جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مردان در کنترل پرخوری از زنان موفق‌ترند!


مردان در کنترل پرخوری از زنان موفق‌ترند!
بررسی‌ها نشان داده توانایی زنان در سرکوب اشتهای‌شان و در نتیجه پای‌بندی به رژیم غذایی سالم، کمتر از مردان است.
چاقی، رژیم و ورزش؛ می‌توان گفت اینها از جمله دغدغه‌های مربوط به سلامت در زنان است. به تازگی نتایج تحقیقاتی منتشر شده که وجود این دغدغه‌ها را ثابت می‌کند. در این مطالعه مشخص شده که توانایی زنان در سرکوب اشتهای‌شان و در نتیجه پای‌بندی به رژیم غذایی سالم، کمتر از مردان است و این توجیه می‌کند که چرا زنان در رژیم گرفتن و رسیدن به وزن متناسب، ناموفق‌تر عمل می‌کنند.
در این تحقیقات که در نشریه «پیشرفت‌های آکادمی علوم آمریکا» چاپ شده، از نوعی تصویربرداری مغزی، که فعالیت مغز را در حین خواب را نشان می‌دهد، استفاده شده است. به این ترتیب که ۲ گروه از زنان و مردان انتخاب شدند و در طول شب، که آنها گرسنه بودند، این آزمایش روی آنها انجام شد.
آزمایش از این قرار بود که به این افراد تصاویری از خوراکی‌های مختلف، از همبرگر و پیتزا گرفته تا کلوچه دارچینی نشان دادند و همزمان، از فعالیت مغز آنها در ناحیه کنترل اشتها، تصویربرداری کردند. سپس از آنها خواستند که با تمرکز ذهنی روی «نخوردن»، اشتهای خود را سرکوب کنند و در برابر خوردن آن خوراکی‌های اشتهابرانگیز، از خودشان مقاومت نشان دهند. هم خانم‌ها و هم اقایان اظهار کردند که توانسته‌اند با این تمرکز، اشتهای‌شان را سرکوب کنند؛ اما نکته جالب این بود که فعالیت مرکز کنترل گرسنگی در اقایان واقعا کاهش یافته بود، اما در بیشتر خانم‌ها این اتفاق نیفتاده بود.
این مطالعه، با حمایت مالی موسسه ملی سوءمصرف مواد آمریکا انجام شده و جزء پروژه تحقیقاتی است که در این موسسه طراحی شده تا به علل رفتاری، محیطی و روانی زمینه‌ساز چاقی بپردازد. عواملی که توجه به آنها در سال‌های اخیر، برای مبارزه منطقی و موثر علیه چاقی، اهمیت زیادی پیدا کرده است. حالا دیگر اضافه‌وزن و چاقی از دید محققان و کارشناسان، نه مشکلی صرفا مربوط به زیبایی و تناسب‌اندام، که یک بیماری، آن هم از جمله بیماری‌های رفتاری به حساب می‌آید.
حتی پژوهش‌هایی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد فعالیت مغزی افراد چاق، در ناحیه‌ای که مسئول پاداش و وابستگی است، بیشتر است که این امر نشان‌دهنده آن است که می‌توان چاقی را نوعی اعتیاد و پرخوری را نوعی سوءمصرف به حساب آورد. پژوهش‌های مختلفی روی چاقی، انجام شده است که ابعاد مختلف روانی و رفتاری موضوع را آشکار می‌کند.
ارتباط بین وضعیت‌های روانی و عاطفی و پرخوری، یکی از مواردی است که در مطالعات متعدد به آن اشاره شده و از قضا، محققان معتقدند روی آوردن به پرخوری و بدخوری در برابر ناملایمات زندگی و ناپایداری‌های روانی، راه‌کاری است که زنان بیش از مردان به آن روی می‌آورند. شاهد این مدعا، مطالعه‌ای است که در دانشگاه میریام انجام شده و نشان داده افرادی که در موقعیت‌های هیجانی، الزاما با خوردن واکنش نشان می‌دهند، کمتر می‌توانند وزن کم کنند و وقتی هم که وزن کم کردند، بیشتر احتمال دارد که دوباره به حالت اول برگردند.( نتایج این مطالعه در شماره دسامبر ۲۰۰۷ نشریه علمی «چاقی» منتشر شده است.)
مطالعات دیگری هم در زمینه عوامل محیطی و اجتماعی موثر بر پرخوری و چاقی انجام شده که از آن جمله می‌توان به پژوهشی اشاره کرد که نتایج آن دو سال پیش منتشر شد. این مطالعه را انجمن روانپزشکی آمریکا انجام داده است و طی آن، مشخص شده که افراد، بر خلاف تصور اولیه در تعطیلات استرس و تنش روانی بیشتری دارند و در هنگام استرس هم بیشتر می‌خوردند و به همین علت در تعطیلات، مردم بیشتر چاق می‌شوند. در این مطالعه، نیمی از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که در تعطیلات استرس بیشتری پیدا می کنند. یک چهارم آنها پاسخ داده‌اند که موقع استرس و نگرانی بیشتر می‌خورند، در حالی که در روزهای تعطیلات، یک سوم آنها در مقابل استرس چنین رفتاری نشان می دهند. این وضع درباره زنان شدیدتر بوده و به نظر می رسد تعطیلات برای زنان با استرس بیشتر و در نتیجه با احتمال چاقی بیشتری همراه است.
البته محققان دیگر، در تحلیل نتایج به دست آمده از مطالعه اخیر، می‌گویند که بایستی بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا بدانیم که تفاوت پاسخ مغزی مردان و زنان به تلاش برای کنترل اشتها، ناشی از چیست. آیا این موضوع، به نقش سنتی زنان در آشپزی و آماده کردن غذا برمی‌گردد؟ یا این که هورمون‌های زنانه، یک تاثیر بیولوژیک بر رفتار زنان می‌گذارند و آنها را به طور ذاتی در برابر غذاها و خوراکی‌های وسوسه‌برانگیز، خلع‌سلاح می‌کنند؟ به هر حال، کارشناسان متفق‌القول‌اند که اکنون زمان آن فرا رسیده که در مورد درمان چاقی، تنها به نوشتن یک نسخه رژیمی و توصیه‌های خشکی از قبیل: «روزانه ورزش کنید»، بسنده نکنیم و به فکر اصلاح ذهنیت‌ها و محیطی بپردازیم که زمینه‌های پرخوری و چاقی ما را فراهم می‌کنند.
فرنوش صفوی‌فر
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید