سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

فلفل دلمه‌ای، خلاصه خوبی‌ها


فلفل دلمه‌ای، خلاصه خوبی‌ها
تاریخ مصرف فلفل به ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد که سرخ‌پوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک از آن به عنوان ادویه‌ای خوش‌طعم استفاده می‌کردند؛ تا اینکه طی قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی، کاشفان آمریکا این سبزی خوش نقش و نگار را به اروپا و از آنجا به آسیا و آفریقا آوردند و این‌گونه شد که فلفل دلمه‌ای وارد برنامه غذایی ما شد. امروزه بسیاری از خانواده‌های ایرانی تنها از این سبزی در تهیه پیتزا و مایه ماکارونی استفاده می‌کنند اما با یک دید خوش‌بینانه‌تر می‌توان گفت که از آن در تهیه سالاد سبزیجات نیز استفاده می‌شود...
وقتی تصمیم به کاهش وزن می‌گیریم، معمولا سبزی‌ها اولین گزینه‌ای هستند که سراغشان می‌رویم. فلفل دلمه‌ای یکی از کم کالری‌ترین سبزی‌ها و یکی از بهترین گزینه‌هاست که در هر ۱۰۰ گرم از آن تنها ۱۵ کالری انرژی وجود دارد و در میان انواع فلفل‌ها این مقدار، کمترین است. این سبزی در میان انواعش بیشترین مقدار فیبر را نیز دارد و در هر ۱۰۰ گرم از آن ۲ گرم فیبر یافت می‌شود. بنابراین در کنار سایر سبزی‌ها می‌توان فلفل دلمه‌ای را نیز در رژیم‌های لاغری مصرف کرد.
● فلفل علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم از این سبزی می‌توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاکاروتن فراوان این سبزی(البته اگر تازه میل شود) می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ها جلوگیری کند؛ زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی‌تر باشند بتاکارتن بیشتری دارند. اما خواص فلفل به‌اینجا ختم نمی‌شود چراکه فلفل را با داشتن مقایر زیادی ویتامین C باید یکی از داروهای خوب سرماخوردگی دانست به گونه‌ای که مصرف منظم آن در برنامه غذایی هم شدت و هم طول دوران سرماخوردگی را کاهش می‌دهد؛ به طوری که خوردن ۵۰ گرم فلفل دلمه‌ای (معادل یک‌سوم از یک فلفل متوسط) می‌تواند تمام نیاز یک فرد بزرگسال به‌ این ماده مغذی را برطرف کند. البته باید بگوییم که این ویتامین نسبت به حرارت بسیار حساس است و بنابراین بهتر است فلفل‌تان را به صورت خام میل کنید.
● فلفل، رفیق چشم است
چشم‌ها بیش از سایر بافت‌های بدن از فلفل دلمه‌ای (مخصوصا نوع قرمزش) سود می‌برند. علت این موضوع را می‌دانید؟ شاید باور نکنید اما همان ماده‌ای که در هویج به تقویت چشم‌ها منجر می‌شود به مقادیر قابل توجهی در فلفل دلمه‌ای قرمز وجود دارد. با این تفاوت که بسیاری از کودکان ما با شنیدن نام هویج اخم می‌کنند اما فلفل دلمه‌ای قرمز را به خاطر رنگ زیبایش راحت می‌خورند. یادتان باشد که فلفل دلمه‌ای وقتی کاملاً می‌رسد به رنگ قرمز و زرد در می‌آید و اغلب فلفل‌هایی که به دست من و شما می‌رسد هنوز سبزند. مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند. به غیر از ویتامین A دو ماده دیگر نیز در کاهش احتمال بروز آب مروارید نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقادیر زیادی در فلفل دلمه‌ای یافت می‌شوند. این دو ماده عبارت‌اند از: لوتیین و گزانتین.
● فلفل بخور، سکته نکن!
سیگاری‌ها را هم نباید از خوردن این فلفل بی‌نصیب گذاشت. این جمله حاصل تحقیقات متخصصان ریه است. آنها در طی سال‌ها تحقیق متوجه شدند که سیگاری‌ها بیشتر احتمال دارد که به سرطان ریه مبتلا شوند و مصرف منظم ویتامین A می‌تواند سهم زیادی در پیشگیری از این سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سیگار نشده‌اید فلفل را از یاد نبرید. فلفل دلمه‌ای حاوی اسید فولیک نیز هست. این ویتامین در پیشگیری از گرفتگی رگ‌ها و بروز بیماری قلبی به‌خصوص در افراد دیابتی تاثیر‌گذار است. این عضو کوچک از خانواده ویتامین‌های گروه B ، باعث کاهش هموسیستیین خون می‌شود. این ماده در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی شده و از این طریق به افزایش احتمال سکته قلبی منجر ‌شود. فیبر موجود در این سبزی می‌تواند کلسترول را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.
● در خانه و آشپزخانه
از من می‌شنوید، همین امروز خودتان را به اولین میوه فروشی برسانید و فلفل دلمه‌ای بخرید. اما این را بدانید که فلفل مرغوب باید سفت، آبدار و کاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از یاد نبرید. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنید؛ چون درست نیست فلفل را بیش از ۱۲ روز در یخچال نگه دارید. برای طبخ این سبزی نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم تخم‌های فلفل را دور بریزید. این سبزی را می‌توانید به صورت خام در سالادتان خرد کرده و میل کنید. بعضی‌ها همراه غذایشان از برش‌های این سبزی میل می‌کنند. همچنین می‌توانید در کنار سایر سبزی‌ها آن را بخارپز یا حتی کباب کنید. به‌علاوه، فقط قبل از خوردن، فلفل‌هایتان را خرد کنید و از گذاشتن آنها در معرض هوا بپرهیزید که موجب کاهش ویتامین C این سبزی خواهد شد.
● هشدار فلفلی
از اثرات آلرژن فلفل روی پوست غافل نشوید؛ حتی در مورد فلفل دلمه‌ای. افرادی که پوستی حساس و تحریک ‌پذیر دارند یا مرتب دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می‌شوند، بهتر است خواص خوب فلفل را برای دیگران بگذارند و فلفل را از برنامه غذایی خود حذف کنند.
دکتر مهرداد اخوان بهبهانی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید