جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مکس پین (Max Payne)


مکس پین (Max Payne)
هالیوود پس از ساخت نسخه‌های سینمایی داستان‌های مصوری چون «سوپرمن، بتمن، مرد عنکبوتی» و ... و به دست آوردن سودی کلان، هم‌اکنون به سراغ بازی‌های ویدیویی و روی پرده بردن آن‌ها رفته است. کارگردانی نسخه‌ی سینمایی «مکس پین» را «جان مور» به عهده گرفته و «مارک والبرگ» ایفاگر نقش مکس پین است.
جان مور می‌گوید: «به تصویر کشیدن جزء به جزء صحنه‌های بازی ویدیویی مکس پین در فیلم به هیچ وجه برای یک قلب ضعیف مناسب نیست».
در واقع به فیلم درآوردن داستا‌ن‌های مصور بسیار راحت‌تر از ساخت فیلم بر اساس بازی‌های ویدیویی است.
بازی‌های ویدیویی دیگری نیز در حال ورود به پرده‌ی نقره‌یی سینما هستند؛ بازی‌هایی چون «متال گرسالیدِ» سونی، «خدای جنگِ» یونیورسال و «شاهزاده‌ی ایرانیِ» والت دیزنی. مکس پین دومین بازی ویدیویی است که توسط شرکت فاکس قرن بیستم ساخته و نسبتاً با موفقیت روبه‌رو شد. اولین بازی ویدیویی که سال گذشته روی پرده‌ی سینما رفت، «آدمکش» بود که ۱۰۰ میلیون دلار فروش کرد. شرکت فاکس هم‌چنین درصدد است که بهترین بازی‌های الکترونیکی مانند «افسانه‌ی چون لی»، «جنگنده‌ی خیابانی» و ... را نیز به صورت فیلم درآورد.
«پاتریک آیلو» تهیه‌کننده‌ی فیلم جنگنده‌ی خیابانی می‌گوید: «مدت‌هاست در این فکر هستم که بازی‌های ویدیویی واقعاً هیجان‌انگیزند و طرح و داستان جالب و شخصیت‌های جذابی دارند که می‌توان روی آن‌ها کار کرد».
«دیوید هیتر» نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی مجموعه ‌‌فیلم‌های «مردان مجهول» می‌گوید: «راز ساخت یک فیلم خوب، آوردن چیزی روی پرده است که مردم در گذشته آن را ندیده‌اند».
«استوارت بیتی» فیلمنامه‌نویس مجموعه ‌فیلم‌های «دزدان دریایی کاراییب» نیز می‌گوید: «ما می‌خواهیم ثابت کنیم هالیوود همان‌طور که در ساختن بازی‌های ویدیویی جذاب مهارت دارد، می‌تواند آن‌ها را روی پرده‌ی سینما هم بیاورد».
● مکس پین
بازی ویدیویی «مکس پین» در سال ۲۰۰۱ توسط یک شرکت فنلاندی به نام رمدی (Remedy) تحت نظارت شرکت ۳D Realms - قلمروی تصاویر سه‌بُعدی - تولید شد. این بازی ابتدا تحت سیستم‌عامل ویندوز روانه‌ی بازار شد. دنباله‌ی آن با نام «مکس پین ۲: سقوط مکس پین» در سال ۲۰۰۳ تولید شد که این نسخه بیش از ۷ میلیون دلار فروش داشت. تأکید اصلی این مجموعه بر تیراندازی است و تقریباً در تمام بازی و سطوح مختلف آن از گلوله و تیراندازی استفاده می‌شود.
● شخصیت مکس پین
شخصیت مکس پین ابتدا با الهام از شخصیت «سام لیک» نویسنده‌ی مکس پین به وجود آمد اما در مکس پین ۲، سام لیک دیگر این افتخار را نپذیرفت و شرکت رمدی از روی شخصیت «تیموتی گیبس» که یک بازیگر هالیوودی بود، شخصیت مکس را با توجه به فیزیک چهره وسایر خصوصیات وی الگوبرداری کرد.
● داستان مکس پین
داستان با بازگشت مکس پین، که افسر پلیس است، به خانه‌اش شروع می‌شود. او در بدو ورود به خانه با چند اوباش و معتاد به مواد مخدر جدیدی به نام «والکیر» روبه‌رو می‌شود و قبل از این‌که بتواند اقدامی کند آن‌ها می‌گریزند. مکس جنازه‌ی همسر و نوزادش را روبه‌روی خود می‌بیند. او پس از مراسم تدفین به اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر منتقل می‌شود. سه سال بعد مکس در پوشش پلیس مخفی به تحقیق در مورد خانواده‌ی مافیایی «پانچینلو» می‌پردازد، کسانی که در قاچاق مواد مخدر والکیر دست دارند. «هنسلی» همکار مکس، او را با ترفندی به مترو می‌فرستد تا به ملاقات «الکس بالدر» برود. به محض ورود مکس به مترو، الکس توسط یک ناشناس کشته می‌شود. پلیس به مکس مظنون ‌شده و از سوی دیگر خانواده‌ی پانچینلو پی به هویت او که پلیس است می‌برند و کمر به قتلش می‌بندند. مکس به تعقیب «جک لوپینو» که ناظر توزیع مواد مخدر والکیر و در خدمت خانواده‌ی پانچینلو است، می‌پردازد. پس از کشتن لوپینو، مکس به دیدن «مونا سَکس» رفته که با خیانت او روبه‌رو می‌شود. در واقع به‌وسیله‌ی مونا گرفتار باند مافیا شده اما می‌تواند از دستشان بگریزد. سپس به محموله‌یی از اسلحه که متعلق به روسیه است دست می‌یابد. مکس با استفاده از این سلاح‌ها به خانه‌ی پانچینلو، رهبر مافیا، راه پیدا می‌کند ولی متوجه می‌شود که او در بازار والکیر آلت دست و نوکری بیش نیست. پانچینلو به‌وسیله‌ی مأموران «نیکل هورن»، مدیرعامل شرکت ایسر، کشته می‌شود. پس از چند ماجرای دیگر که پیش می‌آید مکس می‌تواند کارگاهی بیابد که زیرزمین آن انبار سلاح‌های نظامی است. او متوجه می‌شود که والکیر یک پروژه‌ی نظامی برای بالا بردن استقامت و قوای جسمانی سربازان بوده و پروژه اندکی پس از آغاز، متوقف شده است. مکس هم‌چنین متوجه می‌شود این موضوع را همسرش زمانی که در دفتر بازرس بخش کار می‌کرده به‌طور تصادفی فهمیده و نیکل هورن دستور قتل او را صادر کرده است. مکس به ملاقات هنسلی می‌رود و در آن‌جا می‌فهمد که او به الکس بالدر در مترو تیراندازی و برای مکس پاپوش درست کرده است. تیراندازی مختصری روی می‌دهد و هنسلی کشته می‌شود. آن‌گاه فردی به نام «آلفرد ودن» با مکس تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد به ساختمان آسکارد برود. آلفرد بخشی از یک جامعه‌ی سرّی به نام «دایره‌ی درونی‌» است. ودن به مکس می‌گوید که نیکل هورن کیست و از او می‌خواهد که هورن را به قتل برساند، در عوض آن‌ها کاری می‌کنند که اتهام قتل الکس از او رفع شود. حین این ملاقات اتاق مورد هجوم عاملان هورن قرار می‌گیرد و همه به جز مکس و ودن که به موقع فرار می‌کنند کشته می‌شوند. مکس به شرکت ایسر، اداره‌ی اصلی نیکل هورن، رفته و پس از یک‌سری درگیری بالاخره روی پشت‌بام ساختمان به بالگرد هورن که در حال فرار است تیراندازی کرده و باعث سقوط آن و مرگ هورن می‌شود. در این لحظه گروه ضدتروریستی اداره‌ی پلیس وارد شده و مکس را دستگیر می‌کنند. همان‌طور که مکس به بیرون از ساختمان هدایت می‌شود آلفرد ودن را می‌بیند که به او لبخند می‌زند. مکس می‌فهمد که ودن به او کمک می‌کند تا از سیستم قضایی به سلامت بگذرد.
سازندگان فیلم مکس پین تمام تلاش خود را کرده‌اند تا فضای بازی مکس پین را تا حد امکان در فیلم بازسازی کنند و از صحنه‌های آهسته و سایه‌نما درست مانند بازی ویدیویی آن استفاده کرده‌اند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «میلا کیونس» (مونا سَکس)، «بو بریجز» (هنسلی)، «کریس اُدانل» (جیسون کالوین)، «کیت برتون» (نیکل هورن) و «دونال لوگ» (الکس بالدر)
نادیا زکالوند
منبع : سورۀ مهر


همچنین مشاهده کنید