پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طالع آی.تی در سال ۲۰۰۹


طالع آی.تی در سال ۲۰۰۹
کارشناس روزنامه گاردین با بررسی شرایط اقتصادی، توسعه، حیات، ورشکستگی و ادغام شرکت‌های برتر دنیای آی‌تی، طالع دنیای مجازی را در سال ۲۰۰۹ پیش‌گویی کرده است.
پس از این‌که پیش‌بینی‌های سال پیش را خوب ارزیابی‌کردم، تصمیم‌گرفتم از مطالعه پیش‌گویی‌های تمام کسانی که دستی برآتش دارند، خود‌داری‌کنم. قبول‌کنید کار ساده‌ای نیست، ولی من غیر از یک مورد که در ذیل می‌خوانید، در این راه موفق بوده‌ام.
خوب بیایید با هم نگاهی به پیش‌گویی‌های امسال بیندازیم و دقیقا، هفته دوم ژانویه سال ۲۰۱۰ همین‌جا برگردیم و با هم به ارزیابی تک‌تک آنها بپردازیم.
● حیات، نابودی، توسعه و ادغام شرکت‌ها
▪ حداقل ۳ شرکت، تولید کامپیوتر‌های‌ خانگی را متوقف خواهند کرد. رکود اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت و سود کمتری عاید شرکت‌های باقی‌مانده در این بازار خواهد شد. این ۳ شرکت به احتمال خیلی زیاد، شرکت‌های اپل، اچ.پی و دل خواهند بود.
▪ لپ‌تاپ‌های بیشتری وارد بازار خواهند شد، انواع سبک و کم‌حجم یا مینی‌لپ‌تاپ‌ها مانند ایسوس Eee بازار بهتری نسبت به کامپیوترهای خانگی (همان دسک‌تاپ) خواهند داشت. شرکت‌هایی که از بازار کامپیوتر‌های رومیزی کنار‌کشیده‌اند، رقابت سختی را در این بازار آغاز خواهند کرد.
▪ سان میکروسیستم (تولیدکننده سولاریس و جاوا) ورشکستگی را تجربه نخواهد کرد، ولی کوچک‌تر خواهد شد. زیان ۱.۶ میلیارد دلاری این شرکت در سه ماه پایانی ۲۰۰۸ ممکن است فاجعه به نظر‌ بیاید. حداقل اعداد و ارقام که این‌طور نشان‌می‌دهند؛ ولی واقعیت این‌ است که قیمت‌ها تحت کنترل هستند و سان دارد پول پارو می‌کند.
▪ Vonage از دنیای ارتباطات محو خواهد شد. متأسفم که این را می‌گویم، ولی صورت‌حساب‌های مالی این شرکت نشان‌می‌دهند در مقابل ۱۱۲ میلیون دلار درآمد، ۲۷۶ میلیون دلار بدهی دارد و در هر فصل ۵ میلیون دلار بهره بانکی نیز به آن اضافه می‌شود. این یعنی هر سه ماه ۷ میلیون دلار ضرر می‌کنید. این اصلا خوب نیست، چراکه هیچ‌وقت درآمدتان بیش از بدهی‌هایتان نخواهد شد.
▪ پالم تا آستانه ورشکستگی پیش خواهد رفت، مگر این‌که فروش خوب گوشی‌های هوشمند پری‌پالم به همراه کمی خطر‌کردن حامیان مالی و سرمایه‌گذاران، این شرکت را نجات دهد.
▪ تویتر راهی برای درآمد‌زایی پیدا خواهد کرد. حتی از میان کاربرانش اسپانسر‌هایی خواهد یافت و حداقل به سود‌آوری خواهد رسید؛ البته اگر تاکنون به آن نرسیده باشد! هم‌چنین این سرویس به سرعت گسترش خواهد یافت.
▪ بسیاری از شغل‌های آی‌تی از دست خواهند رفت، منظورم هزاران شغل است! خیلی‌ها با کوچک شدن صنعت به سرمایه‌گذاری روی خواهند آورد. شرکت‌های کوچک به پشتوانه غول‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت و آمازون به توسعه ابر‌سرویس‌ها یا ابرشبکه‌ها خواهند‌پرداخت که نیاز به نیروی‌انسانی چندانی ندارد. تا به حال دیده‌اید برای فعالیت در شبکه‌های عظیم مجازی، کسی را استخدام‌کنند؟
▪ صنعت آی‌تی روز‌به‌روز ساختار تجارتی‌تری پیدا خواهد کرد. فرقی نمی‌کند متخصص باشید یا مسوول هماهنگی‌های یک پروژه یا حتی کارمندی ساده با درآمد پایین؛ همیشه کسی در گوشه‌ای از این دنیا هست که با دریافتی کمتر، شغل شما را تصاحب کند.
● مایکروسافت
▪ ویندوز۷ در انتهای ۲۰۰۹ و به احتمال خیلی‌ زیاد برای فروش در کریسمس ۲۰۱۰ به بازار عرضه خواهد شد. قطعا این ویندوز هم مثل دیگر محصولات دنیای مجازی بی‌اشکال نخواهد بود، ولی برای آن‌ها که می‌خواهند سیستمشان را به‌روز کنند، بر خلاف ویندوز ویستا، گزینه خوبی خواهد بود.
▪ مایکروسافت پس از کشمکش های فراوان با گوگل و بالا‌بردن قیمت پیشنهادی‌اش، بالاخره خواهد توانست قسمت اعظم یاهو را از آن خود کند. البته سر و صدای زیادی در دنیای مجازی بلند خواهد شد، اما بعد از گذشت ۶ ماه، مردم همه چیز را فراموش خواهند کرد.
▪ نسخه‌ای از ویندوز۷ برای نوت‌بوک‌ها طراحی خواهد شد و در نهایت، ویندوز ایکس‌پی برای همیشه فراموش خواهد شد.
▪ اینترنت اکسپلورر سهم بیشتری از کاربرانش را در مقابل مرور‌گر‌هایی مثل فایر‌فاکس، سافاری اپل و مخصوصا گوگل کروم از دست خواهد داد.
▪ تلفن‌های همراه زون حتی در اروپا هم سهمی از بازار نخواهند داشت.
● همیشه و همه‌جا در دسترس
▪ متاسفانه نتوانستم از کنار پیش‌بینی فریزر اسپیرز از مک‌اینتاش، ساده بگذرم . او معتقد است، تعداد زیادی از مردم انگلستان به استفاده از سوکت‌های نسل سوم که به پورت یو.اس.بی متصل می‌شوند، رو می‌آوردند، آن‌هم به عنوان تنها راه اتصال به اینترنت. اما من موافق نیستم. درست است که قیمت این سوکت‌‌ها پایین خواهد آمد و با گسترش شبکه این تلفن‌ها، خدمات هم ارزان‌تر خواهد شد و این به معنی کاربران بیشتر است؛ اما اجازه دهید حدس بزنم، ۳ میلیون کاربر تا پایان ۲۰۰۹ به نظرم عدد خوبیست.
▪ این‌که بتوانید داخل خانه‌ها، صدا و تصویر را بین ابزارهای متفاوت مبادله کنید، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و دستگاه‌های بیشتری مطابق با استاندارد‌های شبکه زنده دیجیتال، دی.ان.ال.ای ساخته خواهند شد.
▪ فمتوسل، مینی‌سلی که با هدایت تماس‌ها روی اینترنت به کاربران گوشی همراه اجازه می‌دهد با استفاده از خطوط پر‌سرعت اینترنت از تمام امکانات شبکه همراه بهره ببرند، شرایط خوبی نخواهد داشت، چراکه شرکت‌های تلفن همراه فکر می‌کنند خدمت ایده‌آلی است و آن‌را بسیار ‌گران و پر‌هزینه عرضه خواهند کرد.
▪ شبکه‌های گوشی همراه با اضافه کردن توییتر به خدماتشان، کاربران را به استفاده از این تلفن‌ها ترغیب خواهند کرد تا بتوانند با استفاده از شبکه دیتا با دوستانشان در ارتباط باشند. البته استفاده از پیامک برای توییت کردن در خارج از آمریکا مقرون به صرفه نخواهد بود. پارسال، سال فیس‌بوک بود و امسال، سال تویتر.
● لینوکس
▪ طرفداران لینوکس می‌‌گویند ۲۰۱۰ سال لینوکس دسک‌تاپ است، چرا که تمام اشکالات آن امسال مرتفع خواهد شد.
▪ اما در حقیقت این فروش بالای نوت‌بوک‌‌هاست که برای لینوکس دسکتاپ بازار خوبی را فراهم می‌کند، به نظرم ۲۰۰۹ بهترین سال برای لینوکس دسکتاپ است نه ۲۰۱۰ .
● اپل
▪ بیایید از کرم‌های بانکر شروع کینم، تا پایان امسال هیچ نرم‌افزار مخربی امکان ورود به مک OsX و آی‌فون OsX را نخواهد داشت.
▪ اسنو لئوپارد در بهار سال آینده به بازار عرضه می‌شود. غیر از توضیح مختصری که استیو جابز در کنفرانس توسعه‌دهندگان وب درتابستان گذشته ارایه داد، خبر دیگری از این محصول نیست. حتی در نمایشگاه مک‌وورلد نیز از آن رو‌نمایی نشد. اما نسخه‌های بتا در حال پردازشند، بنابراین تاریخ رونمایی اسنو لئوپارد با تاخیر بیشتری نسبت به لئوپارد ( نسخه ۶ سیستم OsX اپل )انجام خواهد شد که آن‌هم احتمالا برای مشتاق کردن کاربران و بازار نسبت به این محصول تازه است.
▪ اسنو لئوپارد حجم نرم‌افزارها را کاهش داده و از واحد پردازش گرافیکی، جی.پی.یو، برای کمک به پردازش استفاده کرده است. اما چرا شما باید بخواهید چنین کاری انجام شود؟ قیمت فضای هارد دیسک هر سال نصف می‌‌شود. این محصول حتی از نمونه‌های قدیمی‌اش هم حافظه کمتری دارد. خوب، تعدادی هم نرم‌افزار به درد نخور به سیستم اضافه شده که فقط پروسه نصب را طولانی‌تر می‌کنند.
کمی عجیب به نظر می‌رسد، اپل فرض کرده سخت‌افزاری بر پایه فلاش درایو با پردازنده‌ای به مراتب ضعیف‌تر می‌تواند اسنو لئوپارد را اجرا کند و از جی.پی.یو برای پنهان کردن این واقعیت استفاده کرده است. اپل دارای شرکت سازنده تراشه است. در هر صورت من فکر نمی‌کنم این چیزی شبیه به مک‌بوک‌های باریک یا حتی یک نوت‌بوک باشد و با سیاست‌های فعلی این شرکت که مبتنی بر ساخت انواع آی‌فون و کامپیوترهای گران‌قیمت است، جور دربیاید.
▪ اپل برای ارتقای اسنو لئوپارد هزینه‌ای برابر با ارتقای سیستم‌عامل‌های قبلی دریافت خواهد کرد و نه بیشتر .
▪ زی.اف.اس یا سیستم عملیاتی خورشیدی به عنوان هسته اسنو لئوپارد استفاده نخواهد شد. البته کاربران می‌توانند سرویس اینترنتی honchos را نصب کنند.
▪ استیو جابز سال ۲۰۰۹ هم مدیرعامل اپل باقی خواهد ماند؟ این یکی خیلی واضح است، نه !
▪ آی‌فون از لحاظ سخت‌افزاری تا پاییز سال بعد ارتقا نخواهد یافت.
▪ نرم‌افزار آی‌فون به ۳.x ارتقا می‌یابد، که امکان کپی- پیست و ارسال عکس را در طول زمان فراهم می‌کند.
● محیط زیست
▪ قیمت نفت بازهم سقوط می‌‌‌کند، ولی الکتریسیته ارزان‌تر نخواهد شد. شاید بعضی از شرکت‌ها، حتی شرکت‌های بزرگ، مصرف سرورهای خانگی‌شان را کاهش دهند تا از سرویس‌های انجام کار کنتراتی که توسط مایکروسافت، گوگل و آمازون ارائه می‌شوند، استفاده کنند.
● آزادسازی اطلاعات
▪ دولت‌ها اعلام خواهند کرد باید قسمت معنی‌داری از نتایج تحقیقات و یافته‌های علمی بی‌قید و شرط و رایگان در اختیار همگان قرار بگیرد و این کار خواهد شد.
● پردازش
▪ سال ۱۹۹۲ بر پایه رشته‌ای از پیش‌بینی‌ها، مطلبی در مورد تبدیل صدا به متن در کامپیوتر‌ها نوشتم. قرار بود حداکثر ظرف مدت ۵ سال این پیش‌بینی محقق شود و می‌دانید که هنوز به معنی واقعی انجام نشده است. بهترین دستگاه‌های تبدیل صدا به متن فعلی هم فقط می‌توانند یک‌صدا را شناسایی کنند. آنها تک‌کاربره هستند و نمی‌توانند صدای انسان را از اصوات اضافی تفکیک کنند.
اما زمانی که ما استفاده از قدرت واحد‌های پردازش گرافیکی، جی.پی.یو را آغاز کنیم، همان‌طور که اسنو‌لئوپارد قادر خواهد بود، پردازش موازی اطلاعات به ما این امکان را می‌دهد که صدای انسان را از صداهای دیگر جدا کنیم. تشخیص انواع صداها وظیفه‌ای است که مغز آدمی به شیوه پردازش موازی و با کیفیتی فوق‌العاده انجام می‌دهد. کافی است یک جی.پی.یو به دستگاه‌ها اضافه شود و آخر همین امسال، شاهد برنامه‌هایی باشیم که تبدیل متن به صدا را کاملا بی‌نقص انجام می‌دهند.
مطمئنا این پیشرفت‌ تاثیر شگرفی بر بسیاری از مشاغل از جمله روزنامه‌نگاری خواهد داشت. اما باید مسیر را آغاز کرد تا بتوان به اوج فناوری دست یافت؛ شاید یکی از روزهای سال ۲۰۱۰. کمی دور به نظر می‌رسد، نه؟
گاردین، ۹ ژانویه
مترجم : محبوبه عمیدی نائینی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید