جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کارت اعتباری‌تان را دور بیندازید!


کارت اعتباری‌تان را دور بیندازید!
به‌زودی کارت‌های اعتباری از رده خارج می‌شوند و می‌توان تنها با استفاده از گوشی همراه خرید کرد!
می‌توانید روزی را تصور کنید که با گوشی همراهتان بتوانید بهای خریدهایتان را بپردازید؟ فکر می‌کنید آرزویی بیش نیست؟ واقعیت این است که این فناوری مدت‌هاست به‌وجود آمده. مردم ژاپن پنج سال است که برای خرید هر چیزی، از بلیت قطار گرفته تا آب‌نبات، از آن استفاده می‌کنند. در برخی شهرهای دیگر دنیا مانند آتلانتا، نیویورک و سان‌فرانسیسکو نیز مردم می‌توانند در مقیاسی کوچک‌تر برای خرید از گوشی‌های همراهشان استفاده کنند.
اما مشتریان در آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان به این زودی نخواهند توانست از این فناوری استفاده کنند؛ چون هزاران شرکتی که برای راه‌اندازی این سیستم باید هماهنگ شوند، هنوز بر سر تقسیم سود به توافق نرسیده‌اند.
گرهارد رومن،‌ از مدیران نوکیا می‌گوید:« این کار در ژاپن ساده‌تر بود، چون تنها کله‌گنده‌ها بودند که تصمیم می‌گرفتند. زمانی که این فناوری در ژاپن راه افتاد، ان.تی.تی دوکومو، مسوول بیش از نصف بازار بود و نفوذ بسیاری در موسسات مالی و شرکت‌های سازنده گوشی همراه داشت.»
اما در آمریکا داستان متفاوت است. سازندگان گوشی‌های همراه، شرکت‌های حامل، موسسه‌های مالی و فروشندگان، همگی در راه‌اندازی چنین سیستمی نقش دارند. همچنین باید واسطه‌هایی وجود داشته باشند که هم موسسات مالی و هم شرکت‌های حاملی که می‌توانند کارت اعتباری مجازی را در گوشی همراه فعال کنند، به آن اعتماد کنند.
یکی از مشکلات این است که هر کسی که از کارت اعتباری موجود در گوشی همراهش استفاده کند، هم‌زمان مشتری موسسه مالی و شرکت حامل نیز خواهد بود. آقای رومن می‌گوید:« و در پایان روز، سوال این است که چه وقت به چه کسی پرداخت کرده و چه قدر پرداخته؟ شرکت‌های حامل و بانک‌ها باید با هم کار کنند. ایجاد یک سیستم پیچیده، بروبیای زیادی دارد.»
گوشی همراه با استفاده از یک فناوری برد کوتاه به نام ان.اف.سی (گرفته شده از ارتباط زمینه نزدیک) با کارت‌خوان الکترونیکی ارتباط برقرار می‌کند. این فناوری در تمام دنیا استفاده می‌شود، اما تنها در ژاپن است که گوشی‌های همراه نیز به آن مجهز هستند.
برای مثال در لندن، کارت‌های اویستر که در حمل و نقل استفاده می‌شوند، از این سیستم استفاده می‌کنند. کارت‌های اعتباری دیگری مانند کارت‌های ویزا و مسترکارد نیز از همین فناوری استفاده می‌کنند که سبب می‌شود از روی کارت‌خوان شناخته ‌شوند و نیازی به کشیدن آنها درون دستگاه نباشد.
گوشی همراه آن‌قدر امنیت دارد که بتوان اطلاعات کارت‌های اعتباری متفاوت را در آن نگه داشت. بدین ترتیب کاربر می‌تواند با استفاده از نمایشگر گوشی،‌ حساب مورد نظرش را انتخاب کند و اطلاعات مربوط به حساب را روی خود گوشی، سیم‌کارت یا کارت میکرو.‌اس.دی جای دهد. برای ارسال اطلاعات پرداختی نیز نیازی به تماس از طریق شبکه ندارد، چراکه کافی است گوشی همراه در چند سانتی‌متری کارت‌خوان قرار دهد تا پرداخت انجام شود.
ایده تجهیز گوشی‌های همراه با کارت‌های اعتباری مجازی، برخی مردم را نگران کرده است؛ چون به هر حال گوشی همراه به سادگی مفقود یا ربوده می‌شود. اما سیمون پو، سرگروه تیم پرداخت از طریق تلفن همراه در مسترکارد ‌وورلدواید (MasterCard Worldwide) می‌گوید:« اگر گوشی دزدیده شد، کافی است با بانک تماس بگیرید تا آن حساب مسدود شود. هم‌چنین کاربران می‌توانند با استفاده از کد دسترسی روی قسمت پرداخت گوشی‌های همراهشان، از آن حفاظت کنند.» در نهایت وی عقیده دارد که این نوع پرداخت، حتی بدون این اقدامات هم به قدر کافی امن هست.
به گفته کوین فو، استادیار علوم کامپیوتری دانشگاه ماساچوست، خطر کلاهبرداری از طریق سیستم پرداخت با گوشی همراه اندک است. وی در سال ۱۳۸۵ مشکلات امنیتی متعددی را برای کارت‌هایی که به جای کشیده شدن در دستگاه، با قرار گرفتن روی کارت‌خوان عمل می‌کردند،‌ شناسایی کرد. شرکت‌های کارت‌های اعتباری می‌گویند که این مشکلات برطرف شده‌اند.
آقای فو که بیشتر نگران حریم خصوصی است، می‌گوید این سیستم، گرفتن برخی اطلاعات شخصی را مانند اسم افراد امکان‌پذیر می‌کند. با این وجود به پیش‌بینی وی،‌ گوشی‌های ان.اف.سی با گذشت زمان، یکی از بهترین راه‌های پرداخت خواهند شد.
در این که پرداخت از طریق گوشی همراه نهایتا به آمریکا راه می‌یابد، شکی نیست. این فناوری برای همه سودآور خواهد بود: شرکت‌های کارت‌های اعتباری راه جدیدی برای جذب و حفظ مشتریانشان می‌یابند و دیگر لازم نیست بهایی برای ارسال کارت‌ها بپردازند؛ شرکت‌های حامل، منبع درآمد تازه‌ای پیدا می‌کنند؛ فروشندگان نیز فرایند دریافت سریع‌تری خواهند داشت و شاید مردم با پرداخت از طریق گوشی‌هایشان، بیشتر خرید کنند.
اگر این نحوه پرداخت امن و به طور گسترده‌ای قابل دسترس باشد، مشتریان هم استفاده از آن را دوست خواهند داشت. این هم مثال دیگری از پدیده‌‌ی بسیار متداول در فناوری است، که تا زمانی که چیزی را نداریم، نمی‌دانیم که آن را می‌خواهیم.
کی پوستچی، رییس گروه پژوهشی وی‌موبایل در دانشگاه اوگزبورگ آلمان که هزاران شرکت‌کننده در آزمایش‌های تلفن‌های همراه را در سراسر جهان مورد مطالعه قرار داده، می‌گوید:« مردم واقعا از این سیستم خوششان می‌آید. ساده است، در دسترس است و به شما کمک می‌کند.»
آقای پوستچی انتظار دارد تا سال۱۳۹۱، اغلب گوشی‌های همراه مجهز به سیستم ان.اف.سی باشند. اما این بدان معنا نیست که تا سه سال دیگر آمریکایی‌ها می‌توانند با این سیستم خرید کنند! برای راه‌اندازی این سیستم، همه شرکت‌ها و افرادی که نقشی دارند، باید با همکاری هم استانداردها را تعریف کنند، تقسیم سود را تعیین کنند، شبکه کارت‌خوان‌های الکترونیکی را گسترش دهند و به سایر بخش‌های این پازل دوهزار تکه فکر کنند.
انجمن صنعتی ان.اف.سی فوروم،‌ که ۱۵۰ عضوش شامل تولیدکنندگان، شرکت‌های حامل و موسسات مالی می‌شوند، نقطه خوبی برای شروع است. رومن و پو، هر دو از اعضای این گروه هستند. پوستچی می‌افزاید:« اگر هر کس به قطعه پازل خودش فکر کند، مسلم است که تا پنج سال دیگر هم پرداخت با گوشی همراه امکان‌پذیر نخواهد بود.»
نیویورک‌تایمز،‌۲۵ ژانویه
ترجمه: بهنوش خرم‌روز
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید