جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شیوه‌های جدید کاریابی را تجربه کنید


شیوه‌های جدید کاریابی را تجربه کنید
حتما جمله یا جملاتی همچون «در فلان جا کار می‌کنم، چاره دیگری ندارم» یا «باید با همین حقوق و شغل بسازیم. کاری نمی‌شود کرد» را شنیده‌اید. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که پس از یافتن یک شغل و استخدام در یک جا، تا فرارسیدن بازنشستگی‌ همانجا ساکن می‌شوید یا ترجیح می‌دهید هرچند سال یک بار، تحولی در زندگی حرفه‌ای‌تان ایجاد کنید و شغل، محل کار یا کارفرمای جدیدی را تجربه کنید؟
برای بسیاری از افرادی که در یک شغل ماندگار می‌شوند و سال‌ها تجربه کسب می‌کنند، تغییر شغل و یافتن موقعیت‌های جدید کاری، به کاری بسیار سخت و شاق تبدیل می‌شود. کابوس بیکارشدن و نیافتن شغل دلخواه، طی کردن مجدد همه مراحل فرآیند استخدام، به خطر انداختن امنیت شغلی که با سال‌ها کار در یک مکان ثابت کسب شده و.... ازجمله فاکتورهایی هستند که باعث می‌شوند افراد با وجود نداشتن شور و شوق اولیه در کار خود، بی‌انگیزگی و کار از روی اجبار، به استقبال موقعیت‌های جدید شغلی نروند. از سوی دیگر، اگر چه بیکارشدن و از دست دادن شغل مورد علاقه یا مسائل دیگری همچون تعدیل نیرو در یک شرکت و غیره، ‌انگیزه دیگری است که افراد را به جستجوی شغلی جدید وامی‌دارد، اما بسیاری از افراد (بخصوص کسانی که سال‌ها در یک شغل تجربه کسب کرده‌اند) پس از چندی از تلاش برای یافتن شغلی جدید ناامید شده و به بیکاری تن می‌دهند. به گفته مشاوران کاریابی، این گونه افراد آگاه نیستند که باید شیوه‌های دیگری را برای کاریابی به کار گیرند؛ شیوه‌هایی که با جستجو برای یافتن شغل اول، متفاوت است. کری استراب، مشاور کاریابی در شرکت Resources for success در پورتلند (آمریکا) در این زمینه می‌گوید: «این گونه افراد نباید به دنبال شیوه‌های سنتی در کاریابی باشند. آنها می‌خواهند شغل، محل کار خود یا کارفرمای خود را عوض کنند، اما لزوما نباید از همان شیوه‌های سابق کاریابی (جستجو در روزنامه‌ها و...) استفاده کنند. آنها باید این بار از ارتباطات خود در محیط کار استفاده کنند. از نفوذی که نزد برخی افراد دارند و....»
آنچه در این شماره و شماره بعد خواهد آمد به شما کمک خواهد کرد تا شناخت بهتری از عواملی که شما را از تغییر حرفه باز می‌دارند بیابید یا بتوانید با یک برنامه‌ریزی درست، شغل خود را عوض کنید و در کار جدید و مطلوب دیگری مشغول به کار شوید.
● می‌خواهید شغلتان را عوض کنید؟
به راستی چه چیزی باعث می‌شود بعضی‌ها پیش خودشان فکر کنند که هنگام تغییر شغل و یافتن کاری بهتر فرارسیده است؟ شاید علاقه‌شان را به کاری که انجام می‌دهند و شغل فعلی‌شان از دست می‌دهند. شاید با خودشان فکر می‌کنند نیاز به تحولی در محیط اطرافشان دارند. شاید به این نتیجه می‌رسند که به لحاظ روحی، نیاز به کار دیگری دارند که آنها را بیشتر ارضا ‌کند. شاید خطر اخراج شدن را پیش روی خود می‌بینند. شاید همه اینها، بخشی از دلایلی هستند که باعث می‌شود افراد، زندگی حرفه‌‌ای خود را مروری دوباره کنند و به فکر فتح قله‌های جدید و پیمودن راه‌های نرفته بیفتند. آیا برای تغییر شغل یا یافتن شغلی بهتر، بی‌تابی می‌کنید؟ آیا آرزو می‌کنید ‌ای کاش در پست فرد دیگری بودید؟ با پاسخ دادن به این گونه پرسش‌ها می‌توانید بفهمید آیا برای برداشتن گام‌های بلندتر در این مقطع از زندگی حرفه‌ای خود، آماده هستید یا نه؟ در نهایت به خاطر داشته باشید تغییر شغل یا تغییر محیط کار فعلی، بخشی از فرآیند طبیعی هر زندگی است. مطالعات در این زمینه نشان داده است بیشتر افراد در طول زندگی، شغل خود را (منظور از شغل، پست یا مسوولیت خاصی است که افراد در ارتباط با رشته تحصیلی، مهارت‌ها و توانایی‌های خود دارند و نه حرفه) چندین بار عوض می‌کنند.
● چه کاری را دوست دارید و چه کاری را دوست ندارید؟
خیلی از افراد شغل خود را عوض می‌کنند چون کارشان را دوست ندارند، کارفرمایشان را دوست ندارند، محیط کارشان را نمی‌پسندند، با همکاران خود اختلاف دارند و.... بنابراین گام اول در تغییر شغل، مشخص کردن چیزها و کارهایی است که دوست ندارید و همچنین آگاهی از زمان لازم برای انجام این کار.
با این حال، آگاهی از آنچه دوست ندارید تنها یک بعد قضیه است، زیرا در نقطه مقابل باید بدانید چه کاری را به جای کار فعلی خود دوست دارید، چه کارفرمایی را می‌پسندید، در چه محیط کاری احساس رضایت‌خاطر بیشتری خواهید کرد و... تا بتوانید در مسیر تغییر شغل، گام درستی بردارید و کمتر خطر کنید. چه کاری شما را به هیجان می‌آورد؟ در اوقات فراغت به چه کاری علاقه دارید؟ آیا تحصیلاتتان با کاری که انجام می‌دهید همخوانی دارد؟ چند ساعت در روز کار می‌کنید؟ آیا کار زیاد شما را خسته کرده است یا بی‌علاقگی به کاری که انجام می‌دهید؟ با انجام مجموعه‌ای از تست‌های روان‌شناسی و نیز کندوکاو در وجود خودتان می‌توانید مشاغلی را مدنظر داشته باشید که انجام آنها برایتان کسل‌کننده نباشد.
● تحقیق درباره مشاغل جدید
همین که علایق خود را کشف کردید وقت بیشتری را صرف تحقیق درباره مشاغلی کنید که به شکلی در ارتباط با علایق شما هستند. از داشتن شک و هراس در این مرحله نترسید چون داشتن چنین حسی در فرآیند تغییر شغل اجتناب‌ناپذیر است چراکه تغییر شغل یعنی خطر؛ همچنین میزان تحقیقات شما بستگی به این دارد که چقدر می‌خواهید طیف فعالیت‌های خود را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر معلم هستید و تصمیم دارید در یک شرکت خصوصی، مربیگری گروهی از کارکنان را به عهده بگیرید قابل مقایسه با این نیست که پرستار باشید و به ناگهان تصمیم بگیرید یک طراح وب باشید. در حالت دوم چه‌بسا تغییر شغل به صلاح شما نباشد چون این دو کار (پرستاری و طراحی وب) به هیچ وجه تشابهی با یکدیگر ندارند، بنابراین آگاهی به علایقتان باعث می‌شود از مشاغل دیگری که در ارتباط با شغل کنونی‌تان هستند (اگر از شغل کنونی خود راضی و از عوامل دیگری همچون کارفرما، محیط کار، ساعات کاری و... ناراضی هستید) آگاهی بیابید و شانس خود را در حوزه‌های کاری مشابه بیازمایید.
● مهارت‌های قابل انتقال
فرض را بر این بگیرید که از شغل کنونی خود خسته شده‌اید و احساس می‌کنید نیاز به یک تنوع حرفه‌ای دارید. درصدد تغییر شغل برمی‌آیید، اما برای لحظه‌ای با خود فکر می‌کنید که تکلیف آن همه تجربه‌ای که در شغل کنونی خود کسب کرده‌اید و برای آن آموزش دیده‌اید، سخت کار کرده‌اید و دشواری‌های مختلفی تحمل کرده‌اید، چه می‌شود؟ آیا باید همه آنها را دور انداخته و از صفر شروع کنید؟ در حقیقت اینچنین نیست و اینجاست که پای مهارت‌های قابل انتقال به میان می‌آید. مهارت‌های قابل انتقال به آن دسته از مهارت‌ها و توانایی‌هایی گفته می‌شود که در مشاغل گذشته خود یا از طریق انجام کارهای مختلف داوطلبانه، سرگرمی‌های مختلف، دنبال کردن علایق شخصی و غیره کسب کرده‌اید، اما می‌توانید از آنها در شغل جدید یا شغل بعدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال مهارت‌های بسیاری همچون توانایی در مدیریت، روابط عمومی قوی، برنامه‌ریزی و... وجود دارند که قابل تعمیم در آن کاری هستند که تصمیم دارید از این به بعد انجام دهید، از این رو ممکن است خودتان هم از این که در شغل جدید به خاطر داشتن مهارت‌های سابق، تسلط و اعتماد به نفس زیادی دارید، تعجب کنید.
مهارت‌های قابل انتقال نه‌تنها برای آنان که درصدد تغییر شغل هستند، بلکه برای کسانی هم که با مشکل تعدیل نیرو در محیط کار خود مواجهند، فارغ‌التحصیلانی که به دنبال اولین کار خود هستند یا آنها که پس از غیبتی طولانی در محل کار خود حاضر می‌شوند، مهم است. همان طور که پیشتر گفته شد هنگام تصمیم‌گیری برای شغل باید در مرحله اول تشخیص دهید که چه کاری برای شما مناسب است و بخشی از این تشخیص به این مربوط می‌شود که بدانید در کدام حرفه‌ها یا مشاغل می‌توانید از مهارت‌هایی که دارید (مهارت‌های قابل انتقال) مجدد استفاده کنید. اگر موفق به یافتن شغل دیگری شده‌اید باید در رزومه خود به عنوان مشاغل سابق خود بپردازید و علاوه بر آن، توضیحی مختصر درباره آن مشاغل نیز بدهید. این توضیح کمک خواهد کرد کارفرمای جدید تشخیص بدهد شما در مشاغل سابق خود چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی داشته‌اید و تا چه حد این مهارت‌ها و تجربیات در شغل جدید شما می‌توانند کاربرد داشته باشند.
حسین عابدی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید