جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تحریک «فاوا»


تحریک «فاوا»
بسته محرک اقتصادی که هفته پیش توسط دولت باراک اوباما،‌ رییس جمهور جدید ایالات متحده ارایه شد، نقل محافل سیاسی و اقتصادی شده‌ است.
با وجودی که هنوز دوحزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مورد ضرورت یا نیازهای اقتصادی این کشور تصمیم‌گیری نکرده‌اند، اما آنچه که مشخص است این بسته‌ اقتصادی با تخصیص بودجه‌های کلان تاثیر زیادی بر پروژه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات خواهد داشت.
از سوی دیگر کاخ سفید نیز هفته گذشته برنامه احیا و سرمایه‌گذاری مجدد آمریکا را تصویب کرده که نسخه سنای این لایحه هنوز در دست بررسی توسط کنگره آمریکا است.
با وجودیکه تفاوت‌هایی در زمینه میزان تخصیص بودجه در این دو لایحه وجود دارد، اما هدف هر دوی آنها روی پروژه‌های مشابهی متمرکز است که از میان این پروژه‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات لازم برای دسترسی به اینترنت پهن‌باند و افزایش بودجه ۶۵۰ میلیون دلاری جهت تکمیل برنامه DTV (تبدیل سیستم‌های آنالوگ تلویزیون به سیستم‌های دیجیتال) و میلیون‌ها دلار بابت ارایه ابزار تشخیص و شناسایی مواد منفجره در فرودگاه‌ها اشاره کرد.
● توسعه اینترنت پهن‌‌باند
در آمریکا روز به روز خطوط زمینی تلفن همراه و ارتباطات به خاطر دسترسی به اینترنت پهن‌باند جای خود را به خطوط اینترنت پرسرعت می‌دهد و این امر به یک میدان رقابت در امور اقتصادی قرن بیست و یکم تبدیل شده است.
اما مساله اساسی اینجاست که در مورد مناطق روستایی و کم‌درآمد اجتماع که با محدودیت‌های دسترسی به وب روبه‌رو هستند چه راهکارهایی وجود دارد؟ آیا می‌توان بسترهای مناسبی ایجاد کرد تا ESPهای بخش خصوصی نیز در این تغییر و تحولات شرکت کرد و در سرمایه‌گذاری‌های دولتی به طور آزادانه حضور داشته باشند؟
کاخ سفید در بسته محرک اقتصادی خود حدود ۶ میلیارد دلار در زمینه ارایه تسهیلات و زیرساخت‌های پهنای باند بودجه اختصاص داده که براساس آن این بودجه‌ها میان دپارتمان‌های خدمات و تسهیلات کشاورزی روستایی و مدیریتی فناوری اطلاعات و ارتباطات ملی (NTIA) وابسته به وزارت بازرگانی تقسیم می‌شود. ۷۵ درصد از بودجه ۳ میلیارد دلاری تخصیص یافته به دپارتمان خدمات و تسهیلات کشاورزی مربوط به ایجاد زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پهن‌باند در مناطق روستایی و دورافتاده آمریکا می‌شود که قرار است به صورت رایگان ارایه شود.
براساس این لایحه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز یک میلیارد دلار از این بودجه را صرف ارایه تسهیلات مربوط به پهنای باند بی‌سیم و ۸۲۵/۱ میلیارد دلار را نیز بابت توسعه پهنای باند صرف خواهد کرد. مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین با دریافت ۳۵۰میلیون دلار باید تجهیزات کنونی پهن‌باند را ارزیابی کرده و یک نقشه مبتنی بر وب دارایی پهن‌باند راه‌اندازی کند.
سنا تصمیم دارد که ۹ میلیارد دلار برای ارایه پهن‌باند به عنوان جایزه اهدا کند و علاوه بر آن ۲۰۰ میلیون دلار هم جهت راه‌اندازی مراکز کامپیوتری در مدارس و کتابخانه‌های عمومی و ۲۵۰ میلیون دلار نیز به منظور ایجاد رقابت در زمینه برنامه‌های ابداعی و نوآورانه ارایه خواهد کرد.
● تبدیل سیستم‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال
تبدیل سیستم‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال (DTV) یکی از مباحث داغ آمریکا محسوب می‌شود. ابتدا قرار بود در روز ۱۷ فوریه تمام سیستم‌های تلویزیونی تبدیل شوند اما به خاطر مشکلات عدیده این تاریخ به ۱۲ ژوئن موکول شد. در این جریان، مجلس سنا این تاخیر را تایید کرد اما چهارشنبه گذشته کاخ سفید نتوانست آن را از مرحله قانونگذاری رد کرده و تصویب کند. از همین رو تبدیل سیستم‌های تلویزیونی در این کشور همچنان در ماه فوریه پا برجا است.
در هر دو لایحه مربوط به نجات اقتصادی حدود ۶۵۰ میلیون دلار بودجه بابت کوپن جعبه مبدل و اقدامات آموزشی مربوط به تبدیل سیستم‌های تلویزیونی اختصاص داده شده است. در لایحه کاخ سفید تدابیری جهت سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش و توسعه در این امر اندیشیده نشده اما در طرح مجلس سنا حدود ۹۰ میلیون دلار برای آموزش و توسعه و ۲ میلیون دلار دیگر جهت رسیدگی و بررسی این پروژه اختصاص یافته است.
● علوم،‌ تحقیقات و فناوری
اخیرا نوآوری‌های عرصه فناوری در آمریکا در شرایط مساعدی قرار ندارد. بسیاری از مشاغل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات دستخوش تغییرات شده و اکثر فعالان این حوزه از کار برکنار شده‌اند و گویا انگیزه کافی جهت بروز نوآوری‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی و مقطع دکترای علوم پایه در ایالات متحده بسیار کم است. ضریب نفوذ پهن‌باند این کشور نیز هر سال با افت همراه بوده است. از این رو در بسته محرک اقتصادی کاخ سفید و همچنین سنا به این موارد پرداخته شده است. در لایحه کاخ سفید میزان ۱۰۰ میلیون دلار بودجه به موسسه ملی استاندارد‌ها و فناوری (NIST) به همراه وزارت بازرگانی اختصاص داده شده تا تسهیلات لازم جهت خدمات فناوری ایجاد شود.در طرح سنا نیز حدود ۲۱۸ میلیون دلار به این امر اختصاص یافته است.همچنین کاخ سفید مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار و سنا حدود ۳۵۷ میلیون دلار برای ایجاد موسسات علوم پایه و مراکز تحقیقاتی بودجه‌گذاری کرده‌اند. از آنجا که علوم اقیانوس‌شناسی نیز احتیاج به توجه دولت دارد، از این رو ۶۰۰ میلیون دلار بودجه نیز بابت مدیریت ملی اقیانوس‌شناسی و هوا‌شناسی برای ارایه تجهیزات لازم جهت ماهواره‌ها، حسگر‌های هواشناسی و مدل‌سازی‌های اطلاعات هواشناسی در نظر گرفته شده است.
● امنیت ملی
براساس بسته محرک اقتصادی دپارتمان امنیت ملی میلیون‌ها دلار بودجه به منظور مجهز شدن به فناوری‌های امنیتی در فرودگاه‌ها و مرز‌ها دریافت می‌کند.
در لایحه کاخ سفید ۱۰۰ میلیون دلار بودجه جهت فناوری‌های تشخیص و شناسایی در بندر‌گاه‌ها و ۱۵۰ میلیون دلار بودجه جهت تعمیر و ساخت تسهیلات بازرسی در مرز‌ها و ۵۰۰ میلیون دلار جهت راه‌اندازی سیستم‌های شناسایی و تشخیص در فرودگاه‌ها اختصاص یافته است.
طرح سنا نیز ۸/۱۰۰ میلیون دلار جهت راه‌اندازی فناوری‌های تشخیص و شناسایی در بندرگاه‌ها، ۲/۹۷ میلیون دلار جهت ابزار ارتباطی و رادیویی، ۲۰۰ میلیون دلار جهت فناوری‌های امنیت مرزی، ۸۰۰ میلیون دلار جهت برنامه‌ریزی، مدیریت، طراحی، تغییر و ساختار‌سازی در سیستم‌های حمایت از مرز‌ها و ۸/۲۷ میلیون دلار جهت تجهیزات ارتباطی و رادیویی در نظر گرفته شده است.
● فناوری اطلاعات پزشکی
سال‌ها است که طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در زمینه ثبت اسناد پزشکی در آمریکا مطرح شده، اما اکثر آنها به دلیل مسایل مربوط به حریم خصوصی، سرعت سازگاری، فناوری‌های میان سیستمی و یا نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم به تعویق افتاده است.در همین راستا کاخ سفید در قالب لایحه خود حدود ۳ میلیارد دلار جهت فناوری‌های اطلاعات پزشکی (HIT) و سنا حدود ۵ میلیارد دلار در این زمینه تعیین بودجه کرده‌اند.این طرح‌ها می‌توانند با تلفیق طرح‌های مراکز تحقیق و توسعه، کمک شایانی به ثبت آنلاین اسناد پزشکی آمریکایی‌ها کنند.در لایحه تقدیمی توسط کاخ سفید یک میلیارد دلار بودجه جهت مدرنیزه کردن مراکز سلامتی و ۲ میلیارد دلار دیگر برای ایجاد زمینه‌های مناسب جهت همکاری ادارات دیگر در نظر گرفته شده است.
● تحصیلات و آموزش
از آنجا که نباید کودکان را فراموش کرد، بسته‌های محرک اقتصادی میلیارد‌ها دلار بودجه جهت ارایه تسهیلات آموزشی و پروژه‌های مدرنیزه‌ کردن مدارس در نظر گرفته که این میزان از سوی کاخ سفید ۱۴ میلیارد دلار و از سوی سنا ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.منظور از مدرنیزه کردن مدارس، به‌روز‌رسانی یا نصب و راه‌اندازی فناوری‌های آموزشی، مجهز کردن مدارس به سخت‌افزار و نرم‌افزار، فیبر‌نوری، کابل یا تجهیزات ماهواره‌ای است.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید