جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شبکه الجزیره تریبون جنگ غزه


شبکه الجزیره تریبون جنگ غزه
شمار بینندگان امریکایی شبکه انگلیسی زبان الجزیره در طول جنگ اسرائیل و حماس به طور چشمگیری افزایش یافت که این امر تا حدودی به دلیل حضور گزارشگران این شبکه در غزه بود؛ ابزاری که سی ان سی و دیگر شبکه های خبری بین المللی از آن بی بهره بودند. اما بینندگان امریکایی برنامه ها را از تلویزیون تماشا نمی کردند زیرا کانال الجزیره در امریکا قابل دریافت نیست. در عوض، الجزیره انگلیسی تصاویر ویدئویی از حملات اسرائیل علیه حماس روی سایت اینترنتی خود قرار داد و از رسانه های آنلاین نوپا مانند سایت تویتیر(TWITTR) بهره برد تا سریع و بی درنگ اخبار خود را به روز کند. در طول جنگ ۲۲ روزه غزه که چندی پیش خاتمه یافت این شبکه و شبکه الجزیره عربی همچون اکثر اوقات نسبت به کانال های امریکایی تصاویر بسیار تاثیرگذارتری از جنازه ها و کودکان مجروح فلسطینی پخش می کردند. این تصاویر که به طور گسترده یی در خاورمیانه دیده می شدند، ابراز همدردی گسترده جامعه مسلمانان را به همراه داشت.
به گفته تونی برمن مدیرعامل شبکه انگلیسی الجزیره که در قطر مستقر است؛ غزه، بهترین فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن افرادی بود که در حد انتظار از وجود الجزیره آگاهی نداشتند. «کانال ما تاکنون دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل داشته و غزه نمونه روشنی در این راستاست.»
برتری الجزیره به دلیل حضور خبرنگاران آن مستقر در درون غزه بوده است در حالی که شبکه های بین المللی مثل سی ان ان از فرستادن خبرنگاران در طول تمامی حملات توسط اسرائیل منع شده بودند. از سوی دیگر، تلویزیون اسرائیل بیشتر روی تلفات اسرائیلی ها و حملات موشکی حماس متمرکز بود.
از نظر جف جارویس استاد خبرنگاری دانشگاه نیویورک که در سایت خود مطالبی در مورد رسانه ها مطرح می کند؛«داشتن خبرنگار در غزه (یعنی امکانی که دیگران از آن بی بهره بودند) باعث شاخص شدن الجزیره شد و این همان نکته یی است که در اینترنت اهمیت دارد.»
طبق آمار داخلی الجزیره، در طول حملات غزه پایگاه ویدئویی الجزیره در مجموع شاهد افزایش ۶۰۰ درصد در شمار بینندگان جهانی خود بوده که ۶۰ درصد آنان را امریکایی ها تشکیل می دادند. این نکته بیانگر این است که جنگ غزه فرصتی طلایی در اختیار این شبکه عربی زبان قرار داده تا در بازار مخاطبان امریکایی نفوذ کند. طبق اخبار سایت آمازون با شروع حملات هوایی اسرائیل در هفت دسامبر سایت دو زبانه انگلیسی و عربی الجزیره با موج عظیمی از بازدید کنندگان مواجه شد. آمار نشان دهنده این است که طی سه ماه گذشته شمار بینندگان این سایت ۲۲ درصد افزایش داشته که بیشترین آن با شروع حملات به غزه همزمان بوده است.
افزایش بینندگان همچنین بیانگر گسترده تر شدن این گونه تمایلات در رسانه های بین المللی است؛ رسانه هایی که در آنها وب بیش از پیش به مکانی برای مشاهده تصاویر ویدئویی تبدیل شده و سایت های شبکه یی اجتماعی و روزنامه نگاری شهروندی (غیرتخصصی) در حال ادغام با پوشش خبری سنتی است.
باید دانست که تامین مالی هر دو کانال عربی و انگلیسی الجزیره توسط کشور نفت خیز قطر انجام می شود؛ کشوری که از طرفی دوست و همراه امریکا است و از طرف دیگر سران جنبش حماس را حمایت می کند و در این اواخر روابط اندک خود با اسرائیل را به دلیل حملات به غزه به حال تعلیق درآورده است. گزارش هیجان انگیز از قتل عام ها و کشتارهایی که در سطح جهان صورت می گیرد از ویژگی های خاص الجزیره است، همچنان که تفسیرهای خبری آن باعث ایجاد تنش های سیاسی در جهان عرب و وحشت در غرب شده.
از نوامبر ۲۰۰۶ که کانال انگلیسی زبان الجزیره شروع به کار کرده است تلاش کرده تا برای خود جایگاهی بین کانال های رایج ماهواره یی امریکا پیدا کند. طبق گفته الجزیره فقط سه اپراتور کوچک در اهایو، ودرمانت و واشنگتن دی سی برنامه های آنها را پخش می کنند. هیچ کدام از شبکه های کابلی بزرگ امریکا الجزیره انگلیسی را پخش نمی کنند چراکه معتقدند تماشاگران امریکایی علاقه چندانی به این کانال ندارند.دولت بوش کانال عربی الجزیره را به ضدامریکایی بودن متهم می کرد. چند تن از اعضای این دولت این کانال را به خاطر دسترسی و تمایل به پخش نوارهای صوتی اسامه بن لادن پس از حملات ۱۱ سپتامبر مورد انتقاد قرار دادند. بنابر یکی از گزارش های دولت انگلیس که به بیرون درز کرده در سال ۲۰۰۴ بوش ناامیدانه حتی صحبت از بمباران دفتر مرکزی الجزیره را نیز کرده بود. شبکه کابلی برلینگتون که کانال الجزیره انگلیسی را در امریکا پخش می کند شاهد فشار و حتی تماس های زیادی از جانب افرادی بوده که خواستار حذف این کانال به دلیل محتوای ضدامریکایی آن بوده اند. اما اینترنت برخلاف محدودیت های کانال های تلویزیونی ماهواره یی دسترسی به بینندگان امریکایی را برای الجزیره امکان پذیر کرده است. این کانال انگلیسی زبان کارکنانی متفاوت و بودجه یی جدا از کانال عربی زبان دارد. به گفته مدیران این شبکه آنها هیچ گونه دستور کار خاصی برای پوشش اخبار خاورمیانه ندارند. جدا از مسائل سیاسی تردیدی نیست که جنگ غزه به الجزیره جایگاهی را بین تماشاگران داده که مشابه با جایگاه سی ان ان در جنگ خلیج ۱۹۹۱ است.
منبع؛AP
ترجمه؛ فروغ امام
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید