پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تکنولوژی بار شتر


تکنولوژی بار شتر
از تغییر و دگرگونی گریزی نیست. هر چه جلوتر می روی تغییر در روال زندگی انسان ها، شیوه کسب و کار و حتی ابزارهای مورد استفاده آن ها محسوس تر می شود.
دیگر گذشت آن زمان که مردم یک حلب روغن را با مقداری گندم یا چند قرص نان مبادله می کردند یا زمانی که تجار اجناس خود را بار شتر می کردند و چند ماه کوه و صحرا را طی می کردند تا اجناس را به مقصد رسانده و به فروش رسانند.
امروز عصر تجارت الکترونیک، استفاده از خدمات پستی پیشرفته، سفارش اینترنتی کالا و داد و ستد با ابزارهای معاملاتی مانند چک و کارت اعتباری و... است. در این دوره و زمانه در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان می توانند به برکت استفاده از اینترنت و فروشگاه های مجازی و ... بدون مراجعه به فروشگاه همچنین بدون حضور واسطه، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
این کار چند حسن دارد که مهم ترین آن ها ارتباط بدون واسطه مصرف کننده با شرکت تولیدی، خدمات دهنده یا عرضه کننده رسمی است.
کاهش میزان رفت و آمد به منظور خرید کالا، ارسال کالا توسط شرکت برای مصرف کننده در بسته بندی و ضمانت سلامت کالا حین انتقال، از سایر پیامدهای این امر است.
متاسفانه در کشور ما چنین سیستم توزیع و خرید و فروشی طرفداران زیادی ندارد و شاهد هستیم که مصرف کنندگان برای خرید کالا چندین و چند بار به فروشگاه مراجعه کرده و در نهایت کالای موردنظر را در بسته بندی های نامناسب به منزل برده و چه بسا هنگام حمل کالا مشکلاتی برای آن پیش می آید.
البته این مشکل برای حمل کالا از گمرک یا انبار فروشگاه ها نیز وجود دارد.
استفاده از ماشین آلات نامناسب برای حمل کالا، عدم وجود انبار به میزان کافی برای نگهداری کالاها، عدم اعتماد خریدار به ارسال کالای سفارش داده شده یا سفارش اینترنتی و ... برخی از این مشکلات است.
● سیستم توزیع نامناسب
اگر برای خرید کالاهای کامپیوتری سری به مراکز خرید و فروش این کالا بزنید. حتی کارتن هایی که تا سقف جلوی مغازه ها چیده شده اند، چرخ هایی که تعداد زیادی کالا روی آن انباشته شده و به سرعت این سو و آن سو می روند و وانت هایی که کوهی از تجهیزات کامپیوتری را حمل می کنند توجه شما را به خود جلب کرده است.
به نظر شما با توجه به این شیوه نگهداری و حمل کالا می توان به سلامت کالای خریداری شده هرچند با ضمانت نامه مطمئن بود؟
از این ها که بگذریم، هراز چند گاهی اخباری در مورد آتش سوزی در انبار کالاهای مختلف یا وقوع سرقت و ... به گوش می رسد که البته این اواخر کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
یک فروشنده در مرکز خرید پایتخت در این زمینه می گوید: کمبود انبار و سیستم صحیح حمل و نقل مشکل چندان جدیدی نیست و سال هاست کسبه بازار کامپیوتر با این مشکل مواجه هستند.
به گفته وی، وقتی اجاره یک مغازه ۱۲ متری از چند میلیون تومان برای یک ماه بیشتر است، وقتی بابت نگهداری کالا در انبار مبلغ زیادی از صاحب کالا اخذ می شود، وقتی گمرک جمهوری اسلامی ایران کالاها را به هر دلیلی ترخیص نمی کند و بابت مدت توقف کالا در انبار گمرک مبلغ زیادی از واردکننده مطالبه می کند، واردکننده ناچار است خود را به آب و آتش بزند و تحت هر شرایطی کالا را ترخیص کرده و به مغازه برساند تا متحمل پرداخت هزینه اضافی نشود.
یک فروشنده دیگر در این باره می گوید: این مشکل ناشی از سیستم توزیع نامناسب بازار کامپیوتر است و بارها و بارها اقداماتی در این زمینه صورت گرفته ولی بی فایده بوده است.
به گفته وی، سیستم توزیع در کشور ما یک سیستم سنتی است و این در حالی است که بازار کامپیوتر طی سال های گذشته رشد زیادی کرده و این سیستم سنتی هرگز نمی تواند جوابگوی چنین بازار گسترده ای باشد.
در مقابل یک فروشنده دیگر می گوید: در بخش توزیع در کشور شاهد ترکیبی از سیستم سنتی و علمی روز جهان هستیم. اما این به معنی این نسبت که سیستم توزیع در کشور ما با آنچه در کشورهای پیشرفته رخ می دهد، همخوانی دارد.
دلیل هم روشن است، چرا که فاکتورهای متفاوتی چون امکانات بازار کامپیوتر و گمرکات کشور و بافت های فرهنگی و اجتماعی وجود دارند که باعث شده اند سیستم توزیع ما نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی نکند.
به گفته وی، برای مصرف کننده ای که برای خرید یک لپ تاپ یا مادربورد یا حتی یک موس کوچک بازار را زیر و رو می کند، قیمت ها را با هم مقایسه می کند و... مراجعه به یک سایت شرکتی و سفارش اینترنتی کالا روش چندان مطمئنی نیست. همچنین در کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی سیستم توزیع و نحوه انبار و انتقال کالا از انبار به فروشگاه آنچنان پیشرفته، امن و کم هزینه است که هرگز در کشور نمی توانیم شاهد چنین سیستمی باشیم.
این فروشنده معتقد است، بسیاری از انبارهایی که برای نگهداری کالا وجود دارند فضای کمی را در اختیار صاحب کالا قرار می دهند و وی را ناچار می کنند اجناس خود را روی هم انباشته کند که در این صورت کالا دچار اشکال می شود. البته از آنجا که صاحب کالا برای سرمایه اش دل می سوزاند سعی می کند کمترین صدمه به کالا وارد شود. اما انباردار به این موضوع (حفظ سلامت کالا) توجهی نمی کند.
میرزایی، مسوول فروش مرکز کامپیوتر زند نیز می گوید، متاسفانه برای توزیع و فروش کالا چه به همکاران و چه به مصرف کننده از سیستم توزیع سنتی استفاده می شود و تنها استفاده دیجیتالی فروشندگان لپ تاپ و کالاهای کامپیوتری در حال حاضر ارسال لیست موجودی و قیمت ها توسط فاکس به همکاران برای ایجاد تعادل در قیمت ها یا فروش به همکاران است.
حیدری یک فروشنده کامپیوتر نیز در این باره می گوید، طی سال های اخیر شکل گیری فروشگاه های متعدد و شرکت های کوچک کامپیوتری باعث ایجاد شرایط رقابتی ناسالم سیستم توزیع بازار کامپیوتر شده است.
به گفته وی عدم برقراری توازن در بازار تاثیرات منفی در سودآوری شرکت ها داشته و منجر به تغییر نگرش و فعالیت برخی از شرکت های قوی در بخش توزیع شده است. به طوری که در حال حاضر شرکت های توزیعی جدیدی وارد عرصه شده اند که تخصص چندانی در این امر ندارند. وقوع کلاهبرداری هایی که هر از چند گاهی در بازار رخ می دهد یکی دیگر از نتایج ضعف سیستم کنترل و توزیع بازار است.
به گفته وی، زیر ساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش به سزایی در این امر دارد و مشکل باید در این بخش ها پیگیری شود.
● بازار کامپیوتر رو به سوی سیستم توزیع مدرن
در حالی که بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر نسبت به سیستم توزیع گله مند هستند و معتقدند این سیستم به دلایل ذکر شده تغییری نمی کند، گروه دیگری از واردکنندگان می گویند، سیستم توزیع در کشور رو به سوی تغییر دارد و سیستم توزیع سنتی جواب گوی بازار امروز کامپیوتر نیست.
امیدی، مدیر فروش شرکت زیگورات در این رابطه می گوید، سیستم توزیع در بازار کامپیوتر کشور ما سنتی نیست. چرا که اگر بازار کامپیوتر ما با همان سیستم توزیع سنتی سابق پیش می رفت، بازار رشدی این چنینی نداشت.
به گفته وی، در اکثر کشورها از شیوه های نوین توزیع استفاده می شود که بازار کامپیوتر ایران نیز تا حدودی از این شیوه پیروی کرده است.
امیدی به شبکه مویرگی توزیع کالا در بازار کامپیوتر ایران اشاره کرد و گفت: امروزه اکثر واردکنندگان، کالا را به تمام نمایندگی ها در سطح کشور می فرستند و روال کاری و قیمت ها در تمام نقاط کشور یکسان است و شرکت واردکننده و نمایندگی رسمی روی تمام نمایندگی های سطح کشور نظارت دارد.
به گفته وی، با این شیوه از تعداد افرادی که کالا را به مقدار زیاد از نمایندگی رسمی می خریدند و با قیمت بالاتر به فروش می رساندند کاسته شده است.
امیدی افزود: اخیرا اکثر شرکت ها به سمت استفاده از سیستم توزیع مویرگی رفته اند و تنها فروشگاه های کوچک از این روش استفاده نمی کنند؛ چرا که این روش هزینه هایی دارد که شرکت های کوچک از عهده تقبل آنها بر نمی آیند.
بکائی، مدیر فروش شرکت اپل ایران نیز می گوید، بحث بسته بندی صحیح و ارسال کالای سالم از سیاست های شرکت اپل است و بسته بندی کالاهای اپل بسیار متفاوت با کالاهای سایر شرکت هاست.
همچنین این شرکت برای ارسال کالا به مشتری (در صورتی که مشتری کالا را سفارش دهد و بخواهد برایش ارسال شود) از ماشین آلات مطمئن استفاده می کند.
وی در مورد ضمانت سلامت کالا در انبار گفت: وقتی یک لپ تاپ اپل قیمتی حدود چهارمیلیون دارد آیا منطقی است که واردکننده برای حفظ سلامت آن اقدامی نکند.
● تفاوت از زمین تا آسمان
در اینکه بین سیستم توزیع در بازار کامپیوتر ایران و سایر کشورها تفاوت از زمین تا آسمان است، شکی نیست.
راه اندازی شبکه مویرگی توزیع، دقت واردکننده در نگهداری کالا، رعایت نکات ایمنی در انبارها به منظور جلوگیری از آتش سوزی، سرقت و... اگرچه اقدامات در خور توجهی است، اما تاکنون نتوانسته است تغییری در سیستم توزیع در بازار رایانه کشور ایجاد کند.
احمد علیپور، عضو هیات مدیره شرکت فراسو و مدیرعامل شرکت مروارید لاوان در این زمینه می گوید: مهم ترین تفاوت بین سیستم توزیع بازار ایران و کشورهای پیشرفته در راه رسیدن کالا از تولیدکننده یا واردکننده به مصرف کننده است.
به گفته وی، در سیستم توزیع هرچه راه و فاصله بین تولیدکننده یا واردکننده با مصرف کننده کوتاهتر باشد، بهتر است که متاسفانه در ایران این مسیر بسیار طولانی و پرواسطه است. اما ما سعی کرده ایم با راه اندازی فروشگاه های لاوان به نفع مصرف کننده اقدام کنیم. به این ترتیب کالاها در این فروشگاه ها (لاوان) ارزان تر از کالاهایی توسط واسطه ها به دست فروشنده و در نهایت مصرف کننده می رسد.
علیپور معتقد است: سیستم توزیع در کشور ما، یک سیستم کهنه، طولانی و پرهزینه است و تعداد افرادی که در این شبکه نقش واسطه را بازی می کنند و باعث افزایش قیمت ها می شوند زیاد است. پس باید اقدامی کرد تا این واسطه ها حذف و در نتیجه قیمت ها کاهش یابند.
به گفته وی، در سایر کشورها با توجه به زیرساخت های it فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده کاهش یافته است و در این چرخه مهره ای اضافی وجود ندارد مگر یک شرکت حمل ونقل برای ارسال سفارش به مصرف کننده یا یک فروشگاه مجازی.
علیپور معتقد است: در صورتی که زیرساخت های it در کشور گسترده شود ، شهرستان ها نیز از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند و سیستم پستی مانند dhl شکل بگیرد می توان به حرکت کشور به سمت سیستم توزیع مدرن امیدوار بود.
مریم عسگری
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید