پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

حالا چه می گویید ؟!


حالا چه می گویید ؟!
«برتولت برشت» می گفت: «می توان برای یک بار به همه دروغ گفت و می شود برای همیشه به یک نفر دروغ گفت، اما هرگز نمی توان برای همیشه به همه دروغ گفت». چند هفته قبل، «دبورا سالامون» نویسنده و تحلیل گر معروف روزنامه واشنگتن پست نوشته بود؛ «ما آمریکایی ها طی ۳ دهه گذشته درباره ایران به خودمان دروغ گفته ایم.» سالامون می نویسد؛ «رسانه های آمریکایی براساس یک توافق نانوشته از پوشش خبری درباره واقعیت های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خودداری کردند و در تحلیل رخدادهای این کشور انقلابی و مسلمان به گفته ها و نوشته های طیفی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور مراجعه کردند و این در حالی بود که طیف مورد اشاره، به جای انعکاس واقعیات، رؤیاهای تحقق نیافته و خواسته های ناکام مانده آمریکا درباره ایران را بازگو می کردند و نتیجه آن که امروزه با ایرانی روبرو هستیم کاملاً متفاوت با تصویری که طی ۳ دهه گذشته از آن ترسیم کرده و انتشار داده ایم، یعنی حالا در چالش با ایران به چاهی افتاده ایم که خودمان حفر کرده ایم».
«توماس فریدمن» سرمقاله نویس مشهور آمریکایی طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، اظهارات همکار خود در واشنگتن پست را به گونه ای مشابه و از زاویه ای دیگر بازگو کرده و می نویسد؛ «ما در تحلیل وقایع ایران به جای مراجعه و درک آنچه توده های مردم می خواهند، به سراغ، گروههایی رفتیم که ساخته و پرداخته خودمان بودند، تصور ما این بود که انقلاب اسلامی ایران هم مانند سایر انقلاب ها بعد از مدتی به دو بخش موافق آموزه های انقلاب و کسانی که می کوشند از انقلاب ترجمه ای همراه و همساز با آمریکا ارائه دهند، تقسیم خواهد شد و آمریکا با حمایت از جریان دوم می تواند بار دیگر ایران خارج شده از بلوک غرب را به این اردوگاه بازگرداند.» فریدمن تأکید می کند که در این ارزیابی مرتکب اشتباه فاحشی شده ایم و از درک این نکته غافل بوده ایم که مخالفان انقلاب ایران در مقایسه با توده های طرفدار انقلاب تا چه اندازه کوچک و غیرقابل محاسبه هستند.
دیروز در جریان راهپیمایی عظیم و گسترده مردم ایران، خبرنگاران صدا و سیما به سراغ خبرنگاران رسانه های خارجی که برای پوشش خبری راهپیمایی ۲۲ بهمن به تهران آمده بودند رفته و نظر آنها را درباره این رخداد بزرگ و حضور یکپارچه مردم در دفاع از انقلاب جویا شدند. خبرنگار شبکه تلویزیونی معروف و پربیننده CNN آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران صدا و سیما گفت: «اجازه گفت وگو و اظهار نظر نداریم»! پاسخ سؤال خبرنگاران صدا و سیما را به آسانی از پاسخ ندادن خبرنگاران CNN می توان درک کرد. آنها نمی توانند در مقابل دیدگان همه حضور عظیم و سیل خروشان مردم در دفاع از انقلاب را انکار کنند و از سوی دیگر اعتراف به این حضور حماسی با آنچه قرار است شبکه CNN از آن مخابره کند، در تناقض آشکار است. یعنی دمیدن در همان شیپور فریب که «دبورا سالامون» و «توماس فریدمن» در روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز به آن اشاره کرده اند.
خدا بر درجات امام راحلمان (ره) بیفزاید که در جریان جنگ تحمیلی وقتی صدام حسین به دروغ ادعا می کرد تعداد بی شماری از رزمندگان اسلام را اسیر کرده است، خطاب به او می فرمود؛ بالاخره جنگ تمام می شود و زمان باز پس دادن اسرا فرامی رسد، در آن هنگام با این همه دروغ که درباره تعداد رزمندگان اسیر گفته ای چه خواهی کرد؟ و این همه اسیر ایرانی را که ادعا کرده ای از کجا برای تحویل دادن خواهی آورد؟! بعد از پایان جنگ تحمیلی، هنگامی که مسئولان کشورمان با ارائه آمار اعلام شده صدام درباره تعداد اسرا، خواستار تحویل آنها بودند، دیکتاتور عراق ابتدا در آمار ارائه شده ایران ابراز تردید کرد و سرانجام وقتی این آمار را با آنچه خود او ادعا کرده بود منطبق دید، با شرمندگی اعتراف کرد که در آن هنگام به عنوان عملیات روانی علیه ایران، در اعلام تعداد اسیرشدگان اغراق کرده است!!
دیروز ، در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در نخستین روز از ورود انقلاب به دهه چهارم، همه مردم به خیابان ها آمده بودند، انگار هیچ کس در خانه نمانده بود. پیرمردان و پیرزنان، جوانان، میان سالان، کودکان ... همه آمده بودند. دیروز توده های عظیم مردم در سراسر ایران اسلامی با حضور در راهپیمایی پرشکوه ۲۲ بهمن، تحلیل های آمریکا و متحدانش درباره کمرنگ شدن وفاداری و تعهد ملت به اسلام و انقلاب را زیر گام های مصمم خود لگدمال کردند.
راستی، این روزها برخی از مقامات آمریکایی و اروپایی در مقابل سؤال شکننده و رسوایی برانگیزی قرار گرفته و مانند صدام حسین - گماشته قبلی خود بر عراق- از این که پاسخی برای آن ندارند به شدت رنج می برند. توضیح آن که اخیراً چند نشریه معروف آمریکایی و اروپایی به نقل از مردم کشورشان و در تفسیر و تحلیل های خود پیرامون جایگاه کنونی ایران اسلامی در منطقه و جهان، از مقامات آمریکایی پرسیده اند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران آنگونه که شما طی سه دهه گذشته ادعا می کردید، کشوری ضعیف، عقب مانده از نظر علمی و تکنولوژی، منزوی در میان مردم، فاقد جایگاه در معادلات منطقه و... است و به گفته ها و نوشته های پی در پی شما - مقامات آمریکایی و اروپایی- روی قوس نزول منحنی پیشرفت قرارگرفته است! چگونه به فن آوری هسته ای، نانوتکنولوژی، تولید سلول های بنیادی، ساخت موشک های بالستیک و دوربرد، ساخت نیروگاه و سدهای عظیم و اخیراً ارسال ماهواره به فضا دست یافته است؟ چرا در معادلات منطقه حرف اول را می زند؟ چرا آمریکا در عراق دست نیاز به سوی ایران دراز کرده است؟ چگونه خاورمیانه بزرگ در حال شکل گیری با محوریت ایران است؟ در فلسطین پوزه اسرائیل را به خاک مالیده است؟ و اگر ادعا می کنید که ایران اسلامی طی ۳۰ سال گذشته، ضعیف و ضعیف تر شده است، چرا تلاش آمریکا و متحدانش برای مقابله با آن، روز به روز شتاب بیشتری می گیرد؟! و...
این سؤال ها از نوع پرسش هایی هستند که پاسخ را بدون کمترین ابهامی در خود دارند، یاد امام راحلمان(ره) به خیر که خطاب به آمریکا می فرمود: اگر می گوئید چیزی نشده پس چرا اینقدر سر و صدا می کنید؟!
حسین شریعتمداری
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید