شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
تأثیر بحران اقتصادی جهانی بر روند نزولی رشد تولید و فروش خودروی مناطق مختلف
● وضعیت بازار خودرو در آمریکا
بر اساس پیشبینی مشورتی JD Power، بازار خودروی سبک ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۸ با ۱۶ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۷ از مجموع ۱/۱۶ میلیون دستگاه به ۶/۱۳ میلیون دستگاه خواهدرسید. همچنین این میزان در سال ۲۰۰۹ با کاهش بیشتری روبهرو شده و ۲/۱۳ میلیون دستگاه خواهدبود.
بنابر پیشبینی این مؤسسه بازار خودروی اروپا نیز روندی نزولی خواهدداشت. در این میان، آهنگ رشد فروش خودرو در کشورهای چین و هند نیز کندتر خواهدشد.
همچنین با تداوم وخامت بازار خردهفروشی خودروهای نو[۱] در آمریکا؛ فروش خودروهای نو در این بخش در سال ۲۰۰۸ میلادی ۸/۱۰ میلیون دستگاه پیشبینی شدهاست که دو میلیون دستگاه کمتر از میزان فروش در سال ۲۰۰۷ خواهد بود.
به باور این مؤسسه تقریباً دوسوم کاهش فروش، در واقع بازتابی از رفتار واقعی مصرفکنندگان در بازار خودروهای نو بوده و بهدلیل تعویق در خرید خودرو از سوی مشتریان میباشد.
«مدت نگهداری خودروها توسط مشتریان در سال ۲۰۰۸ چهارماه بیشتر از ۲۰۰۷ شدهاست و این میزان از ۶۷ ماه در سال ۲۰۰۷ به ۷۱ ماه افزایش یافتهاست. از دیگر سو، یکسوم باقیمانده کاهش فروش عمدتاً بهدلیل نزول فعالیتهای لیزینگی در بازار ایالات متحده امریکا میباشد».
از نظر این مؤسسه «مشتریان خودروهای نو در بازار ایالات متحده امریکا داوطلبانه و یا غیر داوطلبانه در حال خروج از این بازار هستند. از دیگر سو، این کاهش موردانتظار در واقع معلول نگرانیهای روبه رشد نسبت به در دسترس بودن شرایط لیزینگی و اعتباری؛ کاهش ارزش ویژه خودرو (Vehicle Equity) و استرس اقتصادی سراسری میباشد.
همچنین آشفتگیهای کنونی و بحران مالی، ریسک پیشبینی سال ۲۰۰۸ را بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه بهدلیل ابهام در واکنش مشتریان در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۸ افزایش میدهد.
از دیگر سو، این عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار بازبینی نزولی پیشبینی بازار خودروهای سبک امریکا را در سال ۲۰۰۹ به همراه داشتهاست. انتظار میرود این میزان در بخش خودروهای سبک به ۲/۱۳ میلیون دستگاه و در بخش فروش خردهفروشی به ۶/۱۰ میلیون دستگاه کاهش یابد.
«کاهش ارزش سهام (Trade-in Equity)، وجود گزینههای اندک در بخش لیزینگ، بازسازی ساختاری بازار اعتبار و توجه فزاینده به خودروهای دستدوم، همگی فروش خودروهای نو در امریکا را در سال ۲۰۰۹ تحت فشار قرار خواهد داد و بهنظر میرسد بهبود این وضعیت بیش از ۱۸ ماه زمان خواهدبرد.»
● کاهش رشد بازار خودروی کشورهای چین و هند
براساس پیشبینی موجود، رشد فروش در بازار خودروی کشور چین در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۸ با کاهش روبهرو خواهدشد و این وضعیت برای سال ۲۰۰۹ نیز احتمالاً قابل پیشبینی است. بهرغم این وضعیت نزولی، فروش خودرو در این بازار در سال ۲۰۰۸ به ۹/۸ میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۰۷ رشدی ۷/۹ درصدی را نشان میدهد. این میزان رشد، در واقع یکدوم رشد فروش ۱/۲۴ درصدی خودرو در سال ۲۰۰۷ میباشد.
همچنین طی این مدت فروش خودروهای سبک کشور هند با ۶ درصد کاهش نسبت به برآوردهای اولیه از ۹/۱ میلیون دستگاه به ۸/۱ میلیون دستگاه خواهد رسید. در این میان، نرخ رشد۱/۵ درصدی پیشبینی شده برای سال ۲۰۰۸ بسیار کمتر از ارقام ۱۶ درصدی سال ۲۰۰۷ و ۲۱ درصدی سال ۲۰۰۶ میباشد.
● نزول بازارهای اروپایی
همچنین پیشبینی فروش خودروهای سبک در اروپا نیز طی سال ۲۰۰۸ میلادی ۳/۲۱ میلیون دستگاه میباشد که نسبت به سال ۲۰۰۷ با کاهشی ۱/۳ درصدی روبهرو خواهدشد. این میزان برای منطقه اروپایی غربی با ۵/۷ درصد کاهش ۶/۱۵ میلیون دستگاه خواهدبود. البته انتظار میرود فروش خودرو در منطقه اروپای شرقی با ۳/۱۱ درصد رشد به ۸/۵ میلیون دستگاه بالغ شود. هرچند رشد خودرو در این منطقه نیز با کاهش قابل ملاحظهای روبهرو میباشد.
● جمعبندی
به باور کارشناسان مؤسسه JD Power باتوجه به روندهای پیشرو، بهویژه رکود اقتصاد جهانی؛ رشد فروش خودروی جهان در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته و این روند کاملاً اجتناب ناپذیر است. از دیگر سو، بازار جهانی این صنعت برای سال ۲۰۰۹ نیز احتمالاً یک سقوط کاملاً محسوس را تجربه خواهدکرد. در این میان، میزان تأثیرپذیری بازارهای اشباعشده بسیار شدیدتر از بازارهای نوظهور خواهدبود، اما نکته کاملاً بدیهی آن استکه هیچ کشور و هیچ منطقهای از این هرج و مرج در امان نخواهد ماند. البته این رکود اقتصادی بر بازارهای نوظهور به میزانی کمتر تأثیرگذار خواهد بود. بهطوریکه بسیاری از نشانههای آن از هماکنون آشکار شدهاست. به نحوی که رشد فروش خودرو در بزرگترین این بازارها یعنی کشورهای چین و هند از ارقام دورقمی سالهای گذشته به ترتیب به ۷/۹ و ۱/۵ درصد رسیدهاست (این ارقام برای سال ۲۰۰۷ میلادی ۱/۲۴ و ۱۶ درصد بودهاست). بیتردید سایر دیگر بازارهای نوظهور از جمله بازار خودروی ایران از این تحولات بیتأثیر نخواهند بود. کمترین اثرپذیری این دسته از بازارها میتواند بهصورت رفتارهای مشتریان داخلی و خارجی؛ اختلال در تأمین ارز برای واردات مواد و قطعات و رویکردهای انقباضی ارزی دولتها و ... بروز یافته و بر این اساس تقاضای خودرو در این دسته از کشورها را با روندی نزولی روبهرو کند. بنابراین توجه به این وضعیت و تأثیر آن بر برنامهریزیهای مختلف از جمله برنامههای مرتبط با افزایش تولید و ظرفیتسازیهای جدید از جمله مواردی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. و با رویکردهایی محتاطانه بازنگری شوند.
نویسنده : امور مطالعات و برنامهریزی استراتژیک ساپکو
منبع:
Just-auto.com, "JD Power revises down market forecasts", ۱۰ oct.۲۰۰۸.
[۱] New Vehicle Retail Market
منبع:
Just-auto.com, "JD Power revises down market forecasts", ۱۰ oct.۲۰۰۸.
[۱] New Vehicle Retail Market
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان انفجار ایران و اسرائیل استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل حجاب حسین امیرعبداللهیان ارتش جمهوری اسلامی ایران وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل
فراجا طرح نور پلیس سیل تهران هواشناسی قتل فضای مجازی قوه قضاییه سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو چین فرودگاه قیمت طلا دولت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت سکه
تلویزیون سینمای ایران احسان علیخانی کتاب دفاع مقدس موسیقی تئاتر
اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه سازمان ملل روسیه امیرعبداللهیان شورای امنیت حماس اسراییل ترکیه
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل تلگرام فناوری سامسونگ ناسا اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب گیاهان دارویی