پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

این هشت هدف !


این هشت هدف !
در اینکه مقاومت فلسطین به رهبری جنبش های اسلامگرای حماس وجهاد اسلامی موفق شدند پیروزی بی سابقه ای را به رغم تمامی تلفات و ویرانی ها به دست آورند شکی نیست اما برشمردن پیروزی های مقاومت وابعاد آن می تواند پاسخ مناسبی به طرف هایی باشد که سعی در کم رنگ جلوه دادن این پیروزی دارند.
سوای موفقیت هایی که مبارزان فلسطینی چه از نظر بالا بردن سطح تاکتیک های جنگ نامنظم نشان دادند وچه در بعد استراتژی های دفاعی که ارتش رژیم صهیونیستی را به شدت سردرگم ساخت وحتی سوای وحدت وانسجام ملی که فلسطینیان غزه بعد از آغاز این تجاوز به دست آوردند ، صرف عدم شکست مقاومت در برابر برابر چهارمین قدرت نظامی جهان یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.
به اعتراف اکثر قریب به اتفاق صاحبنظران اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود نرسید ، مگر آنکه کشتار هزاران زن وکودک یک هدف بزرگ واستراتژیک برای این رژیم محسوب شود.
در این چارچوب به هشت مورد اشاره می کنیم که هریک به خودی خود شکستی بزرگ برای صهیونیستها محسوب می شوند.
۱) شلیک موشک به شهرک های صهیونیست نشین
مهمترین واولین شکست رژیم صهیونیستی ناکامی ارتش این رژیم در جلوگیری از شلیک موشک های دست ساز مبارزان فلسطینی بود.
هدفی که صهیونیست ها حداقل صهیونیست ها از تجاوز خود به نوار غزه اعلام کردند تامین شرایطی مناسب تر برای شهرک های اقماری غزه بود که بعد از ۲۲ روز تجاوز شلیک موشک های مبارزان همچنان ادامه یافت.
۲) آتش بسی یک طرفه
به جای آنکه صهیونیست ها شرایط خود را بر طرف فلسطینی تحمیل کنند وسناریوی جنگ های رژیم صهیونیستی با اعراب را تکرار سازند این بار از بیم تحمیل شدن شرایط مبارزان ، آتش بس یک طرفه وشکننده ای را پذیرفت که هرگز نمی تواند اطمینان وامنیت را برای شهرک های صهیونیست نشین به ارمغان آورد.
۳) سرنوشت شالیط همچنان مبهم
گرچه برخی از رسانه ها از کشته شدن ومدفون شدن گلعاد شالیط نظامی اسیر صهیونیستی خبر می دهند اما صرفنظر از مرده یا زنده بودن وی ، ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی برای رسیدن به این نظامی یک شکست بزرگ برای صهیونیستها محسوب می شود.
۴) زیر سئوال رفتن چهره رژیم صهیونیستی
به اعتقاد اکثر کارشناسان صهیونیست وجهه این رژیم در جامعه جهانی بشدت زیر سئوال رفته است، مطبوعات صهیونیست ها این روزها به شکل گسترده ای از ضربه خوردن شدید جایگاه رژیم صهیونیستی در میان جوامع غربی خبر می دهند که این مسئله هم به خودی خود یک شکست بزرگ است. خصوصا اینکه تظاهرات ها در اروپا زمینه مساعدی را برای مخالفت با آتش زیر خاکستری بهنام انکار هولوکاست را فراهم می کند.
به هر شکل تجاوز به غزه نه تنها جایگاه رژیم صهیونیستی را بهتر نکرد بلکه اعتراضات مردمی نسبت به این اقدام سرتاسر جهان را فراگرفت.
۵) تیرگی روابط با همپیمانان
جنگ غزه باعث شد تا روابط با برخی از مهمترین هم پیمانان آمریکا نیز رو به تیرگی نهد.
اعلام تعطیلی دفتر نمایندگی تجاری رژیم صهیونیستی در قطر یکی از نمادهای این تاثیرات محسوب می شود اما در بعد منطقه ای مواضع قابل توجه ترکیه به عنوان کشوری که دارای روابط استراتژیک با رژیم صهیونیستی است می تواند نقطه عطفی در این زمینه محسوب شود.
۶) جنایات جنگی مشکل جدید رژیم صهیونیستی
امروز صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگر در معرض محاکمه در دادگاه های بین المللی قرار دارند.
گرچه آمریکا اجازه نخواهد داد شرایط برای صهیونیست ها خیلی بد شود اما استفاده از تسلیحات ممنوعه ونامتعارف آنهم در برابر دوربین رسانه های بین المللی باعث شد که صهیونیست ها بعد از اعلام آتش بس به فکر تشکیل پرونده ای برای دفاع از خود در محافل بین المللی در این رابطه باشند.
یک روزنامه صهیونیستی روز یکشنبه هم خبر داد که شاباک در حال تدوین پرونده کاملی از دلایل حمله به منازل مسکونی فلسطینیان در غزه است.
۷) کشتار شهروندان عادی
ارتش رژیم صهیونیستی ارتش قدرتمندی است اما قدرت در چارچوب نظریه های کاملا کلاسیک نظامی اندازه گیری می شود.
اما عدم ثبت پیروزی در جنگی که طرف آن نه قدرت هوایی ودریایی داشته ونه حتی از توان زرهی برخوردار است وکشتار بیش از ۱۳۱۵ نفر که اکثر آنها غیر نظامی بوده ودست کم نیمی از آنها زن ، کودک ، وسالخورده اند در بیلان محاسبات نظامی چیزی بیش از یک شکست محسوب می شود.
۸) حماس همچنان قدرتمند
یکی دیگر از مهمترین هدف هایی که صهیونیستها در دستیابی به آن ناکام شدند نابودی حماس یا همان مقاومت ملت فلسطین متشکل از گروه های مبارز فلسطینی بود .
با وجود ۲۲ روز حمله گسترده به نوار غزه صهیونیست ها موفق به هدف قرار دادن رهبران اصلی این جنبش نشدند، گرچه در این جنگ حماس دو رهبر برجسته خود سعید صیام ونزار ریان را از دست داد اما ساختار این جنبش همچنان پرقدرت باقی ماند تا صهیونیست ها به این هدف خود نیز نرسند.
با توجه به آنکه پیروزی مبارزان فلسطینی در مقاومت وناکامی صهیونیستها در تجاوز اخیر خود تنها ساخته وپرداخته ۲۲ روز جنگ نبود بازتاب های آن هم به این ۲۲ روز وکوتاه مدت هم ختم نخواهد شد بلکه باید در انتظار خاور میانه ای جدید باشیم، خاورمیانه ای که ملت ها ومبارزان آزادیخواه سرنوشت آنرا رقم خواهند زد.
سید عماد حسینی
منبع : خبرگزاری قدس ـ قدسنا


همچنین مشاهده کنید