پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی که از حکومت گرفته می‌شود


نگاهی که از حکومت گرفته می‌شود
تنها دو روز پس از آنکه وزارت امورخارجه مصر در بیانیه‌ای دبیرکل حزب‌الله لبنان را به اجرای سیاست‌های ایران متهم کرد، روزنامه‌های این کشور نیز که بیشتر آنها دولتی هستند، در راستای همین سیاست روز گذشته حملا‌ت بی‌سابقه‌ای را علیه دبیرکل این حزب لبنانی که خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای کمک رساندن به مردم غزه شده بود، ترتیب دادند. سه هفته پس از پایان حملا‌ت خونین ارتش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که بیش از هفت هزار شهید و زخمی برجای گذاشت و مصری‌ها متهم به مشارکت در این حمله شدند، مطبوعات مصری تازه به یاد سخنان سیدحسن نصرالله افتاده‌اند که خواستار بازگشایی گذرگاه رفح و کمک به مردم فلسطین شده بود. دولت حاکم بر قاهره که به‌شدت در ماجرای غزه آبروریزی کرد و حتی مردم این کشور نیز نتوانستند نارضایتی خود را نسبت به این رویکرد مقامات دولت مبارک نشان دهند، در تازه‌ترین دستور به مطبوعات دولتی خود دستور داده‌ تا حملا‌تی را متوجه سیدحسن‌ نصرالله کنند تا جایی که مطبوعات روز گذشته مصر به‌صورت هماهنگ حملا‌تی را متوجه این رهبر لبنانی کردند. روز شنبه روزنامه الا‌خبار ارگان مطبوعاتی حزب‌الله در گزارشی مفصل از برنامه‌های دولت مصر برای حمله به حزب‌الله خبر داده بود. این روزنامه با اشاره به بیانیه وزارت امورخارجه دولت مبارک آورده بود: مقامات مصری از رسانه‌های این کشور خواستند تا با نشر مصاحبه‌های ساختگی با شهروندان و برخی شخصیت‌های مصری با هدف انتقاد از سخنان سیدحسن نصرالله، اعتراض مردم مصر را نسبت به موضعگیری دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلا‌م کنند.
این روزنامه لبنانی که معمولا‌ خبرهای دست اولی را منتشر می‌کند، به‌نقل از منابع آگاه خود در مصر آورده بود: در دست داشتن عکس سیدحسن نصرالله در تظاهرات‌هایی که طی حملا‌ت اسرائیل به نوار غزه در مصر انجام شد، ممنوع بود و از هرگونه تلا‌ش جهت جلب توجه مردم مصر به سخنرانی سیدحسن نصرالله چه در تظاهرات‌ها و چه در اجتماعات انجام‌شده در مساجد مصری ممانعت می‌شد. در همین رابطه بود که روز گذشته اسامه سرایا سردبیر روزنامه الا‌هرام چاپ قاهره که روزنامه‌ای وابسته به خاندان مبارک است و منویات رژیم وی را منتشر می‌کند در مقاله‌ای در روزنامه مزبور آنچه را که شایسته سران این رژیم است، به دبیرکل حزب‌الله لبنان نسبت داد که به اعتراف بسیاری از سران مصری از رهبران این کشور بارها محبوب‌تر است. وی در این مطلب ضمن حمله به نصرالله، او را رهبر گروهی از چریک‌های کوچک خوانده است - نه اینکه همین چریک‌ها در ۳۳ روز جنگ توانستند شکستی بزرگ را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان آورند و ارتش مصر با تمام دبدبه و کبکبه‌اش در برابر همین ارتش در شش روز شکست را پذیرا شد - که هیچ پایگاهی میان مردم لبنان ندارد. سردبیر الا‌هرام در ادامه مطلب خود آورده است: در هفته اول نصرالله از مصر خواست تا گذرگاه رفح را بازگشایی کند و چون به این مهم دست نیافت، دست به تحریک مردم زد و خواستار باز شدن این گذرگاه به هر قیمتی شد.... و حالا‌ به مصر حمله می‌کند تا این کشور را از جهان عرب جدا کند و ایران جای مصر را بگیرد. این اتهامات در حالی علیه ایران و محور مقاومت در منطقه ایراد می‌شود که اگر مصری‌ها کمی دوراندیش بوده و سره را از ناسره تشخیص می‌دادند، می‌توانستند امروز جایگاه بهتری در میان مردم منطقه داشته باشند و نیازی هم نباشد که اینگونه دیگران را مورد حمله قرار دهند.
روزنامه الجمهوریه دیگر نشریه مصری است که دبیرکل حزب‌الله را مورد حمله قرار داده است. محمدعلی ابراهیم سردبیر این روزنامه در مطلبی نصرالله را متهم می‌کند که قصد دارد از طریق مساله فلسطین لبنان را زیر نفوذ خود درآورد. وی مدعی است که شبکه تلویزیونی حزب‌الله و روزنامه‌های متعلق به این حزب در کشورهای عربی به خیانت در حق مردم عرب متهم هستند و مردم عرب به جز این، از چشم دیگری به رسانه‌های حزب‌الله نگاه نمی‌کنند. اما ابراهیم نمی‌خواهد به این نکته اعتراف کند که آنچه امروز در کشورهای عربی در حال رخ دادن است تقویت محور مقاومت و زیر سوال رفتن مواضع طرفدار غرب و اسرائیل است. این نویسنده نزدیک به مبارک در ادامه می‌گوید: نصرالله از سلا‌ح نه برای پیروزی مردم فلسطین بلکه برای سرکوب مردم لبنان استفاده می‌کند، این ادعا در حالی توسط روزنامه‌نگاران مصری که خود را مدافع حقیقت می‌خوانند منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد آنچه که در عمل مشهود است افتخار حزب‌الله لبنان در کمک‌رسانی به مردم غزه است و همه می‌دانند که طرح دفاعی مبارزان فلسطینی را چه کسی طرح‌ریزی کرده و موشک‌هایی که به سمت مواضع اسرائیلی شلیک می‌شد کار چه کسی بوده است. بزرگ‌ترین افتخار مصری‌ها در این زمینه؛ بسته نگه داشتن گذرگاه رفح، اجازه دادن به جنگنده‌های اسرائیلی برای استفاده از خاک مصر برای هدف قرار دادن مراکز حماس، بازجویی از زخمی‌های فلسطینی و همچنین ممانعت از رسیدن کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه بوده است. سردبیر الجمهوریه هم مانند وزارت امورخارجه مصر، نصرالله و حزب‌الله را متهم به کار در راستای منافع ایران می‌کند، بدون آنکه بتواند دلیلی برای این امر بیاورد.
احمد برکات سردبیر روزنامه الا‌خبار، دیگر روزنامه دولتی مصری نیز به‌شدت به دبیرکل حزب‌الله حمله کرده است. برکات در یادداشت روز گذشته خود در الا‌خبار آورده است: سیدحسن نصرالله خود را رهبر تمام نیروهای مقاومت در جهان اسلا‌م و عرب می‌داند و همواره از موضع آنان حرف می‌زند و در امور داخلی مصر دخالت می‌کند و به خود این اجازه را می‌دهد که در مسائلی که به استقلا‌ل و سرنوشت این کشور مربوط است دخالت کند.
در مورد آنچه که روز گذشته روزنامه‌های مصری نوشتند می‌توان چند نکته را مد نظر قرار داد: نخست آنکه سردبیر این روزنامه‌ها خود دست به قلم شده و علیه دبیرکل حزب‌الله قلمفرسایی کرده‌اند و دیگر روزنامه‌نگاران این کشور حاضر نشدند در این مورد بنویسند و این نشان‌دهنده دستوری بودن این برنامه است. اینکه روزنامه‌های دولتی این کشور در یک اقدام هماهنگ به این موضوع مهم اشاره کرد‌ه‌اند نیز خالی از لطف نیست. اینکه هر سه روزنامه فوق‌الذکر در نوشته خود با استفاده از دبیرکل حزب‌الله ایران را مورد حمله قرار داده‌اند، نشانگر موقعیت مناسب ایران و حزب‌الله در منطقه و ناراحتی سران مصری از این موقعیت است. آنچه مشخص است، این است که ایران با توجه به مواضعش در جنگ غزه، توانست موقعیت منطقه‌ای خود را در میان ملت‌های اسلا‌می تقویت کند و از همین رو است که باید منتظر واکنش سران قاهره در این مورد بود.
روزها و هفته‌های آینده می‌تواند از بسیاری از جهات در منطقه تاثیرگذار باشد، از یک‌رو نقش کشورهای محور مقاومت بیشتر روشن خواهد شد و از جانب دیگر دولت جدید آمریکا در چالش‌های منطقه‌ای خود ناچار است سیاست‌های منطقی‌تری را رعایت کند تا بلکه بتواند از این مرحله به سلا‌مت بگذرد. اعتراف افرادی مانند تونی بلر به، به رسمیت شناختن جنبش حماس به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مذاکرات، برخلا‌ف تمام اصولی است که مصری‌های منتظر آن بوده‌اند. ‌
کریم جعفری
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید