شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

استفاده بهینه از فضا


با كوچك‌تر شدن مساحت آپارتمان ها و تقلیل یافتن فضای زندگی استفاده بهینه از فضا روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. در حقیقت استفاده از كلیه فضاهای موجود در خانه برای رفع نیازهای خانواده هنری است كه به كمی ابتكار و نگاهی نو نیاز دارد. هر یك از ما با به كارگیری سلیقه و ابتكار شخصی و صرف كمی وقت و هزینه ای اندك می توانیم از فضاهای به ظاهر مرده و بی مصرف منزلمان سود برده و از نتایج رضایت بخش این تغییرات جزیی بهره مند شویم.
برای این منظور باید از كلیه امكاناتی كه معماری ساختمان و یا شرایط ظاهری مبلمان و لوازمی كه در منزل داریم در اختیارمان قرار می دهند با تیزبینی و ذكاوت استفاده كنیم. در بسیاری از منازل وجود ستون ها و یا نقص زمین موجب به وجود آمدن فرورفتگی هایی در دیوارهای خانه می شوند كه اغلب جزء فضاهای مرده اتاق محسوب می شوند در حالی كه با توجه به نیازهای كاربردی در هر یك از اتاق ها می توان از این فرورفتگی ها برای مصارفی مانند نصب طبقات كتابخانه یا بوفه و یا جایی برای قرار دادن كامپیوتر و تلویزیون استفاده كرد. نصب طبقات چوبی، فلزی یا شیشه ای بر روی دیوارهای صاف و بدون فرو رفتگی نیز می تواند فضایی برای نگهداری از وسایل كوچك و خرده ریزهای شخصی در اختیار ما قرار دهد. به خصوص در اتاق كودكان از این طبقات می توان برای جا دادن اسباب بازی ها، لوازم التحریر و كتاب‌های بچه‌ها بهره گرفت.
استفاده از فضای عمومی و سطح روی دیوارها یكی از راه های مؤثر استفاده بهینه از فضا است. به عنوان مثال در آشپزخانه می توان در فضای میان كابینت های ردیف پایین و بالا با نصب ریل و گیره از این فضا برای آویزان كردن لیوان ها و فنجان های دسته دار استفاده كرد یا با به كارگیری طبقات كوچك در این فاصله جایی برای نگهداری از ادویه جات، آبلیمو، انواع سس و از این قبیل موارد مورد استفاده در آشپزخانه فراهم كرد. كاردها، كفگیرها و سایر وسایل آشپزخانه از این قبیل را نیز می توان در این فضا آویزان كرد.
در اتاق خواب به كارگیری تخت خواب های پایه بلند به ما امكان می دهد از فضای معمولاً بی استفاده زیر تخت نیز بهره بگیریم. چنانچه پایه تخت در اندازه معمول یا كمی بلندتر باشد از زیر تخت برای انبار كردن برخی از وسایل می توانیم استفاده كنیم اما اگر پایه های تخت را بلندتر در نظر بگیریم و ارتفاع تخت به اندازه ارتفاع تخت های دوطبقه باشد فضای زیادی را در اختیار ما قرار خواهد داد كه می توان از آن برای قرار دادن میز تحریر، كتابخانه، میز كامپیوتر و یا وسایل شخصی دیگر استفاده كرد.
در اتاق خواب كودكان اگر دو فرزند دارید كه هر دو از یك اتاق استفاده می كنند بهتر است از تخت خواب های دوطبقه استفاده كنید تا فضای كمتری از اتاق توسط تخت ها اشغال شود و جای كافی برای بازی بچه ها و قراردادن سایر وسایل اتاق باقی بماند.
آنچه مسلم است اینكه هر یك از ما می توانیم از بسیاری از فضاهای بی مصرف فعلی در منزلمان با كمی ابتكار و نواندیشی بهره ببریم. كافی است نگاهی دقیق به اطرافمان بیندازیم و با در نظر گرفتن ویژگی های خاص اتاق های منزل و آنچه واقعاً در هر یك از این فضاها نیاز داریم راهكارهایی عملی بیابیم.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید