پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

جایگاه فن‌آوری WIMAX کجاست؟


جایگاه فن‌آوری WIMAX کجاست؟
در برخی از کشورها نظیر کره‌جنوبی که از زیرساختهای شبکه کابل مسی انبوه برخوردار بوده و ضریب نفوذ تلفن ثابت آنان از مرز ۹۰ افزون است، سرمایه‌گذاری اولیه روی کابل مسی سالها می‌تواند توسعه اینترنت پرسرعت را با فن‌آوری ADSL تضمین کند.
اما در کشوری مثل افغانستان که فاقد زیرساختهای شبکه کابل مسی است، (ضریب نفوذ تلفن ثابت در این کشور کمتر از ۱۰ و ضریب نفوذ تلفن همراه این کشور ۵/۱۳ است). برای استفاده از اینترنت پرسرعت تلفن همراه نسل سوم راه حل موثرتری است.
در ایران که شبکه تلفن ثابت ۲۵ میلیونی دارد و تلفن همراه نسل ۲ حدود ۴۵ میلیون مشترک دارد، راه حل دیگری چاره‌ساز است. نتیجه‌گیری اینکه در هر کشور می‌توان با بررسی دقیق شبکه‌های موجود و توسعه‌یافتگی و عدم توسعه‌یافتگی، الگوی مناسبی طراحی کرد.
در شهر اصفهان که از فن‌آوری PCM (استفاده از یک زوج سیم مسی برای چند مشترک) در شبکه تلفن ثابت استفاده شده است و در آن مناطقی که توسعه با PCM صورت گرفته بازار بکری برای فن‌آوری WIMAX وجود دارد. چرا که با اندازه کافی برای هر مشترک کابل مسی وجود ندارد و نیز مقرون به صرفه هم نیست که توسعه کابل مسی صورت گیرد و بعد ADSL مشکل اینترنت پرسرعت آن را حل نماید، لذا می‌توان از فن‌آوری بدون سیم وایمکس در این مورد بهره برد.
در شبکه مخابراتی کشور باتوجه به حفاریها و توسعه‌های شهری شبکه‌های مسی خیلی پایدار نیستند و عمر مفید آنها گاه به کمتر از ۱۰ سال می‌رسد. توسعه شبکه کابلی که گاه بالاتر از ۷۰./. سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود مقرون به صرفه نخواهد بود. کما اینکه حفاری معابر شهرها نیز برای مردم و مسئولان مشکلاتی بوجود می‌آورد لذا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اگر در کره‌جنوبی تا سال ۲۰۰۸ فقط ۲۰۰ هزار مشترک پرسرعت WIMAX وجود دارد، بقیه متقاضیان پرظرفیت از طریق ADSL مشکلشان برطرف شده و با فرسودگی شبکه کابل، ناگزیر توسعه به سمت و سوی فن‌آوری جدید می‌رود، این یعنی استفاده از۳ G ۴ G و WIMAX و LTE اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
اگر توسعه اینترنت پرسرعت با تکنولوژی WIMAX در کره‌جنوبی از رشد خوبی برخوردار نیست، مشابهت فن‌آوری D.۸۰۲.۱۶WIMAX با فن‌آوری (مکان مشترک ثابت است به تعبیری دیگر مشترک قابلیت تحرک ندارد) ADSL است که به دلیل شبکه کابل مسی در شرایط فعلی ADSL را اقتصادی نموده ولی با فرسودگی شبکه مسی توسعه شبکه بدون سیم WIMAX اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به هر حال آمدن فن‌آوری e. ۸۰۲.۱۶و WIMAX Mو.WIMAX ۸۰۲.۱۶که برخورداری از سرعت بالاتر را دارند و مشتری در حال حرکت نیز می‌تواند از سرویس امن و با کیفیت بالا استفاده کند باتوجه به فرسودگی شبکه‌های مسی ناگزیر توسعه جدید به سمت WIMAX بدون سیم خواهد بود.
انگیزه مشتری برای جذب فن‌آوری WIMAX بیشتر است چرا که ۲۵ میلیون تلفن ثابت همه از کابل مسی برای ارتباطات استفاده نمی‌کنند و از PCM نیز در شبکه استفاده شده و یا کهنگی شبکه کابل مسی نیز استفاده از ADSL را با مشکل مواجه می‌کند و نیز شبکه ۴۵ میلیونی تلفن همراه نسل ۲تا۲.۷۵ ارائه خدمات ارزش افزوده نظیر SMS، GPRS و MMS و کوچکی صفحه نمایش تلفن همراه رغبت مشتری را به این فن‌آوری ارضاء نمی‌‌نماید و فن‌آوری جدیدتر نظیر WIMAX چاره‌ساز است که با سرعت بالا قابلیت ارائه همه نوع خدمات اینترنتی نیز فراهم می‌شود. (دریافت اطلاعات تا ۵/۵ مگابیت)
با روند رو به رشد توسعه اجتماعی نیازهای جدیدی در زندگی روزمره پدید می‌آید که لاجرم متخصصان فن‌آوری IT برای آنها راه‌حل‌های مناسبی بوجود خواهند ‌آورد مثلاً در یک خانواده دسترسی به آرشیو شخصی با آرشیو صدا و سیما برای دیدن فیلم کدام گزینه بهتر است. که هزینه خرید دستگاههای پخش تصویری و نگهداری انبوه CD‌هاDVD‌، ها و مکان نگهداری آنها و ایجاد فایلهای دسترسی و... همه هزینه‌بر خواهد بود و ضعف بزرگ به هنگام نبودن اطلاعات ذخیره شده در گزینه آرشیو شخصی را رد می‌نماید.
در هر جامعه آدم پیرو جوان وجود دارند پیر می‌خواهد فیلمی قدیمی را به نظاره بنشیند و خاطرات گذشته را مرور نماید. از طریق وایمکس با بانک‌ فیلم‌های صدا و سیما یا اپراتور مربوطه لینک شده و تقاضای پخش فیلم را می‌نماید و لحظه‌ای بعد خاطرات او دوباره در ذهنش رژه می‌روند یک فیلم ۵/۱ساعته در حدود کمتر از یک دقیقه ارسال می‌شود هم کسب و کار اپراتور فراهم می‌شود هم کسب و کار جدیدی برای اپراتور ارائه دهنده فیلمها بوجود می‌آید.
یا مثلاً نوجوانی با قامت برافراشته می‌خواهد نتایج مسابقات موردنظر خود را از سالها قبل تا به امروز مرور کند (تاریخچه المپیک‌ هاراو...) و یک گل‌های زده شده، آقای گل جهان و ایران را نگاه کند با چند کلیک این امکان در اختیار وی می‌باشد و چه سرگرمی برای او ایجاد می‌شود.
یا دو پسرخاله در دو سوی عالم با یکدیگر شطرنج یا بازیهای کامپیوتری می‌کنند.
در دنیای تحقیق و توسعه نیز متخصصان به هزاران سوال می‌اندیشند که با اتصال به شبکه می‌توانند برای همه آنها پاسخ لازم را پیدا کنند که بستر فراهم شده وایمکس با سرعت بالا می‌تواند هر آنچه در اینترنت قابل ارائه است، بدست بیاید.
از آرشیو سخنرانی‌های تخصصی و سمینارها، آرشیو فیلم‌های تاریخی، فیلم‌های خاطره‌ای، موسیقی، دایرة‌المعارفها، کتابهای تحقیقی و... و به این دلیل است که هزاره سوم را دوران دانائی می‌نامند و به قول مولانا هر که داناتر است جانش قوی‌تر می‌شود.
لازمه بدست‌آوردن قدرت، دانائی است. مثلاً نادان در تاریکی فیل مولانا را به نامها و به تصورات خام خود نام می‌نهد و قدرت دانائی و علم چون شمعی حقیقت را می‌نمایاند و جنگ هفتاد و دو ملت پایان می‌یابد. بنابراین در دنیای پیشرفته امروزی اگر کسی بتواند به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشد، دانش و یافته‌های بشر را در اختیار دارد.
دلایل قوی باید معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
دلایل قوی و محکم را در بانکهای اطلاعاتی قرار داده در دنیای مجازی تبادل اطلاعات با دور افتاده‌ترین نقطه و گوشه‌گیرترین عالم دنیا برقرار می‌شود و مصداق «آن قوی‌تر است که داناتر است یا جانش قوی‌ است»، عینیت می‌یابد.
لذا نتیجه می‌گیریم، استفاده از فن‌آوری جدید WIMAX هم اقتصادی‌تر و هم استفاده از آن آسان‌تر است به شرط آنکه با استراتژی (نقشه راه) بدنبال توسعه آن باشیم.
سیداحمد سجادی
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید