جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نمره ۲۵ برای دانش آموز خوب


نمره ۲۵ برای دانش آموز خوب
پدر و مادر گرامی!
سلام علیکم
حالتان چطور است. چه سعادتی که خداوند منان گلی از گل های بهشتی را به شما ارزانی داشته است، چرا که گل سرسبد عالم خلقت حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند: «فرزند صالح گلی از گلهای بهشت است» و چه توفیق بزرگی که او اکنون در سایه پرمهر و محبت شما پدر و مادر گرامی مهم ترین فصل زندگی خود را با رفتن به مدرسه سپری می کند. شما چه انتظاری از او و مدرسه اش دارید شما می خواهید او در مدرسه چه چیزهایی یاد بگیرد وقتی بزرگ شد چگونه آدمی باشد مؤدب، مؤمن، باسواد، فعال، نوآور، خلاق، مفید برای خودش و مؤثر برای جامعه. آفرین بر شما امیدواریم به فضل خداوند متعال شما و ما به آرزوهایمان برسیم.
شما در طول یک سال تحصیلی چه میزان برای او سرمایه گذاری می کنید آیا می دانید آموزش و پرورش نیز به طور میانگین برای هر دانش آموز ابتدایی چیزی حدود ۵۰۰هزار تومان در یک سال هزینه می کند.
امسال شما را چند بار به مدرسه دعوت کرده اند آیا کلاس آموزشی نیز داشته اید آیا می دانید در سال جاری چه اتفاق جدید و مبارکی در آموزش و پرورش در حال وقوع است. آیا مطلبی درباره شیوه ارزشیابی فعالیت های فرزندتان از سوی معلم او یا مدیر مدرسه به شما ارائه شده است آیا بچه شما از ابتدای سال تا کنون نمره ای از معلمش گرفته است چه نمره ای ۲۰ یا ،۱۸ ۱۵ یا ۱۰ حتماً می فرمایید هیچ کدام، معلم نمره نمی دهد ، بلکه باجملاتی ما را در جریان تعلیم و تربیت فرزندمان قرار می دهد و ایشان گفته اند که امسال به جای نمره دادن، ارزشیابی به صورت توصیفی انجام خواهد شد. درست است درپایه اول مدرسه ای که بچه شما در آن تحصیل می کند امسال ارزشیابی یا همان امتحان که در ذهن من و شماست به صورت توصیفی انجام می گیرد. حتماً می پرسید چرا نمره نمی دهند برای این که در شیوه ارزشیابی به شیوه کمی (همان نمره ای) معمولاً به نقاط ضعف بچه ها توجه می شد، یعنی اگر در یک املای ۳۰ کلمه ای پنج کلمه را غلط می نوشت پنج نمره از ۲۰ او کم می شد در نتیجه بچه شما و معلم فقط به غلط ها توجه داشتند و به ۲۵ کلمه ای که درست نوشته شده بود توجهی نمی شد که این روش برای سن و سال بچه های ابتدایی روش خیلی خوبی نبود.از طرف دیگر بچه ها کم کم یاد می گرفتند که صرفاً مطالب را حفظ کنند تا نمره بیشتری بگیرند و به محض کسب نمره بویژه در پایان سال مطالب را تقریباً فراموش می کردند.نکته بعد اینکه در روش نمره ای (کمی) معمولاً به امتحانات پایانی هر نوبت (اول یا دوم) توجه بیشتری می شد و دانش آموزان در شب امتحان تلاش می کردند که مطالب را برای یکی دو روز در ذهن خود نگه داشته و سر امتحان بتوانند پاسخ سؤالات را خوب بنویسند، در نتیجه شب های امتحان برای دانش آموز و والدین شب اضطراب آور و ناراحت کننده ای بود، دیگر اینکه خانواده ها هم به نمره فرزندان خود حساسیت زیادی داشتند و معمولاً بچه های خود را تحت فشار قرار می دادند تا نمره بالایی بگیرند و حتی بین خانواده ها یک نوع رقابت منفی و به رخ کشیدن یا مخفی کردن نمرات دانش آموزانشان مرسوم بود. به همین علل و ده ها علل دیگر که به خاطر خلاصه کردن مطلب از آن صرفنظر می کنیم متولیان امر تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی به دنبال روشی بودند تا ضمن برطرف کردن این معایب زمینه ای را فراهم کنند تا:
۱) علاقه بچه ها به مدرسه روز به روز بیشتر شود.
۲) مطالبی که دانش آموزان در دوران تحصیلات خود یاد می گیرند مدت طولانی تر در ذهن آنان باقی ب)اند.
۳) مطالبی که یاد می گیرند بتوانند آن ها را در زندگی روزمره خود استفاده کنند.
۴) سطح یادگیری دانش آموزان از حد حفظ مطالب فراتر رفته و عمق بیشتری پیدا کند.
۵) اغلب دانش آموزان صرفاً به شب امتحان اکتفا نکنند و در طول سال تحصیلی به مطالعه و پژوهش بپردازند.
۶) رقابت های منفی به رقابت های مثبت تبدیل شود.
۷) زمینه ای بهتر از گذشته فراهم گردد تا دانش آموزان بتوانند در فرایند تحصیلات خود در مدرسه همه استعدادها و توانمندی های خود را پرورش داده و مهارت های لازم را برای زندگی به دست آورند.
لذا سیستم ارزشیابی توصیفی که امسال در کلاس فرزند شما در حال اجراست به علل فوق از سال۱۳۸۲ در تعداد قابل توجهی از مدارس ابتدایی کشور به اجرا گذاشته شد و تا حدود زیادی نواقص آن برطرف و از سال تحصیلی جاری به طور رسمی در دوره ابتدایی شروع شد و در طول پنج سال (هر سال یک پایه) به پایه پنجم خواهد رسید. نکاتی که از شما والدین گرامی در اجرای مطلوب این طرح انتظار داریم این است که:
۱) معلمان را در اجرای مطلوب این روش یاری کنید و در کلاس های توجیهی طرح که از سوی مدرسه تشکیل می شود حتماً شرکت کنید.
۲) سعی کنید مطالبی را که معلم گرامی فرزند عزیزتان می نویسند به دقت مطالعه و همراهی لازم را با معلم داشته باشید.
۳) اجازه دهید که فرزندان شما فعالیت هایی که معلم او برای انجام در منزل مشخص کرده خودشان انجام دهند و شما فقط آنها را راهنمایی کنید.
۴) در پایان نوبت اول و دوم کارنامه نمره ای از طرف مدرسه به شما ارائه نخواهد شد، بلکه کارنامه به طور توصیفی صادر می شود.
۵) شما نیز در بررسی تکالیف و فعالیت های فرزندتان سعی کنید ابتدا به نقاط قوت و مثبت فرزندتان توجه کنید و اگر احیاناً نقاط ضعفی در انجام وظایف خود دارند با تشویق و ترغیب و راهنمایی درست به آنهاکمک کنید.
۶) هرگاه به مدرسه مراجعه کردید حتماً پوشه کار فرزندتان که در کلاس نگهداری می شود را مورد ملاحظه قرار داده و در جریان فعالیت های خوب فرزندتان قرار بگیرید.
سخن آخر اینکه مطمئن باشید که با همکاری شما و تلاش و کوشش فرزند عزیزتان و درایت و فعالیت معلم گرانقدر و زحمت کش انشاءالله با اجرای شیوه جدید ارزشیابی شرایطی بهتر از گذشته برای تحصیل و تربیت آینده سازان میهن اسلامی فراهم شود، ضمن آنکه ما و شما نیز به اهداف خود برسیم و در آینده هم روز به روز علاقه مندی بچه ها به مدرسه، درس و کلاس بیشتر شده و بزرگانی جامع، کامل، مؤمن، نوآور خلاق، باسواد، مؤدب، فعال و مطابق با ضوابط تعلیم و تربیت اسلامی به جامعه اسلامی تحویل داده شوند.
سایت دفتر آموزش و پرورش خلاقیت پیش دبستانی با آدرسwww.pri.medu.ir و تمامی دفاتر مدارس ابتدایی، ادارات مناطق، نواحی و سازمان های آموزش و پرورش استان ها (حوزه معاونت آموزش و نوآوری) منتظر دریافت نظرات و دیدگاه های شما درباره این طرح و سایر برنامه های آموزش و پرورش است.
علیرضا رحیمی
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و ابتدایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید