جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آغاز به کار ارگان جدید ناتوی خبری


آغاز به کار ارگان جدید ناتوی خبری
تلویزیون فارسی بی بی سی کار خود را آغار کرد تا با اضافه شدن واحد unit)) جدیدی به ناتوی خبری ، آرایش arrengment) )رسانه ای جهان غرب درقالب ناتوی فرهنگی در برابر ایران و جهان اسلام تغییر پیدا کند.
تلویزیون فارسی بی بی سی کار خود را آغار کرد تا با اضافه شدن واحد unit)) جدیدی به ناتوی خبری ، آرایش arrengment) )رسانه ای جهان غرب درقالب ناتوی فرهنگی در برابر ایران و جهان اسلام تغییر پیدا کند.
جنگ جهانی اول را جنگ روزنامه ای و جنگ جهانی دوم را رادیویی نامیده اند. اگر این خط زمانی را ادامه دهیم می توان نتیجه گرفت جنگ سرد ( جنگ جهانی سوم) جنگی تلویزیونی بوده است. اما جنگ جهانی جدید دنیای غرب در قالب مبارزه علیه تروریسم ( که پوششی برای مبارزه با گسترش اسلام است و گهگاهی از آن به جنگ جهانی چهارم تعبیر می شود) منازعه ای با تلویزیون های ماهواره ای است.
در ۷ دی ۱۳۱۹ شمسی یعنی در اولین سال جنگ جهانی دوم ، بخش فارسی رادیو بی.بی.سی ، کار خود را آغاز کرد. در این زمان رقیب جدی رادیو بی.بی.سی در ایران، رادیو "برلن" بود.اما در حال حاضر و با گذشت بیش از ۶۶ سال از آغاز به کار رادیو بی بی سی اینک تلویزیون فارسی بی بی سی نیز به میدان دیپلماسی رسانه ای پا می گذارد. دیپلماسی رسانه ای در تعریف ساده آن به معنای ترسیم تصویری مطلوب از یک دولت در اذهان مردم یک کشور دیگر است تا از این طریق شرایط برای رسیدن به منافع تسهیل و آسان شود. همزمان با شکل گیری رسانه ها دوران دیپلماسی رسانه ای نیز آغاز شد و با گذشت زمان و شکل گیری رسانه های جدید دیپلماسی رسانه ای نیز متحول شده است. دیپلماسی تلویزیونی و دیپلماسی اینترنتی یا سایبر دیپلماسی واژه های هستند که نوآوری ها ی اخیر را در این عرصه نشان می دهند.
جمله معروفی وجود دارد که می گوید سفارتخانه ها متعلق به عصر کشتی های بادبانی است.
یعنی اگر دوران ماقبل شکل گیری رسانه ها سفارتخانه و سفیر یک کشور در کشوری دیگرسخنگو نماینده تام الاختیار آن کشور محسوب می شد امروز دیگر اینگونه نیست چرا که کشورها با استفاده از رسانه ها مقاصد خود را به مخاطبان می رسانند.اما با شکل گیری شبکه های تلویزیونی برای کشورها ی هدف می توان گفت سفارتخانه از درون ساختمان ها به درون شبکه های تلویزیونی نقل مکان کرده اند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که ناتوی فرهنگی دارای شاخه های متعدد و متنوعی است که یک بخش آن ناتوی خبری می باشد. ناتوی خبری در حلقه اول شامل منابع خبری غیر فارسی مانند آسوشیتد پرس، یونایتد پرس ، رویترز و فرانس پرس و سی ا ان ان ، بی بی سی ، صدای آمریکا و فاکس نیوز و... می باشد. اما در حلقه دوم ناتوی خبری شبکه های خبری فارسی زبان قرار دارند . از میان آنها تلویزیون صدای آمریکا دارای شبکه تلویزیونی ماهواره ای بود و اینک به ناتوی خبری واحد جدیدی به نام تلویزیون فارسی بی بی سی نیز اضا فه می شود.
بدیهی است این رسانه جدید در راستای جنگ روانی دولت انگلیس عمل خواهد کرد.
حسین فردوست یکی از برجسته ترین چهره های اطلاعاتی رژیم پهلوی که دوره های آموزشی خود را زیر نظر متخصصان سرویس جاسوسی انگلستان MI-۶ گذرانده بود در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (جلد ۱ صفحه ۳۲۹) ذیل بحث جنگ روانی به بنگاه بی بی سی اشاره می کند و می نویسد:
(( بی بی سی یک سازمان تخصصی است که توسط یک کمیسیون عالی اداره می شود. در این کمیسیون برجسته ترین کارشناسان سیاست خارجی انگلیس عضویت دارند. ولی طبعا این به معنای استقلال ارگان فوق نیست ؛ بلکه بی بی سی خود یک ارگان مهم سیاست گزار در مجموعه نهادهای سیاسی انگلیس است و مسلما در هماهنگی با MI-۶ عمل می کندو در کمیسیون عالی آن یک یا دو نماینده MI-۶ حضور دارند. در رابطه با هر کشوری که برنامه پخش می شود نیز بی بی سی دارای یک کمیسیون تخصصی است ....نکته قابل توجه دیگر که در چارچوب آیین نامه جنگ روانی قرار دارد این است که مسلما بی بی سی در شرایط خاص و در موارد مهم کمیسیون عالی بی بی سی اجازه پخش اخبار ساختگی را می دهد.))
به غیر از این موارد عملکرد این شبکه در مقاطع مختلف تاریخی نشان می دهد دولت انگلیس برای انجام عملیات فریب و پوشش هماره از این شبکه استفاده کرده است که به عنوان نمونه می توان به کتاب " حصاری از دروغ" که به زبان فارسی نیز ترجمه شده اشاره کرد.
نکته ای دیگری که می توان آن را مد نظر قرار داد قوت گرفتن این گمانه است که دولت انگلیس در پاسخ به راه اندازی شبکه خبری بین المللی انگیسی زبان ایران( (PRESS TV) اقدام خود را تسریع کرده است چرا که پیش از این گفته شده بود تلویزیون بی بی سی فارسی در سال ۲۰۱۲ راه اندازی خواهد شد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که اعمال و رفتار بلند تر از کلمات و تصاویر سخن می گویند و تلاش برای تغییر نظر افکار عمومی بدون تغییر رفتار خود نتیجه چندانی در بر نخواهد داشت.
همچنین مسولان امر نیز می توانند با تدوین استراتژی رسانه ای متناسب حرکت ناتوی خبری را خنثی کرده و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند.
نویسنده: سید حسن حسینی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید