جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اندر احوالات مالیات سه درصدی


اندر احوالات مالیات سه درصدی
قرآن کریم ما را به مطالعه احوال پیشینیان عبرت گرفتن از آنها سفارش فرموده است و اندیشمندی گفته است «ملتی که تاریخ ندارد به تکرار آن مبتلا ست»
بعضا خوانده یا شنیده ایم که اوج گیری قیام مشروطه را عین الدوله مستبد از روی غرور و جهل که از جنود ابلیس است دامن زده است. او دستور داده تاجر قند فروش خوش نامی به نام سید هاشم را به بهانه گرانفروشی در ملا» عام به فلک ببندند. این واقعه انگیزه یا محرکه ای می شود که مردم ناراحتی ها و اعتراض های خود را به شکل گسترده ای علیه حکومت قاجار بروز دهند و نهایتا این سو» تدبیر حاکم مستبد قاجار به انقلا ب مشروطیت منجر می گردد و نیز توهین احمد رشیدی مطلق (اسم مستعارگردانندگان رژیم فاسد قبلی) و شهادت آیت الله مصطفی خمینی عقده های نهفته مردم را از دستگاه منفور پهلوی بیرون می ریزد و این حادثه به انقلا ب اسلا می منجر می شود.
امام خمینی نیز با آینده نگری خاص خود سال ها بعد از استقرار نظام اسلامی نه قبل از انقلاب فرمودند: «بترسید از روزی که مردم در خیابان ها بریزند» آری ظلم و بی تدبیری عاقبتی غیر از این نداشته و ندارد، و نیز قابل پیش بینی و کنترل نخواهد بود. چنانچه تعطیلی یکپارچه بازار، غیر قابل پیش بینی و دور از انتظار بود و مطمئنا حادثه آفرینان قبلی نام ظلم و سو» تدبیری و بی کفایتی بر کارهایشان نمی گذاشتند. بلکه آن را عین عقل، سیاست، عدالت و تدبیر می پنداشتند (الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا) کهف ۱۰۴
اما مردم و خدای آنها محتوی و نتیجه را می نگرند و قضاوت می کنند و شعارها را در ترازوی عمل می سنجند، پیامبر فرمودند: «من برای امتم از فقر نمی ترسم بلکه از سو» تدبیر بیمناکم» همچنین خبر دادند: «مملکت یا حکومت و فرمانروایی با کفر می ماند اما با ظلم و ستم پایدار نخواهد ماند» بیاییم از وعظ و کلی گویی خارج شویم وبه واقعیات امروز جامعه توجه کنیم. آیا شما خواننده گرامی درآمد سرشار نفت را با توجه به اصرار و تاکید فراوان رئیس جمهور سر سفره خود و دیگران احساس کرده اید؟ آیا مبارزه با رانت خوارها و تروریست های اقتصادی یا افشای آنها را دیده اید؟ آیا به نظر شما خالی کردن پشتوانه مردمی نظام از طریق رد صلا حیت های گسترده و مایوس و منزوی نمودن ملت دشمن تراشی و تنش آفرینی های داخلی و خارجی به خاطر شعارهای حساب نشده و خارج از حد اعتدال و تنظیم قطعنامه و تحریم های کمرشکن متعاقب آن - کمک های صدها میلیارد دلا ری به خارج و فقیر کردن داخل، تغییر مکرر ساعت ها تعویض پی در پی وزرا و مدیران کل و جز» افزایش دائمی قیمت کالا ها به خصوص مایحتاج عمومی عدم پیش بینی انرژی های لا زم برای فصول سرما و گرما، بی توجهی به نصیحت خیرخواهان، ظلم و بی تدبیری نیست؟ به راستی چه عقل سلیم و فکر خردمندانه ای در این فضای ملتهب گرانی، بیکاری، بی مسکنی، بی تاهلی، بی تفاوتی و بی تعهدی اجازه می دهد بدون در نظر گرفتن ظرفیت جامعه و بدون توجیه کردن مردم و ماموران دولتی، قانونی آنچنانی را از لابه لای آرشیو بیرون بیاورند و بهانه به دست دوست و دشمن بدهند و مردم دردمند و آسیب دیده را عاصی و نگران نمایند تا اینکه مجبور شوند بیش از یک هفته محل کسب و کار خود را تعطیل نموده و به وعده و وعیدهای احدی از مسئولین اعتنا نکنند! آیا درایت و عدالت حکم می کند در عصر رسانه و ارتباط و دهکده جهانی که شفافیت روز به روز بیشتر می شود و حتی رسانه های ما اکثر اتفاقات بی ارزش و با ارزش جهان را پخش می نماید سانسور پیشه کنند؟ آیا این انصاف است که اگر گوسفندی چند قلو بزاید و یا تظاهراتی با آزادی کامل جلوی کاخ سفید برپا شود صدا و سیمای ما آن را چند بار پخش کند اما اگر پنجاه و یا پانصد هزار و یا پنج میلیون در ایران به مساله ای اعتراض کنند هیچ کجا پخش نگردد؟ آیا اعتبار آزادی و ارزش انسان ها از گوسفند هم کمتر است؟ «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم»
حالا فرض می گیریم مردم و بخش عظیمی از آنها یعنی طبقات فرهنگی و گروههای اقتصادی اشتباه کرده و مصلحت خود و جامعه را درک نمی کنند آیا دوراندیشی، سعه صدر و اخلا ق اسلامی اقتضا دارد با خشونت با آنها برخورد شود و آنان را فریب خورده و عوامل ناآگاه دشمن بخوانیم و سابقون، ایثارگران، عالمان و شهید داده های آنها را طلحه و زیبر بدانیم؟
آیا این استکبار و خودخواهی و خودبرتربینی نمی باشد؟ مطلب بسیار مهم دیگر اینکه مگر نه این است که قرآن فرد و جامعه را در گرو کار خویش می داند ( کل نفس بما کسبت رهینه) و مولا ی متقیان ریشه درد و درمان را در خود انسان معرفی می کند( دائک منک و دوائک فیک) پس چرا شما ریشه همه دردها، نقص ها و انتقادها را در خارج جست و جو کرده و به خصم زبون نسبت می دهید؟ و پای آمریکای جهان خوار و اسرائیل غاصب را پیش می کشید؟ آیا با این تهمت ها و عوضی آدرس دادن ها، صورت مساله یعنی فقر و فساد و تبعیض، غارت و طلا ق و اعتیاد، خودکشی و دیگر کشی و زر و زور و تزویر پاک می شود؟ به راستی تشخیص نادرست و یا خود رابه غفلت زدن و یا دروغ عمدی « که همه چیز توطئه دشمن است» باعث نشده که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم و امر برای خودمان هم مشتبه شود و برحجم مشکلا ت ملک و ملت روز به روز افزوده گردد؟ به راستی تشخیص ناصواب باعث درمان ناصواب شده و بیمار را به هلاکت قطعی می رساند. این را بدانید اگر شما برای قیام و اعتراض ملت و تامین حقوق آنها احترام و حقی قائل نیستید خدای بزرگ قائل است و به مردم اجازه فریاد و اذن تلا ش و مجاهدت داده است (چنانچه در آیات ۱۴۸ نسا» و ۳۹ حج آمده)
(لایحب الله الجهر بالسو» من القول الا من ظلم - اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا)
در پایان از پروردگار عالمیان مسالت داریم به همگان توفیق علم و عمل، ایمان و جوانمردی، آزادگی و آزادی خواهی عطا فرماید و ما را پاسدار راستین استقلال، آزادی، جمهوری اسلا می بنماید.
نویسنده : رحیم مصطفوی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید