پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ابزاری برای ابراز اندام


ابزاری برای ابراز اندام
همه افراد نسبت به مزایای ورزش آگاه‌اند ولی متاسفانه در صد بالایی از افراد در طی روز تحرک زیادی ندارند. در سال‌های اخیر و با رشد فناوری در کشور، زمینه کم‌تحرکی بیشتر افراد در کشور فراهم شده است...
بیش از ۸۰ درصد ایرانیان عضو باشگاه‌های ورزشی نیستند و امکانات ورزشی فضای باز شرایطی را برای این افراد ایجاد می‌کند که بتوانند در فضای باز و بدون هیچ هزینه‌ای ورزش کنند. در این بین بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه باید از این دستگاه‌ها استفاده کنند و هرکدام برای تقویت چه عضله‌ای متناسب است. در این شماره به این موضوع می‌پردازیم.
ست‌های ورزشی فضای باز متشکل است از۶ تا ۲۰ دستگاه که قابل نصب در پارک‌ها، مدارس، سازمان‌ها، مراکز توان‌بخشی و پارکینگ اتوبان‌ها است.
برخی اوقات تطابق با فضای ورزشی جدید برای افراد مشکل است. بسیاری از کسانی که به باشگاه‌های ورزشی می‌روند، تمایل به استفاده از یک دستگاه را دارند. بسیاری از وسایل ورزشی فضای باز، قابلیت استفاده برای چند حرکت را دارند و در این دستگاه‌ها تاکید زیادی برای رعایت دقیق تعداد دفعات استفاده وجود ندارد. برای کسانی که از اندام مناسبی برخوردار نیستند و علاقه‌ای هم به ورزش ندارند، حتی دو جلسه ۱۵ دقیقه‌ای در هفته می‌تواند برای شروع مناسب باشد. طراحی دستگاه‌های ورزشی فضای باز برمبنای استمرار در ورزش و عدم وارد آوردن فشار زیاد به عضلات است. وارد آوردن فشار زیاد به بدن برای تمرین سنگین به منظور رشد عضلات در مدت کوتاه می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری اعم از آسیب‌های غضروفی و در بلندمدت استخوانی به بدن وارد آورد. در هنگام تمرین سعی کنید به صدای بدن خود گوش فرادهید. به این معنی که از نیازهای بدن خود آگاه باشید و در هنگام تمرین با هر دستگاه آگاه باشید که کدام عضله یا غضلات در آن تمرین تحت تاثیر قرار می‌گیرند و روی این عضلات تمرکز کنید.کسانی که بتوانند با عضلات خود ارتباط برقرار کنند، قطعا نه تنها از سلامت جسم و روح برخوردار بلکه از اندامی زیبا و متناسب نیز بهره‌مند خواهند بود.
● نرده‌بان افقی
این یک تمرین مناسب برای تقویت عضلات بازوها و شانه‌هاست. حرکت به کمک دستها در طول این نرده بان و همچنین بالا کشیدن بدن از جمله کاربردهای این دستگاه است. استفاده از کفپوش نرم در محوطه کاری این وسیله توصیه می‌شود. مناسب برای نوجوانان و بزرگسالان
● پارالل
دو مجموعه میله افقی که در ارتفاع‌های مختلف نسبت به هم قرار دارند امکان استفاده افراد با قدهای مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد. یک حرکت خوب برای تقویت عضلات بازوها و سر شانه، همچنین از این دستگاه می‌توان جهت تقویت عضلات شکم استفاده کرد. قابل استفاده برای نوجوانان و بزرگسالان.
● چرخش شانه
این دستگاه به منظور بهبود انعطاف‌پذیری و افزایش محدوده حرکت در عضلات شانه و همچنین بهبود گردش خون در بدن طراحی شده است. حرکت این دستگاه فوق‌العاده مناسب جهت گرم کردن عضلات شانه‌ها و بازوست.
این دستگاه دارای دو چرخ در ارتفاع‌های مختلف است و حرکت آن بسیار سبک و مناسب برای کسانی است که دچار آسیب‌های عضلانی در قسمت‌های شانه‌ها و بازوها بوده‌اند.
● نرده‌بان عمودی
یکی از دستگاه‌های ورزشی قدیمی‌که بوسیله آن تمرین‌های مختلفی امکان‌پذیر است.
● میز دراز – نشست دوبله
طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که بدون ایجاد کوچک‌ترین تنشی در ستون فقرات و عضلات کمر عضلات شکم را در حالت گاملا منقبض و سپس کاملا منبسط قرار می‌دهد.
مناسب برای تمام سنین با هر توانایی جسمانی.
● بارفیکس
یک تمرین سنگین ولی بسیار مفید برای تقویت عضلات بازوها و شانه‌ها. اساس این تمرین بالا کشیدن بدن توسط گرفتن میله و جمع کردن آرنج‌هاست.
مناسب برای نوجوانان و بزرگسالان.
● دارحلقه
یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌های وررزشی محسوب می‌شود. می‌توان جهت تقویت تعداد زیادی از عضلات بالاتنه بدن خصوصا شانه‌ها و بازوها از این وسیله استفاده کرد.
نصب کفپوش نرم توصیه می‌شود.
● پرس سینه نشسته
این دستگاه قدرت و استقامت عضلات سینه، بازوها، شانه‌ها و پشت را افزایش می‌دهد. این حرکت جزو حرکات نسبتا سنگین طبقه‌بندی می‌شود که در آن می‌توان از نیروی حاصل از فشار پاها به زمین به عنوان نیروی کمکی استفاده کرد.
استفاده از این دستگاه برای کودکان و سالخوردگان توصیه نمی‌شود.
● اسکی فضایی
به وسیله تاب دادن پاها به طرفین اسکی فضایی عضلات زیر شکم بالای ران‌ها و پشت ران‌ها را تقویت کرده و پرورش می‌دهد. بهبود تعادل و هماهنگی در اعضای بدن و بهبود گردش خون در بدن یکی دیگر از عملکرد‌های این دستگاه است.
دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید