روی شما اطلاعاتی را درباره این سریال در اختیارتان می گذارد. عسگرپور کارگردان این سریال ۳۰ قسمتی است. البته ناگفته نماند که قرار بود این سریال در بیست قسمت پنجاه دقیقه ای تولید شود اما از آن جا که مسئولان ۳۰ روز ماه رمضان را برای پخش «گل های گرمسیری» تعیین کرده بودند. این سریال ۳۰ قسمتی شد و بر همین اساس تغییراتی در اپیزودهای مختلف آن انجام شد. هم چنین نگارش چندین قسمت پایانی نیز هم زمان با تولید بود از طرفی پیش از آن قرار شد به صورت فلاش بک و فلاش فوروارد شاهد اتفاقات گذشته و حال به صورت هم زمان باشیم، اما این موضوع مسیر داستان «گل های گرمسیری» را به صورتی خطی و از گذشته به حال تغییر داد.
محمدصادق جلالی تهیه این سریال را برعهده داشت. محمدمهدی عسگرپور فیلم سازی است که می داند از فرصت ها چگونه استفاده کند. او هر زمان که احساس کند وقت حرف زدن در مدیوم سینما یا تلویزیون رسیده، دست از مدیریت در هر سازمان یا نهاد سینمایی برمی دارد و فیلم می سازد چنانچه که پس از اکران «اقلیما» از مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری استعفا داد و سراغ ساخت «گل های گرمسیری» رفت و پس از پایان آن و درست در زمانی که پخش این سریال از تلویزیون آغاز شده بود، مدیریت خانه سینما را برعهده گرفت. (همان گونه که مطلع هستید او رئیس خانه سینماست) عسگرپور به دلیل دقت، حساسیت و وسواسی که در کار دارد از جایگاه ویژه ای بین منتقدان برخوردار است.
● درباره سریال
داستان سریال «گل های گرمسیری» از سال های اولیه انقلاب آغاز می شود، ما را به فضای جنگ می برد و از آن جا به سال های اخیر می رساند. شخصیت های اصلی این سریال، رسول با بازی اشکان خطیبی و ناهید با بازی بهنوش طباطبایی هستند که سال ۵۹ در یک دانشگاه درس می خوانند. آن ها قرار است که با یکدیگر ازدواج کنند، اما در این سال دانشگاه ها تعطیل می شود رسول برای دفاع از زادگاهش، خرمشهر، به جبهه می رود.
ناهید برای یافتن او موانع زیادی را پشت سر می گذارد، اما پس از مدت کوتاهی که با یکدیگر ازدواج می کنند، رسول به شهادت می رسد، سپس گذر زمان و سال ۸۶ و مشکلات جدیدی که ناهید و مرضیه با آن دست و پنجه نرم می کنند به تصویر کشیده می شود. فیلم نامه سریال گل های گرمسیری را عسگرپور با همکاری علی اکبر محلوجیان و محمدرضا بیاتی نوشت و تدوین آن را حسین غضنفری برعهده داشت.
شخصیت های این سریال هیچ کدام سیاه یا سفید نیستند، حتی شوهر مرضیه «هومن کیایی» که مجبور به کشتن برادر زن خود می شود. دقت و موشکافی دوربین در بررسی جنگ بدون ابراز نظر مستقیم از موفقیت های دیگر این سریال محسوب می شود.
● ناهید و روایت عشق
ناهید با بازی «بهنوش طباطبایی» در بحبوحه جنگ با ماشین شخصی خود مسیر طولانی را به طرف خرمشهر پشت سر می گذارد که در پرداختی جدید از شخصیت زن است. این نقش باتوجه به رفتارهای تکراری برای زنان جای تحسین دارد که البته فضای سریال فضای ملموس تری در مقایسه با قهرمان پروری در مشابه این سریال دارد، در عین حال که رفتار زنانه خود را در مواجهه با خطرها و انسان ها حفظ می کند.
طباطبایی در این سریال علاوه بر ارائه نقشی باورپذیر توانسته است تفاوت زمانی گذشته (یعنی بخشی از تاریخ معاصر و جنگ تحمیلی) و امروز را به خوبی ایفا کند.
● مرضیه بازیگری خلاق و بااستعداد
مرضیه با نقش آفرینی «روناک یونسی» با شخصیت و کارهای عجیبش (مثل کشتن شوهرش ناصر) توجه خیلی ها را جلب کرده که این امر حاصل خلاقیت و استعداد اوست. بازیگری که با «گرگ و میش» قاسم جعفری دیده شد و خیلی ها او را هدیه تهرانی دیگری دانستند.
یونسی در آن فیلم آن قدر خوب نبود که کسی منتظر ستاره شدنش باشد اما توانست در سریال گل های گرمسیری مرضیه ای واقعی و قابل لمس را خلق کند. او با بازی در این سریال نخستین بازی خود را در تلویزیون تجربه کرد و به خوبی از عهده نقش خاص، درون گرا و عجیب برآمد. یونسی در این سریال دیالوگ های خود را بازنویسی کرده است تا آن گونه که راحت تر است آن ها را بیان کند.
● رسول و نقشی کلیدی
رسول «اشکان خطیبی» نقش کلیدی را در این سریال بازی کرد. او نقشی کلیدی دارد و رفتارهای انسانی دارد. شجاعتش در نجات مادر خود و تعهدی که به خانواده اش دارد، قابل تحسین است. عشق حقیقی نسبت به ناهید دارد بعد از بهبودی ناهید در بیمارستان او را طبق تعهدی که به پدر ناهید «آتیلا پسیانی» داده بود، ترک می کند و ....
خطیبی در این سریال با شکل و شمایل خاص ظاهر شده است و گریم و چهره ای متفاوت دارد. همان طور که در شمارگان گذشته گفت و گوی ما را با خطیبی خواندید، او برای به دست آوردن لهجه جنوبی دو ماه آغاز کار در جنوب کشور به سر برد. با مردم آن جا زندگی کرد تا توانست لهجه و آداب و معاشرت آن ها را یاد بگیرد و به خوبی بازی کند. خطیبی بازیگر جوان و با استعدادی است و آن قدر در نقش رسول جنوبی فرو رفته بود که گویی بچه خود جنوب است. البته گریم و چهره پردازی برای رسیدن به کاراکتر رسول بی تاثیر نبود. او نیز در این سریال به علت حساسیتی که نسبت به نقش خود داشت دیالوگ های خود را بازنویسی کرد و به گفته خود او به خانم یونسی نیز در این رابطه کمک کرد.
● ناصر شخصیتی خاکستری
ناصر «هومن کیایی» بازیگر خلاقی است. او در سریال «یک مشت پر عقاب» نقشی کوتاه را ایفا کرد و همین سبب شد تا عسگرپور او را برای نقش ناصر این سریال انتخاب کند. کیایی هرچند حضور کوتاهی در این سریال داشت ولی شروع قصه اصلی با او آغاز شد و در این حضور کوتاه توانست به نحو احسن نقش شخصیت خاکستری را متفاوت و جذاب برای مخاطب تلویزیونی بازی کند.
ناصر سریال «گل های گرمسیری» نه منفی و نه مثبت بود. او کاراکتری خاکستری، حساس و پرفراز و فرود بود. (البته ناگفته نماند که فیلم نامه نیز فیلم نامه محکم و خوبی بود و نقش خاکستری به درستی در آن پرداخته شده بود.)
● یعقوب نسل بازمانده دوران گذشته
یعقوب با بازی «آتیلا پسیانی» بازیگری خوش تکنیک و با انرژی است. او در نقش یعقوب بازی در خور توجه ای را دارد. او هنوز دل در محافظه کاری دارد و با هر تحول اجتماعی منجر به ساختار جدید می ستیزد و در ادامه نیز تسلیم سرنوشت می شود.
● درباره کارگردان
محمدمهدی عسگرپور کارگردان هوشمند و کاربلدی است و با ساخت این سریال ثابت کرد که درام، قصه و مخاطب را به خوبی می شناسد. او متولد سال۱۳۴۲ در تهران دانش آموخته دانشکده صدا و سیماست و فیلم هایی چون «پرواز در نهایت»، «قدمگاه»، «هفت و نیم» و «اقلیما» از آثار برجسته وی به شمار می آید که در همگی این فیلم ها علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن ها را نیز عهده دار بوده است. آخرین فیلم او «هفت و نیم» است که در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت ولی مورد کم لطفی و بی مهری هیئت داوران قرار گرفت. آخرین سریال وی نیز «گل های گرمسیری» است که هم اکنون شاهد پخش آن از شبکه اول سیما هستید.
● چهره پردازی
چهره پردازی در این سریال نیز بسیار برجسته بوده است. مهری شیرازی چهره پرداز معروف کشورمان است. پروژه هایی چون «میم مثل مادر»، «کافه ستاره»، «زندان زنان»، «شام عروسی» و سریال های «پریدخت»، «نرگس»، «مرگ تدریجی یک رویا»، «ترانه مادری»، «بزنگاه» و ... بخشی از کارهای وی به شمار می آید. وی چهره پردازی این سریال را نیز عهده دار بود و شما تفاوت زمان قدیم و حال را درچهره تک تک بازیگران شاهد هستید.
شیرازی به خوبی مقاطع مختلف سنی را در گریم نشان داد که خیلی به بازیگران در رسیدن به نقش هایشان کمک کرده است.
● ... و در پایان
سریال «گل های گرمسیری» سریال پرمخاطب است و می توان گفت کارگردانی، نویسندگی، طراحی گریم، صحنه، موسیقی و ... حضور بازیگران توانمند و قدرتمند در جذب مخاطب تلویزیونی تاثیرگذار بوده است.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید