جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارگونومی ‌صندلی اداری


ارگونومی ‌صندلی اداری
لزوم بهره‌مندی از استانداردهای محصول صندلی اداری و معرفی استاندارد تاثیرپذیری طراحی صندلی از حرکات بدن انسان به ویژه در خصوص عملکرد سیستم‌های حرکتی صندلی مراقبت و حمایت از بدن در محیط اداری: نشستن، طرز نشستن و کمردرد هنر توزیع فشار و ویژگی‌های آسایش دمایی.
۱ ) مقدمه:
استانداردها به عنوان یک الگوی مشترک در طول تمدن بشری همواره در خدمت علم دانش بوده‌اند، آنها بر اساس یک زبان یا فهم مشترک به وجود آمده‌اند و آنقدر در اشکال زندگی نفوذ کرده‌اند که بصورت معمول و روزمره گشته اند.
از ابتدای قرن، ۲۰‌سازمان جهانی استاندارد بر اساس گسترش مقالات جهانی و بازرگانی اقدام به تدوین و نشر و به کارگیری استانداردهای محصول و قطعات نمود. در دهه پایانی قرن نیز استانداردهای غیر محصولی مثل استاندارد کیفیت و محیط زیست به خدمت جامعه جهانی آمد. موسسات استاندارد در کشورها مسوول تدوین ترویج و کنترل اجرایی استانداردها در کشور می‌باشند تا بتوانند خدماتی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه کنند. در این مقاله درخصوص استانداردهای صندلی‌های اداری به بحث و تبادل آرا خواهیم پرداخت.
۲ ) هدف:
هدف از ارائه این مقاله ضمن بیان مزایا پیاده‌سازی استانداردهای محصول برای تولیدات مبلمان شرح مختصری از آزمایش‌های استاندارد ملی آمریکا برای مبلمان اداری و بیان برتری‌های آن نسبت به استاندارد ملی ایران (۵۰۴۰) و راهکارهای پیشنهادی برای استفاده از آن در کشور ایران است.
۳ ) لزوم بهره مندی از استانداردهای محصول در تولیدات و مصرف:
الف) حصول اطمینان از کیفیت محصولات
ب) اجرای برخی ملاحظات زیست محیطی
ج) حفظ سلامت ایمنی فردی
هـ) همگامی ‌و هماهنگی با پیشرفت‌های ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم
و) ارتقای دانش فنی و تکنولوژیک واحدهای تولیدی
ز) حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از طریق آگاهی دادن به ایشان
۴ ) علل انتخاب استاندارد ملی آمریکا (BIFMA)
انتخاب استاندارد ملی آمریکا بر اساس بررسی و یک تحقیق سیتماتیک و مطالعه اجمالی استانداردهای مشابه BS و AS و.... صورت گرفته است. به روز بودن استاندارد و دقیق و به واقع نزدیکتر بودن الزامات آن ضمن جامعیت آن، همچنین قبولیت جهانی و به‌کارگیری آن توسط کمپانی‌های بزرگ تولید صندلی اداری سبب شد با توجه به تجارت کاربرد استاندارد ۵۰۴۰ در ایران این استاندارد انتخاب و پیشنهاد شود. انتخاب این استاندارد علاوه بر امکان پیاده‌سازی کامل در صنایع داخلی و اخذ تاییدهای مربوطه می‌توان به عنوان یک رفرنس در بازنگری استاندارد ملی ایران به‌کار رود.
۵) شرح مختصری از آزمایش‌های استاندارد BIFMA:
در این قسمت با توجه به کمبود وقت وحوصله مقاله کلیاتی ارائه خواهد شد.
این استاندارد تبیین کننده آزمایش‌های خاص، تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به آن، شرایط آزمایش و سطوح مورد پیشنهاد در آزمایش و ارزیابی عملکرد، دوام و تناسب ساختار صندلی‌های اداری با کاربری عمومی ‌است.
BIFMA یک استاندارد ملی آمریکایی است که در دسامبر ۲۰۰۲ توسط ANSI به تصویب رسیده است.
۶ ) بیان برتری‌های استاندارد BIFMA و استاندارد ملی ایران (۵۰۴۰)
چون امکان مقایسه بند به بند این استاندارد با بندهای متشابه یا متناظر آن در استاندارد۵۰۴۰ در حوصله این مقاله نیست می‌توان به برتری‌های این استاندارد بسنده کرد.
۱ ) واقعی‌تر بودن آزمایش‌ها
۲ ) میزان بارگذاری‌های منطقی‌تر BIFMA نسبت به ۵۰۴۰
۳ ) کاملتر بودن آزمون‌ها درخصوص اجزای صندلی
۴ ) مدت زمان انجام تست و آزمون‌های کوتاه‌تر
۵ ) استفاده از ابزار و دستگاه‌های ساده تر و چند منظوره
۶ ) صرف سرمایه‌گذاری سخت‌افزارها و آزمایشی کمتر
۷ ) راهکارهای پیشنهادی بررسی استفاده از استانداردها در صنعت مبلمان توصیه می‌شود
الف) در بازنگری استاندارد ملی ۵۰۴۰ الزامات مربوط به استاندارد BIFMA در نظر گیرد و مرجع استاندارد ملی ایران قرار گیرد.
ب) صدور پروانه استاندارد و اخذ تایید به استاندارد به محصولات تولیدی داخل منوط به اخذ هر دو استاندارد‌های موجود ۵۰۴۰ (صندلی‌های اداری مقررات عملکرد و روش‌های آزمون) و ۷۴۹۴ (صندلی‌های گردان مقررات ابعادی گردد) حتی از طریق لینگ با استاندارد‌های‌سازنده داخلی صندلی دوام مواد سطحی و مقررات ارگونومی‌ را شامل شود.
ج) در یک برنامه زمانبندی یک تا دو ساله استانداردهای تشویقی فعلی به استاندارد‌های اجباری تبدیل گردد تا تولیدکنندگان که قادر به اخذ آن نمی‌باشند از گردونه رقابت حذف گردند.
د) جهت ترخیص کالا و محصولات در مبادی قانونی ورودی کشور لزوم اخذ تأیدیه استانداردهای ملی جهت حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان صورت پذیرد.
هـ) هماند سایر اقلامی‌که مشمول استانداردهای اجباری هستند موسسه استاندارد محصولات غیراستاندارد را شناسایی و معرفی حتی مبادرت به جمع آوری آنها از بازار نماید.
و) هزینه‌های پیاده‌سازی و اخذ نشان استاندارد و شارژهای سالانه از طریق سوبسیدهای مربوط به صنایع پرداخت گردد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید