شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


مقاومت مو‌منانه در برابر جهانی سازی ابرشرکت‌ها


مقاومت مو‌منانه در برابر جهانی سازی ابرشرکت‌ها
نویسنده این مقاله که کتابی را نیز با همین عنوان منتشر نموده، معتقد است که باید با مقاومت مبتنی بر ایمان، با نظم نوین جهانی به مبارزه پرداخت و پیشگامان مبارزه با این شرایط هم باید به سلاح روحیه و انگیزش والا و ایمان مسلح باشند.
● چکیده:
در عصر جهانی‌سازی و سیطره ابرشرکت‌ها، ما شاهد ثروتمندتر شدن ثروتمندان، تخریب محیط زیست، استثمار کارگران، گسترش سیاست‌های نظامی‌گرایانه و پلیسی و همچنین افزایش دامنه فقر در سراسر جهان بوده‌ایم. به علاوه، در سایه نابودی جوامع مستقل و کسب و کارها، کشاورزی و صنایع این جامعه‌های خود اتکا در گذشته، افول استانداردهای شغلی و رکود اقتصادی،‌ ما شاهد بروز تروریسم، جنگ و آشوب‌های اجتماعی نیز هستیم. اگر ما به تغییر شرایط کنونی دست نزنیم، باید در یک جهنم تمام عیار زندگی کنیم. هرچند دروازه‌های این جهنم هم اینک باز گردیده و ما در آستانه ورود به آن هستیم. نویسنده این مقاله که کتابی را نیز با همین عنوان منتشر نموده، معتقد است که باید با مقاومت مبتنی بر ایمان، با نظم نوین جهانی به مبارزه پرداخت و پیشگامان مبارزه با این شرایط هم باید به سلاح روحیه و انگیزش والا و ایمان مسلح باشند. بدین ترتیب می‌توان به ایجاد دنیایی پایدار و سرشار از صلح و عدالت کمک نمود.
ما در عصری زندگی می‌کنیم که انسانیت و زمین با مخاطره‌ای غیرمنتظره روبه‌رو شده‌اند. جهانی سازی کنونی به وجود آمده تحت سیطره ابرشرکت‌ها، به ثروتمندتر شدن ثروتمندان، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، رشد استثمار کارگران، گسترش سیاست‌های نظامی‌گرایانه و پلیسی و در نهایت، افزایش دامنه فقر در جهان انجامیده است. قدرتمندترین ملت‌های دنیا هم با حمایت از تثبیت این اوضاع که عملاً در جهت تأمین منابع چند ثروتمند انگشت‌شمار و ابرشرکت‌هایی غول‌پیکر است، به ثروت‌اندوزی سران سیاستمدارشان کمک می‌کنند.
افول و نابودی سیستم اقتصاد جهانی، چالشی اخلاقی را فراروی همه ساکنان زمین قرار داده است. البته ساکنان ملت‌های ثروتمندتر، به ویژه ایالات متحده، مسئولیت اصلی را برعهده دارند. دولت ما با سلطه بر مؤسسات کلیدی دنیا، بر زندگی روزانه میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد. مجتمع‌های صنعتی - نظامی ما نیز از جهانی‌سازی‌ای حمایت می‌کنند که با آسیب رساندن به فقرا، تنها منافع ابرشرکت‌های غول پیکر آمریکایی را تأمین می‌کند تا بیش از گذشته، منابع محدود دنیای امروز را چپاول نمایند. شیوه کنونی پرمصرف ما نیز به رشد فقر جهانی، نابرابری و تخریب محیط زیست انجامیده است. مطمئناً در این شرایط، سیاست‌ها و رویکردهای ما بر زندگی سایر مردم دنیا تأثیرات شگرفی می‌گذارد.
اگر این ابر شرکت‌ها به تلاش در جهت دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر ادامه دهند، فقر و نابرابری به رشد خود ادامه خواهد داد. مردم بیشتر و بیشتری نیز در سراسر دنیا از حداقل امکانات ضروری زندگی محروم می‌گردند. جوامعی هم که برای قرن‌های متمادی مستقل و خود اتکا بوده‌اند، به فروپاشی نزدیک شده‌اند. به علاوه، کسب و کارهای تجاری کوچک، کشاورزان کوچک و صنعتگران کوچک مردم این کشورها نیز در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند. مردم محلی این جوامع ‌هم در حال از دست دادن زمین‌هایشان هستند. شغل‌ها در حال نابودی بوده و استانداردهای کاری نیز رو به افول نهاده است.
همچنین باید دانست که در راستای ثروت‌اندوزی چند فرد محدود، بسیاری از مناطق زیبا و چشم گیر و دارای تنوع زیستی به آنان واگذار شده است. این شرایط را تنها می‌توان با تقویت سیاست‌های نظامی گرایانه و پلیسی حفظ کرد و حتی زندان‌ها و بازداشتگاه‌های بیشتری هم ساخت. ملت‌های ثروتمند، به ویژه در ایالات متحده تلاش می‌کنند که در سایه قدرت نظامی خود، برای استعمار دنیای امروز از طریق ابرشرکت‌هایشان بکوشند. البته این الگوها به بروز رکود، تروریسم، نابودی اکولوژیکی، جنگ و آشوب‌های اجتماعی در اکثر مناطق دنیا انجامیده است. به طور خلاصه، اگر ما به تغییر شرایط کنونی دست نزنیم، باید در یک جهنم تمام عیار زندگی کنیم. دروازه‌های این جهنم باز گردیده و ما هم اینک در آستانه ورود به آن قرار گرفته‌ایم.
البته نیروهای مخرب فعال در این بحران، غیرقابل اجتناب و یا انتزاعی نیستند. این نیروها را مؤسساتی واقعی به وجود آورده‌اند که دارای قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی هستند. این قدرت‌های سازمان یافته که سیستم غالب اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند، شامل ابرشرکت‌های چندملیتی راهبری کننده اقتصاد جهانی، بوروکراسی‌های قدرتمندی نظیر صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، دولت‌های ملی و مجتمع‌های صنعتی - نظامی ایالات متحده هستند که در مجموع، پیش برنده‌های جهانی سازی ابرشرکت‌ها به شمار می‌روند.
ما چگونه می‌توانیم به قدرت درحال رشد ابرشرکت‌ها و سلطه آنها بر فرهنگ، دولت‌ها و مؤسسات بین‌المللی پایان دهیم؟
پاسخ ما باید دو جنبه داخلی و خارجی داشته باشد، چرا که تجاری شدن فرهنگ و اصول و ارزش‌های حاکم، بر زندگی داخلی و همچنین رابطه ما با جهان خارج تأثیر می‌گذارد. بدن‌ها، تفکرات، روحیه و روابط ما تحت سلطه جهانی‌سازی ابرشرکت‌ها قرار گرفته و ما معتقدیم که باید با مقاومت مبتنی بر ایمان، با این نظم نوین جهانی به مقابله پرداخت و مطمئناً این مقاومت، همه جنبه‌های زندگی ما را شامل می‌گردد.
من بارها بر این نکته تأکید نموده‌ام که رویارویی با شیطان بزرگ نیازمند مقاومتی همه‌جانبه است. نبرد برای دستیابی به عدالت نیز همواره نیازمند مردمی است که به سلاح ایمان و روحیه و انگیزش والا مسلح باشند. آیا ما در متوقف نمودن جریانی که در پی اتحاد جهانی قدرت ابرشرکت‌ها و امپراتوری‌های حامی آنان می‌باشد، موفق خواهیم شد؟ البته هیچ کس از نتیجه این نبرد آگاه نیست. اما همان‌طور که گاندی می‌گوید: "هیچ‌کس از نتایج عملی که انجام می‌دهد، آگاه نیست؛ اما اگر شما کاری انجام ندهید، به هیچ نتیجه‌ای نیز نخواهید رسید. "
فراموش نکنیم که ابعاد حرکت در جهت دستیابی به عدالت جهانی، قدرتمند و در حال رشد است. افرادی که با فداکاری در سال‌های گذشته در این مسیر به مبارزه می‌پرداختند، امروز شاهد نتایج آن هستند. آنان امروز هم با همراهی همدیگر به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی خلاقانه برای دستیابی به آینده‌ای امیدوار کننده هستند. مردم دنیا نیز در حال بیدار شدن هستند. این یک نهضت جهانی است که عموماً نیز آرام و عمیقاً دموکراتیک می‌باشد. گویی که ما در همه‌جا شاهد حضور این تفکر و جریان هستیم.
بذرهای این آینده نوین و امیدوارکننده، از سوی افرادی کاشته شده که برای دنیایی کار می‌کنند که در آن همه از دستاوردهای فعالیت‌های خود بهره‌مند می‌شوند؛ از زندگی مناسبی برخوردارند و به نیازمندی‌های اولیه زندگی دسترسی خواهند داشت؛ ابرشرکت‌ها در برابر اقداماتشان پاسخگو هستند؛ استفاده گسترده از مواد آلاینده ممنوع شده است؛ سلاح‌های هسته‌ای منهدم گردیده‌اند و از حیات‌وحش به عنوان یک میراث مشترک ارزشمند حفاظت می‌گردد. این تغییرات گسترده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روحی، بی‌تردید روزی به وجود خواهد آمد.
همه انسان‌های مؤمن می‌توانند با پیوستن به دیگران، به بستن دروازه‌های جهنم کمک نمایند و از به وجود آمدن آینده‌ای آلوده و خشونت‌بار و بی‌نتیجه جلوگیری کنند تا با ایجاد آینده‌ای متفاوت، به ساخت دنیای پایدار و سرشار از صلح و عدالت کمک نمایند.
منبع: www. Shakingthegatesofhell.com
نویسنده:شارون دلگادو
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید