جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر NOKIA ۶۶۰۰ Fold


مروری بر NOKIA ۶۶۰۰ Fold
بدنه زیبا و ظاهر شیک، اینترفیس کاربری فوق­العاده خوب، بازشدن مغناطیسی درب گوشی و قیمت بالا ازجمله ویژگیهای ۶۶۰۰ Fold هستند.
● ویژگیهای کلیدی
ـ طراحی ظاهری شیک و زیبا
ـ ساختار جمع و جور
ـ صفحه نمایش OLED با سایز ۲.۳ اینچ، رزولوشن QVGA، نمایش ۱۶ میلیون رنگ
ـ صفحه نمایش خارجی OLED ۱.۳۶ اینچ(۱۶۰×۱۲۸ پیکسل)
ـ اینترفیس سری ۴۰ ویرایش پنجم
ـ پشتیبانی از GSM ۴ بانده به همراهGPRS/EDGE و نیز UMTS
ـ امکانات Tap-for-time(ضربه برای نمایش زمان) و Tap-for-mute(ضربه جهت قطع صدای زنگ)
ـ دوربین ۲ مگاپیکسلی
ـ LED وضعیت
ـ رادیو FM استریو
ـ اسلات Micro SD
ـ Nokia maps
● معایب اصلی
ـ کارایی متوسط دوربین
ـ عدم امکان تعویض کارت حافظه به راحتی
ـ عدم وجود HSDPA
ـ عدم وجود شماره­گیری هوشمند
ـ عدم امکان اجرای چند برنامه به طور همزمان
ـ عدم امکان مشاهده فایلهای آفیس
ـ جذب گرد و غبار و اثر انگشت روی پانل جلویی
ـ قیمت بالا
طراحی و ساختار شیک و پانل آینه­ای جلویی ازجمله جذابیتهای این گوشی هستند. با زدن یک ضربه به پانل جلویی، صفحه نمایش خارجی آن نمایش­دهنده زمان و پیامها یا زنگهای از دست رفته نمایان می­گردد. ویژگیهای ۶۶۰۰ Fold منحصربه فرد نبوده و در بسیاری دیگر از برندها می­توان همتایانی برای آن پیدا کرد. مثلاً L۳۱۰ و L۳۲۰ سامسونگ از گوشیهای مورد علاقه خانمها با ظاهر زیبا و کارایی­ها و نرم­افزارهای جانبی بسیار خوب است و قیمت مناسب­تری نیز نسبت به ۶۶۰۰ دارد. LG KF۵۱۰ با قیمت کمتر و LG KF۷۵۰ با قابلیت­های بیشتر مثل دوربین ۵ مگاپیکسلی، صفحه حرکتی لمسی، پخش آهسته ویدئو و ... از دیگر جایگزینهای این گوشی هستند. در میان گوشیهای سونی­اریکسون هم شاید بتوان W۷۰۷ را یک رقیب برای۶۶۰۰ Fold نامید. همچنین W۹۸۰ با امکانات مولتی مدیای قوی و ظاهر شیک موردعلاقه بسیاری از پیروان مد روز قرار گرفته است.
● محتویات بسته خریداری شده
۶۶۰۰ Fold در یک جعبه متوسط با لوازم جانبی معمولی مثل دفترچه راهنما، کیف، هندزفری، شارژر DC و کابل Micro USB می­باشد.
● طراحی و ساختار ظاهری
۶۶۰۰ Fold دارای ابعاد ۱۵.۹×۴۴×۸۷.۷ میلی­متر و وزن ۱۱۰ گرم می­باشد. ۶۶۰۰ Fold ظاهر شیک و زیبا اما درون متوسطی دارد. هنگام بسته بودن این گوشی تاشو بسیار زیبا و خوشرنگ است و یک چراغ LED نشاندهنده وضعیت در بالای آن روشن می­شود. این چراغ برای وضعیت باتری، alarmها، Reminderها، اتفاقات از دست رفته و ... است.
با زدن دو ضربه روی پانل جلویی درحالت بسته بودن، صفحه نمایش خارجی را روشن کرده و روی آن می­توان تماسهای از دست رفته یا پیامهای رسیده را دید. همچنین موزیک درحال پخش یا رادیو FM و یا زمان نیز روی این صفحه، نمایش داده می­شوند. هنگامیکه گوشی زنگ می­خورد نیز با زدن دو ضربه روی این صفحه می­توان گوشی را Mute کرد.
در کناره سمت چپ گوشی پورت Micro USB بدون درب و پوشش است. پورت اتصال شارژر در کناره سمت راست و در کنار دکمه Flip قرار دارد. با فشردن این دکمه گوشی با استفاده از یک سیستم الکترومغناطیسی باز می­شود.
داخل گوشی صفحه نمایش بزرگ و صفحه کلید اصلی قرار دارند. در بالای صفحه نمایش دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی و سنسور نوری است. در پشت گوشی دوربین ۲ مگاپیکسلی و فلاش LED و درب باتری است که به سختی باز می­شود. باتری گوشی لیتیومی، با ظرفیت mAh۸۶۰ بود که تا ۴ ساعت مکالمه مدام و ۳۰۰ ساعت استندبای دوام می­آورد. در زیر باتری، اسلات کارت حافظه Micro SD که تا ۸ گیگابایت را پشتیبانی می­کند در کنار سیم­کارت قرار دارد.
● صفحه نمایش
صفحه نمایش این گوشی ۲.۳ اینچی با رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ است و از تکنولوژی OLED بهره می­برد که کیفیت تصاویر در آن بسیار عالی است و در زیر نور خورشید نیز کارایی و خوانایی متوسطی دارد. صفحه نمایش خارجی ۱.۳۶ اینچ با رزولوشن ۱۶۰×۱۲۸ پیکسل است که خوانایی فوق­العاده­ای دارد.
● صفحه کلید
دکمه­های صفحه­کلید بزرگ و کار با آنها بسیار راحت است. تایپ کردن بسیار راحت بوده وامکان خطا نیز حداقل است. همچنین یک صفحه­کلید چهارجهته نیز جهت کار با دکمه­های جهتی وجود دارد اما دکمه وسطی آن بسیار کوچک است و فشردن آن همیشه با مشکل روبروست.
● اینترفیس کاربری
۶۶۰۰ تاشو از اینترفیس ویرایش پنجم سری ۴۰ به همراه Feature Pack ۱ برخوردار است. صفحه نمایش پیش­فرض گوشی شامل تصویر پس­زمینه و آیکنهای اطلاعاتی معمول مثل سیگنال، باتری، پروفایل، زمان و در پایین صفحه عملیات دکمه­های چندمنظوره می­باشد. دکمه وسط کلیدچهارجهته منوی اصلی را باز می­کند. امکان قرار دادن صفحه روی حالت active نیز وجود دارد که در این حالت آیکنهای خاصی رو صفحه نمایان می­شوند اما می­توان آنها را تغییر داد. منوی اصلی گوشی نیز تغییری نکرده و همان شکل شبکه­ای با حالت انیمیشنی آیکنها را دارد. این آیکنها دارای توضیحات tool tip هم هستند. ۶ پروفایل زنگ مختلف و همچنین Flight mode(جهت قطع سیگنال مخابراتی) که می­توان از آن بدون حضور سیم­کارت استفاده کرد، وجود دارد. مرور منوها و حرکت بین برنامه­ها با سرعت خوبی انجام می­شود. این گوشی سری ۴۰ از امکان چند وظیفه­ای(Multi tasking) پشتیبانی نمی­کند. بنابراین بطور مثال امکان حداقل بازکردن کردن یک برنامه جاوا و کار با برنامه­ای دیگر بطور همزمان وجود ندارد. نمایش منوی اصلی بصورت شبکه­ای، لیستی و تب مانند انجام می­شود. همچنین ۴ تم بصورت پیش­فرض روی گوشی وجود دارد.
● دفترچه تلفن
دفترچه تلفن این گوشی ظرفیت ذخیره ۲۰۰۰ شماره را دارد. امکان مرتب سازی نامها و جستجوی آنها بصورت تایپ تدریجی وجود دارد.امکان نمایش شماره­های سیم­کارت یا گوشی و یا هردو بطور همزمان وجود دارد. برنامه Voice dial جهت شماره­گیری صوتی بدون نیاز به ضبط صدا از قبل وجود دارد. برای هر مخاطب می­توان ۵ شماره تلفن مختلف و فیلدهای اطلاعاتی مختلف و نیز عکس یا فیلم خاصی را اختصاص داد. تغییر فونت دفترچه تلفن امکان­پذیر است. بخش Call log گوشی نیز تماسهای اخیر از انواع مختلف را نگهداری می­کند.
● قابلیتهای تلفنی
دریافت سیگنال مخابراتی و دریافت و ارسال صدا در هنگام مکالمه در حد بسیار خوب بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین تکنولوژی حذف نویز در هنگام مکالمه در این گوشی وجود دارد. متاسفانه امکان شماره­گیری هوشمند در این گوشی وجود ندارد.
● ارسال پیام
۶۶۰۰ Fold از انواع پیام مثل SMS،MMS و ایمیل پشتیبانی می­کند که SMS و MMS ها از یک ویرایشگر واحد استفاده می­کنند. کار با ویرایشگر بسیار ساده است و نکته خاصی ندارد و امکاناتی مثل دیکشنری T۹ و شمارنده­ای که نشاندهنده تعداد کاراکترهای باقی­مانده است وجود دارند. همه پیامها از حافظه یکسان در گوشی استفاده می­کنند. کلاینت ایمیل نیز از پروتکلهای POP۳، SMTP و IMAP و نیز امکان استفاده از چند اکانت ایمیل پشتیبانی می­کند. راه­اندازی و کار با بخش ایمیل بسیار ساده است. برای فایلهای ضمیمه ایمیل محدودیت حجم وجود ندارد.
● پخش موزیک
پخش­کننده موزیک در این گوشی شبیه به بسیاری دیگر از گوشیهای معمولی نوکیاست که فرمتهای مختلفی نظیر MP۳، MIDI، AAC، AAC+ و WMA را می­تواند پخش کند و نیز از اینترفیس جالب و زیبایی هم برخوردار است. پروفایل A۲DP بلوتوث نیز برای گوش دادن به موسیقی از طریق بلوتوث بدون سیم وجود دارد. بدلیل وجود جک صوتی ۳.۵ میلی­متری در هدفون ارائه شده می­توان از هر نوع هدفون دلخواه به جای هدفون­های گوشی استفاده کرد.
● رادیو
۶۶۰۰ Fold دارای یک رادیو FM است که از اینترفیس پخش صوت استفاده می­کند. این اینترفیس دارای دو Skin یا قالب مختلف است. این رادیو دارای RDS هم هست.
● پخش فیلم
پخش­کننده ویدئویی این گوشی فرمتهای ۳GP و MP۴ را پخش می­کند. پخش فیلم بصورت تمام صفحه و امکان جلو و عقب زدن و ... نیز وجود دارد.
● گالری تصاویر
گالری تصاویر سری ۴۰ نوکیا زیاد قدرتمند نیست و اولین اشکال آن این است که گالری زیرمجموعه File manager گوشی است. سه نوع نمایش تصاویر در اینجا وجود دارد: لیست با جزئیات، لیست معمولی و شبکه­ای. امکان زوم با کمی تاخیر انجام می­شود. تصاویر را می­توان به صورت تمام صفحه یا slide show دید و یا با ویرایشگر مخصوص تصاویر ویرایش کرد.
● دوربین
۶۶۰۰ Fold دارای یک دوربین ۲مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن تصویر ۱۲۰۰×۱۶۰۰ پیکسل و فلاش LED است که کمی ضعیف عمل می­کند و فقط برای فواصل خیلی نزدیک مناسب است. تنظیمات زیادی در این بخش وجود ندارد اما برخی تنظیمات اصلی مثل تنظیم نور، رنگ، افکت، مد عکسبرداری و ... را می­توان از منوی مربوطه دید. دکمه خاصی برای شاتر دوربین وجود ندارد و باید از دکمه وسطی کلیدچهارجهته برای گرفتن عکس استفاده کرد. کیفیت تصاویر تقریباً پایین است و از لحاظ نورپردازی، رنگ بندی و دقت تصویر و حذف نویز بسیار ضعیف است. امکان فوکوس اتوماتیک وجود ندارد و نیز سرعت زوم و سرعت عکسبرداری نیز بسیار کند است.
فیلمبرداری با رزولوشن VGA و سرعت ۱۵ فریم در ثانیه است که کیفیت نسبتاً خوبی دارد. فیلم­ها با فرمت ۳GP ذخیره می­شوند.
● امکانات ارتباطی
این گوشی از امکانات ارتباطی متوسطی برخوردار است که از جمله آنها USB با مدهای ارتباطی مختلفی مثل Mass storage و بلوتوث ۲.۰ با پروفایل A۲DP هستند. امکانات ارتباطی شبکه مثل GPRS/EDGE و نیز ۳G توسط این گوشی پشتیبانی می­شود.
● مرورگر وب
این گوشی دارای یک مرورگر HTML داخلی است که اینترفیس آن نسبت به ویرایش سوم سری ۴۰ تغییری نکرده است و پردازش صفحات وب و تنظیمات خاص مثل تغییر فونت، نمایش تمام صفحه و ... امکان­پذیر است.خوشبختانه یک جایگزین دیگر به نام Opera mini در میان نرم­افزارهای نصب شده روی گوشی وجود دارد که از امکانات بیشتر و بهتری برخوردار است.
● Organizer
این بخش شامل برنامه­های کاربردی زیادی است. ازجمله آنها تقویم با امکان نمایش روزانه، هفتگی و ماهیانه است و امکان تخصیص eventها یا رویدادهای مختلف برای روزها یا تاریخهای خاص وجود دارد. ثبت کارها و وظایفی که باید انجام شوند توسط To-do انجام می­شود. ساعت alarm گوشی را برای ساعت یا روز خاص می­توان تنظیم کرد. متاسفانه در اینجا فقط یک ساعت alarm را می­توان تعریف کرد و ساعتهای دیگر برای زمانهای دیگر را می­توان از داخل تقویم تنظیم کرد. ضبط صوت با محدودیت ۶۰ دقیقه، شمارنده معکوس، تایمر، ماشین حساب و ... از دیگر برنامه­های این بخش هستند.
● نرم­افزار
ازجمله نرم­افزارهای این گوشی widsets جهت تسهیل دسترسی به برخی نرم­افزارهای تحت وب شامل weather(آب و هوا) و دیکشنری آنلاین است. Unit convertor جهت تبدیل واحدها است. نرم­افزار Search به جستجوی بین فایلهای روی گوشی کمک می­کند. Presenter جهت کنترل و پخش power point بصورت بی­سیم می­باشد. Yahoo Go و Word clock از دیگر نرم­افزارهاست. متاسفانه امکان نمایش فایلهای Office وجود ندارد.
● Nokia maps
بالاخره نوکیا برنامه Nokia maps را به پلت­فرم S۴۰ اضافه کرد. جهت مرور نقشه­ها و یافتن آدرسها لازم نیست به GPS متصل باشید. امکان مسیریابی و تنظیم شروع و پایان مسیر وجود دارد. همچنین می­توانیم از برنامه Google maps که تحت جاواست برای یافتن نقشه­ها و مسیرها استفاده کرد.
● Game
این گوشی دارای ۶ بازی از پیش نصب شده می­باشد که همگی تحت جاوا هستند و عبارتند از Classic board game، Snake، High roller casino و ... .
● کلام آخر
۶۶۰۰ Fold یک گوشی کوچک و جمع و جور با امکانات محدود و قابلیتهای متوسط است و در ردیف گوشیهای متوسط بازار قرار دارد. از لحاظ ظاهری می­توان زیبایی و ساختار شیک آن را تقدیر کرد. با وجود صفحه نمایش خوب و امکاناتی مثل ۳G می­توان آن را جزو گوشیهای خوب قرار داد. اما باز هم قیمت این گوشی خیلی بالاتر از کارایی­های آن است.
منبع : سایت جی.اس.ام


همچنین مشاهده کنید