پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

اخبار انقلاب از زبان رسانه‌ها


اخبار انقلاب از زبان رسانه‌ها
● ۱۳۵۷/۱۱/۱۵
▪ رادیو لندن: جواد شهرستانی، شهردار تهران، دیروز به حمایت از آیت‌الله خمینی از سمت خود استعفا کرد. او سپس با آیت‌الله خمینی ملاقات کرد و آیت‌الله او را دوباره به مقام شهرداری تهران منصوب کرد.
جواد شهرستانی از طرف دولت بختیار ممنوع الخروج شد.
امروز در تهران، تظاهرات خیابانی و چند مورد تحصن انجام شد. الغای ممنوعیت تظاهرات که قرار بود دیشب پایان یابد در آخرین لحظه تمدید شد و علی‌رغم شعارهای تند تظاهر کنندگان تا به حال هیچ گزارشی از برخورد با نظامیان نرسیده است.
▪ رادیو عدن: در چند پایگاه هوایی ایران شورش‌ها و عصیان‌هایی علیه رژیم ایران و به جانبداری از نهضت ملی آزادیخواه ایران صورت گرفته است. براساس گزارش‌ها عده زیادی از افراد نیروی هوایی بازداشت شده‌اند ودر پایگاه شاهرخی، واقع در نزدیکی همدان، زندانی هستند. در لندن نزدیک به دو هزار دانشجوی ایرانی و انگلیسی به طرفداری از آیت‌الله خمینی تظاهرات کردند. در شهر ملبورن نیز دانشجویان به طرفداری از آیت‌الله خمینی دست به تظاهرات زدند.
▪ خبرگزاری فرانسه: شب گذشته، هوشنگ نهاوندی، وزیر پیشین مسکن و رئیس دفتر پیشین شهبانو فرح و عبدالمجید مجیدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به وسیله فرمانداری نظامی دستگیر شدند. احتمالا این دو وزیر به اتهام سوء استفاده از قدرت، سوء استفاده از بیت‌المال و فساد دستگیر شده‌اند.
▪ آسوشیتدپرس: به دلیل از دست رفتن درآمد نفت و آسیب دیدن وضع مالی، ایران تصمیم گرفته است که قراردادهای خرید جنگ افزار از آمریکا به میزان ده میلیارد دلار را لغو کند.
▪ روزنامه اطلاعات: بغداد با اعزام هیئتی به عربستان به بررسی اوضاع ایران ومنطقه پرداخت. ناظران سیاسی گفتند که علت عمده گفتگوهای این دو کشور، نگرانی آنها از تحولات این کشور همسایه است.
● ۱۳۵۷/۱۱/۱۶
▪ هفته نام نیوزویک: در نخستین مصاحبه با دبیر کل حزب توده، نورالدین کیانوری گفت: ما در زمینه جمهوری اسلامی، تغییر قانون اساسی و استقرار دولت ملی از امام خمینی حمایت می‌کنیم. اگر ایران دموکرات شود شوروی در امور ما دخالت نخواهد کرد.
▪ رادیو مسکو: هزاران تن اسرائیلی از ایران به اسرائیل باز می‌گردند. اینان در ارتش ایران مسئول امور آموزشی بودند.
▪ روزنامه اطلاعات: در شهرستان‌ها، راهپیمایی و تظاهرات به طرفداری از امام خمینی و علیه رژیم و دولت بختیار همچنان ادامه دارد.
جمعی از دانش‌آموزان مدارس پایتخت طی بیانیه‌ای اعلام کردند: ما دانش‌آموزان ایرانی روز سیزدهم آبان را به عنوان روز دانش‌آموز اعلام نموده و قصد داریم هر ساله به یاد شهیدان جنبش دانش‌آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم.
دیشب شاپور بختیار در یک گفتگوی رادیویی برمواضع خود تاکید کرد. وی ضمن ابراز ارادتش به امام خمینی گفت که درهای مذاکره با ایشان همچنان باز است؛ جمهوری اسلامی برای من مجهول است؛ حکومت من رژیم دیکتاتوری شاه و جمهوری لیبی و پاکستان نیست. من تاکنون نشنیده‌ام مسلمان علیه مسلمان جهاد کند.
● ۱۳۵۷/۱۱/۱۷
▪ رادیو کلن:
در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند و به خداوند، قرآن و میهن سوگند سربازی خوردند.
▪ رادیو لندن: امروز، به درخواست آیت‌الله خمینی در اصفهان و سایر شهرهای ایران تظاهراتی در حمایت از مهندس بازرگان برگزار شد. اکثر جمعیت شهر اصفهان در خیابان‌ها تظاهرات کردند و چند هزار نفر از مردم که در میدان بزرگ شهر اجتماع کرده بودند، فریاد سرنگونی دولت بختیار و پیروزی مهندس بازرگان را سر داده بودند.
▪ خبرگزاری فرانسه: امروز جبهه ملی از مقامات و سازمان‌های حاکمه و همچنین از تمام نیروهای خلق خواست تا از تصمیم آیت‌الله خمینی مبنی بر ایجاد یک دولت موقت پشتیبانی کنند.
▪ آسوشیتدپرس: با توجه به اینکه شانس موفقیت بختیار روز به روز کمتر می‌شود، روز دوشنبه توماس رستون، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده کرد.
▪ روزنامه اطلاعات: امروز مجلس شورای ملی طی یک جلسه علنی لایحه انحلال ساواک را تصویب کرد. همچنین، لایحه محاکمه نخست وزیران، وزیران و طرز تشکیل هیئت منصفه با اختلافاتی به تصویب رسید و به سنا فرستاده شد. در ماده واحده این لایحه آمده است که نخست وزیران و وزیرانی که سال ۱۳۴۲ تازمان تصویب این قانون مصدر کار بوده‌اند و متهم هستند، مشمول این لایحه خواهند بود.
احمد میر فندرسکی، وزیر امور خارجه، اعلام کرد که ایران از پیمان سنتو خارج می‌شود و این مسئله در روزهای آینده در هیئت وزیران مطرح خواهد شد. وی خاطر نشان کرد که حضور ایران در سنتو در چهارچوب سیاست خارجی ایران قابل توجیه نیست.
▪ آیت‌الله طالقانی: اختلاف‌ ما با کمونیست‌ها در مبارزه نیست. مسئله مهم اختلاف ما، اختلاف ایدئولوژیکی است. آنها در مبارزه فعلی تا زمانی که وابستگی به کمونیسم بین‌المللی نداشته باشند و از خارج از مرزهای اسلام الهام نگیرند، هیچ‌گونه تعارضی با این انقلابی که از سوی اکثریت مردم ایران آغاز شده نخواهند داشت و بعد از تاسیس حکومت اسلامی که بر مبنای دموکراسی و آزادی است، آنها هم می‌توانند در گفتن مطالب و حتی ایجاد تشکیلات آزاد باشند.
محمود مهدوی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید