پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بهترین فناوری‌های آموزشی جهان


بهترین فناوری‌های آموزشی جهان
نمایشگاه سالانه فناوری‌های آموزشی، BETT در مرکز نمایشگاه‌های الیمپیای شهر لندن در حال برگزاری است. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، بازه وسیعی از تجهیزات را به نمایش گذارده‌اند: از کامپیوترهای میز کار گرفته تا دوربین‌های ویدیویی کوچک و دفتر یادداشت‌های کامپیوتری.
به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر آموزش انگلیس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه از برنامه‌های دولت متبوعش برای اهدای کامپیوتر رایگان و اتصال به اینترنت با پهنای باند بالا به کودکان خانواده‌های کم‌درآمد انگلیسی خبر داده است. این خبرگزاری افزود انتظار می‌رود بیش از ۳۰ هزار بازدید کننده از سراسر جهان از این نمایشگاه بازدید کنند.
آژانس دولتی فناوری و آموزش انگلیس، BECTA که متولی برگزاری این نمایشگاه است، انتظار دارد این کار به کسانی که در حوزه فناوری‌های آموزشی کار می‌کنند یک دید کلی از کلاس‌های آینده بدهد. بکتا منشور فناوری‌های آموزشی حوزه فعالیت خود را در این نمایشگاه ارائه کرده و با بیان اهداف خود برای استفاده موثر از فناوری، از مدارس خواسته که به پذیرش آن‌چه «آموزش نسل آینده» نامیده می‌شود، متعهد شوند.
علی‌رغم تعداد بسیار زیاد محصولات و خدمات ارائه‌شده در نمایشگاه، تعداد کمی واقعا برجسته بودند که در اینجا با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.
● مدرسه مجازی در «Second life»
شرکتی از شمال انگلستان، از دنیای مجازی سکندلایف برای نمایش مدرسه‌ای جدید که در حال حاضر وجود ندارد، استفاده می‌کند. کارهای ساختمانی روی مدرسه روستایی آکلام تازه شروع شده، ولی مسوولین مرکز آموزش شهر میدلزبورو، نمایش دقیقی را از آن‌چه این مدرسه در آینده خواهد بود، در سکندلایف ارائه کرده‌اند.
هدف، این است که استادان، دانش‌آموزان و مسوولان دولتی ببینند که این مدرسه دقیقا چه شکلی خواهد بود، با تمام زوایای آن آشنا شوند و هرگونه مشکل احتمالی را قبل از اتمام ساختمان پیش‌بینی و اصلاح کنند. به گفته یکی از کارشناسان طرح که برای ارایه آن در نمایشگاه حاضر شده، با این کار می‌توان طرح و معماری داخلی مدرسه را دقیقا بازنمایی کرد.
هنگامی که با این کارشناس همراه می‌شویم و روی نمایشگر کامپیوتر به داخل ساختمان می‌رویم، تصویر پویانمایی ساختمان را می‌بینیم و می‌توانیم به هر جا که می‌خواهیم، سرک بکشیم، از کلاس‌ها گرفته تا آزمایشگاه‌ها و هرجای دیگر که بخواهیم. حتی جای تابلوی اعلانات مدرسه، نیمکت‌ها و تخته‌سیاه کلاس‌ها نیز در این پویانمایی مشخص است.
این‌گونه به‌نظر می‌رسد که در آینده می‌توان به‌جای مدرسه واقعی، به همین مدارس مجازی اکتفا کرد؛ وضعیتی تقریبا شبیه به مدارس مجازی‌ای که هم‌اکنون برای مناطق صعب‌العبور مورد استفاده واقع می‌شوند. وی در مورد امکان این کار و فناوری‌هایی که برای تحقق این هدف در آن در نظر گرفته شده است، چنین توضیح داد: «در چنین حالتی می‌توان در هر زمان و مکانی از امکانات کلاس استفاده کرد و حتی اگر لازم باشد، به‌طور آنلاین با استادان در تماس بود. با دیدن نمایی مجازی از کلاس و استاد در آن، احساس نزدیکی بیشتری با یک مدرسه واقعی پیدا می‌کنید. می‌توانید روی تخته‌سیاه کلاس کلیک کنید و صفحات وب را جستجو کنید، یا می‌توانید به حیاط مدرسه بروید، یا روی پنجره‌های کلاس‌ها کلیک کنید و به محیط‌های بازی آنلاین بروید؛ یا با همکلاسی‌هایتان که در همان لحظه پشت کامپیوترهایشان در خانه نشسته‌اند، بازی کنید.»
در مجموع چنین به نظر می‌رسد که این محیط غیر از آن‌که ساختمان مدرسه را برای اظهارنظر در مورد ساخت آن به نمایش بگذارد، کاربردهای دیگری نیز یافته که از اصل آن بسیار جالب‌ترند و احتمالا با استقبال بچه‌هایی روبرو خواهد شد که باید به این مدارس بروند.
● لپ‌تاپ جدید اینتل: ClassMate
اینتل لپ‌تاپ جدید مدل کلاس‌میت را به نمایشگاه آورده است. این ماشین که در اصل برای کشورهای در حال توسعه طراحی شده، می‌تواند از یک لپ‌تاپ سنتی به یک Tablet PC تبدیل شود تا به کودکان اجازه دهد طبیعی‌تر بنویسند و نقاشی کنند.
اینتل ادعا می‌کند که تا کنون حدود یک میلیون عدد از سری کلاس‌میت را در کشورهای در حال توسعه فروخته و در سال گذشته، فروش آن را در بازارهای کشورهای توسعه یافته نیز شروع کرده است.
راب جونز که در غرفه اینتل مشغول توضیح دادن درباره ویژگی‌های این محصول بود، در این باره گفت: «این محصول می‌تواند به‌سادگی از یک کامپیوتر معمولی به یک تبلت پی‌سی تبدیل شود و فقط کافی است که مانیتور آن‌را ۱۸۰ درجه روی محور افقی‌اش چرخانده و سپس بخوابانید (مانیتور این کامپیوترها روی دو محور قابلیت چرخش دارد، تقریبا مانند گوشی‌های نوکیا ان۹۳). در این حالت، یک تبلت پی‌سی دارید که می‌توان با قلم روی صفحه نمایشگر لمسی آن نوشت و حتی نقاشی هم کرد. روی آن، نرم‌افزار تشخیص دست‌خط و ابزار دیگری مانند صفحه نقاشی که برای کودکان جالب خواهد بود نیز نصب شده است.»
به این ترتیب تقریبا هر کاری که بچه‌ها بخواهند در کلاس انجام دهند، ممکن می‌شود. نرم‌افزارهای خاصی نیز ویژه این کامپیوترها طراحی شده است، مانند نرم‌افزاری برای انتقال نوشته‌ها و نقاشی‌ها و اطلاعات از یکی از این کامپیوترها به کامپیوتر دیگر که می‌تواند در اختیار معلم کلاس باشد و اطلاعات را با استفاده از شبکه بی‌سیم (مانند حالت خاصی از بلوتوث) به کامپیوتر معلم منتقل کند. هزینه تقریبی این لپ‌تاپ برای مدارس تقریبا ۵۵۰ دلار است.
● کامپیوتر آینده مایکروسافت: Surface
مایکروسافت از BETT برای اولین نمایش عمومی کامپیوتر آینده‌اش موسوم به سرفیس در انگلیس استفاده کرد. این کامپیوتر چند کاربره میز مانند، سال گذشته و زمانی که هنوز بیل گیتس مدیرعامل مایکروسافت بود، نخستین بار رونمایی شد و البته هنوز به بازارها وارد نشده است.
مایکروسافت امیدوار است که نمایشگر لمسی سرفیس که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، اطلاعات دیجیتال را با انگشتانشان بگیرند و جابجا کنند، به معلمان کمک کند درسهایشان را در آمیزه‌ای از دنیای فیزیکی و مجازی به شاگردان بیاموزند.
در یک نمایش عمومی، مایکروسافت نشان داد که چگونه در درس زیست‌شناسی، می‌توان با اجازه دادن به دانش‌آموزان برای جستجوی اندام‌های درونی بدن انسان روی صفحه کامپیوتر، فرآیند حیات را به دانش‌آموزان آموزش داد. در ارائه دیگری با موضوع سیاست در آمریکا، کاربران می‌توانستند تغییرات محیط سیاسی را ایالت به ایالت، مشاهده کنند.
● تشخیص چهره
آورورا، نرم‌افزار تشخیص چهره‌اش را که می‌تواند توسط مدارس برای افزایش سطح امنیت و هم‌چنین، داشتن گزارش دقیقی از بازدید‌کنندگان استفاده شود، به نمایشگاه آورده بود.
این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند در تقریبا هر شرایط نوری کار کند، به گونه‌ای که شرکت ادعا می‌کند «نصب آن آسان و تعمیر و نگهداری آن بسیار ساده است.»
چنین تصور می‌شود که این سیستم را می‌توان برای بوفه‌های مدارس نیز مورد استفاده قرار داد، و در نتیجه دیگر نیازی نیست که کودکان با خود پول به مدرسه بیاورند که در این صورت، احتمال سرقت یا زورگیری از آنها کاهش می‌یابد.
در حال حاضر، سیستم تشخیص چهره آورورا در کالج سنت‌نیوت انگلیس در حال آزمایش است و به نظر می‌رسد این اولین باری است که از آن در یکی از مدارس بریتانیا استفاده می‌شود.
● RapMan
یکی از جذاب‌ترین تجهیزات نمایشگاه، رپمن از شرکت یونیماتیک بود. این دستگاه که توسط محققان دانشگاه بث ساخته شده، به دانش‌آموزان امکان می‌دهد که از طرحی دو بعدی، یک مدل سه بعدی پلاستیکی بسازند.
ساختن مدل‌ها در دنیای واقعی معمولا توسط دستگاه‌های برش انجام می‌شود. این ابزار جدید از پلاستیک کم‌دما با خنک‌شوندگی سریع برای پاشیدن یک لایه از پلاستیک و ساختن یک شکل سه بعدی استفاده می‌کند.
● ENGAGING PLACES
در این نمایشگاه، هم‌چنین تعدادی از تارنماهای آموزشی نیز حضور داشتند که در بین آن‌ها، یک سایت معرفی اماکن باستانی برای معلمان و خانواده‌ها بیشتر خودنمایی می‌کرد.
Engaging Places، پورتالی است که قصد دارد به مرکزی برای معلمان تبدیل شود تا سفرهای آموزشی خود را در آنجا برگزار کنند، و هم‌چنین پدر و مادرهایی را که به دنبال مکان‌های جالب برای گشت و گذار با کودکانشان هستند، جذب کند.
این سایت رایگان که با میراث باستانی انگلیس همکاری دارد، بیش از ۳۰۰ ساختمان، محل وقوع حوادث تاریخی، و سازمان را در لیست خود دارد. در این پایگاه می‌توان علاوه بر معرفی اماکن، به نقشه محل با استفاده از گوگل‌مپ و مجموعه توضیحات تکمیلی نیز دسترسی داشت.
● برندگان
ولی گویی سلیقه برگزارکنندگان این نمایشگاه چندان هم با نکات مورد توجه اصحاب رسانه سازگار نبوده است. در پایان این نمایشگاه چهار روزه، برندگان این نمایشگاه سالانه نیز معرفی شدند. نگاهی به نام و دلیل انتخاب برندگان جوایز اصلی که در بیانیه هیات داوران به آن اشاره شده، نوع نگاه برگزارکنندگان را تا حدودی مشخص می‌کند.
۱) جایزه همکاری آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
هیات داوران، این جایزه را به محصول جدید شرکت کاپیتا به نام SIMS Partnership Xchange اهدا کرده است.
در کشورهایی که در ساختار آموزشی آنها امکان تحصیل در چندین مرکز آموزشی به طور هم‌زمان و گذراندن کلاس‌هایی در هر یک از این مدارس و کالج‌ها پیش‌بینی شده، یکی از مهم‌ترین مشکلات، نبود امکان نظارت بر عملکرد دانش‌آموزان به صورت یکپارچه است.
اما برنامه سیمز، سه شبکه آموزشی بریتانیا را به نام‌های Kingswood Partnership, the Stevenage ۱۴-۱۹ partnership و همچنین Stafford Collegiate با هم مرتبط کرده است. این کار مشترک که توسط کاپیتا هدایت شده، بیش از یک سال به طور موفقیت‌آمیز انجام شده و توانسته اطلاعات مربوط به وضع تحصیلی دانش‌آموزان و اطلاعات ناظران و معلمان را در کلیه مراکز دخیل در طرح به اشتراک بگذارد و محصولی نهایی را تهیه کند که تمام مدارس می‌توانند از آن سود ببرند.
برنامه تبادلات اشتراکی سیمز به مدارس امکان می‌دهد که اطلاعات اصلی دانش‌آموز را مانند نام، نشانی و جزئیات هرگونه نیاز آموزشی وی در تمام مراکزی که او در آنجا مشغول به تحصیل است، به اشتراک بگذارند. به این ترتیب اگر روزی دانش‌آموز در یک کلاس حضور نداشت، بلافاصله معلوم می‌شود. اولیای دانش‌آموزان نیز به‌جای این‌که از هر یک از مراکز تحصیلی فرزندانشان گزارش تحصیلی دریافت کنند، گزارشی یک‌پارچه و جامع از وضعیت رفتاری و تحصیلی وی دریافت می‌کنند.
هم‌چنین، ارزیابی‌های تحصیلی معلمان نیز به اشتراک گذارده می‌شود و ناظم‌ها می‌توانند ببینند که دانش‌آموز در کدام کلاس‌های مجموعه ثبت‌نام کرده و در هر لحظه باید در کجا حضور داشته باشد.
۲) بهترین شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
هیات داوران برای اهدای این جایزه به دنبال نهادی بود که فارغ از حوزه عملکرد و اندازه‌اش، بتواند با محصولات باکیفیت و ایمن آی.سی.تی یا خدمات متناسب با نیازهای آموزشی و کمک آموزشی موسسات آموزشی به ارتقای آن‌ها کمک کند.
از این رو، هیات داوران این جایزه شرکت ۲Simple را انتخاب کرد که برای معلمان مدارس ابتدایی بریتانیا نامی شناخته‌شده است. در بیانیه هیات داوران چنین می‌خوانیم: «۲Simple، شرکتی است که به تمام نیازهای مدارس و دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد. او، نهاد همکار مدارس است که به آموختن و یاد دادن کمک می‌کند و از کارمندان و مدیرانی سود می‌برد که هم در انگلیس و هم در کشورهای دیگر دنیا برای دانش‌آموزان و معلمانی که از محصولاتشان استفاده می‌کنند، ارزش قایل است.»
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید