جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پوست را از سرما حفظ کنید


پوست را از سرما حفظ کنید
خشکی پوست در فصل زمستان شدیدتر می شود. بنابراین باید به نکاتی در این زمینه توجه کرد.
نخستین نکته این است که تعداد دفعات استحمام و شست وشو باید به نسبت تابستان کمتر شود و از صابون ملایم و حاوی کرم استفاده شود و افراد پس از استحمام از لوسیون بدن استفاده کنند. همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده بدن، صورت و دست و پا در این فصل توصیه می شود.
مصرف ضدآفتاب ها از نکاتی است که باید در زمستان و تابستان مورد توجه قرار گیرد. افرادی که اسکی می کنند یا در هنگام برف باید بر تعداد دفعات استفاده از ضدآفتاب و درجه بالاتر SPF اقدام کنند.
مراقبت از چشم ها در زمستان مهم است، زیرا بر اثر زیاد شدن تشعشع آفتاب افراد برای حفاظت از چشمان خود، آنها را جمع می کنند که باعث ایجاد چین و چروک دور چشم می شود بنابراین در این فصل بهتر است پس از مشورت با چشم پزشک از عینک های آفتابی استفاده شود.
مراقبت از سرمازدگی یکی دیگر از مسائلی است که باید در این فصل مورد توجه قرار گیرد بنابراین افراد مستعد به تأثیرات سرما در پوست و مبتلا به رماتیسم باید از پوشش های مناسب و گرم بخصوص در ناحیه نوک انگشتان دست، پا و لاله گوش استفاده کنند و اگر قرار است فردی مسافت طولانی را طی کند، باید تحرک کافی داشته باشد تا خون به میزان لازم در بدن او جریان پیدا کند.
از سوی دیگر چون در این فصل سر و صورت پوشیده است، بیماری های قارچی شایع تر می شود که در صورت بروز خارش و شوره باید به پزشک مراجعه کرد و انگشتان پا را هر شب پس از خارج شدن از جوراب و کفش به دقت شست وشو داد.
خشکی لب ها بیشتر زمینه ارثی دارد ولی در مواقع سرماخوردگی و آلرژی که تنفس از راه بینی سخت می شود، افراد با خشکی لب بیشتری مواجه می شوند.
اکثر افراد خشکی لب های خود را با بزاق دهان برطرف می کنند در حالی که بزاق دهان این خشکی را شدیدتر می کند و در این مواقع استفاده از چرب کننده لب و کرم مرطوب کننده ساده مثل وازلین طبی مناسب است.
سعید شفیعیان‎/ متخصص پوست و مو
زنان در طول عمر خود با تغییرات شدید پوستی مواجه هستند. این تغییرات به علت افزایش ترشح هورمون ها در دوران بلوغ با چربی پوست و ظاهر شدن جوش در صورت و بدن تظاهر پیدا می کند.
با افزایش سن و قرار گرفتن در دوران حاملگی تغییرات شدیدتری در میزان هورمون های بدن به وجود می آید که باعث ایجاد لکه های پوستی، رنگ پوست، تغییراتی در مو، ناخن و رنگ دندان ها و ‎.‎.‎. می شود.
دوران یائسگی نیز یکی دیگر از دوران هایی است که زنان به علت قطع هورمون ها با چین و چروک، خشکی بیشتر پوست و نازک شدن مو مواجه می شوند.
همچنین زنان به علت این که بافت چربی بدن شان منطقه ای است هورمون های طبیعی در بدن آنها تبدیل به شبه هورمون مردانه می شود و این مسئله تأثیرات بیشتری را برای ریزش مو، نازک شدن موی سر و رشد موهای زائد در بردارد.
پوست در فصل زمستان نیاز به توجه ویژه ای دارد. با فرا رسیدن سرما، به دلیل سرمای هوا، وزش بادهای خشک و نیز کاهش رطوبت، اغلب، پوست بدن خشک، قرمز و پوسته پوسته می شود. عادات نادرست مانند دوش گرفتن با آب داغ و تأمین نشدن رطوبت مورد نیاز پوست نیز بر شدت این مسئله می افزاید و خشکی پوست را تشدید می کند. این در حالی است که رطوبت لایه خارجی پوست علاوه بر زیبا ساختن پوست مانع از ورود باکتری ها به بدن می شود.
از این رو لازم است افراد با توجه به نوع پوست خود مراقبت های لازم را برای حفظ سلامت پوست در این فصل سال به عمل آورند.
● پوست چرب
اگر چه پوست های چرب به دلیل چربی ترشح شده از غدد چربی، رطوبت را بیشتر در خود نگه می دارند اما اغلب کافی نیست. اگر چه پوست چرب درخشنده به نظر می رسد، ولی این پوست در لایه های زیرین فاقد رطوبت کافی است. کشیده شدن پوست، پوسته پوسته شدن پوست در برخی نقاط صورت و حساس شدن پوست به برخی محصولات که در فصل گرم سال مشکلی ایجاد نمی کند، همه از علائم نیاز پوست به رطوبت بیشتر است.
▪ شست وشوی پوست: شست وشوی پوست با مواد آنتی باکتریال مانند بنزوئیل پروکسید و اسید سالیسیلیک برای تمیز نگه داشتن پوست مطلوب است، اما در فصل زمستان برای حفظ رطوبت پوست باید از محصولاتی استفاده کرد که به میزان کمتری حاوی این مواد هستند.
▪ مرطوب کردن پوست: استفاده از یک مرطوب کننده ملایم بدون چربی، آب را در لایه بالایی پوست بدون بستن منافذ آن نگه می دارد.
علاوه بر این استفاده از کرم ضد آفتاب بطور روزانه و ماسک تمیز کننده به صورت هفتگی ضروری است. این ماسک ها روغن اضافه پوست را گرفته و رطوبت بیشتری را به پوست می رساند.
● پوست های ترکیبی
افرادی که پوست هایشان ترکیبی است در بعضی از نقاط میزان چربی بیشتری دارند این مشکل که به صورت ارثی است با تجویز نوع مناسب مرطوب کننده و ضدآفتاب قابل رفع است.
برخی از پوست ها در فصل زمستان دو نوع واکنش متفاوت از خود نشان می دهند. برای مثال شقیقه ها و گونه ها، رطوبت خود را از دست می دهند و ناحیه پیشانی و بینی که اغلب چرب است، پوسته پوسته می شود.
▪ شست وشوی پوست: شست وشوی پوست با مواد شوینده با PH متعادل می تواند از آن در برابر عرق محافظت کند. علاوه بر این، استفاده از مواد لایه بردار می تواند منافذ پوست را در ناحیه پیشانی و روی بینی تمیز نگه داشته و پوسته سایر نقاط صورت را نیز از بین ببرد.
▪ مرطوب کردن پوست: برای این نوع پوست ها نباید همیشه از مرطوب کننده استفاده کرد، بلکه باید تنها هنگامی آن را مورد استفاده قرار داد که پوست واقعاً به آن نیازمند است. علاوه بر این برای نقاط خشک، محصول چرب تر و در نقاط دیگر یک لوسیون با چربی کمتر را مورد استفاده قرار داد. با این کار پوست شاداب تر به نظر می رسد.
افرادی که دارای پوست ترکیبی هستند باید شب ها از یک مرطوب کننده بدون چربی استفاده کرده و آن را به تمام صورت خود بجز ناحیه پیشانی و روی بینی بمالند.
● پوست خشک
پوست های خشک بیش از سایر پوست ها در معرض چروک های پوستی قرار دارند و در فصل زمستان که خشکی پوست بیشتر می شود، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. با افزایش سن، تولید چربی روبه کاهش نهاده و پوست، خشک و ضعیف می شود. علاوه بر این هورمون ها نیز دراین میان نقش مؤثری داشته و می توانند تولید چربی را افزایش دهند. همچنین کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی نیز باعث خشکی پوست می شود.
▪ علل خشکی پوست
متخصصان خشکی پوست را وابسته به چند عامل می دانند. مهمترین عامل که باعث خشکی پوست می شود ترشح چربی از غدد چربی است. میزان این چربی در ناحیه سر و صورت و قفسه سینه و پشت نقش مهمی را ایفا می کند، ولی در دست ها و پاها خشکی های ایجاد شده به علت اختلالات ژنتیکی و ارثی است.
یک متخصص پوست در این مورد می گوید: در این افراد سلول های التهابی در سطح پوست جمع شده و باعث ایجاد تغییرات پوستی که منجر به خشکی و ترک برداشتن پوست است، می شود.
▪ شست وشوی پوست: صابون، چربی پوست را از بین می برد. از این رو بهتر است افرادی که پوست خشک دارند، برای شست وشوی پوست خود از شوینده های بارطوبت بیشتر و کرم مانند استفاده کنند.
▪ مرطوب کردن پوست: افراد دارای پوست خشک باید مرطوب کننده را زمانی مصرف کنند که هنوز پوست آنها نمناک است تا از این طریق رطوبت را در پوست نگه دارند.
پوست های صدمه دیده از آفتاب خشک تر از پوست سالم هستند، از این رو همواره باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. هنگام بعد ازظهر نیز باید از کرم شب استفاده کرده یا مقداری وازلین روی پوست مرطوب مالید.
برای پوست های خشک بهتر است هفته ای یک یا دوبار از کرم یا محصولات لایه بردار استفاده شود و برای دریافت رطوبت کافی نیز هفته ای یکبار از ماسک استفاده شود.
● چشم ها و لب
گاهی پوست اطراف چشم ها و لب بسیار خشک می شوند، زیرا بافت نازک پوست در این نواحی براحتی رطوبت خود را از دست می دهد.استفاده از مرطوب کننده دور چشم و نیز چرب کننده لب می تواند خشکی آنها را از بین ببرد.
علاوه بر این، باید از حمام کردن با آب خیلی داغ پرهیز کرد چون باعث خشکی پوست می شود. آب داغ چربی پوست را از بین می برد. بهتر است دمای آب در حد ۳۲ درجه سانتی گراد نگه داشته و در صورتی که آب داغ است تنها یک دقیقه یا کمتر زیر دوش بود و پس از آن نیز برای کل بدن از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کرد.
● پوست حساس
پوست های حساس، پوست هایی هستند که تحت تأثیر تغییرات جزئی دما، محصولات پوستی، غذاهای پر ادویه و ‎.‎.‎. قرار گرفته و این علائم در فصل زمستان نیز تشدید می شوند.
شست وشوی پوست: استفاده از یک شوینده ملایم بدون صابون و عطر که حاوی مواد گیاهی است بسیار مناسب است. بهتر است پوست روزی یکبار با آب نیمه گرم و بسیار ملایم شست وشو داده شود.
مرطوب کردن پوست: پوست های حساس در برابر نور خورشید بسیار آسیب پذیرند. از این روی باید از کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکسید یا دی اکسید تیتانیوم استفاده کرد. علاوه بر این باید از مصرف لوسیون ها یا ژل های حاوی الکل نیز اجتناب کرد. در صورت قرمزی پوست در اثر سردی هوا نیز باید سریعاً از لوسیون هیدروکورتیزون استفاده کرد.
اما باید توجه داشت که این ترکیب نباید هر روز مورد استفاده قرار بگیرد.
زهرا ریاحی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید