جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خواسته های خلاف قانون البرادعی


خواسته های خلاف قانون البرادعی
گزارش روز جمعه البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران در مقایسه با گزارش های قبلی وی منفی است . البرادعی در این گزارش ضمن تکرار مطالب سابق خواسته هائی را مطرح کرده و با لحنی طلبکارانه جمهوری اسلامی ایران را به اجرای آنها ملزم دانسته که هیچکدام قانونی نیستند و مقررات آژانس ایران را به اجرای آنها ملزم نساخته است .
این خواسته ها عبارتند از :
اجرای پروتکل الحاقی
۴۰ و تولید سوخت برای رآکتور lR متوقف ساختن طرح آب سنگین اراک از جمله ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین
ارائه اسناد افراد و اطلاعات اساسی مربوط به فعالیت های غنی سازی که مورد نظر آژانس می باشد.
علاوه براین مدیر کل آژانس در این گزارش ادعا کرده است ایران اماکن دیگری غیر از آنچه تاکنون آژانس از آنها اطلاع یافته در اختیار دارد که در آنها به ساخت سانتریفیوژها مشغول است و باید آنها را به آژانس معرفی کند. همچنین این طلبکاری را تکرار کرده است که ایران نقص های ادعائی مربوط به مسائل باقیمانده ای که باعث نگرانی هائی درخصوص ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای شده است را برطرف نکرده و آژانس هیچ پیشرفت اساسی در این زمینه به دست نیاورده است .
سایر ادعاهای مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز از همین قبیل هستند . مثلا در عین حال که می گوید هم اکنون ۳۹۳۶ سانتریفیوژ در نطنز مشغول غنی سازی هستند ۱۴۷۶ سانتریفیوژ دیگر نیز در مرحله آزمایش قرار دارند و ۱۲۵ عدد دیگر نیز نصب شده اند ولی هنوز کار نیافتاده اند علیرغم ارائه این ارقام که لابد آنها را دقیق می داند مدعی می شود ایران برای ارائه اطلاعات دقیق درباره فعالیت های خود با بازرسان آژانس همکاری نمی کند بازرسان را از انجام بررسی ها در رآکتور آب سنگین اراک منع می کند روی تاسیسات اراک گنبدی ساخته است که نظارت بر این تاسیسات از طریق ماهواره را غیرممکن می سازد و برای شفاف ساختن جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود با آژانس همکاری نمی کند.
آنچه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش آورده با آنچه خود وی دو روز قبل از انتشار گزارش خود به خبرنگاران گفته بود منافات دارد. وی روز چهارشنبه هفته گذشته گفته بود ایران مدتی است که سانتریفیوژهای خود را به تعدادی که می توانسته افزایش دهد افزایش نداده و در مورد علت این خودداری ایران گفته بود این یک « تصمیم سیاسی » است .
درباره گزارش جدید البرادعی چند نکته قابل تامل را باید مورد توجه قرار داد.
۱ ) تناقض گوئی آقای البرادعی نشان می دهدوی در تهیه گزارش درباره فعالیت های هسته ای ایران از استقلال و آزادی لازم برخوردار نیست و ناچار است آنچه به او دیکته می کنند را در گزارش خود بیاورد. این وضعیت از یکطرف به اعتبار خود آقای البرادعی لطمه وارد می کند و از طرف دیگر آژانس را بی اعتبارتر از گذشته نشان می دهد. از وضعیت اسفبار آژانس که همچون سایر مجامع بین المللی تحت امر آمریکا و سایر قدرت های غربی قرار دارد که بگذریم برای خود آقای البرادعی باید متاسف باشیم که در آخرین ماه های مسئولیت خود در آژانس به جای آنکه آزادمنشی نشان دهد و قصورهای گذشته خود را نیز جبران کند به صورت فرمایشی دچار تناقص گوئی شده است .
۲ ) علاوه بر تناقض گوئی خواسته های خلاف قانون را از کسی که وظیفه اش اجرای قوانین مربوط به اعضای آژانس است نمی توان انتظار داشت . مطابق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی اعضای آژانس در پذیرش یا عدم پذیرش پروتکل الحاقی مخیر هستند و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد با اینحال معلوم نیست چرا آقای البرادعی برخواسته غیرقانونی خود مبنی بر اینکه ایران باید پروتکل الحاقی را اجرا نماید اصرار می ورزد و در همه گزارش های خود آنرا تکرار می کند
۳ ) آنچه جای تاسف بسیار دارد اینست که مدیر کل آژانس از یکطرف در بسیاری از گزارش های خود بر این نکته که هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران به سوی نظامی گری مشاهده نشده تکیه می کند و از طرف دیگر در این گزارش با تکیه بر کلمه « احتمال » خواستار همکاری لازم با آژانس برای شفاف سازی جنبه های نظامی برنامه هسته ای خود می شود! آیا می توان پذیرفت که مدعی شدن وجود جنبه های نظامی با قید « احتمال » آنهم بعد از آنهمه تاکید بر عدم انحراف فعالیت های هسته ای ایران یک دستور و یک طلبکاری فرمایشی نیست !
۴ ) مضحک است که آقای البرادعی وجود گنبد برروی تاسیسات اراک را یک مشکل برای آژانس قلمداد می کند! اصل اقدام ایران برای تاسیسات اراک با مقررات آژانس منطبق است . قرار دادن پوشش مناسب برای حفاظت آن از جنبه های مختلف به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از کشورها درصدد کسب اطلاعات از طریق ماهواره هستند نیز امری قانونی و موجه و از حقوق ایران است . آژانس نیز همواره اطلاعات لازم را در چارچوب قانون از ایران دریافت می کند. بنابر این چه مشکلی باقی میماند که موجب نگرانی آقای البرادعی شده است آیا این بجای آنکه نگرانی آقای البرادعی باشد نگرانی قدرت های مسلط بر آژانس نیست !
۵ ) نکته پایانی و اصلی اینست که گزارش جدید البرادعی نشان می دهد رئیس جمهور جدید آمریکا نیز قصد دارد بازی های سیاسی دولت گذشته واشنگتن را درباره فعالیت های هسته ای ایران تکرار کند. این گزارش را باید ترجمان سیاست « اوباما » در قبال موضوع هسته ای ایران دانست و البرادعی چیزی جز یک ابزار برای انتقال و انتشار آن نیست . دقت و تامل در این واقعیت نشان می دهد شعار تغییر که تکیه کلام تبلیغات انتخاباتی « اوباما » بود فقط یک سراب است و دولت جدید آمریکا نیز در موضوع هسته ای ایران به همان راهی خواهد رفت که دولت بوش طی کرد همانگونه که در مورد اشغال افغانستان نیز چنین کرده است .
خوشبختانه موضع نظام جمهوری اسلامی در مساله هسته ای کاملا روشن و تغییرناپذیر است و ملت و مسئولان ایران بدون آنکه به خواسته های غیرقانونی آقای البرادعی و سیاست دولت جدید آمریکا اعتنائی کنند بر حقوق قانونی خود در مساله هسته ای پای می فشارند و عقب نشینی از این حقوق را جایز نمیدانند.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید